Előerősítő
(saját gyártmány)
A múltkori
szőnyegcsere kapcsán, ha már úgy is
kijött a helyéről minden alapon,
szétszedem a Hi-Fi toronyban megbúvó gépeimet.
Van amit csak bemutatás
végett, van amit javítási célzattal. Szóval most az van,
hogy a nagyszoba
egyik sarkában a Hi-Fi torony faváza árválkodik.
A másik sarokban pedig a bele való gépek.
Elsőnek a magam építette
előerősítőmet
fogjuk megtekinteni.
Egyrészt ő van felül, másrészt ebbe kell
beledugni a többiből
jövő összes kábelt.
Vagyis ezt célszerű először visszatenni a helyére.
Ez az én előerősítőm, amit magam barkácsoltam a saját igényeim kielégítésére. Nem tudom elgondolkodtatok-e már azon, hogy valami mért olyan amilyen. Mivel épp itt vagyunk, természetesen erről a gépről, illetve a születésének körülményeiről fogok ma mesélni. Egyrészt felmerül az emberben a kérdés, hogy miért ilyen lapos ez a doboz. Nos egyrészt azért, mert így is minden belefért a dobozba, másrészt meg azért, mert kellett a hely. Régen, mikor még nem volt Hi-Fi torony a szobámban, akkor még minden gépem egymáson volt az asztalon, pontosabban szólva két oszlopban. Ha az előerősítő 10 centi magas lett volna, akkor egyszerűen nem értem volna el a felül lévő AKAI orsós gombjait. |
Azért ilyen szép, minden irányból ívelt ez a
gomb, mert addig mászkáltam
a városban,
míg végre sikerült ilyeneket kapnom. A
korabeli (80-as évek)
alkatrészválasztékára jellemző volt, hogy nem
kaptam piros gombot a
hálózati kapcsolóhoz. Most meg már nem is akarom kicserélni!
Hogy
mégis miért van kilenc bemenete, mikor egy átlagos
előerősítőnek csak úgy
3-4-5 szokott lenni? Nos ez azért alakult így,
mert szerettem (na jó, akkor még most is
szeretem) halmozni
a szép fényes dolgokat.
Ha visszagondolok, akkor az jön ki, hogy előfordult, hogy
egyszerre négy magnóm is volt. Persze
egyszerre nem használja őket az ember, de ha már egyszer vannak,
akkor ne kelljen már dugdosni a drótokat, mikor
épp erre
van kitalálva az előerősítő, illetve műsorforrás választó, de ez most mindegy. |
A Tape out killer:
Mint ahogy azt már csak a neve is mutatja, kiöli
a jelet a magnóhoz való kimenetekből.
Ez arra kell, mert ez a gép nem un.
bolond biztos. Vagyis mikor épp valamely magnó
jelére kapcsolok, nem szünteti
meg az adott eszközhöz tartozó kimeneti jelet. Magyarul szólva be tud gerjedni a
magnó, ha saját magáról akarok vele felvenni. Persze ehhez az is kell,
hogy direkt
mellényúljak. Amúgy azt tapasztaltam, hogy mintha fordítva lenne
bekötve ez a nyomógomb. Nem akkor kapcsolja le a kimeneteket, mikor benyomom. |
Ha nem nyomom meg a Phono akt gombot, akkor a
hagyományos lemezjátszó bemenet
egyszerű (vonalszintű) bemenetnek használható. Ez egyrészt azért jó, mert ha
szükséges,
be tudok dugni egy újabb vonalszintű gépet. Másrészt pedig olyan lemezjátszót
is fogad az előerősítő, amiben már eleve benne van a RIAA korrektor. |
Nem sok értelme van a LED-eknek, ha csak az
nem, hogy így látom ha épp bekapcsolva
felejtettem az Amp akt gombot. Persze ezt
meg minek látni, mikor hallom is. |
Hogy
miért van fából a doboz? Mert ehhez fértem
hozzá. Na ez sem volt egy egyszerű eset. Szóval az úgy
van, hogy aki ismeri a rendszert,
az ki tudja használni, aki pedig nem, az nem. Na most az
úgy volt, hogy volt a
raktárban (Posta, József központ), mégpedig rétegelt lemezből,
10 milli vastag,
un. 30x40-es fatábla. (épp egy ilyet látunk a képen) Csakhogy nem
adtak belőle!
Ez az anyag ugyanis a TMK brigád részére volt fenntartva. A TMK
brigádot meg hiába kértem, nem
adtak. |
No de honnan van ez a gumiláb? Ha a 80-as
években az ember bement a boltba, és azt
találta mondani, hogy gumilábat
szeretne, akkor un. WC gumilábat kapott. Apukám
minden műszerre ilyet szerelt. Például a
pákatrafón, vagy az
akkutöltőn is WC-re,
pontosabban szólva a vécédeszkára való gumiláb van. Én meg szeretem ha
valami
ilyen szép, mint mondjuk ez a gumiláb. |
Hatalmas csavarok
tartják a doboz tetejét. Ez azért kell, mert mikor még nem volt
Hi-Fi torony,
akkor egymáson voltak a gépek. Vagyis ennek a doboznak ki kellett
bírnia a
tetején ücsörgő QUAD405-öt, meg az azon trónoló
AKAI 4000 orsóst.
A gép hátán példás rend van, valamint rendszer
is. Igaz ez csak közelről látszik.
No de ha így van, akkor nézzük meg közelről.
Még hálózati biztosíték is van benne, pedig az
nekem nem volt szokásom! A 24 voltos
ki és bemenet lényege csak akkor ugrott be,
mikor kinyitottam a dobozt. Ha az "In"
feliratú RCA aljzatba 24 voltot vezetünk,
a hálózati kapcsolótól függetlenül (relé
van a táppanelen) bekapcsolható az
előerősítő. |
Íme a bemenetek. A feliratozást betűsablonnal oldottam meg. Meg nem mondom mi a neve. Nagyon zöld, meg nagyon sárga, de leginkább nagyon drága. Én persze a Petőfi csarnokban vettem fillérekért.. |
Ezek meg a kimenetek.
Először féltem, hogy a lakk szét fogja
mosni a ceruzás írást, de - mint az
látszik - nem tette.
Még egy marék csatlakozó. Mint az jól látható,
ekkoriban még nem
volt hat darab egyforma fejű csavarom.
Már az előbb említett Dózsa György úti ezermester boltot sem sokan ismerték, de
a Ferenc
körúton találhatót talán még kevesebben. Akkorka volt, mint mondjuk valami kis
butik. |
Az
előerősítő doboza úgy nyílik ki, ha kitekerem belőle az oldalsó csavarokat, mire
fel leemelhetővé válik róla a fedele.
A szigetelőszalag borítás alatt öntapadós alumínium tapéta van. Persze ilyesmit
sem
lehetet kapni a boltban, szóval ez sem pontosan az ami. |
Erről
az összekötő elemről mára már meg nem tudom mondani, hogy miből van.
Könnyen megeshet, hogy ez is valami
telefonos anyag. Vagy mondjuk Ezermester
egységcsomagból származik. |
Íme a szerkezet belülről. A panelekre dobott papírok a készülék dokumentációja. Ez azért van így, mert így biztos, hogy megtalálom mikor kell. A szivacsdarabka azért van papírokon, hogy ne kóricáljanak szét a dobozban. No nem mintha olyan sokat lóbáznám... A szivacsot összenyomtam mikor kivettem. Azért szivacs, hogy rugózzon! Nos ez többet nem teszi... |
Érdekes, hogy ez a lap nem papírból van, hanem
egészen vékony műanyagból.
Hogy miért cseréltem le a kockás papírt? Ki tudja már azt...
Lehet, hogy ez csak valami fúrósablon volt?
Minden bemenethez tartozik egy egytranzisztoros leválasztó erősítő. Más gépekben ez nem így szokott lenni. Általában csak egyetlen közös erősítő van, aminek a bemenetén van a műsorforrás választó kapcsoló. Most majdnem elárultam a titkot, hogy mivégre ez a rengeteg alkatrész, csak az az igazság, hogy már nem ugrik be... |
Van benne anyag rendesen! Közvetlenül miután ezzel elkészültem, azonmód terveztem egy minimál koncepciós változatot is. Mert ugye jobb az úgy, ha nincsenek a jelútban felesleges dolgok. Ez a másik változat persze már nem készült el, hiszen mégis mi a csudának nekem kettő? |
Na még egy panel! Az ezüst színű kondenzátor valami Tesla gépből származik.
Ez a trafó pedig az EVA66 fedőnevű NDK gyártmányú főnök-titkári berendezés tápegységéből lett átvéve, az akkoriban szokásos szocialista megőrzésre. (vagyis hazahordtuk az egész szocializmust) Ahogy elnézem, ezt még csak át sem kellett tekercselnem. Kedveltem ezt a trafót, már csak az osztott csévéje miatt is. |
A tápegység panelja a hálózati kapcsolót áthidaló relével. (lásd jobbra fent)
Balra egy Mikroelektronikai Vállalat által gyártott 7824-es, jobbra pedig egy koreai.
Hatalmas kék MM elkó. Ezek még nem száradtak
ki, nem puffadtak fel. Már úgy értem,
hogy egyáltalán nem is volt szokásuk.
Persze az is igaz, hogy nem Kínában készültek.
Az aranysárga kondenzátoroknak
is külön történetük van. (mint ahogy szinte
minden más alkatrésznek is) Valamikor
a 70-es évek végén, az Ivánka utcai tanműhelyben
kiraktak a szemétbe valamiféle
szűrőköröket. Ilyen kondik (már úgy értem ezek) voltak
benne, meg idióta forma
fazékmagos tekercsek. |
Íme az Isostat kapcsolósor. Akkoriban lehetett választani, hogy ez vagy a dzsekszli. (körkapcsoló) A tekerőgomb soros elérésű, ez meg ugye párhuzamos. Mint az a zöld vezetékekre tekintve látható, utólag egy kicsit beletúrtam a rendszerbe, de erről majd egy kicsit később. |
Szóval az úgy volt, hogy vonalszint mint általános szabvány ide, összedugható kompatibilis jelszintű gépek oda, az egyik üvölt mint a sakál, a másik meg alig hallatszik. Gondoltam miért ne oldanám meg ezt a problémát, s beépítettem a dobozba egy marék trimmer potmétert. A túl erős kimenti jelszintet produkáló gépekből kicsit visszatekertem. Nem egy szokásos funkciója ez egy előerősítőnek. Annyira nem, hogy a következőből (ami megmaradt tervszinten) ki is hagytam a francba a potmétereket. Már persze természetesen csak úgy képzeletben... |
Na, akkor most jöjjön a zöld drótokról szóló
mese. Szerettem volna egy olyat, hogy
közvetlen CD bemenet. Vagyis a
kapcsolóknak egy olyan állása, mikor is a CD
lemezjátszó bemenet direktbe van összedrótozva
az AMP-1 jelű kimenettel.
Ez utólag elég kivitelezhetetlennek tűnt, de mint az a
képen látható, ha
másban nem is, de drótokban jó vagyok. Mivel nem volt plusz
kapcsoló,
ezért úgy oldottam meg, hogy ha benyomom egyszerre a Tape-3 és a Tape-4
feliratú
gombokat, akkor ebből a gombkombinációból direkt CD bemenet lesz.
Hogy ezt a
lehetőséget hogyan sikerül kikövetkeztetnem a kapcsolási rajzból,
az még számomra is rejtély!
Akit esetleg érdekel a készülék műszaki
dokumentációja (szöveges körítéssel), az
kattintson ide.
Nem lett volna lehetetlen feladat
összehozni az összes alkatrészt egyetlen panelra,
de nem tettem meg. Vagy kedvem nem volt, vagy 30x40 centis panelem. Ennek az lett a vége, hogy rengeteget kellett kábelezni a dobozon belül. Ha meg már úgy
is telefonos vagyok, egész nap kábelekkel dolgozom, igazán nem lehetett
probléma összedobni egy kábelkorbácsot. |
Talán zúgott a trafó, s azért lett lekenve valamivel...
Ez egy négymorzés aranyozott kontaktusos National relé. Ilyet se lehetett kapni a boltban. Ezek meg onnan vannak, hogy minden egyes EP központhoz (alközpont) adtak egy marékkal. Sokáig nem tudtam, hogy minek, hiszen ezek nem bele való relék voltak, hiszen az EP az már egy elektronikus rendszerű alközpont. Aztán egyszer egy műszerész elmagyarázta. Ebből a reléből két darab volt egy ránézésre sehová sem való (illő) panelen. Ezt a kis panelt bele lehetett dugni az alközpont rendezőjének egy igencsak eldugott aljzatába. Na mos ha jól kötötte be az ember a drótokat, akkor áramszünet esetén az alközpont az egyik fővonalat (vagy akár többet is) lekapcsolta a portára (vagy máshova), hogyha mondjuk tűz van, akkor a portás ugyan ne maradjon már városi vonal nélkül. Mivel senki sem használta ezt az amúgy ötletes funkciót, begyűjtöttem az elérhető közelségbe került reléket. |
Ez is egy olyan dolog, amit sosem sikerült
megtanulnom.
Másnak sikerül
leolvasni az alkatrészekről a színkódot, nekem meg papírból is
alig.
Ezek a bemeneti erősítők fokozatai. (rengeteg van belőlük) A kék színű sovány kondenzátorok NDK telefonmikrofonból lettek kitermelve. Ilyet már mutattam szétszedve az egyik CB76-os készüléknél. A sárga szénréteg ellenállások pedig a Kandó Kálmán főiskola néhai számítógépéből származnak, amit egy egész bund telefonvezetékért cserébe (mondom, hogy jó kis valuta volt az valaha) cseréltem el egy villanyszerelővel. |
A tranzisztor alá nem kell alátét, de van aki
rakott.
Kiszedtem valamiből egy nagy marékkal, majd újrahasznosítottam.
Miután elkészültem a hátlappal, belecsavaroztam az
aljzatokat, majd nekiálltam
forrasztani, egyből rájöttem (csak persze már későn), hogy nem kéne
hőre
lágyuló műanyag lapra forrszemeket csavarozni.
Az előlap alig három milliméter vastag, nem
állna meg benne a csavar. Gondoltam
ráragasztok hátulról egy plusz darabkát. Ekkor meg nem ért át a tolópotméter
nyele a gombig, mert vastag lett az előlap. Még jó, hogy csak gondolatban
játszottam el a dologgal. Végül azt találtam ki, hogy kivágok egy akkora
csíkot az előlapból, amiben lehet tologatni a gombot, majd hátulról egy
nagyobb darab műanyaglappal megspanolom az előlapot. Így ott, ahol
a gomb van, ott vékony, ahol meg a csavar, ott meg vastag. Ráadásul
a gomb is jól mutat besüllyesztve. Néha nagyon el tudtam
ám szállni az ilyen apró részletekkel...
Bevallom őszintén, hogy ezen kép alapján nem
jöttem rá, hogy mégis mi a csuda
tartja
a helyükön a Jack aljzatokat. Meg persze az sem tiszta, hogy a balra fent
látható
csavart (ami az előlapot fogja oda az oldallaphoz) mégis hogyan
tekertem be. Gondolom
sorrendi összeszerelés volt. Nem mindegy?
Ha nem akarom, vagy nem kell szétszedni, akkor bőven jó így is.
Az előlap hátára ragasztottam egy piros hasábot (csak már le van fújva feketére), majd azon keresztül csavaroztam az oldallaphoz az előlapot. Mondjuk az előbb is pont ezt írtam, csak itt legalább látszik, hogy miről is beszélek. Szikosztirol lapból, meg piros Tanért hasábból, szinte pillanatok alatt lehet kirakni 3D alakzatokat. Ha meg azt akarom, hogy ne csak kirakós legyen, akkor egyszerűen összeragasztom őket etilacetáttal. |
A LED-ek felfüggesztése egyben az elektromos
bekötésük is.
Vannak dolgok, amik egyszerűen jók, így semmi értelme sincs őket túlbonyolítani.
Hogy én mennyi kábelt varrtam ki... És akkor
még nem átallottam itthon is!
Persze nem ússzátok meg ennyivel, mert itt még a cérnának is története van.
A Taurus gumigyárból származik, ahol sokat dolgoztam. A főnököm szeretett
volna egy spulni olyan cérnát, ami az autógumikban van belül erősítésnek.
Nem kapott, mert ez nekik csak valami furcsa össze szövött állapotban
van, felhasználásra előkészítve. Viszont kapott egy ilyen igen furcsa
állapotú valamit, amiből minden különösebb gond nélkül lehetett
kihúzogatni a cérnaszálakat. Pár napig azzal telt a délutánom,
hogy a szövevényből újra gurigáztam a cérnát. Még most
is őrizgetek az egyik fiókom mélyén egy spulnival.
Ki tudja, hátha ki kell varrnom egy kábelt...
Öcsi panelek vannak ráforrasztva az egyik
vízszintes panelra, mert így láttam
jónak megépíteni a RIAA korrektort (hátul) és a térhatásszabályzót.
(elől)
A korábban már említett árnyékoló fóliából
jutott az oldallapokra is. Nem tudom kiszúrta-e
a kedves olvasó, de az egész dobozban egyetlen centi árnyékolt kábelt sem látni.
(talán
csak a RIAA korrektornál, de még ebben sem vagyok biztos) |
Beszkennelem a dokumentációt. Mit ne mondjak ez aztán minden, csak nem dokumentáció! Ezek a lapok ma már nem állnak össze a fejemben egy egységes egésszé. Persze mikor csináltam, akkor még átláttam. Vagyis nem kellett több rajz ahhoz, hogy összerakjam. |
Nem azért lóg ki az alja, mert lusta voltam
fűrészelni, hanem azért, hogy ne lehessen
rátolni a falra annyira, hogy megtörjön a kábel a csatlakozódugók tövénél.
A szétmállott szivacs helyett kapott egy újat.
Zárom is a témát, meg a dobozt.
Szerintem nem nyitom ki a következő tíz évben, mint
ahogy az elmúlt tízben sem
kellett.
Az asszony egy árva sort sem írt ehhez a szép
hosszú cikkhez,
ezért büntetésből csak kukoricán térdepelve internetezhet.
Persze csak viccelek. Foglalt a szobában az összes szék.
Íme az én másik drágaságom. (mármint a páromon felül) Na ez meg úgy volt, hogy idővel egyszerűen elegem lett a kontakthibákból. Ott az a jó kis Hi-Fi torony, és hol szól, hol meg nem. Vagy csak az egyik oldal. Vagy valamelyik magnó fele nem vesz fel. Vagy felvesz de recseg. Iszonyatos kábeleim voltak! Ami szar RCA dugót csak kapni lehetett a boltban, abból nekem mind volt itthon használatban. Bementem a boltba és kinéztem magamnak ezt a szépséget. Az, hogy szép, az még csak hagyján, de ez tökéletes is! Nem azért érintkezik jól, mert aranyozott az eleje, hanem azért, mert valami egészen szokatlan módon méretpontos. Az eddigi dugóim vagy pont jók voltak valamely aljzatba, vagy lötyögtek benne, vagy izomból kellett őket bedugni. Ez a dugó, ez meg minden aljzatba passzol! Mondjuk megkérték az árát, az már igaz! Cserébe mióta ezek vannak, egyszer sem kellett érintkezési hiba miatt kicibálni a helyéről a Hi-Fi tornyot. A kábel sem volt olcsó, cserébe éppen ehhez a dugóhoz való. Úgy passzolnak össze, hogy látszik, ezek egymásnak lettek teremtve! Csak az áruk, csak azt tudnám feledni... |
Ahhoz képest, hogy házi gyártmányok, szerintem
szépek. Most nézem csak, hogy
a felső
résen meg átvigyorog a wobler. Az a gép az
rettenet lassan készült el!
Több év
volt mire
rátoltam a dobozra a hátát. Az előerősítő a hozzávalók
beszerzése után viszont
pár nap
alatt össze lett lapátolva. Mikor már
minden együttvolt, mint egy megszállott, abba
sem
tudtam hagyni
a munkát! Most meg sajnos az van, hogy csak ennek a cikknek
a tervezgetését elhúztam évekig. Mitagadás, öregszem...
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.