Farigcsálok -191- csiszolómalom
(bétaverzió)
Ez a kép még véletlenül sem úgy
került ide, hogy lementem a pincébe a szögeim rozsdásságán sajnálkozni, hanem
csak előtúrtam egy régebbi cikkből. Mármint egy kitűnő példának arra, hogy mégis
mi a csudára lenne jó nekem egy csiszolómalom. Mármint arra lenne jó, hogy
beleszórok mondjuk egy marék rozsdás szöget, meg persze valami csiszolóanyagot
is, ami mondjuk lehet egyszerűen csak homok, majd a szögek a malomban a
homokban súrlódva szépen megtisztulnának. Amennyiben szögletes kavicsokat teszek
a malomba vagy akár üvegcserepeket, egy idő után azok is szépen lekerekednek.
Vagy mondjuk a festékes dolgokról is lekopik az alapanyagnál lágyabb festék. |
Ennek a motornak 1350 a percenkénti fordulatszáma.
Ennek a másiknak pedig 1400, ami számomra egy kissé fura. Mármint az azonos hálózati frekvenciáról járás ellenére, a mindössze 50 fordulatnyi eltérés. Ez persze mindegy, hiszen az eltervezett összeállításban a fordulatszámnak nincs különösebb jelentősége. Illetve nagyon is van, de mivel még sosem volt csiszolómalmom, így a szükséges fordulatszámról fogalmam sincs. Annyit azért tudok, hogy a malomnak lassan kell forognia. 1350/60=23,5
Mivel a másodpercenkénti fordulatszámnak valahol 1 alatt kell lennie, így
semmiképp sem úszom meg a dolgot egyetlen áttételből. Mármint ha a motorra 1
centis szíjtárcsát tennék, a meghajtott tengelyre pedig 10 centiset, akkor az
még mindig másodpercenkénti 2,35 fordulatot jelentene, ami egyértelműen sok. |
Fel sem kell tennem a kérdést, hogy a motoros
fiókom előtt mi van útban,
hiszen erre a válasz egyértelműen az, hogy a képen látható összes doboz.
A
Harkov villanyborotvát a folyosói
szekrény sarkán mutató kép úgy került ide, hogy ez a bigyó a múltkor valamiért
csak idáig jutott. Mármint a zsebemből ugyan kitettem, a pince ajtaját azonban
már nem volt kedvem számára kinyitni. |
Jelentem igen, néhány apróbb motor még belefér. Ebben a tartalomban nemcsak az a csoda, hogy ennyi villanymotorom van (konkrétan annyi, hogy ennyit míg élek nem használok el), hanem egyben az is, hogy az egyik keresett motor épp ott virít a kupac tetején. Boldogságomba kissé belerondítandó, az a motor valamiért át lett tekercselve, mégpedig az eredetinél kisebb feszültségűre. (vastagabb huzallal) |
Ez a két másik azonban nem. Ezek
amúgy egyformák, csak a bal oldalin még rajta van az a gumírozott felfüggesztés,
amit amúgy - a motor okozta rezonanciát csökkentendő - magam is terveztem
elkövetni. |
Ha már egyszer szóba került a
felejtés, akkor kényszeresen meg kell említenem, hogy a képen látható rengeteg
villanymotort az előbb látott legalsó fiókba mind elfelejtettem betenni! |
Mivel még nem tudok, s amúgy még csak nem is tervezek fogaskerekeket gyártani, ezért teljesen egyértelmű, hogy a lassító áttételt szíjjal, illetve szíjakkal fogom megoldani. Hogy a pincében majd ne üres kézzel toporogjak a feladat előtt, illetve mert ez még az ebéd előtt eszembe jutott, bár fogalmam sem volt róla, hogy mekkora kell, de attól még kiborítottam az ékszíjas dobozt. |
A szerencsére meglehetős tömegből ezeket az alapján választottam ki, hogy a dobozban több is akadt belőlük. Vagyis van belőlük tartalék. A szíj mérete amúgy nem különösebben lényeges, mert az O-Ring KFT közeli üzletében, bár O gyűrű néven, de bármiféle méretű szíj kapható. Amennyiben egy megfelelő méretű szíjért el kellene mennem a tulajdonképpen nem is annyira közeli boltba, az semmiképp sem gyorsítaná meg a csiszolómalom megépítését. |
Ez a kép újra a pincében készült. Már úgy értem, hogy ez már ebéd után, mikor is a délelőtti motorvadászatot követően újra lejöttem, előtúrni a csiszolómalom egy másik lényeges elemét. Mármint azt a tégelyt, melyben majd a tulajdonképpeni csiszolás meg fog történni. Ez azért fontos (mármint tudni, hogy a tégely mekkora), mert ugye majd ahhoz kell építenem valamiféle befogót, vagyis tokmányt. |
Mivel ezek vannak készleten, illetve
folyamatos belőlük az utánpótlás, valamint még a csiszolandó tárgyak méretéhez
is passzolnak, így az asztal alatti vödörből egy uborkás és egy kávés üveg
került kiválasztásra. |
Valaha a középen látható, közepén 8-as menettel ellátott asztallábat tartó kerek lemezből terveztem a tokmányt megépíteni, csak az ugye még a kisebbik üveghez sincs elég nagy. Mármint túl közel vannak rajta egymáshoz a lyukak, így az azokon átdugott menetes szárak közé a képen láthatóknál csak jóval kisebb befőttes üvegek férnének be. Mindeközben a lassító áttétel köztes csapágyazása vagy a jobbra látható léptetőmotorból lesz kialakítva, vagy nem. |
Ez a kép azért került ide, mert szerepel rajta valami olyan, ami épp kellett, és persze ott is volt mindjárt kézközelben. Hogy mi volt az, azt persze már meg nem tudnám mondani. Ha csak nem az, hogy bár lehetne másképp is (például Merklin fémépítő), de a csiszolómalom alapjai, mivel ezzel az anyaggal tudok bánni, így zömükben fából, mármint mindenféle fadarabokból lesznek elkészítve. |
Hogy a famunka porol, a háttérben meg épp nagyban fut a sárgára festős 5 című projektem, amibe nem kellene a szálló porral belebarmolnom? Ez kérlek ugyanúgy igaz, mint ahogy az a másik tény is, hogy az asztal amin épp festek a famunkákhoz leginkább szükséges esztergára van rányitva. |
Bár a tárgyakra történő újabb réteg festék felkenésének majdnem sikerült a további munkában megakadályoznia (lásd a polcra bepakolt hozzávalókat), végül mégiscsak sikerült magamon erőt vennem. |
Ha mást nem is, de legalább annyit mindenképp szerettem volna kipróbálni, hogy helyes-e a csapágyazást illető elképzelésem. Mármint valaha építettem az esztergához egy olyan platformot, ami - épp mint a nagy gépeké - hajtókarral tekerve mozgatható, csak mint ahogy minden más konstrukcióm, úgy egy kissé az is hibádzik. Mármint tekerés közben nem egyenletesen mozog a platform teteje, hanem egy kissé dülöngél, ami szerintem azért van, mert az azt meghajtó menetes szárra tekert anyák felülete nem 90 fokos szöget zár be a csavar középvonalával. Ezt úgy kell érteni, hogy ha egy csavarra két anyával rögzítek egy csapágyat, akkor az ferdén fog rajta állni. Ezt de bonyolult leírni... |
Mármint sokkal egyszerűbb megmutatni, hogy miről van szó. Ebben az egyszerű konstrukcióban sajnos nemcsak az a hiba, hogy a csapágyakban (a csálé befogás miatt) kóvályog a tengely (mármint nem lötyög, hanem nem 90 fokos szöget zár be), hanem ráadásul még az is, hogy mivel a rendszerben két csapágy van, így mikor úgy állnak a csillagok (vagyis szinte mindig), olyankor az amúgy könnyen forduló tengely azonnal megszorul. |
Ezt úgy a legegyszerűbb kipróbálni, valamint megmutatni is, hogy mindkét csapágyat befogom (most épp a satuba), majd megpróbálom a tengelyt megtekerni. Mivel a videót is tudó pincei fényképezőgépben épp kimerültek az akkuk, így a jelenségről nem készült felvétel, amit elképzelhető, hogy idővel pótolni fogok. |
Tessék!
Hogy
a csapágyra támaszkodó 8-as anya oldallapjai a csavar tengelyvonalával 90 fokot
zárjanak be, azt úgy terveztem kivitelezni, hogy egy anyát feltekertem egy
menetes szárra (ami amúgy a jelen képen egy valaha 250-es MZ hengerét és
hengerfejét tartó tőcsavar), majd oldalról nekinyomom a flexet. |
Mire fel újabb megoldásul azt találtam ki, hogy a csiszolása közben már eleve egy csapágynak (mint méretpontos valaminek) támasztom az anyát (amiből amúgy csak mint távtartó van a konstrukcióban kettő), majd minden anya minden egyes oldalának kétszer egymásután nekimentem a flexbe fogott csiszolótárcsával, hogy az anyák oldalfelülete minél merőlegesebb legyen. Na ez már bevált! Hogy amit műveltem, az nem lett tökéletes, az nálam annyira minden művemre igaz, hogy ezt már szinte felesleges is folyton emlegetnem. |
A
szükséges mennyiségnél nemcsak több anya lett, de még azok szélét is négyszer
felcsiszoltam, amiket az esztergához készült apróságok között találtam. Mármint
azért, hogy ha már egyszer nekiálltam, akkor ezentúl azok se álljanak a
mindenféle anyagokra ferdén. |
Bár ez most nem az előbb látott satu, de azzal egyenértékű befogás. Hogy mi lett az eredmény? Ha tökéletesnek ugyan nem is nevezném, de a menetes szár alkotta tengely immáron teljesen szabadon, mindenféle akadozás nélkül forog. |
Szerintem egy amúgy elég gyenge képességű faesztergával, valamint egy flexbe fogott erősen kopott csiszolótárcsával, ezekből az alkatrészekből ennél többet nem lehet kihozni. A meglehetősen grízes csapágyhang amúgy annak köszönhető, hogy ezeket a csapágyakat az útszéli fűben talált rozsdás spidget finnerekből szedegettem ki. |
A fiókba visszatett lábtartó helyett - mint tokmány alapok - sajnos a gázelosztók sem igazán váltak be, mire fel egy hirtelen elhatározással úgy döntöttem, hogy maradok a fánál. Mármint a tégelyt (befőttes üveg) befogó műszaki részlet lesz fából. Ez amúgy nem trehányság. Mármint bár egy homokkal és szögekkel félig töltött befőttes üveg ugyan nehéz, de annyira azért nem, hogy annak bármiféle hatása legyen mondjuk a centis rétegelt lemezre. |
A választásom azért esett erre az anyagra, mert ez másra már nem jó. Mármint azért nem, mert valaha vizet kaphatott, vagy már eleve ócska volt az egyes rétegek ragasztása, minek hatására a felső rétege hajlamos leválni. Ami lejön róla, azt vagy lecsiszolom, vagy leesztergálom, a maradékot meg majd valószínűleg jól odafogja a későbbiekben rákenni szándékozott lakk. |
A megvalósításra kerülő tokmány lényege az, hogy a befőttesüveg néhány menetes szár közreműködésével befoghatóvá válik a két jelenleg még nem igazán kerek fadarab közé. |
Már úgy értem, hogy most még csak úgy nagyjából lettek az anyagok körbevágva.
Mivel az akkuk még mindig nem töltődtek fel, így a rétegelt lemezek kerekre történő esztergálása nem került megörökítésre. Elég legyen hozzá annyi, hogy még a kétköves köszörűt is kénytelen voltam elővenni. Mármint azzal éleztem meg a ki tudja mitől kiment élű esztergakéseket. Hogy mégis mennyi forgács keletkezett? Nos annyi, hogy mikor megláttam, rémültömben a porszívóhoz kaptam, nem a fényképezőhöz. |
Bár az esztergába történő befogásukhoz még mindkettőbe kellett, de az egyikbe most már nem szükséges a beüthető 8-as anya. Mármint míg az egyik oldali 8-as anyánál fogva lesz a tokmány meghajtva, addig a másik kerek fadarab nem lesz feltámasztva. Korábban persze voltak ilyen irányú terveim is (mármint mindkét oldali csapágyazásra vonatkozóak), de végül abban állapodtam meg magammal, hogy ha egy 8-as csavarra húzható csapágyból kettő (amúgy persze a két kerék miatt négy) kibírja egy gyerek súlyát (lásd példaként mondjuk a rollert), akkor egy vassal és homokkal félig töltött befőttes üveg okozta terhelés nemhogy nem lesz számukra megerőltető, de még csak nem is lesz képes kárt tenni a csapágyakban. Mármint abban a két csapágyban, amin a tokmányt hordozó tengely fog elfordulni. |
Mikor már majdnem feladtam, mondván ennyi munka épp elég volt mára, mégiscsak bekolbászoltam a pince mélyére, mégpedig a 6-os menetes szárat előtúrandó, amiről azért tudtam, hogy hol van, mert nem is oly rég szereltem fel a polc szélére két olyan apró fadarabot, ami a leesését meggátolja. |
Bár hatott a kávé, valamint a mozgás
is felfrissített, az elért eredmények pedig pláne felvillanyoztak, de mégsem
mertem megkockáztatni egy pusztán fejben történő számolást. |
Hogy ne kelljen rajta újravágnom a mentet, a menetes szár egy párnahuzat szíves közreműködésével lett a satuba befogva. Hogy mit keres a fáspincében párnahuzat? Hagyjál már, hát nem most is milyen jól jött? |
Mivel úgy szoktam, hogy ami szerszám
az adott munkához kellett, azt nem teszem vissza a helyére (mert ugye akkor
biztosan újra kelleni fog), így minden a hátam mögötti térbe került, kivéve
persze az esztergát, amit valamiért eltettem, és persze újra vehettem is elő. A
csiszolótárcsát belefogni, majd rátolni a
padot, még egy percembe sem került! |
Íme a már ki tudja mióta halogatott csiszolómalom immáron elkészült tokmánya. Tényleg úgy álltam hozzá, mint valami nyafogó kislány, aki folyton hülyeségekre hivatkozva picsog. Most meg tessék, itt van előttem, tökéletes működéssel. Hogy hiányzik róla néhány anya, gumilap, nagyfejű tekerőgomb, az azért részletkérdés, mert a tokmány akár a felsoroltak nélkül is üzemképes. |
Ez a videó persze már valamikor másnap készült, mikorra végre feltöltődtek a videózni is képes fényképezőgép akkui. Ebből szerintem az lesz, hogy veszek egy (esetleg két) garnitúra Ladda akkut az IKEA áruházban, mert amik most vannak a gépben, azok a kamera működtetése helyett inkább csak arra képesek, hogy folyton felbosszantsanak. |
Hogy már kész a tokmány, az a csiszolómalom elkészülését illetően egy amolyan első reménysugár. Holnap valószínűleg azzal nyitok, hogy elkészítem a tengelyre azt az ékszíjtárcsát, ami a két csapágy közé lesz beszerelve. Na most ha nem, akkor a csapágyházakat fogom elkészíteni. Esetleg ahogy szoktam, ezt a projektet is félbehagyom a francba, bár ez most már, hogy ekkorákat léptem előre, nagyon csúnya dolog lenne. A csúnya dolgokra, meg persze a feledékenységre mondjuk nagyon is hajlamos vagyok. |
Ékes példa erre, hogy mikor a pincébe lejöttem, jól megmorogtam magam a lakásban felejtett szíjakért, melyek végig ott lapultak a zsebemben, de csak a fényképezőgép memóriakártyájának zsebre történő vágásakor kerültek elő. |
Ez itt már a projekt második napja. Mivel ha mást nem is, de annyit azért már tegnap is megnéztem, hogy a kiválasztott szíjak megfelelnek-e a feladatra (jelentem nem felelnek meg), ezért ma délután a pincébe az összes szíjamat tartalmazó dobozzal felszerelkezve érkeztem meg. |
A menetes szárhoz készült toldót
azért tekertem fel a tengelyre (tudom, hogy csavar, de most már, hogy fel lett
csapágyazva, inkább tengely), mert ekkor még úgy gondoltam, hogy arra lesz
rásajtolva egy, esetleg több ékszíjtárcsa. (vagy egy nagy közös) |
Ez itt a pincében, a
csavarok
szétválogatásakor keletkezett távtartós fiókom tartalma, amit azért borítottam
ki, mert a tokmány távolabbi lapjába (pontosabban szólva a három menetes szárat
magukon áteresztő lyukakba) szükség lenne három darab fémbetétre. Mármint azért,
mert a puszta fában - a lyuk szőrössége okán - akadoznak a csavarok. |
Mivel a balra látható három csődarab vasból van (amúgy a másik végük felől nagy bennük a lyuk, vagyis megfelelnének a feladatra), így nincs rajta mit csodálkozni, hogy helyettük inkább a puha alumíniumból készült cső háromba történő vágását választottam. |
Majd kiszereltem a helyükről a tokmány két lapját összefogó tőcsavarokat. Erre egyrészt azért volt szükség, mert az áttétel megépítése közben úgyis csak útban lennének, másrészt azért is, mert a tegnapi lekerekítésen felül, a távolabbi végeiket ki is kellett hegyezni, hogy majd könnyedén rápozícionálódjanak azok a nagyfejű, jól megfogható, szabadkézzel könnyedén tekerhető csavarok (amik amúgy persze anyák), amiket ugye még el sem készítettem, de legalább már be lettek tervezve. |
Íme a három csődarab, amiket persze majd még le
fogok sorjázni, de azért nem
nagyon, mert a tokmány távolabbi lapjába préselve úgysem fognak látszani.
Félretoltam az esztergát (amúgy abba befogva
vágtam háromba a csődarabot),
hogy legyen hely a satunak, amivel a csövecskéket a fába belepréselem.
Hogy egyáltalán ne lógjanak ki, a faanyag vastagságánál rövidebbre vágott csöveket egy csavar közbeiktatásával egy kicsit bentebb sajtoltam, majd egy beléjük dugott csigafúró segítségével úgy nagyjából merőlegesre állítottam. Bár nem szereltem újra össze, csak úgy egyszerűen megtologattam a hosszú csavarokat az immáron fémezett lyukakban, de úgy néz ki, hogy jó lett. Mármint most már nem akad meg a csavar a fa szálkáiban. |
Bár az lett volna az értelmes döntés, csak az ugye rám nem jellemző, ezért nem a csapágyházak megépítése következett (na ja, egy-egy lyuk egy-egy darabka fában), hanem inkább az áttételnek álltam neki. Erre komoly ok volt, hogy míg csapágyházat már készítettem (ráadásul nem is egyszer), addig áttételt ugye még nem. Vagyis bizonytalan voltam. No nem abban kételkedtem, hogy sikerül-e ékszíjtárcsát esztergálnom, hanem abban, hogy meg lehet-e oldani az áttételt egyetlen szíjjal. Mármint a korábbi számolásom alapján nem. Na most ha mégis, akkor a nagy tárcsának valóban nagynak kell lennie, a kicsinek pedig 1 centisnél kisebbnek, különben túl gyorsan fog forogni a gép tokmányában az üveg. |
Nyitásképp a lehozott dobozban kerestem egy az átlagosnál hosszabb szíjat.
Majd megtettem ugyanezt a pincei
gumis dobozzal is, amit kisvártatva a másik pincében őrizgetett, úgymond "nagy
gumis" doboz követett, amit a lomos pincében uralkodó kupi okán csak 5 perc
turkálás után sikerült megtalálnom. Mindezt úgy, hogy már a tartalmára utaló
felirat is van rajta! Na ez is egy olyan ok, amiért halogattam a csiszolómalom
megépítésébe történő belevágást. |
Ez egy próba, hogy forog-e egyáltalán a motor. Jelentem forog, de számomra valahogy olyan kis gyengécskének tűnik. Ekkor persze még reménykedtem benne, hogy majd az áttétel megerősíti. Mármint a forgását századrészre lassítva, az ereje százszorosára nő, ami reményeim szerint majd képes lesz megforgatni a befőttes üveget, természetesen a benne hempergő homokkal és alkatrészekkel együtt. |
Tettem egy erőtlen, pláne sikertelen próbát, hogy legalább annyit elmondhassak, hogy megpróbáltam. Mármint ezeket az alkatrészeket nem lehet úgy összefogni, hogy legalább néhány fordulat erejéig egyben maradjanak. |
Ez csak egy próba. Mármint azt próbáltam ki,
hogy egy laminált padlódarabba fúrt
13-as lyukba belesajtolható-e a 8-as anya. Mikor ilyen kicsi az anyag, akkor
igen.
Viszont egy ekkora anyagot alapul véve
(márpedig egy nagy
szíjtárcsához nagy anyag kell), már nem fér bele a satuba.
Azonban egy csavar és egy anya segítségével a 8-as anya a fába (már amennyire a laminált padló az) relatív könnyedén belehúzható. Mármint csak tekerni kell, és az anya - a sajtoláshoz képest - még párhuzamos is lesz az anyaggal. |
Az anyag sarkait azért voltam kénytelen
lecsapni a rókafarkú fűrésszel,
mert bár be lehetett fogni az esztergába, de elforogni már nem tudott.
Ez az előbb még egy nagyon rozsdás
csavar volt, csak egyrészt levágtam a fejét, másrészt a menetes részéből szépen
kidrótkeféztem a rozsdát. Amúgy azért volt rá szükség, mert amit tegnap az anyák
oldalainak kiegyenesítésekor használtam, az az alkatrész üt. |
Mivel a lépészaj csökkentő szivacsot a laminált padló oldaláról seperc alatt letolta az egyik esztergakés, ezért mikor ezt műveltem, még jogosan gondolhattam úgy, hogy ez egy helyes döntés volt. Mikor a munka végeztével megláttam, hogy mi lett a mindössze tenyérnyi lapos szivacsdarabból (mármint valami elképesztő mennyiségű, apró szemű, mindenre sztatikusan tapadó zöld morzsatenger), akkor persze már rég késő volt. A porszívó mondjuk néhány perc alatt lazán összekapta a koszt, amire - nehogy még széthordjam - feltétlenül szükség is volt. |
Ahhoz képest, hogy nem végleges megoldásnak
szántam,
pláne ez az első szíjtárcsám, szerintem egészen jó lett.
Ez az összeállítás viszont még mindig annyira ergya, hogy ha láttam is forogni, azonnal szétesett. Mármint le a helyéről a szíj. Mivel úgy ítéltem meg, hogy az irány jó (amúgy persze már megint tévedtem egy nagyot), haladtam tovább a megkezdett úton. |
Mivel a motor tengelyére húzott lépcsős tárcsa nem ékszíjhoz készült, hanem egy a lemeztányér belső peremét meghajtó gumigörgőhöz, így kénytelen vagyok helyette csinálni valami olyat, amihez már passzol az ékszíj. A kiválasztott szíj mondjuk nem ék, és még csak nem is kör keresztmetszetű, hanem bordás, de az most mindegy. |
Az esztergába befogott fadarabot egy az
elektromos szerszámletevős polcról
felkapott, már értéktelennek tűnő nagyobb fadarabból vágtam ki.
Majd elkészítettem belőle ezt a háromlépcsős tárcsát. Mivel a belsejében a lyuk 3,8-as, a motor tengelye pedig 4 milliméter vastag, így épp rászorul. Hogy később se törjön el, ahhoz persze kellene rá egy passzos csődarab, persze fémből, de ez most - egy próba erejéig legalábbis - elhanyagolható igény. |
Bár ezt a témát külön nem mutattam meg (de csak mert néha olyan gyorsan dolgozok, hogy nincs időm fényképezni), de egy amúgy szintén értéktelen bútorlap csíkból - pusztán hirtelen felindulásból - készítettem két, a munkapad satupofái közé fogható csapágyházat, hogy a meglehetősen esetlen konstrukciómnak legalább az a része stabilan álljon. Mindeközben a motort a szíj által meghajtott tárcsához képest a két asztalos szorító lazítása árán lehet pozícionálni. |
Ez sajnos nemcsak túl gyorsan forog, hanem még gyenge is, mire fel egészen biztos vagyok benne, hogy a holnapi napot egy a jelenleginél erősebb motor előtúrásával fogom indítani. |
Mert ugye míg csak az áttétel össze nem áll,
addig a
normális csapágyházakat nincs értelme kifaragni.
Na tessék, már megint itt vagyok... (nyafogta maga elé a szerző) Mivel a minap kiválasztott lemezjátszóból bontott motor a csiszolómalomhoz nem felelt meg (mert gyenge), azért másodjára egy sokkal erősebb, vagyis orsós magnóból származó motort fogok kiválasztani. Na most ha nem, az sem baj, csak találjak végre valami olyat, ami az adott feladatra megfelel. |
A meglehetős tömegből ezek hárman kerültek kiválasztásra. Hogy ne csak érzésre tudjak róluk valamit megállapítani (mármint a tengelyük lefogása által), ezért még tegnap úgy döntöttem, hogy lehozom hozzájuk a fogyasztásmérőt. |
Amit persze a
fürdőszoba ajtajára
szerelt fogasról lehúzott hálózati kábellel együtt felejtettem idefent. Mivel
épp tél volt, s fogytán volt a fásszekrényben a tűzifa, így arra sikerült ráfognom,
hogy miért megyek fel. Mármint a fahordásra hivatkoztam. |
A Tesla lemezjátszó motorja ugye már tegnap kiesett, a mikrohullámú sütőből bontott, a kettővel ezelőtti képen ventilátorlapátjával együtt látható motor gyenge, a magnómotor (lásd jobbra) kissé zajos, így maradt az irodagépből bontott, aminek mindjárt két tulajdonságával is sikerült a szerzőt meggyőznie. Míg az egyik az volt, hogy a tengelye mindkét oldalt csapágyazott (mármint golyóscsapággyal), addig a másik az, hogy a tengelylefogásos próbakor magára tekerte a kesztyűmet, és csak az áramtalanítás után volt hajlandó elengedni. Na most ha ennyire dolgozni akar, akkor tőlem tegye! |
Ez a motor már van elég erős, de persze még
mindig túl gyors, ami azt vetíti
előre, hogy a mai napot egy áttétel fabrikálásával fogom tölteni. Vagy nem.
Mikor már majdnem leírtam, hogy mekkora csoda már, hogy a lomos pincéből áthozott motor tárcsája passzol a bordásszíjhoz, felmerült bennem, hogy a bordák távolsága valószínűleg szabványos. |
Mivel a fiókban már ilyen szerszámom is van, így a léptetőmotort a kisebbik csapágylehúzóval álltam neki szétszerelni. Hogy ez is mennyivel kényelmesebb így, mint két oldalról csavarhúzóval feszegetve... |
Amennyiben mégsem ezekből az alkatrészekből
lesz összeállítva az áttétel köztes
tárcsáinak csapágyazása, akkor majd készítek hozzá saját csapágyházakat.
Ez nekem most valahogy nem áll össze.
Ráadásul
sajnos még akkor sem tette, mikor ilyen szépen (?) felvázoltam, valamint az
áttétel kiszámolásához szükséges számokkal együtt néztem, pláne igencsak sokáig, mire
fel inkább hagytam ezt a részt a csudába. |
Mivel a kiválasztott motor tengelyének vastagsága a csigatengellyel együtt 7 milliméter, így egy olyan ékszíjtárcsát kell hozzá készítenem, melynek 7 milliméter a belső átmérője. A képen amúgy az látható, amint épp megkísérlek egy távtartóba 7-es lyukat fúrni. |
Ami amúgy sikerült is.
És még a négy különböző átmérőjű vágatot tartalmazó fa rátét is sikerült, csak mikor ki akartam belőle venni a befogásához használt csavart, óvatlanul bántam a fogóval, mire fel kettétört. Már persze nem a már-már elpusztíthatatlan kombinált fogó, hanem az amúgy keményfából esztergált szíjtárcsa. |
Bár nagyon úgy nézett ki, hogy
a mókolást mára feladom, de végül elkészítettem a szíjtárcsát fémből. A 7-es lyukkal mondjuk nem kellett
törődnöm, mert mint az kiderült, egy 8-as toldóban (ez látható a képen) éppen
7-es a lyuk. |
Vagyis jó lesz ez, csak egy ékszíjtárcsát
egyáltalán nem ilyen fazonra kell
csinálni. Mármint ebben csúszik a szíj, míg az ék alakú vágatban fog.
Mivel ma tulajdonképpen semmit sem
haladtam (legfeljebb csak annyit, hogy kiválasztottam a projekthez egy új,
immáron megfelelően erős motort), gondoltam legalább a csapágyházakat
elkészítem. Ezekben amúgy két-két csapágy van. No nem azért, mintha erre
bármiféle ok lenne, hanem azért, mert miután a fába a satuval az első csapágyat
belesajtoltam, újra ugyanazt a munkadarabot vettem kézbe (csak akkor persze már
fordítva), s mivel nem szúrtam ki, hogy a másik oldaláról már benne van a
csapágy, belesajtoltam egy újabbat. Amennyiben ettől nem lesz hely az egész
miskulanciát összetartó anyáknak, legfeljebb vágok hozzá egy új, az előzőnél
kicsit hosszabb tengelyt. |
Hogy ez ne holnapra maradjon, összegyűjtöttem a
feleslegessé
vált motorokat, majd visszavittem őket a motoros pincébe.
Bár alapvetően csak egy kell belőle, de én
inkább két
csokit hoztam, hátha az egyiket útközben elhagyom.
Hát te meg mi az anyád ......ból vagy, hogy két
perc kellett az elfűrészelésedhez?
(szegezte neki a kérdést a szerző a szeletelésnek konokul ellenálló csokinak)
Mivel van páka, a csokiba történő bekötés előtt leónoztam a motor vezetékének végeit. Mármint azért, mert így nem legalább nem állnak szét. Persze tudom, hogy a feladathoz inkább érvéghüvely kellett volna, de olyanom momentán nincs, és még csak szándékomban sem áll beszerezni. |
Ebben a mai apró mozzanatban (máshoz hozzá sem
nyúltam) az volt
az okosság, hogy a motor így már kompakt egységként kezelhető.
Amúgy nem igaz, hogy ma nem csináltam semmi mást, ugyanis az ékszíjtárcsák legyártásához szükséges ék alakú esztergakés is elkészült. Lásd alul középen azt a csinos kis bordó nyelű szerszámot. |
Ez nem az az ékszíjtárcsa, mint amit
korábban láttunk, hanem ez már egy másik példány, ami még véletlenül sem azért
készült, mert a másik nem lett jó, hanem azért, mert ugye a kettős áttételhez
két darab kell belőle. |
Ez a fadarab talán a múltkori golyókészítésből maradt meg, s mivel az átmérője épp megfelelt, fúrtam bele egy 11-es lyukat, majd beleütöttem egy mentes szárhoz való toldót. Vagyis ebben a fadarabban most egy hosszú és stabil 8-as menet van, aminél fogva egyrészt stabilan rögzíthető az esztergára, másrészt arra a tengelyre is, amin majd később forogni fog. |
Mivel már kerek, vagyis olyan nagyon azért már nem üt, valamint hosszú masszív menet van benne, így szemből már meg sem támasztottam. A vasfűrész amúgy azért került oda, mert azzal szúrtam le az anyagból a felesleget. Ezt persze megtehettem volna egy erre alkalmas esztergakéssel is, csakhogy azoknak most épp mind ki volt menve az élük! |
Mire fel előkaptam a pince mélyéről a
kétköves
köszörűt,
amivel aztán az összes életlen kést megéleztem.
Ahhoz képest, hogy tüzelőnek való akácfából van, ez a lépcsős ékszíjtárcsa, ez kérlek egészen jól sikerült. Hogy miért van rajta négy lépcső? Mivel számolni lusta voltam, gondoltam valamelyik méret majdcsak jó lesz. Pontosabban szólva, így ha akarok (erre mondjuk még nem tudom, hogy mégis miért lenne szükség), akkor akár sebességet is fogok tudni váltani. |
Ezzel az összeállítással az a célom, hogy a flexbe fogott csiszolótárcsát oldalról nekinyomva, a három egymásmelletti közül a középső 8-as anyát lekerekítsem. Mármint abból is egy ékszíjtárcsát szeretnék készíteni. |
Mikor már ezzel is megvoltam, akkor hirtelen
beugrott, hogy
épp az előbb készítettem helyette egy négylépcsős tárcsát.
Ez itt egy olyan alumínium henger, aminek a
közepén már eleve volt egy 4-es
lyuk, benne menettel, meg persze ez a másik is, szintén 4-es menettel.
Mikor erőből áttoltam rajta a 6,5-ös
csigafúrót, arra az alumínium úgy felragadt, hogy a 8-as menet fúrásához már be
sem mertem vetni a gépi menetfúrót. Mármint inkább elővettem a háromlépcsős
készletet. |
A balra látható félgömbfejű csavarból a jobbra
látható hernyócsavart
állítottam elő, hogy legyen ami a szíjtárcsát a motor tengelyén rögzíti.
Mivel tudtam, hogy ebéd utáni kávé
ide vagy oda, ma semmi komolyabb lépést sem tehetek, így már eleve az apróságok
elkészítésére koncentráltam, mire fel nemcsak az ékszíjtárcsák készültek el, de
még két újabb csapágyház is. |
Mivel anyám azt mondta, hogy ma
könnyű ebéd lesz, gondoltam attól nem álmosodok el, s a pince hűvösében végre át
tudom gondolni a csiszolómalommal kapcsolatos átgondolandókat. Az mondjuk igaz,
hogy a tulajdonképpeni ebéd egy tányér tojásleves volt, csakhogy az is, hogy
utána előkerült a sütőből egy tepsi almás-diós rácsos süti, aminek ez persze már
csak a fele. Vagyis az ebédtől már megint beájultam. |
Már eleve azzal nyitottam, hogy kitettem magam elé a csapágyházakat, azt tervezvén velük, hogy próbaképp felcsavarozom őket valami ócska fadarabra. Ehhez képest mégis állnak már azok a lyukak? Sajnos még véletlenül sem úgy, hogy a csapágyházakat egy vízszintesen fekvő felületre lehessen általuk rögzíteni. |
Mire fel az
elektromos szerszámletevős polcon
található, már majdnem
tüzelő státuszú faanyagokból legyártottam ezt az öt darab közbetétet.
Ezt a ceruzát azért csiszoltam ilyen vékonyra, mert mikor még vastag volt, akkor nem tudtam vele a lyukak helyét átjelölni. Mármint a ceruza hegyének még csak esze ágában sem állt átérnie a csapágyházak anyagán. |
Na így azért már össze fogom tudni állítani a rendszert. Hogy a képen még a melegedő motor szerepel? Hát ja. Mondhatni a pince előtti linóleumon állok, s még véletlenül sem a helyzet magaslatán. Egy próba erejéig persze ez a motor is jó lesz, aztán majd kicserélem valami alkalmasabbra, kevésbé melegedősre. Már ha csak rá nem szerelek egy ventilátort... |
Mikor az egyik szíjat megnéztem, és
egy kicsit még meg is húzogattam, akkor kiszúrtam rajta egy az átmérő feléig
tartó repedést, ami némi piszkálás hatására azonnal elengedett. Hogy ebből ma
már nem lesz semmiféle próba? Na az biztos! |
Hogy addig is haladjak valamit, míg a napos kérdésre fény derül, a faanyagok poros és szálkás felületeit lekentem a másra szerintem nem is jó vízbázisú lakkal, hogy ne csak a csiszolómalom megépítésével kapcsolatos lelkesedésem fogyjon. |
Mikor másnap (amúgy szerencsémre
péntek volt) az O-ring kft. boltjában azt mondta az eladó, hogy ezer valamennyi
forint lesz, majdnem egyszerre kezdtük el mondani, hogy de legalább lehet kapni. |
Mivel a kiválasztott motor a rászerelt apró ventilátor ellenére melegedett, újra meglátogattam a motoros dobozt, ahonnan ezek hárman jöttek velem. A balra látható, amúgy valaha egy BRG M11-es magnóban szolgáló motor a segédfázis kondenzátor szükségessége miatt esett ki, a mikrohullámú sütőből származó ventilátoros a gyengesége miatt, míg a Tesla B90-as magnó motorja azért, mert annak nagyon daráló hangja volt. |
Mivel a kissé daráló hangjától eltekintve mégiscsak a B90-es magnó motorja nyerte el tetszésemet, így nekiálltam kipofozni, de azt azért már nem itt, hanem már egy másik cikk keretében tettem meg. |
A magnó motorjának tengelye végül
még egy ilyen kis pofás, természetesen fából esztergált ékszíjtárcsát is kapott.
Ez amúgy egyszerűen csak magától szorult rá a motor tengelyére. |
Na most ha az egyik nem válik be, akkor még mindig ott lesz a másik.
Ezen a képen pedig az a pozdorjalap látható,
amit évek óta azzal a felkiáltással
teszek odébb és odébb, hogy egyszer majd még biztosan ez is jó lesz valamire.
Mármint annak ellenére, hogy a bal szélső harmad után látható vonalszerűség egy csúnya repedés. A célom vele amúgy mindössze annyi, hogy legyen előttem egy olyan értéktelen fadarab, amire nyugodtan rácsavarozhatom az összetevőket, akár többször is áthelyezve őket, mert végül úgyis a kukába kerül. |
Egy alapos rendrakás már tényleg nagyon ráfért az összetevőkre, mert már annyi minden nem kellő anyag volt előszedve, hogy végül már azt sem tudtam, mégis mi mihez való, illetve kell-e ehhez a projekthez egyáltalán. |
Ez itt a tokmány, amibe nem hajtottam bele a belőle majd balra kilógó menetes szárakat, mert a jelenlegi próbákhoz azok egyrészt csak útban lennének, másrészt a súlyukkal még képesek lennének felborítani az egész konstrukciót. Mondjuk ha lecsavaroznám a csapágyházakat az alaplemezhez, akkor persze már nem, no de hol van az még? |
Bár már nagyon abba szerettem volna
hagyni a csiszolómalommal kapcsolatos játékot (de csak mert elment az idő a
villanymotor felújításával), ezt azonban végül mégsem tettem meg. Mármint azért,
mert mint az kiderült, a további kísérletekhez szükség lesz egy az eddigieknél
hosszabb 8-as tengelyre. |
Ez itt a köztes áttétel, a sebességváltó szerepét betöltő négylépcsős ékszíjtárcsával.
Miközben az elkészült modulokat még nem tartja össze semmi (illetve csak a saját súlyuk), addig a szerzőt az összeállításukban szintén semmi sem lett volna képes megakadályozni. |
Csak álltam előtte, néztem
csodálkozva, mert valahogy hihetetlen volt, hogy végre sikerült idáig eljutnom.
Mármint rengeteg évnyi puszta tervezgetés és emlegetés után, mondhatni egyetlen,
bár napokra széthúzott menetben. |
Bár ezt a konstrukciót még csak az asztalos
szorítók tartják össze, és azok sem
fognak oda minden szükséges rögzítési pontot, de azért már bekapcsolható.
Miközben a tokmányt megfogva az azt hajtó erő kevésnek tűnik, a tokmány forgási sebessége pedig gyorsnak, addig a frissen kipofozott motor keltette zaj nagynak. Ez így annyira elkeserítően nézett ki, hogy az eredmény megtekintését tényleg jobb lett volna, ha inkább holnap délutánra halasztom. |
Mire fel újragondolás címszóval bevágtam a polcra az egész miskulanciát.
Hogy mégis mit sikerült kitalálnom? Nos azt,
hogy korábbi terveimmel ellentétben mégiscsak egy apró egyenáramú, kisfeszültségű,
vagyis valamiféle tápegységet mindenképp igénylő motort vetek be. Mármint azért,
mert ezeknek általában véve alacsonyabb a fordulatszámuk, mint a korábban
látott hálózati motoroknak, valamint a nyomatékuk is elég nagy. Mondjuk már amelyiknek. |
Egy próba erejéig még azt az áttételes villanymotort is áthoztam, amit egy az út szélén talált darálóból szereltem ki. Amit középen látunk, az pedig egy szovjet mintájú fényerőszabályzó, ami felújításként megkapta a néhai pincei porszívó teljesítményét szabályzó elektronikát. Mivel a daráló motorja erősen lelassítva is rettentő zajos, így azonnal kiesett. Na jó, a fogaskerekes áttétel újrahasznosítására egy olyan apró szösszenet azért még közbejött, melynek keretében a 230-as villanymotor helyére odaálmodtam az egyik korábban általam gyártott nagyméretű ékszíjtárcsát, ez a terv azonban valahogy annyira esetlennek tűnt, hogy valami rettentő gyorsan feladtam. |
Helyette áttértem az apró villanymotorok egy szem ékszíjas áttételre történő odapróbálgatására. Persze előre tudtam (hát persze...), hogy a feladathoz ezek az apró villanymotorok bizony igencsak kevésnek fognak bizonyulni. |
Az a legnagyobb, amit egy kormányból szereltem ki, az viszont bevált!
Mire fel izgatottam feltettem az áttétel kimeneti végére a tokmányt, majd bele a savanyú uborkás üveget, amit a beszerelése előtt nem felejtettem el feltölteni egy maréknyi rozsdás szöggel. |
Bár első ránézésre tulajdonképpen jónak tűnik, ezt a konstrukciót azonban még mindenképp
újra kell gondolnom. Már csak azért is, mert a motorra ideiglenesen felszerelt
ékszíjtárcsa túl nagy átmérőjű, amit ha kicsire cserélek, akkor lehet, hogy nem is kell a
köztes áttétel, melynek kihagyásával a készülő gép méreteit erősen csökkenteni
lehet. |
Ez a 180 milliamper, ez annyira kevés, hogy 10 volton ezt bármelyik dugasztáp tudja. Ekkora teljesítményt (0,2x10=5 watt) ráadásul még szabályozni is könnyű. A motor indítóárama ettől persze még lehet nagy, amit most így hirtelen (pusztán lefogással) elfelejtettem lemérni. |
Azt viszont nem felejtettem el, hogy legalább egy próba erejéig oda ne tegyem a hálózati motort. Már csak ez is bizonyítja a szerző mechanikai témákban meglévő teljes bizonytalanságát, a döntésképtelenségéről már nem is beszélve! |
Bár
szépen működik, de a korábban tapasztaltakkal szemben minden egyes része üt,
kóvályog, billeg, csálén áll, amin valószínűleg úgy fogok tudni segíteni, hogy
összeszereléskor a helyükön húzom meg a tengelyeket és tárcsákat rögzítő, s
egyben pozícionáló anyákat. |
Hogy
akad-e itthon csiszolóanyagként száraz homok (ami amúgy lehetne akár vizes is),
az egyszerűen nem lehetett kérdés! Mármint a homok (amúgy direkt ehhez a kísérlethez)
már évekkel ezelőtt oda lett készítve a stelázsi alá. |
A plusz homoktöltet megforgatása a korábban gyengének tűnő rendszernek szerencsére még csak meg sem kottyant! Cserébe az üvegbe töltött homokban vergődő szögek adta hangot nem igazán kellemes érzés hallgatni. |
Ez most egy olyan irányú kísérlet, melynek keretében kihagytam a körből a köztes áttételt. Bár a viszonylag erős magnómotor így is képes volt a szöggel és homokkal feltöltött üveget megforgatni, csakhogy ezt így már annyira gyorsan tette, hogy az anyagok közötti súrlódást legyőzte a centrifugális erő. Mármint bekapcsolva a gépet, szinte azonnal abbamaradt az üvegből áradó rémes zaj, ugyanis ami csak benne volt, az a centrifugális erő hatására mind kiült a lehetőségeinek peremére, vagyis az üveg falára. |
Mint azt még a bevezetőben
elmondtam, ez a projekt nem a csiszolómalom megépítéséről fog szólni, hanem ez
még csak egy amolyan a bétaverzió, vagy talán még az sem. Mármint a cél
mindössze a lehetőségek felmérése, az összeállítás helyességének vizsgálata. Az
meg ugye már megvan, hiszen a képen látható rendszer az általam előállított
(előállítható) alkatrészekből egyrészt valóban összeállítható, másrészt rendben
működik. |
Ehhez képest csak beleálltam azon apró probléma megoldásába, hogy a motor tengelyére ideiglenesen felszerelt szíjtárcsa egyrészt nagy (mármint az átmérője), valamint üt is, mert a tengely vastagságához képest túl nagy benne a lyuk, amit ideiglenesen egy kábelköpeny darabkával csökkentettem le. |
Ez itt egy olyan villanymotoros
doboz, amit eddig még csak nem is említettem! Már csak azért sem, mert míg meg
nem láttam, addig a létezésének ténye valahol a tudatom legmélyén ült. |
Bár megtaláltam
amit kerestem, de az egyenáramú
motor 3,2-es tengelyéhez végül fából és egy vékony alumínium távtartóból
készítettem új, az előzőnél jóval kisebb átmérőjű szíjtárcsát. (lásd a képen ezt
a kis műszaki csodát) A távtartó külső átmérője amúgy épp passzol a 8-as menet
alkotta lyukba, miközben a belső átmérője a motor tengelyvastagságával egyezik
meg. |
Miután már a távtartók / toldók
feliratú doboz tartalmát is átválogattam (gondolván hátha rendrakás címszóval
beledobtam a polc szélén heverő apró csődarabot), gyanúm a
fáspince küszöbje
alatti résre terelődött, amit amúgy már igencsak régóta szerettem volna a
szokásosnál (értsd alásöpröm a szemetet, aztán mégiscsak kipiszkálok egy
csavart) egy kissé alaposabban megvizsgálni. |
Mármint számomra elképzelhetetlen, hogy a kettő közül az egyik ilyen szépség elvesztése nem maradt volna meg az emlékezetemben. A fából készült szíjtárcsa amúgy csak azért került a pontozók közé, mert azok komoly hajlamot mutattak az összebújásra. |
Az mondjuk lehet, hogy a motor végül nem ezzel
a tartólemezzel
lesz felerősítve, de a szíjtárcsája már legalább stimmel.
Ez egészen biztos, ugyanis amint elkészült, azonnal kipróbáltam! A már működő gépet hosszasan bámulva, annyi hibát sikerült benne felfedeznem, illetve olyan elképesztő mennyiségű módosítási és racionalizálási ötletem támadt, hogy azokat ezen cikk keretében inkább már neki sem állok felsorolni! |
Elég legyen közülük mondjuk az az egy, hogy ezt az amúgy még apukám által a Terta 811-es magnó szíjfeszességét beállíthatóvá tévő dupla görgőt a rendszerbe szíjvezetőként beépítve, a szíj görgőkön való simulási hossza a maximum közelébe növelhető. Erre amúgy egyáltalán nem azért lenne szükség, mintha csúszni volna hajlamos a szíj, mint inkább azért, mert túl hosszú. |
Mármint úgy hosszú, hogy a gépet a
képen látható módon összeállítva, az összes alkatrészt hordozó alaplemez túl
nagy méretű lenne. Hosszúnak persze hosszúnak kell lennie, hogy a tőcsavarok
hosszabbra történő cseréjével a tokmányba akár még egy hatalmas PET palack is
belefogható legyen (pontosabban szólva azért, hogy a súlyponteltolódás miatt
nehogy felboruljon), a szélességét azonban úgy kellene meghatározni, hogy a
végeredményül kapott gép mindenképp odaférjen valamelyik polcra. |
Ebben azért vagyok egészen biztos, mert az egyik szíjtárcsát felhozva, ahhoz hozzápróbáltam az összes nagyobb méretű szíjat. Persze most már, hogy tudom, hogy tudok gyártani szíjtárcsát, bármekkorát, ami csak az esztergába egyáltalán belefér, de akár még nagyobbat is (épp csak ki kell húznom a meghajtást a gépágy széléig), gyárthatnék belőlük mégiscsak kettőt, melyek illeszkednének a meglévő (mármint régi és kicsi) szíjakhoz, de ez már megint annyira erőltetett, hogy inkább feladtam. Persze csak mára, mert most, hogy már láttam működni a gépet, később majd még biztosan visszatérek, de akkor már egy remélhetőleg jól, a jelenleginél mindenképp jobban megálmodott végleges verzióval. |
Ahogy velem az elég sűrűn előfordul, úgy most is épp csak a lényegről, vagyis a csiszolómalom működőképességének bemutatásáról feledkeztem meg. Mivel ezek a szögek már most is sokkal jobban néznek ki, mint ahogy eredetileg, konkrétan még a cikk nyitóképén látszottak, pedig még fél órát sem keringtek a malomban, így az elv jó, épp csak a működtetési időt kell némileg megnövelnem. |
Na most amit még szintén meg kell növelnem, az a pincében jelen pillanatban uralkodó rend szintje (de igen, de igen, már az van), mert olyan egyszerűen nincs, hogy folyton ennyi sziriszar legyen szanaszéjjel. |
Mire
fel nagy mérgesen megindultam, majd addig mentem mendegéltem, míg csak meg nem
találtam egy a projekt alkatrészeinek befogadására alkalmas dobozt, majd amit
csak értem, még a már nem kellő motorokat és a homokos szöges üveget is
beletettem. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.