Farigcsálok -112- csapágyházat
(esztergára, másodjára)
Mint az a vadonatúj csapágyak látványából sejthető, voltam boltban. Mi az, hogy miért? Nos egyrészt nyilvánvalóan ezekért csapágyakért, másrészt pedig azért, mert amit a múltkor az 1421-es cikkben tengelycsapágyazás címszóval elkövettem, az minden volt, csak becsületes munka nem. |
Ezek a 6000-res és 6200-as csapágyak
már nem az eszterga tengelyének átmérő 8-as, hanem a 10-es részére valók, aminek
mindjárt két oka is van. Míg az egyik az, hogy a jelenlegi csapágyat az
eszterga
tengelyére pörgetett tokmány tartja, addig a másik az, hogy annak háza útban van a
tokmány kezelésekor. |
Ez itt az úgynevezett apró fadarabos vödör, ami már annyiszor húzott ki a csávából, hogy a létrehozása mindenképp nagyszerű ötletnek minősíttetett. Most például két annyira ócska fadarabot vettem ki belőle, melyek tönkretételéért már valóban nem volt kár. |
Majd mindkettőbe fúrtam egy-egy 30-as lyukat. Bár a lyukakban nincs semmi hiba, merthogy azok tökéletesen megfelelnek a modern bútorokon szokásos kivetőpántok fogadására, a 6200-as csapágy azonban egyszerűen átesik rajtuk. |
Ezt a részletet csak azért mutatom, mert már egy perce nézegettem a fúrógép állványának talpát (mármint azért, hogy mégis miért nem tudom a munkapadon odébb tolni), mikor egyszer csak felnéztem és megláttam, hogy azért nem, mert maga a fúrógép akadt fel a falban. |
Na most ez egy nagyszerű fúrókészlet, csakhogy sajnos nincs hozzá (vagy csak elkevertem valahova) 30 milliméteres betét. Van ilyesmi készletem nem cserélhető fejesben is, de abban sincs 30-as fúró. Márpedig mindenképp ez a fajta lenne jó, mert ha tegyük fel át is esik az általa fúrt 30-as lyukon a csapágy, a fúrószár könnyű megdolgozhatósága okán semmiből sem tartana lecsiszolni a széléből azt a fölös néhány tized millimétert, hogy a kisebb lyukban már szoruljon. |
Néhány nappal ezelőtt itt még csak a
tűreszelőkhöz
készülő szerszámtartó fadarabja árválkodott.
Bár a lépcsősfúrónak is van 30-as szintje, az azonban ha valóban 30-as, akkor éppen ugyanúgy nem jó, mint ahogy bármelyik másik 30-as fúró. Mivel azt találtam ki, hogy a múltkori fiaskó okán (ami valamilyen szinten a kapkodásomnak volt köszönhető) most egy kissé megfontoltabban haladok, félretettem a projectet, hogy legyen időm megálmodni a 30-as, akarom mondani a 30 mínuszos fúrószárat. |
Ezeket a lemezeket a másik pincéből, konkrétan a "nagyvas" feliratú fiókból túrtam elő. Bár a jobb alsó anyag tűnt a legmerevebbnek, azonban mégsem azt választottam. Mi az, hogy miért nem? Nos azért, mert az tényleg olyan kemény, hogy nem igazán akarta vinni a reszelő. A bal alsót viszont már igen. |
Amiből aztán még 10 percembe sem került
megformázni ezt 29,8-as fúróbetétet.
Fúrtam, flexeltem, fűrészletem, reszeltem, majd a munkálatok vége
felé igencsak sűrűn mértem is, nehogy elszúrjam a méretet.
Ami végül is tökéletes lett, hiszen a csapágyat
az új fúró által
készített lyukba már csak a satuval tudtam belesajtolni.
Ki pedig az egyszerűség jegyében úgy jött a
lyukból a csapágy,
hogy kettétörtem a már amúgy is repedni látszó anyagot.
Mivel ennek a típusú fúrónak a lapjai nem érnek
az anyaghoz, remélhetőleg nem fog
róla lekopni a jelölés. Na most ha mégis, akkor újra ráírom, majd lelakkozom.
Ez itt már a valószínűleg éles csapágyházak
anyaga a lyukakkal, valamint
a bennük most még csak mutatóba kissé ferdén elhelyezett csapágyakkal.
Terveim szerint leveszem a helyéről a tokmányt, majd kiszedem mögüle a csapágyat, leveszem az eszterga alaplapjáról a csapágyházat, hátrébb tolom (oda, ahol már átmérő 10-es a tengely), felcsavarom az új pozíciójába, majd 4 csavarral rögzítem rajta a mindkét oldali új csapágyházat. |
Ez a project
sajnos már ott
elakadt, hogy leveszem a tokmányt. Elsőre még csak megfogni sem volt mivel, de
aztán megtaláltam ezt a fúrógép rögzítésére szolgáló kiegészítőt, amit egy
darabka vaslemezzel ékeltem hozzá a tokmányhoz. |
Ez a csapágyház, ez annyira csúnya (pláne sz*r is), hogy ezen aztán tényleg nincs mit szépíteni. Akarom mondani, de igen, van! De persze nem az a lényeg, hogy szép legyen, hanem az, hogy jó! |
Egyszerűen nem is értem, hogy már elsőre is miért nem az önbeálló, vagyis kezdetben még lötyögő, és csak a tartócsavarjainak meghúzása után, már a helyes pozícióban fixálódó csapágyházat találtam fel. Utólag persze - az eszement számú gépelem interneten történő megtekintése után - már könnyű volt okosnak lenni... |
Az egy csapágy innen, egy csapágy
onnan volt az alapelképzelés. Hogy aztán mi lesz a végleges megoldás, azt most
még azért nem tudom, mert már újra az van, mint ami eddig is mindig folyamatosan
volt. Mármint az, hogy ezzel a kis szovjet géppel elsőre, másodikra, de még
sokadjára is csak a baj van. Vagy velem, mert nem vagyok képes megszülni egy
normális megoldást, esetleg telhetetlen vagyok. |
És akkor ott van még az is, hogy a
csapágy és a tengely között körbefutó 0,09 milliméteres hézagot is el kellene
tűntetnem valami vékony lemezzel. A képen látható vékony rézlemez sajnos túl
vastagnak bizonyult, ezért, akarom mondani a helyes megoldás megtalálásának
érdekében újra félbehagytam a projectet. |
Mivel a lakásban nincs vékony fémlemezes
dobozom (már úgy
értem, hogy ilyen tartalmú), ezért a rugósakba néztem be.
A bal oldalinak mind a vastagsága, mind a
mérete megfelel, bár utóbbit azért egy
kicsit még fazonírozni kell, ami remélem menni fog, mondjuk egy ollóval.
Azt az igen fontos kérdést, hogy a rendszerbe egy, avagy két csapágy lesz beépítve, azt az az óvatlanul elkövetett hibám döntötte el, hogy az egyik lyuk mögé a csapágy belesajtolásakor elfelejtettem odatenni támasztéknak egy az egész lyukat eltakaró fadarabot, mire fel a csapágy a másik oldali kijövetelkor (már úgy értem, hogy a sajtolás hatására) egyszerűen szétgyűrte a csapágyháznak titulált rétegelt lemezt. |
Most épp azt vizsgálom, hogy hogyan
lehetne kiváltani az állócsúcsot tartó rudakat. Hiába futottam neki a feladatnak
többször is, valahogy mindig az jött ki eredményül, hogy egyszerűen sehogy.
Bonyolultan persze menne, és remélhetőleg fog is (már úgy értem, hogy idővel meg
fogom csinálni), csak nem most! Ezen cikk keretében ugyanis csak annyi a
feladatom, hogy normálisan álljon a csapágyház. |
Ebből
a farigcsálós cikkből - a tőlem megszokott elburjánzó mennyiséggel ellentétben -
rengeteg fáziskép hiányzik. Ha nem töröltem volna őket, akkor lehet, hogy ez
lett volna az eddigi legnagyobb méretű farigcsálós cikk! |
Az
egyes elemek pozíciójának kérdésében végül úgy sikerült dűlőre jutnom, hogy
szép sorjában elkezdtem kizárni a képtelen megoldásokat. Ez mondjuk nem a
leggyorsabb útkeresési metódus, nekem azonban már rengetegszer bevált. |
Bár az eredeti elgondolás szerint esze ágában sem volt a hosszú csavarnak elférnie, a csapágyházat 90 fokkal elfordítva azonban már igen. Végül persze nem így lett felszerelve, hanem valamiért aszimmetrikusan. A "valamiért" jelen esetben a csavar mellett szükséges, a jelen képen láthatónál egy kissé több helyet jelentette. |
Miután a csapágyházat tartó fadarab
új pozícióját sikerült meghatároznom, gondoltam onnantól kezdve már flottul
fognak menni a dolgok. Meg a nagy l*faszt mentek flottul! |
Azt kell mondjam, hogy már csak
erről az egyetlen képről is valósággal lerí, hogy ami egyáltalán csáléra
sikeredhetett, az bizony az is lett! A tengelyt megakasztó rúd például még véletlenül
sem lett merőleges az eszterga alaplapjának síkjára, minek okán egy kicsit odébb
kellett vésnem a lyukat. (lásd felül az apró kínai favésőt) |
Ezzel a képpel nem azt szerettem volna megmutatni (már úgy értem, hogy dicsekvésképp), miszerint már egy egész fiókra való favésőm van (a nagyokat vettem, míg a kicsiket a szomszéd Laci adta az esztergához), hanem azt, hogy valami marha (ez szinte kivétel nélkül mindig én vagyok) a munka hevében betette a csapágyházat a fiókba, majd a fiókot visszatolván a helyére, vagy öt percen át egyre elszántabban kereste az elbujdokolt gépelemet, mire az végül hajlandónak mutatkozott előkerülni. |
A csavarok kiborításához azért nem a szokásos
barna tálcát
használtam, mert abban most valami egészen más lakik.
Nem, most nem virágföld, hanem az állócsúcs
forgósításához, valamint a
középpont kereső vonalzó elkészítéséhez szükségesnek vélt anyagok.
Hogy miért mutatom a szép új
cipőimet? Természetesen ezeket sem dicsekvés végett, hanem mert a szemét kivitele közben
(ugyanis épp megtelt a vödör) eszembe jutott az eredetük. Ezeket még a
Telekomnál kaptam, évekkel ezelőtt, mint munkáscipőt. |
Tudom, hogy nem kellett volna, de én azért lelakkoztam. A lakk egyrészt a fát védi a kosztól, másrészt engem is megvéd a további munkától. No nem mintha a pincében - a szükséges néggyel ellentétben - nulla darabszámban megtalálható díszalátét elősegítette volna a továbbhaladást... |
Mikor már majdnem rácsaptam a projectre az ajtót, csak akkor ugrott be, hogy mivel kellett volna kezdenem a mai napot. Már úgy értem, hogy ha lecsiszoltam volna az összeragasztott (és még alaposan össze is csavarozott) vasalt faszörnyet, akkor egy füst alatt azt is lelakkozhattam volna, hogy mikorra majd elkészülök a tengely normális csapágyazásával, akkor folytathassam az állócsúcs forgóvá történő varázsolását. Most már persze mindegy... |
Az egyik tasakban túlméretes alátétek vannak,
míg a másikban 8-as beütő anyák.
A csavarokat és a díszalátéteket nem vettem, hanem a fenti dobozaimból túrtam.
Szerintem még jól is mutatnak rajta a nem
lecsiszolt vonalak.
(magyarázza meg feledékenységét a szerző igen rutinosan)
Bár a vastagsága stimmelt, a fésűforma laprugó végül mégsem vált be.
Pedig még egy alátétet is húztam mögé a tengelyre, nehogy becsússzon.
Mivel a fésűformájú rugólemeznek csak úgy magától esze ágában sem volt kerekre formálódnia, előkaptam segédletül ezt a kerekcsőrű fogót. Szerintem most az lesz, hogy évekig ha azt olvasom bármi nevében, hogy SAM, azt nem fogom megvenni. Mert ugye ahhoz képest, hogy ez a fogó vadonatúj, először kinyitni nem bírtam, majd mikor ez legalább már félig sikerült, na onnantól meg már összecsukni nem. Mérgemben nyomtam bele WD40-et, Majd befogtam a satuba a fele nyelét, a másikat pedig mint az őrült kezdtem el egy ráhúzott csődarabbal le-fel nyomogatni. Ezt a semmire sem vezető tevékenységet mintegy két perc múlva adtam fel, majd szégyenszemre elő kellett vennem egy másik fogót. |
De mint azt már mondtam, ez a hézagoló anyag végül nem vált be. Amúgy a kelleténél vékonyabb rézlemez sem, mely anyagot végül (a többi lakóval kötött foszló cérnán függő barátságom megőrzésének érdekében) nem próbáltam meg egy vasdarabon kilós kalapáccsal vékonyabbra lapítani. |
Hogy
végül mégis mivel töltöttem ki a csapágy és a tengely közötti kicsiny hézagot? Na
ez az! Már úgy értem, hogy mire odaértem a képek alatti szöveg megírásához (ami
meglepő módon mindössze néhány óra volt), simán elfelejtettem! Amúgy
igen nagy valószínűséggel azzal az egyik felén öntapadós műanyagnak tűnő matricaszerűséggel,
amit a minap a Lidl-ben vásárolt alátétes szortimentről húztam le. |
Cserébe viszont nekiállt ütni a tokmány. No nem
nagyon, de azért
láthatóan nem központosan futott a belefogott fúrószár töve.
Amit úgy volt a legegyszerűbb orvosolni, hogy az előző képen látható csálé helyett feltekertem ezt a félig ezüstpalástú példányt. Na ez már nem üt! Vagyis mondhatni immáron teljes a siker. |
Egy csődarabot (ami amúgy egy összecsukható székből származik) ugyan még vágnom kellett a szegnyerget menesztő csavar szárára (távtartóként), de ez már mondhatni semmi kis feladat volt. Legalábbis ahhoz képest biztosan, mint amit a következő farigcsálós cikkben az állócsúcs forgósításával fogok elkövetni. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.