DC motor a csiszolómalomhoz
(kap egy fordulatszám szabályzót)
Mikor
ezt a ládát a szekrénybe a
csiszolómalom béta verziójának alkatrészeivel
betettem, akkor kettős érzésem volt. Míg az egyik szerint hamarost újra elő fogom
venni, addig a másik szerint úgy, de tényleg úgy el lesz róla felejtkezve, hogy
talán már
sosem kerül elő! |
Vagy mint ez az apró motor, szétszedendő, kipofozandó. Forogni mondjuk forog, de emlékeim szerint mikor egy kormányból kiszereltem, akkor kipróbáltam víz alatt is, s már csak azért is jó lenne ránézni, nehogy a már végleges verziójú malomban adja fel. |
Mivel még sosem csináltam ilyet, így egy korábban
készült videó újrahasznosítására ez az első fecske.
Ha már az előbb szóba került a feladás, akkor itt említeném meg, hogy nem sok híja volt, hogy a motor működtetéséhez szükséges trafó előtúrását - természetesen a látvány hatására - feladom. Mármint egyrészt azért, mert a trafós polc elé nagyon oda lett pakolva. |
Másrészt azért, mert a dugasztápokat rejtő
doboz elé is odakerült ez meg az,
mely helyzet
innen nézve talán még nem is látszik annyira durvának.
Innen nézve azonban már igen. Mivel a hatalmas Orion 449-est és a VEF rádiót nehezebb az útból eltenni, mint a széket az ócska monitorral és az LCD tévével, így az utóbbiak elmozdítása mellett döntöttem. |
Hogy
pakolás közben (mert most bizony az jön) ne álljanak belém a motorból kiálló
alkatrészek, inkább kitettem a zsebemből, amiről remélem, hogy a munka végeztével nem fogok
megfeledkezni. |
Valami különös okból (ami valószínűleg az volt, hogy épp nem volt kedvem pakolni) teljesen megfeledkeztem róla, hogy mielőtt a széket odébb húznám (mármint ezt egyáltalán megtehetném), előbb még vissza kell tennem a helyére azokat a dobozokat, melyek egyikéből a ma bemutatásra kerülő motor is előkerült. |
Mert ugye ha nem teszem őket vissza a helyükre, akkor egyszerűen (és még bonyolultan sem) nem lesz hova odébb húznom a széket. Miután ezzel az akcióval megvoltam, a nagyobb méretű villanymotorokat tartalmazó fiók is a helyére került. |
A többi doboz rakosgatása közben (mert voltak még a mutatottakon felül is szanaszéjjel rakva rendesen), egyszer csak előkerült ez a mosógépből kitermelt ékszíjtárcsa. Ez az alkatrész nem úgy jön ide, hogy a villanymotor bemutatásához, vagy a csiszolómalom megépítéséhez kell, hanem úgy, hogy a minap feltúrtam érte a másik pincét, ahol persze nem találtam, már eleve nem is találhattam meg. |
Hogy el ne felejtsem átvinni, kitettem a folyosói szekrényre, ahol is megtaláltam a daráló motorját. Ez kérlek úgy került ide, hogy bár még valamikor napokkal korábban elindultam vele a fásból a lomos pince irányába, csakhogy a bicajom csomagtartójánál tovább valamiért nem jutott. Másnap meg, mikor a villanyt fel sem kapcsolva, mondhatni megszokásból kikaptam a bringát a helyéről, mivel épp a lábamra esett, fociztam a motorral egy váratlanul kellemetlent. Mármint a daráló áttételes motorjával. |
Azért ide néztem be először, mert ugye hátha akad a polcon egy olyan 9 voltos dugasztáp, mint amit a ma bemutatásra kerülő motor táplálásához megálmodtam. Mivel a dugasztápokat nem ezeken a polcokon tartom, így ennek csak nagyon kevés esélye volt. |
De legalább ez a méhsejt tekercselő gép előkerült, hogy megnézhessem rajta, mégis miféle görgőket kell hozzá beszereznem. Mint az látható, a görgők nem fémépítőből, hanem kutyaközönséges WC gumilábból készültek. Ettől persze én még bármi más, a feladatra alkalmas méretű görgővel pótolhatom őket. |
Hiába van ebben a rengetegben több tucatnyi olyan trafó, ami akár áttekercselés nélkül is képes a motor táplálására, ha egyszer egyrészt nincsenek rajtuk feliratok, másrészt valamiért dugasztápot álmodtam meg. Természetesen a plusz polcokat is átnéztem, de sajnos azokon sem akadt a keresett dugasztápból. |
Mire fel kénytelen voltam a dugasztápos doboz elől mindent átrámolni a trafós polcok elé. Mikor azt látom, hogy valami ennyire el van torlaszolva, olyankor mindig nekiállok arról álmodozni, hogy ez egyszer nem így lesz. Mármint a ki tudja hány év alatt felhalmozott rengeteg kincsem közül valamikorra egyszer csak annyi mindent pusztítok el, hogy a helyükre oda fognak férni azok a dolgok, melyektől ezen a képen tulajdonképpen még a tápegységes doboz sarka sem látszik. |
Pedig a doboz amúgy meglehetősen nagy méretű,
és még rá is van írva, hogy mi van benne.
Épp úgy, mint ahogy a már létező mérőkábeles doboz is kapott egy jól olvasható feliratot. Ennek a doboznak (de inkább nekem, mikor keresem) szerencséje van, mert ugye nincs elétéve semmi. Vagyis ha kell belőle valami, akkor egyszerűen csak előkapom, átteszem az asztalra, majd a doboz tartalmát akár teljesen kiborítva szemlélhetem meg. |
Már persze csak akkor, mikor épp szabad az
asztal. Mármint arról az asztalról van szó, amit ezen a képen nem igazán látunk. Bár az
N313-as
oszcilloszkópot és az X bemenetét már rég megmutattam, épp mint ahogy a jobbra
látható ventilátort is, a
71DA2 alapműszerekről már nem is beszélve, de a
koszos elejű, meg a három
középmechanikás videót még nem. A spektrumanalizátoros mélyládát sem, meg a Samsung
lézernyomtatót sem. A csíptetős géplámpát pedig még nem raktam össze. |
Na most ami még szintén sok (pontosabban szólva sokk), az a lomos pince padlójának szinte teljes fedettsége. Na ezért nincs rajta mit csodálkozni, hogy a szerző a jobb alsó sarokból indulva miért nem jut el addig a dobozig, amiben azokat a nagyobb méretű vaslemezeket tartja, melyek az anyagok szétválogatása című projekt keretében most még teljes összevisszaságban vannak. |
Mivel már eleve úgy jöttem le, hogy a mai nap a pakolásé és a turkálásé lesz, gondoltam beteszem végre a polc széléről a saját dobozába azt a néhány tekercs kóbor magnószalagot. Ez az akció végül azért hiúsult meg, mert bár már a szalagos doboz is feliratozott, az azonban nem került elő. |
Ez itt már a fáspince, ahol is azt a dobozt mutatom, amibe az esztergára áttételt építős projekthez összegyűjtött alkatrészeket őrizgetem. Mármint a minap ebből nem került elő a korábban mutatott hatalmas fekete szíjtárcsa. |
Bár ez a kísérlet jelen pillanatban még nagyon is elhamarkodott volt, de attól még képtelen voltam megállni, hogy a szíjat és a tárcsát oda ne próbálgassam az esztergához. Meglepő módon nagyon úgy néz ki, hogy stimmelnek a méretek, ami persze nálam még semmit sem jelent. |
Mivel
az adott pillanatban éppen ott álltam, azért képtelen voltam
megállni, hogy a főképp szerszámokat tartalmazó polcaimat is meg ne örökítsem. Bár már
rengeteg mindenem van, például bekerült a
régi céges fúrógép az
állványába, ami még egy a
munkapadhoz illeszkedő
talpat is kapott, és még a
fiókok is elkészültek a
polcba, a felsőmarót azonban még nem építettem be a
csiszolópadba. Ráadásul még
csak meg sem néztem, hogy ez egyáltalán lehetséges-e. Viszont a
fűrészgép
pengetámasztója, meg a
ferde rátét legalább már megvan. |
Mivel mára tényleg csak annyi volt betervezve, hogy a képen látható két dolgot odateszem az eltehető munkalapra, mondhatni meg lehettem magammal elégedve. Mármint azért, mert ekkor még csak délelőtt volt. Mikor rájöttem, hogy a jelfogó meghúzási időmérőt már megint elbarikádoztam, egy kissé ugyan letörtem, de ezt az érzést jótékonyan feledtette a szokásos ebéd utáni alvás. |
Nem csoda, hogy a
nagyobbik labortáp műszerének
mutatója meg
sem mozdult, hiszen ez a motor tényleg alig fogyaszt valamit.
A motor tengelyét lefogva, az árammérő mutatója
csak 700 milliamperig
kúszik, vagyis bőven elég lesz hozzá a betervezett dugasztáp.
Az azért minimum érdekes jelenség, hogy a motort az asztalhoz a különböző oldalaival odafogva, az meglehetősen eltérő hangokat ad. Már csak ezért is érdemes belenézni. Mármint azért, nehogy ebből a jelenségből majd akkorra legyen valami baj, mikor a motor már rég be lett építve a helyére. |
És már szereltem is le róla, amit csak egyáltalán lehetett.
A vasreszelék alkotta felálló szőrök kevésbé zavarnak (bár azok sem mutatnak valami jól), mint a behajtott fül mellett kiálló drótok (amúgy fülek, hiszen a másik oldalon is van belőle egy), mert utóbbiak tuti beleállnának az ujjamba, mikor majd a viszonylag vastag lemezt visszagörbítem. |
Mivel amúgy is volt rajta mit forrasztani (lásd a rövid színes vezetékeket), már kaptam is elő a pákát. Miközben a páka melegedett, az első gondolatom az volt, hogy már megint össze fogom maszatolni az asztalt (mármint gépzsírral, rozsdával és gyantapöttyökkel), míg a második az, hogy ha már egyszer elkészült, akkor odateszem magam elé a forrasztópadot. |
Bár a vastag lemezfülekkel komoly csatározásba bonyolódtam, de végül győzött a több évtizedes a rutin. Mindeközben a motor forgórészén látható rozsdafoltok egyértelműen a korábbi vízbemerítős kísérletem szomorú eredményei. |
A forgórész tekercselése teljesen épnek tűnik.
A szinte teljesen elfeketedett, valaha réz
színű
kommutátor viszont nem néz ki valami jól.
Mivel ez egy kifejezetten lassúnak tűnő forgású
motor, így az apró ventilátorról
nem tartom valószínűnek, hogy komolyan hozzájárulna a motor hűtéséhez.
Ezekkel a szénkefékkel nem hinném, hogy gond
lesz. Mármint valószínűleg sosem kopnak el.
Kihúzom a középső asztalfiókot, és már vehetem is elő belőle a kommutátor megigazításához szükséges nagyon finom szemcseméretű polírpapírt. Annyira szeretem, mikor minden ott van a kezem ügyében... |
Miközben a kommutátort szabad szemmel nézve az teljesen fényesnek tűnt, addig a fényképezőgép lazán előhozta a hibáit. Mikor ezt a képet megláttam, addigra a motor persze már rég össze volt szerelve. |
Amennyiben készítenék hozzá egy csapágyházat, akár fából, a jelenlegi perselyt pedig kiütném, akkor épp mint ahogy a múltkor csináltam, úgy ez a motor is kaphatna egy csapágyat. Mármint golyóscsapágyat. |
Egyszerűen nem bírtam megállni, hogy a ki tudja miért az előszobában felejtett szíjtárcsát, a Terta 811-es magnóból bontott szíjat, meg persze a frissen kipofozott motort össze ne fogjam. Miután erre ráuntam (amúgy meglehetősen sokáig tartott), azzal kezdtem el múlatni az időt, hogy különböző görgős megoldásokat dolgoztam ki, mégpedig a szíj fölös hosszának felemésztésére. |
Persze az lenne a legegyszerűbb, ha
vennék egy kisebb szíjat, kiejtve a körből a balra látható hurkot, és akkor
mindjárt szükségtelenné válna a különféle görgőkkel történő mókolás. |
Hiába van benne rengeteg színes vezeték, ha egyszer ennek a fióknak komoly hajlama van a csalódás okozására. Mármint már megint nem találtam benne amit épp nagyban kerestem. |
Egy másik fiókban azonban igen, mire fel már
meg is kapta a motor
a neki korábban megígért szép hosszú piros és fekete vezetéket.
Amúgy jó lett. Mármint a motor a zsírzástól elcsendesedett.
Íme a tápegység felirata, ami amúgy valaha egy Dlink ADSL modemhez tartozott.
Ez pedig egy olyan összeállítás, melyben a szerző arról tesz tanúbizonyságot, miszerint képes egy diódahíd lábaira odafogni két vezetéket, valamint egy csavarhúzó közbeékelésével egy tápcsatlakozó dugót is. Ráadásul mindezt egy kézzel, hogy közben egyrészt fényképezni is tudjon, másrészt legyen mivel ráfogni a motor tengelyére, hogy kiderüljön, hogy a motor a dugasztápról is elég erős-e. Jelentem igen, a motor a dugasztápról járatva is van elég erős. |
Mikor azt hittem, hogy kész, ez a cikk ennyi volt (mármint ez itt már a zárókép lett volna), akkor hirtelen eszembe jutott, hogy a következő alkalomra mindenképp el kell döntsem (vagyis lesz következő alkalom), hogy áteresztő tranzisztoros lesz-e a szabályzó, vagy inkább az impulzus szélesség szabályozás elvén fog-e működni. Mivel azzal el lehet kerülni a felesleges disszipációt, valószínűleg bevetek egy 555-ös IC-t, valamint egy FET-et is. |
A motor ellenállásának lemérése a minap valahogy kimaradt. Erre amúgy nem azért volt szükség, hogy a mérésen felül még ki is tudjam számolni, miszerint I=U/R, vagyis 12/19=630 milliamper, hanem azért, hogy a motor tengelyének tekergetése közben lássam, hogy a kommutátor szegmenseinek ellenállása között nincs-e számottevő eltérés. Jelentem nincs, vagyis a motornak egyik tekercse sem szakadt, vagy akár rövidzáras. |
Mivel már minden számba vehető
adatát tudtam, s már amúgy is ráuntam a motorral való szöszölésre, nekiugrottam
a sebességszabályzó elkészítésének. Bár az áteresztő tranzisztoros megoldás lett
volna egyszerűbb, én mégis az impulzus szélesség szabályzós mellett döntöttem.
Nyitásképp előtúrtam hozzá a netről egy csomó rajzot, majd azokat ebben a magam
firkálta változatban egyesítettem. |
Nyitásképp az 555-ös IC-t gondoltam előtúrni,
amiből
első futásra egy árva darabot sem találtam.
Ez szerencsére csak azért volt így, mivel eddig még sosem éreztem szükségét, hogy a többi nyolclábú közül az 555-ös IC-ket különválogassam, most viszont megtettem. (lásd őket a bal oldali rekeszben) Annyi IC-nek még akkor is elégnek kell lennie, ha az összes részletet elszerencsétlenkedem! |
Az 555-ösökkel ellentétben FET-ből csak ezt a négyféle típust találtam. Ezen azért nincs mit csodálkozni, mert a FET kívül esik a szerző által eddig felhasznált alkatrészek halmazán, míg azért van mégiscsak, mert valaha több különféle PCM vonaltöbbszörözőt is felboncoltam, ami tömve volt FET-ekkel. Mivel kidobni nem igazán szokásom semmiféle újrahasznosítható alkatrészt, a következő alkalomra remélhetőleg megálmodom, hogy mégis hol a csudában tarthatom őket. Mármint idefent a lakásban nem igazán leltem nyomukat. |
Ez pedig itt már az 555-ös IC felülnézeti képe,
amire a kísérletezés közben lesz szükség.
Milyen dolog már, hogy mióta legutóbb erre jártam, még senki sem csinált rendet? Arról már nem is beszélve, hogy még a barna műanyag fiókba borított léptetőmotorok is elől maradtak. |
Jól sejtettem, hogy az éjjel megálmodott zöld szortimentek az asztalra épített pultban vannak, azt viszont már nem gondoltam volna, hogy egy szem FET nem sok, annyi sincs bennük! Ez számomra legalább olyan meglepő volt, amint az a másik tény, hogy a zöld szortimentből nemhogy egy, de mindjárt négy is akadt. Ezeket amúgy még valamikor évekkel ezelőtt találtam egy közeli susnyásban. |
Ezt a sárga szortimentet pedig úgy
nagyjából a zöldek alatt. Mikor megláttam, mindjárt megörültem a benne sejtett FET-eknek, a csavarok látványa azonban gyorsan lelombozott. |
Bár még rengeteg a hiányosság, például nincsenek gombok a dobozokon, így nagyon kényelmetlen őket a többiek közül kihúzni, de legalább már kaptak feliratokat, és persze beléjük is lett pakolva. Hogy megjavuljon a helykitöltési tényező, a polcos kapott néhány plusz polclapot, de ez már nagyon régen volt... |
Épp mint ahogy az is, hogy a FET-eket valamiért
beszórtam a bipoláris
tranzisztorok közé. Már ha valaha is külön voltak egyáltalán válogatva...
Hogy az apró alkatrészek még annál is apróbb feliratait legyen esélyem látni, kellett volna egy plusz lámpa, amit odatehettem volna magam mellé. Amúgy az erre a célra tökéletesen megfelelő talpas lámpa épp ott virít a bal felső sarokban. |
Nyitásképp a doboz teljes tartalmát átborítottam egy tálcába, majd lekaptam a széket az akasztójáról, s ölemben a tálcával az összes alkatrész feliratát elolvastam. Ami nem FET volt, vagy feszültségszabályzó, azokat a háromlábúakat mind visszadobáltam a papírdobozba. Mikor végeztem, akkor rájöttem, hogy mit felejtettem odafent. |
Szerencsére a pincei vegyszeres polcon is akadt egy üres üveg, ami nagyszerűen bevált a FET-ek ideiglenes tárolására. Mármint nem akarom őket üvegben tartani, illetve szétszóródás ellen csak addig, míg felérek velük a lakásba. |
Mikor a különféle feladatok végzése közben idáig értem, mindjárt több dolog is eszembe jutott. Például olyanok, hogy bár a kezemben volt, de nem vettem ki az elkós dobozból egy a motor tápegységének szűréséhez szükséges 1.000 mikrofarád körüli elkót. Ugyanígy hiába álltam néhány centire a hűtőbordás doboztól, abból sem hoztam egy árva darabot sem. A számláló jelfogót viszont felhoztam, pedig a csiszolómalom által megtett fordulatok számlálása annyira értelmetlen, hogy azt a lehetséges funkciót így hirtelen már meg sem tudom indokolni! |
Mikor már szinte minden együtt volt
az impulzusszélesség szabályzó projekthez, akkor beütött a ménkű, mégpedig
néhány LM317-es feszültségszabályzó képében, ami ugye épp azt tudja, mint ami
nekem kell, csak persze áteresztő tranzisztoros kivitelben, ami hiába disszipál
többet, mint a nálánál sokkal korrektebb megoldás, mondhatni berántott, és már töltöttem is le
az LM317-es adatlapját. |
Bár ez a rajz sem sokkal egyszerűbb, mint az 555-ös időzítővel felépített, ebben azonban már a lassú indítás áramköre is benne van. Hogy erre a funkcióra mégis mi a csuda szükség lehet egy csiszolómalomnál? Hát tudok én mindent? Mármint egyszerűen csak megláttam a lassú indulás lehetőségét az egyik adatlapban, majd annyira megtetszett, hogy belevettem ebbe a rajzba. Hogy aztán ez már valamiféle végleges rajz, vagy majd még alakítok rajta, azt képtelen voltam eldönteni. Épp mint ahogy azt is, hogy melyik áramkör kerüljön megépítésre, ami számomra azt vetítette előre, hogy már megint minden el lesz halasztva. Erre egy újabb nyomós okként szolgált, hogy a megépítendő áramkörökhöz tulajdonképpen még semmit sem szedtem elő. |
Ehhez a szöveghez azért nem tartozik kép,
mert az azt mutatta volna, amint a szerző mélabúsan ücsörög a számítógépe
előtt, miközben unottan nyomogatja a gombokat. Hogy valami haszna is
legyen a tevékenységemnek, letöltöttem az 555-ös IC adatlapját, mégpedig
mindjárt három példányban is, úgymint
Fairchild, ST és
Texas, majd rámentem az LM317-re is,
és annak is leszedtem az adatlapjait az
UTC-től, a Texas-tól, és az
Onsemi-től. Hogy okosabb lettem
tőlük, az szerintem erős túlzás, az adatlapok böngészése azonban semmiképp
sem árthat. Már ha csak teljesen össze nem zavarodik tőlük az ember... Mivel épp semmi máshoz nem éreztem késztetést, így legalább azt kiszámoltam, hogy ha a dugasztáp valóban 1 ampert tud 9 volt mellett, akkor azt rövidre zárva maximum 9 watt teljesítményt kell az LM317-nek eldisszipálnia. Mivel a trafó feszültsége a terhelés hatására valószínűleg leesik, a motor ellenállása pedig 19 ohm, így ha csak nem kerül a körbe valahonnan egy rövidzárlat, az LM317-re eső teljesítmény nem lehet nagyobb, mint 5 watt. A katalógus szerint az LM317 Pmax értéke 20 watt, így itt sem futottam bele semmiféle korlátba. Még az LM317 belső referenciafeszültségének hőfokfüggése is felmerült, az azonban olyan szinten nem érdekel egy malmot forgató DC motort, hogy szót sem érdemes rá vesztegetni. Mivel a munkakedvem továbbra sem jött meg, gondoltam ránézek a dobozból előkerült FET-ek adatlapjaira. Az IRF9620-nak egyrészt nagy, mármint 1,5 ohm az Rdson értéke, másrészt épp fordított polaritású, mint amilyen nekem kell. Mármint nem N, hanem P csatornás. Az IRF731 viszont már N csatornás, 1 ohmos, és abból ráadásul egy csomót találtam a pincei dobozban. A BUZ71 lenne a legjobb választás, mert az ha teljesen kinyit, akkor annak csak 0,1 ohm az ellenállása, ellenben abból mintha csak egy darabot találtam volna. No nem mintha drága alkatrész lenne, csak ugye nehogy már olyat vegyek a boltban, amiből akad a lomosban is megfelelő paraméterű. Egy kicsit bővebben szólva a FET minimális, vagyis teljesen kinyitott állapotban mutatott ellenállásáról, abban az a lényeg, hogy minél kisebb, annál kisebb lesz a FET disszipációja. Magyarán szólva, akár még az is előfordulhat, hogy nem is kell rá hűtőborda. Példaként 1 ohmot feltételezve, valamint az erősen terhelt motor mintegy 400 milliamperes áramát (ezt most frissiben mértem), a P=I2xR képlet alapján a FET mindössze 160 milliwattot disszipál, amihez már vagy eleve nem is kell, vagy akár a legkisebb méretű hűtőborda is bőven elegendő. Ugyanez az érték egy 0,1 ohmos csatornaellenállású FET esetében már csak 16 milliwatt, amihez aztán tényleg nem kell hűtőborda. Ugyanezt a számítást az LM317-es stabilizátor esetére elvégezve, feltételezve, hogy a motor továbbra is 400 milliampert fogyaszt, miközben az IC-re 4,5 volt, vagyis a fele tápfeszültség esik, a P=UxI képlet alapján 1,8 watt disszipáció adódik. Vagyis tetszik vagy sem, mind energetikailag, mind melegedés szempontjából az 555-ös IC-vel és a FET-tel felépített kapcsolás a nyerő. Ezeknek a dolgoknak azért néztem utána, hogy egyrészt ne akkor kelljen, mikorra végre megjön a munkakedvem, másrészt azért, hátha felpezsdülök tőlük. Mivel power FET-et eddig még nem építettem be soha semmibe, így legalább egy kósza kísérlet erejéig rá kellene mozdulnom, hogy ne úgy haljak meg, hogy sosem láttam olyat működni. Mondjuk 555 IC-vel sem építettem soha impulzus szélesség szabályzót, így arra sem ártana vetnem egy pillantást. Na most ha már szóba került a pillantás, akkor itt említeném meg, hogy újra sikerült a kelleténél egy kicsit fentebb néznem. Mármint megláttam a monitorom felett azt az eltehető munkalapot, amit direkt arra a nemes célra készítettem, hogy egy esetleges ráunás esetén, úgy ahogy van, vagyis egyben tudjak rajta félretenni egy elektronikai projektet, csakhogy azon épp nagyban a két jelfogó meghúzási időmérő, valamint apukám öregecske Werra fényképezőgépe terpeszkedett. Mondjuk a Harkov villanyborotvákat (melyekből az egyik amúgy Moszkva névre hallgatott), meg az alumínium membrános mélynyomót már letudtam, és ha azokat sikerült, akkor a maradék két szétszedésre odakészítettet is sikerülni fog, csak ugye azt képtelen vagyok megjósolni, hogy mikorra. Márpedig az az eltehető munkalap nagyon kéne, ugyanis úgy vagyok vele, hogy ha valamit nem tudok bármikor félbehagyni, abba bizony már eleve belekezdeni sincs kedvem! |
Amolyan
közjátékként (melyek amúgy már kezdenek a projekt fejére nőni) végre nekiálltam
és felboncoltam a jelfogó meghúzási időmérőket, mely műszerek a megtekintésük
után az előszobába kerültek, mondván majd mindjárt lehozom őket ide a pincébe. A
szignálgenerátor lehozása azért került előre, mert ennek ugye van egy jól
megfogható füle. |
Kezdetben csak azokba nézegettem bele, melyek könnyedén elérhetőek voltak. No nem mintha a ventilátort, a gázpalack hordozót, vagy az ajtórésbe odakészített Grundig magnót bonyolult lenne odébb tenni. Mármint ezek mögött is vannak dobozok rendesen. |
Miután a földön történő ücsörgésre idővel ráuntam, a felül elhelyezett dobozokba is rendre belenéztem. Bár a "nyáklapok sorkapcsok" feliratú doboz tömve van nyáklapokkal, IC foglalatos azonban nem akadt benne, mire fel úgy megmérgesedtem, hogy átmentem a fáspincébe nyeleket gyártani a tűreszelőkhöz, ami amúgy első nekifutásra nem sikerült, épp mint ahogy az esztergakéseknek készülő fiók helyének meghatározása sem. Végül akkor adtam fel a mai napra szövögetett terveimet, mikor a csiszolómalom egy pont nullás verziójához szükséges két szíjvezető görgő harmadik nekifutásra sem sikerült. Mondjuk a harmadik legalább már egyben maradt, de minden irányból csálé lett, ami egy görgő esetében szerintem egyáltalán nem elfogadható tulajdonság. |
Miközben
a párom képtelen megállni, hogy ne csináljon valami hülyeséget (most például
vett egy hatalmas motkányt), addig az én önuralmam már akkora, hogy bármi
csinálását meg tudom állni! Mármint már nagyon régóta nem nyúltam hozzá ehhez a
cikkhez. Mivel a szétszedtem cikkek már évekre előre meg lettek írva, így ez
nekem csak
lelkileg okoz némi problémát. |
Ahonnan némi turkálás hatására mindjárt három IC foglalattal ellátott panel is előkerült. Hogy mégis mennyire néztem át a múltkor ezt a fiókot, azt a kérdést szerintem inkább ne feszegessük... A Rudolfos zokni pedig úgy került a képbe, hogy a párom ellenállhatatlan kényszert érzett a szereplésre. |
Én viszont
még arra sem éreztem
semmiféle kényszert, hogy a panelt, valamint az időközben csak úgy mellékesen talált
kapcsolót és elkókat a dobozba porosodás ellen betegyem, ami amúgy nem igaz. |
Néhány nap elteltével, mikor egyszer csak valami csoda folytán úgy éreztem, hogy nekem márpedig most azonnal át kell rajzolnom a már meglévő elvi rajzot megvalósításira, hogy legalább azzal az apró részlettel meglegyek, semerre sem találtam egy második kockás füzetet, amire azért lett volna szükség, hogy azt odatehessem az első mellé. Ez kérlek annyira így volt, hogy minden egyes számba jöhető helyszínre benézve, nemhogy kockás, de tulajdonképpen semmiféle füzetet sem találtam. A keresett füzet végül innen, vagyis az egyik előszobai polcról került elő, ekkorra azonban már rég nem volt bennem hozzá erő, hogy idehozzam a füzet levételéhez szükséges létrát. |
Na így került megrajzolásra a skicc
ebbe a megsárgult lapú franciakockás füzetbe, amibe amúgy nem rajzolni szoktam,
hanem rajta valamit szétszerelni. |
Mikor elővettem a füzeteket, a dobozból dugasztápot, a próbapanelt, alátettem a forrasztópadot, mellé a többi alkatrészt, majd bekapcsoltam a pákát, alig akartam hinni a szememnek, hogy végre sikerült idáig eljutnom. |
Mintegy
félórai kitartó próbálgatás után kialakultak az alkatrészek végleges értékei. Az
R1 értéke egy trimmer ideiglenes bekötésével lett maghatározva, épp mint ahogy
az 555 és a FET közötti ellenállásé is. Utóbbi ha 100 ohmnál nagyobb értékű,
akkor lazán tönkreteszi a motoron mérhető négyszögjelet. Míg C3 értékét az adta, hogy olyat
találtam a pincében egy amúgy csavaros dobozban, addig C2 értéke a működésen nem
változtatott semmit, így maradt az eredetileg betett 4,7 nano. A porméter pedig azért
lett 22 kiloohmos, mert elsőre olyat vettem ki a dobozból, míg a nyilacska
mutatta 10 kiloohmos ellenállás azért lett sorba kötve az egyik lábával, mert a
motort nem kívántam állóra leszabályozni. |
Bár úgy néz ki, mintha még mindig a labortápról járna, de már nem, mert idővel betettem az áramkörbe a diódanégyest, a szűrést, majd átkötöttem a bemenetüket a dugasztápra. Bár terhelés nélkül járattam, de míg legyűrtem az ebédre kapott hurkát és kolbászt, a dugasztáp még csak kézmeleg sem lett, épp mint ahogy a FET-en sem éreztem semmiféle melegedést. |
Ez itt a
multiméter által mért nyers
tápfeszültség, járó motor mellett, ami
ha lefogom a motort, akkor leesik 9 voltra, de lentebb már nem megy.
Íme a motoron mért, körülbelül 50 százalékos kitöltési tényezőjű négyszögjel.
Ezt pedig akkor mutatja a szkóp, ha majdnem teljes sebességre kapcsolok.
Miután mindent eltettem, ami a működéshez nem volt szükséges, mindössze ennyi maradt. A további lépések (panelkészítés) már nem a jelen cikk keretében lesznek megörökítve, hanem majd a csiszolómalom 1.0-ba fogom őket beleszőni. |
Mivel mire ideértem, addigra megtette hatását az ebéd, álmosan ugye meg nem lehet panelt tervezni (vagy ha mégis, az olyan is lesz), az alkatrészek normális panelra történő átszerelését tényleg képes voltam egy későbbi időpontra halasztani, mely tettem valószínűleg nagyon eltolta (mármint időben) a csiszolómalom 1.0 című projektem befejezési dátumát. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.