Mini lombfűrész
(megigazítottam)
Mint
ahogy az elmúlt napokban már annyiszor, most is az van, hogy teljesen hiába
nézegetem az asztal pultjára halmozott szétszedésre váró kincseimet, mert
egyikre sem támad semmi ingerenciám. Gondoltam ha nem fent, akkor mint ahogy
mostanában, úgy ma is lent fogok valamit szétszedni. Hogy mit, az nem lehet
titok, hiszen elárulta a cikk címe. Na most az apró lombfűrészt nem azért szedem
szét, mintha lenne benne bármi érdekes részlet, hanem azért, mert ugye beteg. |
Szerintem nem tévedek vele nagyot, ha azt
állítom, hogy nem
sok embernek van ennyire furán elhelyezve az egérpadja.
Megvagytok!
Kiáltott rá a szerző a már ki tudja mióta csipkerózsika álmukat alvó
szerszámokra. Márpedig a jövő évnek arról (vagy arról is) kell szólnia, hogy
nekiállok, és amit csak lehet, azt mind kipofozom! |
Például van gépem ezekhez a mini
köszörűkövekhez, spirállal
meg tokmányokkal, azonban nincs hozzá 42 voltos trafóm.
Vagy ha van, akkor még nem tudok róla, akkora a rend.
Bár ránézésre úgy néz ki, hogy egyik betét sem
illik
a négyes csavarba, a leírás azonban mást mond.
Mármint ez a leírás.
Ez nem az a mini lombfűrész, amit a mai napon
áll szándékomban
kipofozni, hanem ez a lakásban őrzött párja.
Melynek épp mint ahogy a minap a piacon mindössze 200 forintért vásárolt társának, úgy ennek is tőben le van törve a fűrész hosszúságát beállíthatóvá tévő csavarja. Ezt a példányt nem kell bolygatnom, hiszen ez jól, a rendelkezésemre álló lombfűrészlapok hosszához van beállítva. |
Ha már úgyis lemegyek, gondoltam benézek a ki tudja miért idefent őrizgetett csavaros szortimentbe, hátha akad benne a minap kipofozott fúrógépállványhoz passzoló hosszúságú kapupánt csavar. Már miért is ne akadt volna? |
A
zöld keretes az igazi lombfűrész (amúgy ezt is 200-ért vettem, de még a néhai Pecsában), miközben a ma bemutatásra kerülő testvére csak egy amolyan miniatűr
változat. Hogy ennek mi értelme van? Mármint a kicsinységének. Nos az, hogy míg
az eredeti méretűnek egyrészt hatalmas a tömege, azzal együtt sajnos a kilengése
is. |
Csakhogy
a kisebbik fűrésznek valami általam ismeretlen okból sokkalta nagyobbra lett
beállítva a mérete, mint amekkora egy szabványos hosszúságú lombfűrészlaphoz
szükséges. |
Ez a csavar tisztára úgy néz ki, mintha középtájon kövérítené a kamera optikája, pedig nem! Az ujjaim közt forgatva olybá tűnik, mintha megnyomorították volna valami rettenetesen erős szerszámmal. (mángorlógép) |
Egy hatos csavarra ráhajtva egy hatos
menetvágót, ennyi
sorjának semmiképp sem lett volna szabad keletkeznie!
Erről a másikról pedig képtelen voltam kézzel
lepörgetni
az anyát, ezért ezen is megfutattam a menetvágót.
Nem jelöltem be pirossal, de ott van alul az a
nagyfejű hatos anya, amit épp
a minap gyártottam. Ez az apró bigyó egyszerű elgurulással jutott el idáig.
Mit össze nem erőlködtem vele, aztán mégsem lett jó... Mármint ez. Ugyanis tényszerűen ugyanazt műveli, mint amit eddig. Szó szerint hiába tekerem le az anyákat a csavarokról, immáron akár egy egész centivel lejjebb, a félrebillenő keresztléc akkor is azzal szórakoztat, hogy megakad a munkalap satupofáiban. |
Mire fel mérgemben beépítettem a konstrukcióba egy darabka vascsövet, valamint egy azt folyamatosan lefelé nyomó apró rugót is. Nem merném állítani, hogy tökéletes lett, de így azért legalább már közelít. |
Ez a kép éppen ugyanazt a szomorú helyzetet,
vagyis a beletört csavart
mutatja, mint amit már a lakásban őrizgetett fűrész esetében is láttunk.
Kezdetben még úgy volt, hogy fúrok a négyes csavarba egy 2,2-es lyukat, majd beletekerem a törtcsavar kihajtót, csak ez sajnos nem jött össze. A lyuk mondjuk sikerült, azonban a csavar a valószínűsíthető belerohadtsága okán nem jött ki. |
Miután a 2,2-es lyukat felfúrtam négyessel,
vagyis anyagában nézve
elfogyasztottam a csavart, már ki tudtam ütni a tengelyt a lyukból.
Ezen a képen az látszik (csak nem nagyon),
amint
már fúrom is a 4-es lyukba az 5-ös menetet.
A szélsők az új, míg a középsők a régi
pengetartó csavarok.
Mondjuk balról a második már nem sokat tarthatott...
Tettem bele fűrészlapot, majd a távtartó rúdon bejelöltem a csavar helyét.
Amit aztán reszelővel is megerősítettem. Mármint azért, hogy a beletekert csavar okán ne tudjon elmászni a helyéről. Mivel nemcsak láttam rajta, de a fogdosása közben éreztem is, hogy rozsdás, gondoltam megcsiszolom. |
Finom smirglit csak úgy magában nem találtam
(pedig kell lennie valahol
egy vastagabb kötegnek), egy ilyen komplett készletet viszont igen.
Szegény rozsdafoltok (illetve szegény én a belélegzett rozsdapor miatt) vannak olyan mélyek, hogy egy drótkorong valószínűleg többet segített volna a helyzeten. No de nem ez itt a baj... |
Hanem az, hogy a helyéről immáron lehúzott nyélnek hiányzik a vége.
Amit eredetileg egy 5-ös csavar tarthatott.
A feltételes módot úgy kell érteni, hogy ha volt itt egyáltalán valaha valami.
Ezekből a faanyagokból nem lesz kupak.
Épp mint ahogy a hasadásra hajlamos akácfából sem.
Ez a nyél meg mintha egy kicsit túlméretes lenne az apró fűrészhez.
Igen, ez az. No de nekem ne lenne itthon
esztergám, amivel olyan
kupakot rittyenthetek a nyél végére, amilyet csak akarok?
Tessék!
Odatettem
egy fadarabot, átdugtam a tengelyen található lyukon egy 60-as szeget, majd
megtekertem a csavart a villáskulccsal. Ugyan éreztem valamicske elmozdulást, az
azonban nem a tengelyről leforgó anya, hanem az elgörbülő szeg okán állt elő. |
Az előbb a szeg nem akart kijönni a lyukból, most meg a kacsafogót nem tudtam lepattintani a tengelyről. Ez annyira így volt (mármint az, hogy nem tudtam), hogy szégyenszemre elő kellett vennem egy másik ugyanilyen elvű fogót, hogy legyen min megnéznem, mégis mit kell rajta megnyomni, hogy kinyíljon. |
Mivel egyre nehezebben találok az apró fadarabos vödörben keményfát, ennek szerintem az lesz a vége, hogy ezentúl ami széket csak kidobva látok (a székek ugyanis jórészt keményfából vannak), azoknak mind kitördelem a lábait és a keresztfáit, hogy legyen miből barkácsolnom. |
Ezzel a különös kombinációval csak azt ellenőrzöm, hogy vajon megfelelően belefekszik-e egy 5-ös csavar feje a 8-as menettel ellátott lyukba. Jelentem rendben, nincs hiba a konstrukció körül. |
Az
eddig előszedett szerszámokat a használatuk után azért nem tettem vissza a
helyükre, mert az utóbbi idők tapasztalatai szerint úgy járok jobban, ha ide,
vagyis a munkaterülethez képest a hátam mögé pakolom őket. |
Végre van a pincében egy
működő órám, amire
odatekintve
tudhatom, hogy még bátran rendetlenkedhetek tovább.
A nagyja munkát a keretes fűrésszel intéztem el.
Míg az apraja igazítás az esztergára maradt.
Itt aztán megálltam, s tanácstalanul
nézegettem a konstrukciót. Mert ugye mit, hova, mihez képest nyomjak oda?
Aztán persze rájöttem, hogy csak össze kell tolni a gépet, és már ott is a munkadarab előtt a késtámaszként bevetett 8-as csavar. A munkaterület viszont annyira szűk, hogy alig fér oda a kezem. Mondjuk ez azért nem akkora baj, hiszen úgy járok jobban, ha nem teszem oda. |
Ha már a jobban járást említettem, gondoltam felteszem ezt a védőszemüveget, mert ugye nehogy már ne lássam a szemeimbe fröccsenő vértől, amint az apró eszterga - pusztán játékosságból - leszaggatja az ujjaimat. |
Először a kerekségét alakítottam ki.
Majd rámentem a kúposítására.
Ezen szerintem egy kicsit még igazítanom kell.
Miután az igazítással megvoltam, ha már itt volt előttem a gép alapon, nekiestem vele az öreges színű nyélnek is. Ekkor történt, hogy a balra látható sliccelt csavarfejet tekergetve egyszerűen nem történt semmi. |
Amin ezt a másik oldalon teljesen szabadon forgó anyát megtekintve igazán nem volt mit csodálkozni. Amin viszont igenis csodálkoztam, az az a különös tény, hogy az előbb ugyan többször is állítottam a gép hosszán, de ezzel a csavarral eddig még semmi gondom sem akadt. |
Ezen elforgás gátló beépítése után viszont már kizárt, hogy bármi bajom legyen vele!
A csavar ugyan tökéletesen működött, a nyél azonban elforgott a tengelyen. Ide mindenképp be kell építenem egy tokmányt balra, mint ahogy jobbra is. Utóbbi fogja betölteni a forgócsúcs szerepét. Hogy aztán ezekből a projectekből mikorra lesz valami, azt még csak megjósolni sem merem! |
Más megoldást nem találván, lehúzogattam a tengelyről a szerelvényeket, majd addig toltam rá a nyelet, míg csak meg nem szorult. Ennek persze az lett a vége, hogy a munka befejeztével alig bírtam róla lefeszegetni... |
Ha nem is lett olyan szép, mint mondjuk egy új, de majdnem!
Amennyiben
befogtam volna őket az esztergába, már úgy értem, hogy egyszerre, akkor biztosan
jobban illeszkednének egymáshoz, de be kell valljam, hogy én bizony még így is
büszke vagyok magamra, no meg az általam előállított bigyóra. |
Most már tényleg csak annyi a dolgom, hogy éjt
nappallá téve fűrészeljek,
valamint lehetőség szerint ne tökítsem el folyton ezt az apró szerszámot.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.