Farigcsálok -127- platformot a forgócsúcs
alá
(természetesen az esztergához)
Hogy a felvázolt mechanikai elem egy
sínbe dugható vezető lesz (már ha sikerül elkészítenem), azt nem kell külön
elmagyaráznom (hiszen oda van írva), azt viszont igen, hogy mivégre. Nos ez a
valami a gépágy sínjébe lesz beledugva. |
Kitettem a munkapadra az esztergát, majd rácsavaroztam azt a feltétet, ami körfűrésszé alakítja. Ezzel amúgy - mióta elkészült - még semmit sem csináltam, amin mondjuk a fűrésztárcsa eredeti állapotát tekintve nem volt mit csodálkozni. No de mit nekem az apró pincei elmaradások 6 című project keretében felújítani egy fűrésztárcsát? |
Először az a látványos tény
akasztott meg, hogy a feladatra kiválasztott fadarab nem fér bele a gépbe.
Miután rájöttem, hogy az anyagtámaszt (akár kettővel is) odébb lehet szerelni,
akkor meg azon akadtam fenn, hogy az apró fűrésztárcsa nem éri át az anyagot. |
Ez annyira így van, hogy hiába próbáltam az
eredményben
valamiféle apró hibát találni, egyáltalán nem volt benne!
Mikor már majdnem ott tartottam,
hogy hurrá, ismét alaposan megveregethetem a vállaimat, azonnal visszarángatott
a valóságba az a szomorú tény, miszerint a fűrésztárcsa magassága nem állítható.
Mert ugye most jönne az, hogy a géppel nem elvágom az anyagot, hanem csak
egy-egy hosszanti nútot vágok bele. |
Hogy a munkalapot megmagasító fadarabban legyen
helye az apró körfűrész tárcsájának, azt magával a körfűrésszel intéztem el.
Mivel ez a videó eredetileg 10 perces volt, azt kell mondjam, hogy nem is
szerencsétlenkedtem olyan sokat. |
Komolyan mondom, hogy teljesen oda vagyok magamtól, meg vissza! Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy a hülyegyerek örül egy fadarabnak (amúgy de), hanem annak fényében értelmezendő az örömöm, hogy mennyire semmi érzékem van az ilyen és hasonló mechanikai munkákhoz. |
Mondjuk ezt is én csináltam, s mint az látható
volt, rendben teszi a dolgát,
mely tény (sajnos) a szerző nem minden konstrukciójáról mondható el.
Most bezzeg, hogy itt volt előttem a rengeteg fűrészpor, természetesen nemcsak az nem jutott eszembe, hogy mire kellett volna a múltkor (amúgy valószínűleg ragasztóba tölteléknek), hanem még az sem, hogy akár tudom mivégre, akár nem, későbbi szíves felhasználás végett eltegyem egy (lehetőleg átlátszó) dobozba. |
Előkaptam a gépágyat, rátoltam az esztergát, majd betoltam a sínbe az imént elkészített fadarabot. Elmondjam mi a baj a konstrukcióimmal? Nos egyrészt az, hogy túl, másrészt pedig alulgondolom őket. Mert ugye most is mi volt? Egyrészt már majdnem ott álltam a megoldás kapujában, másrészt egyszer csak beugrott, hogy a forgócsúcsnak nemcsak forognia kell, hanem neki is kell legyen tolható a munkadarab meghajtással átellenes végének. Ezt a feladatot persze meg lehet oldani úgy, hogy a forgócsúcsot egyszerűen csak nekitolom a munkadarabnak (a jelen cikk keretében megépítésre kerülő felépítménnyel együtt), majd meghúzom a platformot a gépágyhoz rögzítő csavarokat, csakhogy ez nemcsak kényelmetlen megoldás lenne, hanem ráadásul mindenféle precizitást nélkülöző is. |
Na erre fel vettem meg a múltkor az OBI-ban ezt a csodát.
Volt belőle a polcon néhány kibontva (természetesen különböző méretekben), mely alkatrészek átszellemült tologatásával hosszú percekre sikerült magamat teljesen elvarázsolnom. Hogy mégis mi a csudának egy esztergába fióksín? |
Ezekben az alkatrészekben az a pláne, hogy ezt a két valamit két fadarab közé beszerelve, azok egymáshoz képest (természetesen csak oda vissza) szabadon eltologathatókká válnak, mely lehetőségre gondolta a szerző alapozni a forgócsúcs mozgathatóságát. A mozgatásuk ugyan még nincs kidolgozva, de valahol mélyen a háttérben már nagyban művelem magam a menetes orsók és csavarhajtások terén. |
Mint ahogy az az esztergával kapcsolatban már annyiszor megtörtént, újra elakadtam. Most épp az akasztott meg, hogy mind a platform gépágyhoz történő rögzítéséhez, mind a forgócsúcs tologathatóságának megteremtéséhez kerek alkatrészeket álmodtam meg, miközben az esztergával épp csak esztergálni nem lehet. Ez a farkába harapó kígyó tipikus esete. |
Még ha csak ideiglenesen is, de visszaszerelném rá a forgócsúcs rögzítését, akkor is ott állnék késtámasz nélkül. Itt aztán mindenféle terveket kezdtem el szövögetni, melyek úgy valahol az egymásra hányt ócska fadaraboktól, mint egy amolyan ideiglenes késtámasztól indultak, míg a másik véglet a valódi esztergákon szokásos késszán megépítése volt. |
Miután sikerült magamat a fantazmagóriáimtól
elrángatnom,
előszedtem néhány a célra megfelelőnek tűnő fadarabot.
Íme az anyás alátétes dobozom, még
valamikor a motoros időkből. Hogy mi vele a baj? Nos az, hogy az összes benne
található alkatrész koszos. Ráadásul nemcsak egyszerűen zsíros vagy olajos,
hanem fekete mocskos! Na ezért (mármint azért, nehogy összetapenoljam a mocskos
kesztyűmmel a fényképezőgépet) van odatéve a kesztyű a doboz szélére. Bár úgy
néz ki, mintha nem lenne rá megoldás (mármint a csavarok letakarítására),
csakhogy van, mégpedig a csiszolómalom képében, melynek elkészítéséhez ugyan mi
másra, mint az épp nagyban építgetett esztergára lenne szükség. |
Mivel találtam olyan csavart, melynek szögletes
feje nem forog
el a sínben, így ez fogja rögzíteni a forgócsúcs platformját.
Kezdem megszokni, hogy ami csavart a
dobozaimban
csak találok, azokon mind hibádzik a menet!
Hiába tologattam őket, ezeknek (megjegyzem
szerencsére)
eszük ágában sem áll a sín nútjában elakadni!
Összenéztem a konstrukciót, hogy mi mekkora legyen.
Majd a
fogantyújánál fogva
belekapaszkodtam az esztergába, s hogy ne legyen útban, betámasztottam egy
sarokba. Mint az kiderült, az összeállítás szerencsére egyáltalán nincs olyan
nehéz, hogy ne tudnám vinni. |
Hogy melyik barom tette a szalagcsiszolót a
farakás
tetejére? Erre a kérdésre nem kell válaszolnod!
Miután az egyik felét lecsiszoltam,
azt kellett megállapítsam, hogy ez az anyag egyszerűen gyenge. Már úgy értem,
hogy a képen látható rétegelt lemez valami egészen szokatlanul gyatra minőségű. |
Még tiszta szerencse, hogy mikor a lépcsőházban legutóbb találkoztunk, akkor elkértem Mártikától a pincéjében hányódó könyvespolc deszkáit, melyek közül ha nem is mind, de azért akadt a feladatra megfelelő. |
Végül nem 200 lett, hanem csak 190, de mára
(vagyis már közvetlenül
másnap
délelőttre) már meg nem tudnám mondani, hogy miért.
Kezdetben még úgy volt, hogy
egyszerre vágom ki az összes fadarabot, csak aztán gyorsan kiderült, hogy a
többiek még meg sincsenek tervezve. Illetve ez nem pontosan így van. Már úgy
értem azért, mert nem vagyok mérnök. No nem csak a tudásnak, hanem sajnos már
eleve a képességeknek sem vagyok birtokában, ezért szó sincs róla, hogy amit
csinálok, az előre meg lenne tervezve. |
Míg a nagyobb felületeket géppel, addig az éleket kézzel csiszoltam le.
Mióta eldöntöttem (ennek amúgy mindössze két napja volt), hogy a kisebbik Bosch fúrógép ezentúl mindig benne lesz az állványban, azóta (vagyis konkrétan most először) egyszerűen csak előkapom, és már használom is! |
A mai napon itt akadtam el. Mármint
annál a résznél, hogy hol is legyenek pontosan a platformon az oldalsó lécek.
Illetve lécek legyenek-e egyáltalán, vagy inkább rétegelt lemezből legyenek
kiszabva? Ez azért fontos kérdés, mert ugye ezekhez lennének rögzítve a korábban
mutatott golyós fióksínek. |
Bár összecsavarozhattam volna őket, csakhogy
nem volt hozzá
kedvem! És nemcsak csavarozni, hanem még lakkozni sem!
Annyira elvesztem az ötleteim között, hogy a
munkapadot úgy sikerült elraknom
(ez amúgy talán még sosem fordult elő), hogy benne maradt a
fűrészgép. Ez persze
nem baj, csak életveszélyes. Mert ugye ha nem veszem észre (mármint néhány nap
elteltével, mikor innen előveszem), a munkapadból kiálló penge simán szétkap. |
Ez itt majdnem ugyanaz a kép, mint ami a kettővel ezelőtti volt, csakhogy több apró különbséggel. Az első az, hogy a középső darab időközben megjárta a lakást, ahol is semmiféle értelmes továbbálmodásba sem sikerült belefutnia, pedig úgy volt, hogy többször is kitettem magam elé az asztalra, és még az is előfordult, hogy napokra elől hagytam. Egy másik apró különbség, hogy a vezetősínek időközben lelakkozódtak. Na most a harmadik változás a kép alján végigvonuló léc, amiből a csavarokra illő nagyfejű anyákat gondoltam elkészíteni, hogy ha mással nem is, de legalább azokkal meglegyek. |
Mikor ezt az amúgy általam rajzolt ábrát
megláttam,
nekem
egyből a "cicavízió" szó jutott róla eszembe.
Amin szerintem nincs mit csodálkozni.
Mint ahogy azon sincs, hogy az összes bejelölt pontba fúrtam egy-egy 8-as lyukat.
Majd a középpontokba fúrt kissé nagyobbakat
hatszögesítettem,
s mindegyik mellé odatettem egy-egy hosszú 8-as anyát.
Melyeknek aztán az egyik oldalát (amit én vágtam) lecsiszoltam.
Szerintem nem igazán van rajta mit magyaráznom,
hogy
hogyan lesz ezekből
a valamikből egy (valójában persze négy) jól megfogható anyaközepű gomb.
Mint az ebből a képből egyértelműen kiderül, ha csak ideiglenes jelleggel is, de visszaszerelésre került a gépre a forgócsúcs, valamint időközben rászerencsétlenkedtem egy késtámaszt is. Mielőtt ezt így összeállítottam volna, pontosabban szólva akkor, mikor álltam a gép előtt, egyik kezemben a menetes végű tengellyel, míg a másikban a rápörgetendő munkadarabbal, egyszerűen nem jutott eszembe, hogy a tengelyre miért kell előbb rátekerni egy anyát. |
Viszont utóbb, mindössze néhány perc múlva, de már a gomb megesztergálása után, mikor esze ágában sem volt az említett összeállításnak szétcsavarozhatónak mutatkoznia, na akkor mindjárt beugrott. Mert ugye ha nincs ott az anya, akkor nincs minél fogva ráfogni a tengelyre. A tokmányból kivéve, majd satuba befogva persze már van, de valljuk be, hogy ez azért nem a legszebb megoldás. |
Mikor a következő gomb épp ebben az állapotában volt, azt mindenképp meg kellett örökítenem. Már úgy értem azért, mert mikor valami így néz ki, az valahogy nem jelzi előre, hogy nemsokára valami szép, vagy legalább elfogadható kinézetű dolog lesz belőle. |
Már úgy értem, hogy mondjuk egy ilyen jópofa gomb.
Akarom mondani kettő. Pontosabban
szólva négy, merthogy a másik kettő is elkészült, mégpedig "úgyis kelleni fog
valamire" alapon. Már úgy értem olyan egyszerűen nincs, hogy ha ezek ott vannak a
dobozban, akkor idővel ne találnék nekik valami hasznos funkciót. |
Újabb néhány álmodozással töltött nap után kitettem a pince elé a már legyártott összetevőket, majd megpróbáltam valami hibát keresni a konstrukcióban. Azt kell mondjam, hogy a kutatásom - megjegyzem őszinte sajnálatomra - igen sikeresnek bizonyult. Bár a platformból még alig van meg valami, már most van benne három igencsak csúfos hiba. Na most az, hogy a minap gyártott nagyfejű 8-as anyák kicsik lettek, az még csak hagyján, és még az sem fog földhöz vágni, hogy elkombináltam a rétegelt lemez és a vezetősínek összeerősítését, no de az, hogy amire a platform rögzítését alapoztam, vagyis a szögletes fejű csavarok rövidnek bizonyultak, na az már igenis, hogy szíven ütött! |
Természetesen tudom, hogy a forgócsúcs az ellenkező oldalra való, és még csak nem is szórakozásból fogtam be a tokmányba, hanem azért, hogy lássam, mennyi helyem van alatta. Szerencsére még a csapágyházat odaképzelve is van alatta vagy 10 centi, amibe olyan nincs, hogy a megálmodott alkatrészek bele ne férjenek! |
Persze ha így, vagyis a csapágyhoz igazítva szerelem fel, márpedig ugyan miért tolnám a forgócsúcsot hátrébb, akkor - mivel a csúcs kissé túllóg a platformon - talán még kényelmesebb is lesz odaférni a késsel az esztergába fogott anyaghoz. |
Amennyiben a fióksíneket is beépítem, márpedig ez a tervem, akkor a csúcs vagy úgy 10 centivel lesz előretolható. A hátrahúzásban már nem vagyok ennyire biztos. Ezt nem úgy értem, hogy mechanikailag, mert úgy tudja a dolgot a fióksín, és még a betervezett meghajtás is, hanem úgy, hogy ha hátra (vagyis innen nézve jobbra) húzom, akkor az elhúzott rész el fogja fedni azt az állítócsavart, melynek megálmodásába már többször is belebuktam. |
A négyzetfejű csavarokat lecseréltem
egy kicsit hosszabb hatlapfejű típusokra, majd összeállítottam az eddig
elkészült alkatrészeket. Miután a két nagyfejű csavart meghúztam, egyből
kiderült egy újabb hiba. Na ennyit arról, hogy mennyire vannak megtervezve a
dolgaim... |
Mikor már minden más helyszínt megvizsgáltam, a
gyanúm erre a vödörre
terelődött. Miután kiborítottam, szerencsére ott volt benne a keresett léc
Meglepő módon eszembe jutott, hogy a felületeit
még így
egyben, vagyis a szétfűrészelése előtt simítsam el.
Két kisebb, valamint két nagyobb szeletre van belőle szükség. Hogy miért nem elég belőle három? Már úgy értem, hogy egy-egy kicsi szélre, majd egy a közepére? Azért nem, mert ha ezekkel a születőfélben lévő apró fadarabkákkal a hatlapfejű csavarok oldallapjait megtámasztom, akkor nem fognak tudni tőlük elforogni, amivel már ki is küszöböltem egy apró hibát. |
Tudod mit nem vágtam még soha ezzel
a felújított keretes fűrésszel? Egyenest! Már úgy voltam vele, hogy biztos lelke
van az anyagnak (amiből készítették), és megsértődött, mert valami barom ipari
tanuló szarrá kalapálta, mikor is próbaképp kiemeltem helyette a pincéből egy
nyéllel ellátott puszta fűrészlapot. |
Az esztergával most például azért
akadtunk össze, mert még mindig nem készült el hozzá az a támaszték (a képen két
fadarabbal és egy asztalos szorítóval pótolva), amiről a tokmányába fogott
csiszolótárcsának tudnám nekinyomni az anyagot. Már úgy értem úgy, hogy az
közben 90, vagy ha épp úgy hozza a feladat jellege, akkor 45 fokos oldalszögű
maradjon. Az utóbbi beállítás nagyon kellett volna a minap a
forrasztópad
készítésekor, mert amit én egy gérvágó ládával művelni tudok, na az kérlek
minden lesz, csak 45 fokos nem! |
Na így gondoltam a csavarfejeket a fadarabokkal elfordulás ellen megtámasztani.
A képen látható apró műszaki részlet lenne a platformot előre hátra mozgató meghajtás, amit részemről sajnos valami olyan elképesztő szinten nem látok át, hogy a menetes orsó helyett bevetni szándékozott 10-es csavar konkrétan fordítva lett odatéve. Én meg csak nézem, miközben nem értem, hogy miért nem értem... |
Annyi mindent kellene csinálni egyszerre, hogy azt sem tudom, hova kapjak!
Ezért nyitásképp a rendcsinálást választottam,
mire fel
már vissza is került a
fiókosba, a csiszolótárcsa.
Majd elő a polcból a fűrészgép.
A képen látható anyag egy szép szál
küszöb, amit a keményfa volta miatt vettem meg az OBI-ban, csak aztán mégsem
küszöb lett belőle. Már úgy értem, hogy még a pincei szétkopott küszöb
cseréje című projectemmel is adós vagyok. |
Mivel nemhogy a gyakorlatban, de a fejemben sem
akarnak összeállni
a dolgok, mérgemben újra visszafogtam a padba a fűrészgépet.
Majd kivágtam vele a képen látható újabb
négyzetet,
mint az eddig kiszabott elemek leendő tetejét.
Amennyiben holnapra sikerül megálmodnom a platformot előre hátra mozgató mechanikát, akkor azzal fogok foglakozni, de ha nem, az sem akkora baj, ugyanis annyi mindent hagytam a polcokon széjjel, hogy teljesen mindegy, hogy melyik projectet fejezem be, csak készüljön már el végre valami! |
Hogy nem látom át rendesen amit
eddig csináltam, az a mára kialakult helyzet kifejezetten széplelkű leírása,
mire fel kiraktam a munkapadra az eddig legyártott összetevőket, majd ahányszor
csak belefutottam valami újabb értelmetlenségbe, rácsaptam a természetesen csak
képzeletbeli újragondolás gombra. |
Bár a fióksínek természetesen nem így fognak állni, hanem 90 fokkal elfordítva, de attól még átlátható, hogy miközben a platform alapja a gépágyhoz kötődik, addig a teteje a fióksíneken eltolható az eszterga tokmányának irányába. |
Vagy ha épp arra van szükség, akkor elhúzható jobbra, hogy egy hosszabb anyag is beleférjen a gépbe. Ez ugyan eddig jó, csakhogy a szegnyerget (vagy bármi mást) hordozó mozgatható résznek sem a meghajtása, sem a fixálása nincs kidolgozva. |
Ráadásul az agyatlan machinációim közepette a platformot a gépágyhoz rögzítő nagyfejű csavarok belülre kerültek, mely pozícióval nem az a baj, hogy nem lehet hozzájuk odaférni (bár az is), hanem az, hogy útját állják a mozgatható részek meghajtását végző elemeknek. |
Már úgy értem, hogy annak a 10-es menetes szárnak, ami a nagyfejű csavarok miatt nem helyezhető el középen. Márpedig annak mindenképp középen kell lennie, különben a forgócsúcs hajlamos lesz az oldalmozgásra. |
Amennyiben ezt az összeállítást az
elképzelt módon összeszerelném (a jobbra látható gombot a kilógó menetes szár
végére kell odaképzelni), akkor ami aminek csak útjában lehet, az mind
összeakadna! |
Hogy legalább a működőképességét ellenőrizzem, kapott a tengely mindkét vége egy-egy csapágyat. Ezt az összeállítást úgy kell értelmezni, illetve odaképzelni hozzá a konstrukcióból sajnos még hiányzó alkatrészeket, hogy míg a csapágyak a csapágyházuknál fogva az alaplemezhez vannak rögzítve (vagyis ahhoz, amin épp vannak), addig a két csapágy között látható anya a mozgatható részhez (ami most persze nincs a képen, hogy belássunk alá), amit aztán a jobb oldali tengelyvégre szerelt (a képen szintén nem szereplő) szép nagy gombbal lehet meghajtani. |
Mivel semmiféle értelmes ötletem sem
volt, befogtam a tengelyt a munkapadba (természetesen a csapágyaknál fogva),
majd egy perc erejéig eljátszottam vele. Egyrészt működik a rendszer, hiszen ha
tekerem a tengelyt, akkor a kézzel forgás ellen megtartott anya (természetesen
a tekerés irányának függvényében) előre-hátra vándorol, másrészt van benne némi
hiba, ugyanis még egy perc sem kellett hozzá, hogy a képen látható összes
csapágyfogó anya meglazuljon. Mindezt az eszterga rezonálása nélkül, a tengelyt
pusztakézzel tekergetve! |
Próbáltam a megvásárlandó
mennyiséget úgy belőni, hogy se sok ne legyen, se kevés. A jobbra fent látható
vaslemezből lesz (ebben mondjuk még nem vagyok egészen biztos) a felül látható
menetes szárra való középső anya. |
A platform gépágyhoz történő
rögzítéséhez, ugyanis komoly agymunkával azt sikerült kitalálnom, hogy az eddigi
kettő helyett csak egy csavar lesz. Hogy azt az egyet biztosan jól meg lehessen
húzni, ahhoz gondoltam bevetni a finomabb menetemelkedésű csavart. Ez amúgy
lehet, hogy így is lesz. Már persze csak akkor, ha találok egy megfelelő méretű
csavart, mikor a fellelésének érdekében újratúrom az összes még mindig vegyes tartalmú
csavaros dobozomat. |
Hogy ne érjen szomorú
meglepetésként, ha esetleg mégsem találok hosszú és finommentes 8-as csavart,
belepróbáltam a szögletes fejűt a vonalzómba (ami amúgy egy ugyanolyan
asztalláb, mint amikből a
gépágy készült), majd alaposan megvizsgáltam, mégpedig
abból az aspektusból, hogy az elmozdíthatatlanná válásához mégis mennyire kell
meghúzni. |
A méréseim alapján meghatározott maximális
átmérő 120 milliméterre adódott.
Ez annyit tesz, hogy a platformban ennél nagyobb gomb már nem is fér el.
Nyitásképp kivágtam egy négyzetet, majd felrajzoltam rá egy kört.
Amiből aztán kisvártatva kettő lett,
hogy ne csak a külső, de a belső átmérőt is lássam. Itt aztán több okból is
elakadtam. Míg az első az volt, hogy még nincs kész az esztergához a már
többször is emlegetett
szemből késtámasz, addig a másik az, hogy bár több
ötletem is volt rá, de így hirtelen nem tudtam eldönteni, hogy mivel készítsem
el a gomb szélén azokat a bevágásokat (pláne szabályosan), amibe később a gombot
tekerő ujjaim fognak megkapaszkodni. |
Bár most épp semmihez sem volt kedvem, attól még lejöttem a pincébe, hogy mikor majd lesz (mármint munkakedvem) addigra fel legyen ragasztva a fadarabra a fogaskereket mintázó papír, melynek méretpontos elkészítésére tényszerűen ráment a fele délutánom. |
Mivel ez látszott a legegyszerűbbnek, ragasztóul színtelen lakkot választottam.
A két anyag összeközpontosítását pedig egy nyeles pontozóval oldottam meg.
Mivel a forgatógomb anyaga 12 milliméter
vastagságú rétegelt lemez,
így a belesajtolandó anyának sem szabad ennél hosszabbnak lennie.
Arról mondjuk nem volt szó, hogy 5 százados
pontossággal
kell, szóval ez csak úgy egyszerűen magától alakult így.
Mivel időközben elkészült a szemből késtámasz, mert a háttérben, még ha ez nem is látszik, de serényen tevékenykedek, így nem volt kérdés, hogy a szögletes anyagot mivel kerekítsem le. |
Kereknek ugyan kerek lett, központosnak viszont már kevésbé. Mivel mikor épp itt tartottam a munkával, akkor egyszerűen képtelen voltam eldönteni, hogy mivel vagdossam ki a fából a fogakat, ezért (megjegyzem még számomra is meglepő módon), nekiálltam helyette valami egészen másnak. |
Mely tevékenység jelen esetben a 10-es anyák megfúrását, majd a lyukak 4-es menettel történő ellátását jelentette, hogy mikor majd odajutok, hogy már ezek is kellenek, akkor már ott legyenek készen a dobozban. Na most az igaz, hogy két csapágy rögzítéséhez négy anya kell, mint ahogy az is, hogy egy ilyen csavarra fixálható anya bármikor máskor is jól jöhet. Na így lettek ezek hatan. |
Ezen a képen annyira nem látszik a
lényeg, hogy kénytelen vagyok elmesélni. Arról van szó, hogy a
munkapadba fogott
régi fűrészgép (ami amúgy már benne is van a padban, csak innen nézve ő sem
látszik), egy fadarab közbeiktatásával el lett távolítva a munkapad innen nézve
közelebbi lapjától. |
Bevallom őszintén, nem gondoltam róla, hogy ez ennyire szép lesz.
Odafogattam a munkapad széléhez, természetesen azért, hogy lássam mennyire tart. Jelentem nagyon! A gombot, mint valami rádió élgombját tekerve úgy meg lehet vele húzni az anyát, hogy a kinyitásakor rendesen bele kell kapaszkodni. |
Mivel ez a fogaskerékre hajazó
(amúgy valóban az) hatalmas gomb már csak az átmérője okán sem lehet oda való,
mint ahová a korábbi kettő lett betervezve, ezért kénytelen voltam fúrni neki
az alaplemezbe egy újabb lyukat. |
Az újonnan kibontott lakkos dobozban látható fehér trutymó látványa kapcsán kívánom megjegyezni (ami amúgy vízbázisú lakk), hogy már megint én voltam a hülye. Már úgy értem most például azért, mert vásárlás előtt nem olvastam el az anyag összetételét. |
Ezennel kap a project (illetve én) a lakk száradásának idejére néhány újabb nap haladékot. Mivel a minap egyszer már sikerült megálmodnom, hogy a korábban említett hibák elkerüléséhez mit mivel mihez kell rögzítenem, így most két újabb részfeladat következik. Míg az egyik az, hogy újra egymásra pakolva összenézzem az alkatrészeket, addig a másik keretében - egy kicsivel később - megpróbáljam legalább a durvább hibákat kiálmodni az újabb konstrukcióból. |
Alulról felfelé haladva, először a
két "H" betű alakú idom jön, amik a gépággyal párhuzamosítják a platformot. Erre
jön egy rétegelt lemez, amit a minap készített hatalmas fogaskerék fazonú gomb
(ami tulajdonképpen egy 8-as anya) szorít le a gépágyra. |
A képen a sok kis fadarab mindössze
támasztékként szolgál, hogy ne guruljon el középről a tengely. A két bordázott
gomb pedig azért lett odatéve, mert az előbb még ők támasztották fel azt a
keményfa lapot (ami amúgy egy küszöb szelete), ami a képen látható
alkatrészekhez képest mozgatható lesz. |
Mire fel egyből kiderült, hogy a már többször is bevált körfűrész feltét most épp nem tehető fel az esztergára, ugyanis útban van neki a szegnyerget menesztő 8-as csavar. No de mit nekem kivágni egy darabkát a már kész konstrukcióból... |
Miután a "H" alakú lécekből a
felesleget levágtam, majd mivel már nem kellett, leszereltem a gépről a
fűrészpadot, még 5 perc sem kellett hozzá, hogy kiderüljön, hogy amit innen
levágtam (mármint alulról), azt a mennyiséget a csapágyházas résznél bele kell, illetve lehet toldani a magasságba. |
Majd kisvártatva még két másikat is,
mert egyszerűen képtelen voltam eldönteni, hogy mekkorák legyenek. Ha meg már
fűrészelek, akkor ugyan legyen már meg az összes fadarab egyszerre! |
Ahogy a fadarabok száma egyre csak
növekszik, a szerző egyre inkább nem látja át az amúgy általa megálmodott
konstrukciót. Az előbb például abba a kérdésbe sikerült belekeverednem, hogy
össze fogom-e tudni szerelni. |
Tessék! Íme a
szemből késtámaszhoz
hasonlóan, időközben a háttérben szintén elkészült
csiszolóállvány, melynek amúgy épp az
imént találtam meg a csavarjait, mégpedig a jelen állapotában még csak
félkésznek sem nevezhető tűreszelő tartó fadarabon. |
Sajnos
még véletlenül sem arról van szó, hogy lejöttem, kiraktam a gépágyra az eddig
elkészült alkatrészeket, és azok maguktól nem állnak össze, hanem sajnos arról,
hogy tőlem sem. Ez annyira így van, hogy két korábbi alkalmat már eleve meg sem
örökítettem! Már úgy értem azért, mert egyszerűen nem volt mit. |
Ugyan
hiányzott a körből még néhány lyuk és süllyesztés, de tulajdonképpen már egészen
jól össze voltak állva a dolgok. Aztán ahogy ebbe az elhamarkodott kijelentésembe
egy kicsit alaposabban belegondoltam, pláne megtekintettem a valóságtartalmát,
menten megváltozott a véleményem. |
Vagyis
csinálom amit lehet, aztán ha jön a probléma, akkor megoldom, de nem akadályozom
vele magam előre, mire fel fogtam a négy apró vezetőidomot, majd rácsavaroztam
őket az alaplapra. |
Ez a kép még véletlenül sem arról szól, hogy mivel nem volt belőlük elég hosszú, a 4-es csavarokat lecseréltem 5-ösre, hanem arról, hogy miközben én a már kész lyukakat fúrtam fel eggyel nagyobbra, az egyik szomszédom megajándékozott egy 21"-os LCD monitorral. (lásd a bicikli előtt azt a feketeséget. |
A fióksínek távtartó lécekhez történő
rögzítéséhez 6 darab egyforma
csavarra volt szükségem, melyeket csodák csodája találtam is!
A képen az látható (csak nem nagyon), hogy immáron az összes vezetőléc (már úgy értem, hogy mind a három sor) fent van az alaplapon (mármint alulról fent), miközben a csavarok 4x50-esről 5x80-asra cserélődtek, melynek következtében úgy fért rá a konstrukcióra a hatalmas gombot eltakaró fedlap (amit mindössze néhány perce cseréltem le egy fele olyan vastagra, mint amekkora eredetileg volt), hogy még a sorban következő távtartó léceket is rájuk húzva bőven kilógnak belőlük a csavarok. |
Amit a képen látunk, az már nemcsak úgy egyszerűen oda van téve, hanem már össze is lett csavarozva! Ráadásul a keményfába hajtott 5-ös lemezcsavarok okán úgy, illetve olyan iszonyú erővel, hogy amint összeállt a kép, akarom mondani ezek a mindenféle méretű fadarabok, mindjárt ki is jelentettem rájuk, hogy ezeket soha többé nem fogom szétszedni! |
Egy apró közjáték volt a zöld nyelű csavarhúzóm szőrén-szálán történő eltűnése, mely szerszám végül innen, vagyis a 3-as lemezcsavarokat tartalmazó dobozból került elő. Amúgy azért volt rá szükség (már úgy értem, hogy mind a csavarokra, mind pedig a zöld csavarhúzóra), hogy rögzíthessem végre a platform fióksíneken mozgatható tetejét. |
Hogy
aztán a platform tetejét mi fogja mozgatni, azt most inkább hagyjuk. Illetve a "mi" már
megvan, hisz már mutattam a mindkét végén felcsapágyazott menetes szárat, és még
azt is elárultam, hogy melyik eleme mihez lesz rögzítve, azonban azt, hogy
hogyan, na azt még nem sikerült kidolgoznom. |
A képen látható 8 csavart úgy húztam meg, hogy ráfeküdtem a csavarhúzóra, persze az egyik kezem közbeiktatásával (csak mert épp nem volt szükségem bordatörésre), majd a másikkal tekertem. A csavarok meghúzása annyira feszesre sikerült (amúgy kellett is, hiszen ez a 8 csavar tartja össze az egész konstrukciót), hogy a Makita fúrógépbe fogott BIT, illetve a csavarok feszessége megállította, pontosabban szólva nem hagyta elindulni a gépet, pedig a Makita amúgy simán van olyan erős, hogy csavarbehajtónak is lehet használni. Ezt a problémát végül csak úgy sikerült átlépnem, hogy kézzel nyitottam meg a csavarokat, majd a fárasztó kitekerésüket már a géppel intéztem el. |
Mikorra újra összeállt, már nem maradt benne semmi hiba. (vagy csak még nem találtam meg) Amúgy ez éppen így volt. Már úgy értem úgy, hogy a szememnek, és persze a tapasztaltaknak hinni nem akarván, ami kombináció egyáltalán csak eszembe jutott, azt mind kipróbáltam! Szerencsére simán felmegy a platform a többi sínekre is, melyeken (épp mint ahogy itt elől) sehol sem akad el. |
A
hatalmas anya már nem szorul a résben, és még ha nem is túl egyszerűen, de azért
simán áttehető a platform másik oldalára, ha valamiért azon a végen találnám
szerencsésebbnek a rögzítést. |
Megmutatva jobban átlátható amit csináltam, mintha csak irkálok a képekhez. Ebben persze nincs semmi meglepő. Na most abban viszont van, hogy a mondókám (megjegyzem tőlem szokatlan módon) meglepően összeszedettre sikeredett. |
Mondjuk
azt is jobb, mármint egy puszta szöveges leírásnál könnyebb lett volna egy
videóban bemutatnom, amint épp azzal játszom, hogy a platform mozgatható
tetejének párhuzamos futását ellenőrzöm. |
Ez
persze egyáltalán nem akadályozott meg benne, hogy levegyem róla a tetejét (hogy
a fióksínekbe se a por, se a lakk ne menjen bele), majd minden oldalára rámenjek
a szalagcsiszolóval. |
Arról már nem is beszélve, hogy így mennyivel szebb színe van. Persze kell még rá egy újabb réteg lakk, ami nem gond (mármint az az idő, amíg szárad), mert most valahogy egy kicsit elegem lett a napról napra egyre több kiegészítővel rendelkező, azonban a fő feladatára, vagyis fadarabok esztergálásra továbbra is használhatatlan állapotú szerkezetből. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.