VEF rádió
(mert volt itthon)
Mi lesz a Spidólából? Nos ha felnő, akkor VEF rádió. Modern szögletes forma. Több változatban is gyártották különböző típusszámok alatt. Apróbb módosításoktól eltekintve kb. ugyanaz van a dobozban. Dobváltó, stabil helyi oszcillátor, profi középfrekvenciás fokozat, "B" osztályú hangfrekvenciás végfokozat. Ez utóbbi kicsit halk a rádió méretéhez képest. Volt is egy cikk az RT újságban a végfok módosításáról. | |
Ez egy másik kivitel. Az oroszok sokféle rádiót gyártottak. Tulajdonképpen csak a skála műanyag lapjában különbözik. Ezt a rádiót a is a pincéből hoztam fel, bár gondolkodóba estem, mert volt a piacon 300 forintért, ami ugye barátok között is csak 200 forint. A pince legmélyére volt elásva. Miután ráleltem találtam még egyet, ahogy belépek a pincébe egyből jobbra fent. Nem volt meg a háza, ezt sokkal jobban is szét lehetett volna szedni. Az az igazság, hogy idefent a lakásban is van egy a szobai szekrényben. Most már mindegy... | |
A hullámváltó, és a hangszín gomb. A hangszín szerintem felesleges. | |
Amúgy szép hangja
lenne a rádiónak, csak szerintem
|
|
Angol feliratok a doboz hátulján. Nyolc sávos AM vevő tíz tranzisztorral és két diódával. Meg egy leírás, hogyan kell behelyezni az elemeket. | |
Hullámsávtáblázat. Hat nyújtott rövidhullámú sáv. Volt nekem hasonló rádióm csövesben, igaz annak csak négy rövidhullámú sávja volt. A hátuljára nagy arany betűkkel az volt írva, hogy az üzembentartó a Magyar Királyi és Császári rendeletek alapján luxusadót köteles fizetni. | |
Az oroszok és az ő szabványtalan csatlakozóik. Láttam már néhány ilyen rádiót, de a telepcsatlakozó ellenpárját még soha. Ha kívülről akarok a rádiónak áramot adni, akkor a forrasztó ón pont jó csatlakozónak. Még jó, hogy az antennacsatlakozó banándugó kompatibilis. | |
A hat darab góliát elem helye. Rengeteg sokáig üzemképes ez a rádió. Az orosz elemek lehet még sokkal tovább is bírják. Nekem volt orosz elemes játéktankom, amiben a hozzáadott elemek másnapra magukhoz tértek. Mármint egyik nap kimerültek a játékban, másnap pedig újra működött a tank. | |
A hátlap levétele után ez a kép tárul szemünk elé. Szép, meg rendezett, meg minden, de mikor tovább akarunk menni befelé, akkor jönnek majd a gondok. Négy csavart kell kitekernünk. Az első a telepek között van, könnyű kitekerni. A második a forgó felett van, hozzá lehet férni. A dobváltó melletti csavarhoz csak ferdén tartott csavarhúzóval férünk. A bal alsó csavart viszont már csak egy kis lyukon keresztül öt centi mélységben érjük el. Összeszereléskor a csavarokat előre tegyük a lyukakba, különben csúnya dolgokat fogunk mondani. | |
Az elhíresült dobváltó. Valahogy nem volt szokás táskarádióba ilyet szerelni, ez inkább régi tévék jellemző részlete volt. A sávváltó kapcsolóját két csavar tartja, ezeket meg kell lazítani, hogy lejöjjön a gomb. | |
Nem holmi műanyag kacat, hanem igazi légforgó. Nem szokott vele gond lenni, csak ha piszkálják. Olyankor összeérnek a lemezek, és recsegő ropogó hangok jönnek a hangszóróból. Nem egyszerű feladat kijusztírozni a lemezeket. Ha áramot kapcsolunk a forgóra, akkor ahol szikrázik, ott érnek össze a lemezek, így látszik, hogy hová kell nyúlni. | |
Az állomáskereső és a hangerő gombokat is le kell húzni. Ezeket a gombokat külön is lehetett kapni a kereskedelemben. Nem voltak különösebben csúnyák, ezért a 70-es 80-as években az amatőr építésű masinák nagy részén ilyen gombok voltak. | |
Az antenna végén lévő hatalmas gombot le kell tekerni, különben nem tudjuk levenni a rádióról a dobozt. Pozitívum, hogy a külső doboz nélkül a rádió tökéletesen működik. A doboz tulajdonképpen csak egy burok az elektronikán. | |
Miután az antennagombot letekertük, az antenna rúdját vissza kell tolni tövig a dobozba, különben be fog akadni. Ha a botantenna szétesett nem nagy baj, majd kényelmesen össze tudjuk szerelni, ha levettük a rádióról a házat. | |
Íme a rádió a ház levétele után. Ahhoz képest, hogy kiszereltük a rádiót a dobozából, szóval nem nagyon férünk még hozzá semmihez. Persze lehet botantennát, vagy skálaizzót cserélni. | |
Apropó skálaizzó. Ilyen szépen világít a két kis "körte" az előlapon. Az ember itt a civilizáció közepén hozzászokott ahhoz, hogy folyton világos van. Szinte el sem tudjuk képzelni, hogy valahol olyan sötét van, hogy ki kell világítani a rádió skáláját. | |
A hullámváltó visszajelző dobja. Nagy műanyag karika csak azért a néhány feliratért. Mennyivel ötletesebb volt a Spidola skálája. Ilyet is lehetett kapni külön a boltban, de hogy minek? Ugyanis nem igazán tud tönkremenni. | |
Ez egy tengely toldó a hangszín potméteren. Ezt ki kell húzni a dobozból miután a gombot levettük róla, különben szétszedéskor beakad a házba. Én nem húztam le. Én erőből letéptem a dobozt. Le is törött a hangszín poti a helyéről! Most egészen kétségbe vagyok esve... | |
A nyomtatott lap hátulról. Apró probléma, hogy hiába tekerjük ki a panelt tartó csavarokat, a panel nem akar kifordulni. Tartják a helyén a drótok. Alkatrész csere szinte lehetetlen. Innentől nem egy átgondolt konstrukció. Legalábbis szerviz szempontból nem az. Még jó, hogy a KF-ek a panel lyukain keresztül hangolhatók. | |
Ezen a képen jól látszik milyen szépen össze van építve a masina. Tulajdonképpen nem sok minden van a dobozban, de az sűrűre van szerelve. Például a hangszóró csere egy rémálom. Viszont a dobváltó miatt a tekercskészletekhez jól hozzá lehet férni, csak nem kell, mert nem állítódik el magától. Ebből a rádióból "könnyű" amatőr sávvevőt készíteni, volt is néhány leírás az RT hasábjain. | |
Na ezt a potit sem valami kényelmes dolog kiszedni a helyéről, pedig kell, mert a kapcsolója szokott betegeskedni. A hozzávezető drótok és az alkatrészek lábai bele vannak tekerve a forrasztó fülekbe. Mikor leszedtük az ónt, még jön a tekergetés. Én csípőfogóval szoktam elharapni a problémát. Legközelebb belenézünk ennek a rádiónak az utódjába, amiben már URH sáv is van. |