Farigcsálok -119- közbetétet az ágy és a gép
közé
(tákolmány fa és fémdarabokból)
A mai napot is úgy indítottam, mint
ahogy mostanában a többit, vagyis egy alapos rendrakással, mely tevékenységhez
természetesen automatikusan hozzá tartozik a kérdés is, miszerint: Mégis ki a
csuda rakta szét ennyire ezt a sok szart? Ez a két doboz mondjuk nem volt szétrakva,
mert ezek ketten a szekrény
mélyéről kerültek elő. Mi az, hogy miért? Nos azért, mert nem tudtam tőlük
berakni néhány elől hagyott, és persze nagyon útban lévő lomot. |
Mert ugye az úgy nem megy, hogy megszállottan építem az egyre újabb és egyre nagyobb valamiket (mint például ezt a gépágyat), amiket aztán egyszerűen nincs hova eltennem. A gépággyal mondjuk jelen pillanatban nem ez az igazi bajom (hiszen a rácsúsztatott szerelvények hiányában most még eltehetően lapos), hanem az, hogy még nincs összekapcsolva az eszterga (nevezzük annak) motorjával. Ez jelen pillanatban még annyira így van, hogy még csak ki sincs találva a megoldás! Mindenféle elképzelések persze már felmerültek, csakhogy eddig még mindben sikerült meglátnom a konstrukcióim szokásos esetlenségét. Márpedig a jelen feladat esetében szó sem lehet semmiféle lógásról (már úgy értem, hogy mechanikairól), miközben a két elem rögzítésének oldhatónak, ráadásul könnyedén oldhatónak kell maradnia. |
Nyitásképp annak a még valamikor
tegnap este bennem szerintem teljesen jogosan felmerült kérdésnek néztem utána,
hogy vajon kényelmetlen lesz-e úgy használni az esztergát, hogy a gép hozzám képest a legtávolabbi síneken van. Jelentem nem, csak úgy egyszerűen a gép fölé
görnyedve egyáltalán nem éreztem kényelmetlennek a mindössze arasznyi
távolságot. |
Méretileg már az elsőként kiválasztott fadarab
is (ez ráadásul rétegelt
lemez) megfelelt a gépágy és a meghajtás összekapcsolására.
De attól én még ami csak a kezem ügyében volt, azt mind odapróbálgattam!
Ezek az alkatrészek hiába voltak jól kitalálva, ha egyszer alapvetően azért keletkeztek (kivéve természetesen a három gumilábat), mert eleve hibás úton indultam el. Már úgy értem, hogy ha azzal kezdtem volna, hogy megépítem a gépágyat, akkor már rég nem itt tartanék! |
Mivel vagyok olyan végtelenül rendes, azért még mind a mai napig megvannak az íróasztal eredeti speciális formavilágú összetartó elemei. Hogy a jelen feladathoz teljesen alkalmatlanok? Most mond már... |
Bár a célnak ez az összeállítás is megfelelne, de részemről valahogy akkor sem tartom szimpatikusnak azt a megoldást, hogy a talp aljából 10-es csavarok fejei lógnak ki, miközben a motor felőli oldalon nagyfejű anyák tekerésével húzom oda a gépet a sínekhez. Már csak azért sem, mert az említett anyákat nem sikerült olyan helyre odaképzelnem, ahol ne lettek volna valaminek útban. |
A szögletes hatos anyák is csak első ránézésre
tűntek jó ötletnek, merthogy ezek
nincsenek olyan nagyok, hogy ki ne fordulnának a számukra kissé tág résből.
Ez az amúgy bútorelemek összefogatásához készült nagyfejű 6-os anya, aminek majdnem 10-es a szára, vagyis pontosan illeszkedik a sínbe, na ez is csak elsőre tűnt jó ötletnek, ugyanis mivel kerek, a résben egyszerűen elfordul. Mondjuk el lehet vele követni egy olyat, hogy a meghúzása közben felfelé húzom, csak az ugye már megint egy tőlem úgymond kitelő, szokásos blőd kényelmetlenség lenne, amit most érthető okokból szeretnék elkerülni. Már úgy értem azért, mert ha nem mindig az ágy szélén lesz a motor, akkor ugye mit össze átkoznám már magam az átrakásakor a hülye megoldásom miatt. Na ezért hagyom most ezt a projectet félbe. Hogy aztán ez még hányszor fog bekövetkezni, az természetesen attól függ, hogy mikorra sikerül megszülnöm valami elfogadható kényelmetlenségi szintű megoldást. |
Bár a kapcsolat a
gépágy és az
eszterga közé elnevezésű projectem a pincében folyik (még ezt a túlzást), csak
mivel nem haladok vele, a fejtörés részét a lakásban gondoltam megejteni. |
És még csak nem is a tengelic kopogtatott, hogy
ugyan tegyek már magot az etetőjébe.
Hanem a méhecske volt a tettes.
Mivel a méh egy szorgos állat, én meg épp
látványosan nem csináltam semmit, ezért a látványának hatására méltóztattam erőt venni magamon. Gondoltam hátha segít a fejemben uralkodó sötétségen, ha odaülök
az ablakhoz a fénybe. |
Azt gondolom akár már mondanom sem kell, hogy még csak kósza szellő sem rebbent, a hőmérséklet pedig leolvasható a képen látható hőmérőről. Mindez február végén! |
Mire fel odaültem az ablakhoz, térdemen egy
kockás füzettel, azonban
az ihlet - mint azt úgy általában mindig szokta - óvatosan elkerült.
Ezeket már a gépágy és a deszka közötti
kapcsolat megteremtéséhez hoztam át
a másik pincéből, csak úgy bele-bele kapva a "nagyvas" feliratú fiókomba.
Aminek ha nem is szakadt ki az alja, de már komolyan megindult benne az ilyetén irányú folyamat, mire fel az apró pincei elmaradások 5 című fejezetben megerősítettem két piros hasábbal. |
Ezek az anyagok mind betolhatónak tűnnek a gépágyat alkotó bútorlábak vájataiba.
Ezek pedig soha egésszé nem kerekedett Orion AT650 televíziók sorozatszámai.
Vagy a szemmértékem pontos, vagy az összes
anyag szerepelni akart. Ezt abból
gondoltam, hogy szinte kivétel nélkül mind betolhatónak bizonyult a gépágyba.
Végül még ezek az amúgy kissé trapéz alakú alumínium hasábok is.
Ezek a darabok egy kissé ugyan lötyögnek a résben, de szerencsére végül ez a tény adta meg a megoldáshoz vezető kezdőlökést. Már úgy értem azt, hogy a sínbe dugott valaminek, vagy valamiknek csak annyi legyen a feladatuk, hogy legyen mihez hozzáfogatni a gépet, míg a sínekkel való párhuzamosságot egyszerűen csak egy, illetve két a gépet hordozó fadarab széléhez rögzített alumínium lemez adja. |
Ehhez a munkához persze nagyfokú pontosság kell, no de a szerszámok már csak ilyenek. No nem az enyémek, mert az szinte mind kehes egy kicsit, hanem most konkrétan az, amit ugye épp nagyban meg szeretnék építeni. |
Ebből az ábrából az derül ki, hogy
míg az eszterga alaplapjának 156 milliméter a szélessége, addig a gépágyat
alkotó sínek két, az adott célra jól felhasználható oldala között 160, ami
jelen esetben egy teljesen lényegtelen eltérés (illetve az a jó benne, hogy
legalább nem kevesebb), merthogy nem a gép két szélének kell illeszkednie a
gépágyhoz, hanem csak az azt hordozó deszkának. Pontosabban szólva deszkáknak,
mert végül így sikerült a dolgot megálmodnom. |
Ezek a fadarabok (rétegelt lemezből
készült polclapok) épp megfelelnének a gép és az ágy közé, csakhogy ez nem az én
pincém, hanem a tetőtérben lakó hölgyé. Mondjuk ha méltóztatnék elkérni őket,
akkor valószínűleg megkapnám. |
Ezeket az anyagokat azon kritérium mentén
válogattam össze, hogy megfeleljenek
a közbetét oldala és a gépágy közé. Már úgy értem, hogy hosszanti támasztékul.
Mivel a tetőtérbe most valahogy lusta voltam felsétálni (a polcdeszkákat elkérni a szomszédtól), újra nekiálltam a saját készletem megtekintésének. Sem itt, sem semelyik másik helyszínen sem találtam semmi olyat, ami annyira megnyerte volna a tetszésemet, hogy legalább kihúzzam a többi anyag közül. Az igazi megoldás két méretes lapnyi, éppen olyan vastagságú rétegelt lemez lenne, mint amiből a minap a fúrógép állványának talpát készítettem. |
Bár most épp nem kerek anyagokra lett volna szükségem, attól még nagyon is örültem az egyik szomszédtól kapott hengeres fatárgyaknak. Ezekből valószínűleg gombokat fogok esztergálni a mindenféle dobozaimra, hogy legyen minél fogva kihúznom őket a polcból, csak ehhez ugye előbb még össze kell állnia a gépnek. |
Mivel a
forgócsúcs építésekor nem jött be a
kapkodás, pontosabban szólva az, hogy az első ránézésre még jónak tűnő
ötleteimet
- ahogy jöttek - már valósítottam is meg (vagyis nem kerestem helyettük jobb
megoldást), ezért most azt játszom, hogy amit
kitaláltam, arra mindig alszok minimum egy napot. |
A plusz fadarabok beépítésében mindjárt két
okosság is van. Míg az egyik az, hogy a távtartók három centije hozzáadódik a
gépbe maximálisan befogható anyag sugarához, addig a másik nagyszerű hatásuk abban
mutatkozik meg, hogy lesz hol elhelyeznem az alsó rétegelt lemezt a gépágyhoz
odafogató csavart. Bár ezen utóbbiból még semmi sem valósult meg, attól én még
(csakhogy lássuk az elvet) odaraktam egy csavart, majd rátettem egy 13-as villáskulcsot. |
Na most a két barna színű fadarabbal nem az a
baj, hogy csúnyák, hanem az, hogy
a barnaságuk okán semmivel sem sikerült rájuk látható vonalakat produkálnom.
Mire fel kiszedtem a padból a szalagcsiszolót, majd egy kissé megtologattam legalább az anyagok egyik oldalán. Mikor aztán rájöttem, hogy a csiszológéphez tartozó végtelenített smirglik mind kopottak, egyből beugrott, hogy hova is akartam a minap elbiciklizni, csak akkor ugye nem jutott eszembe, hogy miért. Francba... Pedig a múltkor már megígértem magamnak, hogy nyitok végre egy olyan listát, amire aztán ami hiányt csak meglátok, azt mind felírom, hogy ne toporogjak már olyan szerencsétlenül a csavarboltban. |
Egy másik olyan dolog, amit szintén megígértem
magamnak, illetve az egymáson hempergő két
szúrófűrésznek (megjegyzem már
rengetegszer), az egy elválasztó
készítése a két masina közé. Mert ugye teljesen mindegy, hogy melyikre van
szükségem, mindig az van alul! |
Íme a két, immáron méretre szabott fadarab, valamint egy hosszú csík alumínium lemez, amit ugyan most épp nem is kerestem, de mikor (megjegyzem sikertelenül) a két lap közé beépítendő 30x30-as stafnik után turkáltam, akkor helyettük találtam. |
Ezen a képen annyira nem látszik, hogy mit
akartam vele megmutatni, hogy még
a leírásom alapján sem lenne egyszerű elképzelni, ezt ezért inkább ki is hagyom.
Miután az összes előszedett összetevőt elpakoltam, azonnal előkerültek a stafnik.
Mindjárt másnapra azt sikerült megálmodnom, hogy valóságos anyagpazarlás az alumínium csíkot az anyag teljes hosszában végigereszteni, mire fel lebóklásztam a pincébe, majd legyártottam ezt a négy darab izét. |
Mivel nem feltételezem mindenkiről, hogy átlátja ezen nagyszerű konstrukció lényegét, ezért felvázolom. Ez a lemez (meg persze a három másik társa is) hivatott megtámasztani a rétegelt lemezt a gépágyon, mégpedig az oldalirányú elmozdulás ellen. Vagyis míg a rétegelt lemez ezektől az alumínium toldatoktól jobbra és balra szabadon elcsúsztatható (pláne lötyögés nélkül), addig le és föl már nem. |
A sínhez (esetleg sínekhez)
ugyan még nincs odakötve, de ebben az állapotában (mint azt épp az előbb írtam
volt) már csak oldalra lehet elcsúsztatni. Tökéletesen pontos ugyan nem lett, de
mindhárom pozícióban rámegy a gépágyra, amin aztán jelen pillanatban még szabadon eltologatható. |
Erre az összeállításra - a konstrukció ellenőrzésekor - már olyan hosszúakat pislogtam, hogy itt aztán már tényleg kénytelen voltam felhagyni a dolgok további megálmodását. Illetve épp ellenkezőleg, hiszen az álmodás, na az biztos nagyon ment volna! |
Annyit azért még sikerült összehoznom (megjegyzem egy óvatlan meglökés hathatós segítségével), hogy a stafnikat a lemezszélektől kissé beljebb tolva, sokkalta több helyem lenne betekerni a felépítményt a gépágyhoz rögzítő csavart. Mindeközben a kissé beljebbtolt stafnik további előnye, hogy így (amennyiben bármi okból szükség lenne rá) akár mindhárom sínhez is odafogathatom az alsó lemezt. Hogy aztán szükség lesz-e a plusz csavarokra, vagy sem, az most mindegy, hiszen a lényeg csak az, hogy megteremtettem a beépítésük lehetőségét. |
Pontosabban szólva azt, hogy lerövidülnek-e a stafnik, vagy
megmaradnak
hosszúnak, azt majd holnapra álmodom meg.
Mivel nem találtam belőlük hibátlan, értsd nem
lyukas példányt,
a fadarabokon csúfoskodó lyukakat stílszerűen betipliztem.
Ez az összeállítás csak annyiban
különbözik az eddig látottaktól, hogy egyrészt immáron levágtam a
távtartók hosszából a felesleget, másrészt most épp nagyban fejjel lefelé nézzük
a konstrukciót. |
Mivel épp elől voltak ezek a nem is oly rég vásárolt sarokvasak (pedig amúgy két sarokvasas dobozom is van, valamint mióta megvettem őket, már többször is nekifutottam az olyan apróságok elrakásának, melyeknek van helyük), ezért ezeket vetettem be. Bár magam is komolyan meglepődtem rajta, de mindenféle előzetes tervezés nélkül, egyszerűen csak rátéve őket az összekötendő elemekre, tökéletesen megfelelnek a feladatra. |
Ez itt már az előző helyszínnel átellenes pont, ahol is úgy tervezem összekötni a deszkát az esztergával, hogy a gép eredeti lábának közepébe lyukat, majd abba 6-os menetet fúrok. Ez a megoldás az átellenes ponton azért nem vált volna be, mert az ott található két lábban akkora zárványok vannak, hogy azokba valósággal beesett a fúrószár! |
Miután a lyukakkal megvoltam, már csak be
kellett tekernem a csavarokat a helyükre.
Hiába voltam a kész állapottól már
csak néhány csavarbetekerésnyire, újra félbehagytam a munkát. Ez sajnos nemcsak
azt eredményezte, hogy lett időm kialudni az esetlegesen (még ha csak...) hülye
ötleteimet, hanem egyben azt is, hogy három nap múlva sajnos már fogalmam sem volt
róla, hogy a fotók alatti írásaimban miket említettem meg. Ezért van az, hogy míg egyes részletekről többször is szóltam,
addig másokról teljesen megfeledkeztem. Ezt a hibát persze ki lehetett volna
küszöbölni azzal, ha minden egyes hozzáírás előtt újraolvastam volna az addig
írtakat, csak ugye nem vagyok én oda magamtól annyira, hogy ezt bármi kedvem
lett volna megtenni. |
Mindössze
néhány hét kellett hozzá, hogy újra ide egyen a fene, mégpedig azzal a szent
elhatározással, hogy jelen alkalommal, még ha cigánygyerekek potyognak az
égből, márpedig én akkor is kidolgozom a fadarab és a gépágy összerögzítését. |
Az értelmetlenségek sorában talán az (mármint
ez) volt a csúcs,
mikor egymásnak háttal fogattam össze két esztergacsúcsot.
Bár lehet rá mondani (mármint az előbbi képen látott összeállításra), hogy baromság, csakhogy végül az hozta el a megoldást, mikor a szokatlanul hosszú, valamint még valamikor korábban a franc tudja miért előszedett 8-as anyát a helyére, vagyis a 8-as anyás dobozba visszadobtam. Az persze igaz, hogy ezeket a fába sajtolható 8-as anyákat nem lehet betolni a gépágy sínjeibe, csakhogy némi megdolgozás után mégis. |
Az anyák megdolgozásához még magát az esztergát is bevetettem.
Na most ezek nemcsak szépek nem lettek...
Hanem egy kissé még alkalmatlanok is, ugyanis
igencsak hajlamosak a sín
vájatában elakadni, mely hibát idővel valószínűleg orvosolni fogok.
Az apró hiba (még a magam számára is meglepő módon) nem akadályozott meg benne, hogy továbblépjek, mire fel pikk-pakk megvasaltam a fadarab széleit. Jó, akkor legyen alumínium. Mondtam én, hogy nem buktam meg az ipari suliban anyagismeretből? Nem, nem mondtam, mert sajnos megtörtént. |
Ugyan el tudtam volna képzelni ennél szebb
megoldást is, de mivel nem
nagyon fog belőle látszani semmi, szerintem így is bőven megteszi.
Bár a 8-as anyák sínekben történő könnyed mozgathatósága körül akad némi hiba, de mivel ez csak ritkán fog előfordulni (mármint az, hogy valamiért odébb kell tennem az ágyán a gépet), megoldom máskor címszóval hagytam a francba a problémát, s lendületesen haladtam tovább. |
Mivel erről az oldaláról nem férek hozzá a géptől, ezért levettem róla a másik deszkát (tudom, rétegelt lemez), majd úgy legalább nagyjából szimmetrikusan helyeztem el rajta a két közbetétet, amit aztán rá is csavaroztam. |
A 10-es acélpálcát azért fogtam be a gépbe,
hogy legyen
mivel ellenőriznem az eszterga helyes pozícióját.
Bár külön nem foglalkoztam vele, szóval egyszerűen csak úgy jött ki, hogy mind a gépággyal történő párhuzamossága, mind pedig a dőlésszöge rendben van. Már úgy értem, hogy nem dől a gép se előre, se hátra. No nem mintha egy faesztergánál sokat számítana néhány milliméter ide vagy oda... |
Azt kell mondjam, hogy mint annyi más munkám
eredménye, úgy ez is egy szörnyszülött.
Mire fel szétkaptam az egészet, gondolván
egy
kis festék talán segíteni fog rajta.
A project zárásaképp, a minap meghasadt
porszívó helyett, a hűlt helyére tett
seprűvel és lapáttal voltam kénytelen feltakarítani a mindenféle forgácsokat.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.