Diavetítő
(dia4 plusz ditan)

   Ezt a képet még valamikor 2009-ben készítettem a diavetítőről, mondván majd mindjárt nekiugrok és szétszedem, csak aztán valahogy (pláne nem is egyszer) nem igazán volt hozzá kedvem. Ez amúgy annyira így volt, hogy azóta már fogtam és lecseréltem a héttérként látható szőnyeget, ami azért jóval nagyobb kaliberű munka volt, mint körbefényképezni egy diavetítőt.

 

 

A diavetítő hátlapja olyan fényes, hogy látszom benne a fényképezőgépemmel.
Mint az a tükröződésben látszik, egy világos színű gép van a kezemben.
Ez persze mindegy... Ami viszont fontos, hogy az átlagos vetítőkkel
ellentétben, ezen a masinán azért van két kapcsoló, mert míg a bal
oldali a világítást kapcsolja, addig a jobb oldali a hűtést. Utóbbira
azért van szükség (mármint a hűtésre), mert ebben a vetítőben nem
az otthonra szokásos néhányszor 10 wattos izzó van. Hogy miért nem?
Nos azért, mert ez nem egy otthonra való diavetítő, hanem egy tantermi.
Azt gondolom talán már mondanom sem kell, hogy apukám hozta a gyárból.
Tehette, hiszen a Tanért éppen ilyen masinákat gyártott, illetve szervizelt.

 

 

A vetítőgép eleje, vagyis az optika és a filmtovábbító rendszer nem eredeti,
mert ezt a részét apukám valamiért lecserélte. Épp mint ahogy én is
lecseréltem ezen kép készülte óta a háttérben látható szőnyeget.

 

 

Balra a dia 4, míg jobbra a ditan nevű társa, amiről a piros optika származik.
Ezen képek forrása az internet, de közelebbit már nem tudok, mert olyan
régen gyűjtöttem be őket, hogy azóta nemhogy a forrás címe, de még
maga a tény is kiesett! Már úgy értem, hogy az a tény, hogy valaha
begyűjtöttem ezeket a képeket, hogy majd milyen jól
fognak jönni ehhez a cikkhez.

 

 

Na most azon kívül, hogy a diavetítő újra a szekrényben van, mindössze a nyitó és
ezen kép készülte között eltelt nyolc évet szeretném megemlíteni. Bár most már
nincs mese (na ebben még csak ne is reménykedj), mert most már mindenképp
a diavetítő jön, de ez csak azért alakult így, mert kellett a szekrényben a helye.

 

 

No nem ennek a LED-es izzónak, hanem ezt csak úgy egyszerűen találtam az
asztalon, mikor letettem rá a szekrényből kicibált vetítőt. Ezt amúgy épp
ma délelőtt vettem a Lidl-ben, csak miután hazajöttem, sikerült
magamat annyira lefoglalnom valami mással, hogy
teljesen megfeledkeztem róla.

 

 

Mármint arról, hogy ha mást nem is, de legalább annyit megnézzek,
hogy belefér-e egyáltalán a szobai csillár burájába.

 

 

Ránézésre mondjuk nem.

 

 

Kicsit erőltetve azonban már belecsusszant.

 

 

Ez egy annyira hangulatos kép, hogy még magam is meglepődtem rajta, hogy miket
tud a fényképező, mikor épp nagyon akarja. Na most én meg ha akarok,
ha nem, akkor is mehetek vissza a boltba, ugyanis ami még a
képen látszik, illetve nem, az a vadonatúj izzó fénye.

 

 

Meg se kérdezték a kasszánál, hogy mi volt vele, mikor becseréltem a régit (ami még
csak néhány órája volt nálam) egy újra. Hogy biztos legyek benne,
hogy cseréltem, három blokkot is kaptam hozzá!

 

 

Na ez az új (bár a másik is az volt) már rendesen világít. Az előzőnek amúgy
az volt a baja, hogy bár senki sem kérte tőle, komótos ütemben villogott.

 

 

Mivel közbejött egy igencsak kiadós ebéd, az izzócsere, vissza a boltba az új,
akarom mondani működő izzóért, a vetítőtől végül újra elment a kedvem.

 


 

Mivel idehalmoztam a szétszedendő dolgokat (amúgy kifejezetten azért, hogy mikor
épp kedvem támad boncolni, akkor ezek közül szedjek szét valamit), így teljesen
érthetetlen (vagy inkább értelmetlen), hogy nem ezek közül választottam.

 

 

Mondjuk szó se róla, a vetítő sincs jó helyen a szék alatti ruháskosárban.
Na most, illetve nem most, hanem még valamikor napokkal ezelőtt,
mikor idejöttem érte, mindjárt felmerült bennem a nyilvánvaló
kérdés, miszerint akad-e még ebben a sarokban valami más
egyéb boncolni való érdekesség. Bár első ránézésre nincs,
azonban én - amilyen alapos vagyok - mégiscsak találtam.

 

 

Az mondjuk igaz, hogy rá volt csukva a szekrény ajtaja, no de mit nekem feladat
felkutatni a kincseket, mikor épp ahhoz van kedvem! Hogy miért szedem ki
a műszereket a szekrényből? Nos azért, mert bár még tenmagam számára
is hihetetlen, de az évtizedes pusztítás hatására egyszer csak elkezdtek
elfogyni a lakásból a boncolásra váró holmik. No persze bőven van még
mit csinálnom, azonban már nem úgy látom, hogy sosem lesz vége, hanem
úgy, hogy már csak néhány helyen akad egy-egy zavaró folt. Na most
ezt úgy kell érteni, hogy csak ebben a szobában. Mert ugye a
többi helyről jobb ha szót sem ejtek! (azért is fogok)

 

 

Aztán ott volt még oknak a műszerek előszedésére az a tény is, hogy újra eljött
a karácsony. Ez csak annyiban zavart be a képbe, hogy a szekrényben
megbúvó műszerek előtt állva, az a marhaság jutott eszembe
(ez mennyire jellemző), hogy mi lesz akkor, ha az épp
a szekrény elé pakolt karácsonyfa ellenére nekem
mégiscsak műszereket támad kedvem szétszedni.

 

 

Apukám vakuját pedig egyszerűen csak azért vettem elő,
mert ez is ott volt a szekrényben a műszerek mellett.

 

 

A diavetítőhöz természetesen hozzátartoznak ezek a diafilmek is. Ezekről mondjuk
néhány pillanattal ezelőttig még csak halvány fogalmam sem volt, hogy merre
lehetnek, de mivel épp ott voltak a műszerek feletti polcon,
így ez a rejtély sikeresen megoldódott.

 

 

Ez egy Oripons nevű műszer, ami ellenállások és kondenzátorok mérésére szolgál.
Mikor már leszoktam az elektronikai dolgok barkácsolásáról, na akkor
hozta apukám egy iskolai fizikaszertár selejtezéséből. Vagyis
ez a műszer se nálam, se másutt nem futhatott sokat.

 

 

Miután begyűrtem a vakut a polcba, és még a műszernek
is találtam helyet, sikereimen felbuzdulva elhoztam
a szekrényből az utolsónak ottmaradt műszert is.

 

 

Mármint ezt az Orivohm nevűt. Mire ez hozzánk megérkezett, addigra
már rég leszoktam az apukám által nekem készített szürke műszer
használatáról, de még az utódja Metex 3800 multiméterről is.

 

 

Ezt a helyet néztem ki a műszer számára. Mi az, hogy milyen helyet?
Hát ez az! Márpedig ha a fene fenét eszik, itt akkor is lesz hely!

 

 

Mire fel lerámoltam a polcról az összes kacatot. Ezeket időről időre megemlítem.
Magam gyártotta szenzoros joystick, átalakított joystick, katonai sugárzásmérő,
piros gombos bóvli joystick, egy fénypisztoly, meg a napelemes kerti lámpa.
Hogy aztán ezek mikorra lesznek szétszedve, mikor már évek óta nem
vagyok képes rávenni magam, hogy foglalkozzak velük, az egy
jó kérdés. Talán majd csak akkor fanyalodok rájuk, ha
már nem lesz a szobában más boncolnivaló.

 

 

Ezt a valamit a kert rendbehozatala alkalmával találtam. Ez vagy bútorfül, vagy
sörnyitó. Valószínűleg azért hajlottam a bútorfül irányába, mert olyan feliratú
dobozom momentán akad egy a pincében, s így ott lesz mibe beletennem.

 

 

A fejem feletti polcot valaha azért ürítettem ki, hogy oda tudjam tenni azt a könyvet
amit épp olvasok. Vagy ha nem könyvet, akkor a laptopot. Na most ehhez képest
egy irattartót tartok rajta, melyben apróbb méretű bontásra vagy bemutatásra
váró kacatokat őrizgetek. Mivel most épp ide került áthelyezésre a sárga
gombos, amúgy falba szerelhető fényerőszabályozó,
így mától kezdve eggyel többet.

 

 

Már majdnem úgy volt, hogy az összes LED-es izzót bepakolom a korábban, még
valamikor a magnószalagok meghallgatása közben felszabadított fiókba, csak aztán
ebben mindjárt két tény is megakadályozott. Egyrészt ugye épp az említett fiók előtt
állomásozik a karácsonyfa, másrészt pedig mikor legutóbb láttam, akkor örömmel
konstatáltam, hogy az izzós fiók megtelt. Nos ezen tények hatására kerültek fel
a kék dobozos izzók a sárga dobozosok mellé. Ezeket amúgy vagy a konyhai
lámpatest felújításához vettem, vagy ha nem, akkor a szobámba készülő
plafonra világító lámpához. Ha egyikhez sem, akkor viszont
nem tudom, hogy mi a csudát keresnek itt...

 

 

Ez így most azért jó (vagy rossz), mert ha bemutatom a műszert, majd elteszem
innen valahova, akkor a polcon hirtelenjében hatalmas hely fog keletkezni.

 

 

Nem sorolom fel, hogy mi mindent nem mutattam meg ebből a rengetegből,
hanem épp mint ahogy Te, úgy én is csak nézem mélán a rengeteg kincset.

 

 

Miután alaposan kibámészkodtam magam, sikerült annyira fellelkesülnöm,
hogy kihozzam végre a vetítőt a szobából az asztalomra. Itt aztán egy
közbejött újabb kiadós ebéd hatására a projektet újra feladtam.

 


 

   Tegnap este azzal zártam a napot, hogy na ezt már majd holnap. Hogy nem ezeknek a sebtapaszoknak a kultúrált eltételéről, illetve ezen túli tárolásáról volt szó, abban ugyan biztos voltam, csak ugye ezek egyrészt itt hevertek szem előtt az asztalon, hanyagul szétszórva, másrészt erőst útban is voltak.
  
Kicsivel később, mikor a polcon immáron normális, pláne átlátható módon elhelyezett sebtapaszos dobozt nézegettem, a karácsonyi ajándékok képében egyszer csak beugrott, hogy mi, illetve mik vannak útban még.

 

 

   Mivel lusta voltam (ez nálam a sztenderd állapot), az ajándékok becsomagolása helyett az eltételük mellett döntöttem, mikor is rácsodálkoztam a szekrény aljában riadtan ücsörgő a diavetítőre. Amúgy szerintem nincs benne semmi csodálatos, hogy két évvel ezelőtt már a boncasztalomon volt, de ennek ellenére még mind a mai napig képtelen voltam nekiállni a bemutatásának.

 

 

   Mindezt úgy, hogy a diafilmes doboz azóta is ott ücsörgött a polcon, mégpedig a szintén azóta is a jelen helyszínen állomásoztatott BRG MK-29-es kazettás magnó tetején. A környezet az elmúlt két évben persze egy kicsit megváltozott, de olyan nagyon azért nem, hogy büszke lehessek rá.

 

 

A becsomagolatlan ajándékok eltétele során elővett diavetítőnek megígértem,
hogy nem húzom tovább az időt, vagyis most már tényleg szétszedem.

 

 

   Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy Hűbele Balázs módjára azonnal, hanem úgy, hogy a tőlem megszokott Pató Pál urasan, majd csak valamikor mostanában, ugyanis a mai napom már jó előre be lett táblázva. Egyrészt mennem kell a boltba, másrészt túrós csusza megevés ügyében hamarost érkezik a család.
  
Amennyiben délutánra valamiért mégsem lesz kedvem a diavetítőhöz, akkor a tőle jobbra látható két Harkov villanyborotva lesz a szenvedő alany. Akár így, akár úgy, de még ma egy régi adóssággal kevesebb lesz a polcon.

 


 

   Hogy az előbb, megjegyzem egyértelműen rettentő felelőtlenül tett ígéretem óta már eltelt egy újabb hét? Most mond már... A lényeg úgyis csak az, hogy végre ideértem. Amúgy nem lustálkodtam, hiszen az előző képhez képest már eltűnt innen a piros hátú SHARP, és még a gömbformájú Panasonic rádió is.

 

 

Egyrészt valahogy olyan fura az állaga a diavetítő gumikábelének,
másrészt ez a villásdugó mára már rég kiment a szabványból.

 

 

Mikor már majdnem sikerült megdöfnöm a vetítőt egy csavarhúzóval, "nesze
fiam egy kis vitamin" felkiáltással anyám a kezembe nyomott egy banánt.

 

 

Ez a háttér, a telefonnal, a labortáppal, meg a billentyűzettel, ez annyira kaotikus...

 

 

Hogy ahol csak tudtam - még ha hülyén is mutat - lecseréltem az asztal lapjára.

 

 

   Míg az előző képen függőlegesen állt a film befűzésére és továbbítására szolgáló szerkezet, addig ezen már vízszintesen áll. Magyarán szólva a vetítő ezen része (mármint a piros valami a belőle kiálló akármikkel) szabadon elfordítható.

 

 

Íme a vetítő szemből.

 

 

A kép közepén látható csavarral a vetítő elejének magassága állítható,
hogy ne kelljen könyvekkel felpolcolni, mint ahogy otthon szokás.

 

 

   Kínomban betettem mögé egy fadarabot, ami ha sokat nem is, de egy kicsit azért segített eltűntetni a zavaros hátteret. Amúgy persze próbálkoztam a szokásos fehér papírral is, de az a vetítő magassága miatt nem vált be. Mármint folyton lecsúszott, mire fel úgy a harmadik kísérlet után feladtam a vele való sziszifuszi küzdelmet.

 

 

   Míg az előző képen kihúzva láttuk a helyéről a filmtovábbítót, addig ezen a másik képen már betolva. Vagyis ez a gép nem olyan mint a szokásos otthoni diavetítők, ezt ugyanis nem tekerni kell, hanem tologatni, mire fel odébb tolja a filmet egy kockányival. Már ha épp olyan kedve van, és tényleg odébb tolja...
  
Emlékeim szerint nem, mert ez a része sosem volt jó. Hogy Apukám miért szerelt a dia4-es gépre Ditan optikát, az mondjuk rejtély. Csalóka emlékeimben amúgy az él, hogy szerinte ez volt a jobb. Az persze lehet, hogy az igazi ok az, hogy ilyet sikerült a gyárból szereznie. Mármint a Tanért Szentkirályi utcai gyáregységéből, ahol amúgy ifjabb éveiben dolgozott.

 

 

Ez a rész itt nem annyira érthetetlen, mint inkább a kiálló
sarkos részeivel veszélyes. Na jó, érteni sem értem...

 

 

Azért fordítottam meg, mert felül nem volt rajta csavar.

 

 

   Itt viszont már van! Ez amúgy azért van itt (mármint a lyukacsos lemez), hogy a 300 wattos izzót hűtő ventilátornak legyen hol beszívnia a levegőt. Az izzó meg azért 300 wattos, mert ugye ez nem otthonra, hanem iskolai tanterembe való vetítő, ahová már csak a helyiség mérete okán is kell a nagyobb izzó. Mármint a mindenki számára jól látható, az otthoninál sokkalta nagyobb képmérethez.

 

 

   Ezek a kapcsolók logikailag úgy lettek bekötve, hogy csak magában az izzót nem lehet bekapcsolni. Erre azért van szükség, mert a 300 wattos izzó termelte hőtől ha el talán még nem is olvadna a vetítő (amúgy már csak azért sem, mert jórészt fémből van), de annyira átmelegedne, hogy a külseje simán képes lenne égési sérüléseket okozni. Kikapcsolni amúgy úgy kell, hogy előbb az izzót, és csak valamivel később a ventilátort, és akkor rendben kihűl a gép belseje.

 

 

 

   A ventilátornak van egy hangja, ami manapság persze már valószínűleg képtelen lenne elnyomni egy osztályteremnyi gyerek morajlását. A mi időnkben (mármint akkor, mikor még én voltam gyerek), akkor persze még pisszenni sem volt szabad, nemhogy csoportosan morajlani.

 

Most már legalább tudom, hogy honnan tudom,
hogy ennek a vetítőnek dia 4 a neve.

 

 

Hiába világít ilyen szépen a felújított csillárom.

 

 

Pluszban az immáron háromizzós asztali lámpám.

 

 

Mert a diavetítő 300 wattos izzója még úgy is legyőzi
a fényárt, hogy fehér anyag helyett sötétre vetít.

 

 

Mint azt már korábban említettem volt, a diafilmes doboz már évek
óta hever a polcon, most ép a BRG MK-29-es magnó tetején.

 

 

A diafilmes doboz tartalmát portól védő papírköteg a készülő (hát
persze) monitor célú erősítőm egy kapcsolási részletét ábrázolja.

 

 

Vajon mi lehet abban a dobozban, amin házikók látszanak?

 

 

   Meglepő módon házikók, illetve mára már csak az alkatrészeik. Míg a jobb felső sarokban látható mechanikai elem a diavetítőhöz tartozik, addig az alatta látható apró kerek lámpabura ahhoz a holdjáróhoz, amit még gyermekkoromban kaptam egy réges-régi karácsonyra. De persze az is lehet, hogy a holdjáró az öcsémé volt, míg nekem a tank jutott, és csak valamikor később cseréltünk.

 

 

   Gondoltam megnézem, hogy akad-e még valami említésre méltó érdekesség a dobozban, de a valaha egy rolót tartó mechanikai elemen, valamint a CB76-os készülék földelő gombja helyére való dugaszon kívül mást nem találtam. Na most amit még szintén nem találtam, az a vetítőgéphez még évekkel ezelőtt félre, illetve valahova a közelébe odarakott egész doboznyi diakocka.

 

 

   Ami amúgy éppen ott van, mint ahol anyukám lesújtóan nézi, vagyis meglehetősen szem előtt, mire fel még öt perc sem kellett hozzá, hogy újra megtaláljam. Már úgy értem, hogy ezt nem is oly rég, konkrétan a vetítőgéppel együtt szedtem ki a szekrényből.

 

 

Mint az a címkéből egyértelműen kiderül, valaha
volt olyan, hogy Magyar Diafilmgyártó vállalat.

 

 

   Mivel műveletlen vagyok (valóságos csiszolatlan gyémánt), ebből a kevéske információból én ugyan rá nem jöttem, hogy mégis mi a csuda lehet a kockákon. Egy kicsit utánanézve persze egyből kiderült, hogy a diasorozat Petőfi Sándorról szól.

 

 

   A hangosított diasor pedig azt jelenti, hogy tartozott a diákhoz egy kazetta, vagy korábban hangszalag, amit ha megfelelő magnón futtattak, vagy volt a magnóhoz különálló diavezérlő szinkronizátor, amiből már mutatattam régebbről egy magyar gyártmányú példányt, nemrég pedig egy külföldi változatát is, akkor az képes volt vezérelni az automata diavetítőt. Utóbbi úgy nézett ki, hogy a hozzávaló tárba be kellett tenni a diákat, melyek között aztán gombnyomásra váltott a gép. Ez volt valaha a multimédiás (vagyis kép és hang is volt) típusú prezentáció.

 

 

   A balra látható diakockákat kellett átpakolni az automata diavetítő saját tárjába.
Természetesen nemcsak a megfelelő sorrendben, de még a helyes irányban is, különben kinevették a bemutatót a gyerekek a tengeren fejjel lefelé úszó hajó, illetve más esetben a csak visszafelé olvasható szöveg miatt.

 

 

Úgy voltam vele, hogy na nehogy már ne jöjjek rá, hogy hogyan kell
betenni a gépbe a diakockát, ami amúgy komolyan feladta a leckét.

 

 

Végül az hozta el a megoldást, hogy rájöttem a balra látható betét kivehetőségére.

 

 

   Mivel találtam a szobában egy megfelelő méretű fehér felületet, így a korábban a lepedő kifeszítéséről szövögetett, eddig még csak meg sem említett, lehetetlennél lehetetlenebb ötleteimet olyan sebesen vetettem el, mintha soha nem is léteztek volna!

 

 

A nem matt (amúgy igenis az, csak nem eléggé) ajtó egy kissé ugyan
becsillan, de úgy voltam vele, hogy ennyi hiba még bőven belefér.

 

 

Miután ráuntam az egyedi diakockák nézegetésére, tettem
egy (sőt több) erőtlen kísérletet a diafilm befűzésére.

 

 

   Ami végül úgy a tizedik nekifutásra egyszer csak sikerült. Mármint azért, mert hol itt akadt el a film, hol meg ott, de még olyan is volt, hogy már eleve bele sem tudtam dugni a résbe.

 

 

   Amúgy a film befűzése ugyan sikerült, csakhogy 180 fokkal elfordítva. Természetesen nem úgy 180 fokkal, hogy azt a vetítő elejének fordításával vissza tudjam állítani a helyére, hanem úgy, hogy ezt már csak utólag tudtam megtenni a képszerkesztővel. Persze ha visszafelé állva maradt volna a felirat, nem vesztettünk volna vele sokat.

 

 

   Ez már nem diafilm, hanem egy fényképezőgépből való negatív tekercs, amit utólag fordítottam vissza pozitívra, hátha kiderül róla, hogy mégis kik vannak a képen. Az eredményt, mármint ezt a képet elnézve, ők hárman akárkik lehetnek!

 

 

Mivel az utóbbi évtizedekben már nem követtem a telki
eseményeket, ez aztán tényleg bárki víkendháza lehet.

 

 

A taxi kockaladáról sem ugrott be semmi.

 

 

   Néhány nap múlva, mikor a már megírt szöveget fésültem át, hátha véletlenül kifelejtettem belőle valahol egy sajtóhibát, ha a szereplők nem is, de a helyszín azért beugrott. Ez ugyanaz a lakás mint a miénk, csak a földszinten, ahol is teljesen másként állnak a falak. A fürdőszoba kikerült a konyhába (mármint a kád), a hallra pedig akkora ablak került, mint amekkora nálunk a konyhán van. A balra fent látható üvegfal helyettesíti (legalábbis részben) a hallt és a szobát elválasztó falat. Miközben a jobbra látható két szereplő számomra ismeretlen, addig a balra látható hölgy Ildikó, vagyis a házigazda.

 

 

   Így utólag persze már könnyű, de mikor ezt a tekercset a diafilmes dobozban megtaláltam, akkor semmiféle Laci Ildi páros ismerős nem jutott eszembe. Most meg (pontosabban szólva azóta sem) az nem jut eszembe, hogy ez a film mégis mi módon kerülhetett hozzám. Később persze beugrott, de ehhez kellett még néhány hét, illetve az, hogy meglássam a pincében azt az igencsak vegyes tartalmú dobozt (amiben amúgy ez a tekercs film is volt), amit még taxis Laci nyomott a kezembe, egy csomó minden mással együtt. Például kaptam egy szovjet sztereó magnót, egy Orion 449-es rádiót, fél szovjet lemezjátszót, beteg ventilátort, trafós dobozt, és még egy azóta már jócskán továbbfejlesztett mini esztergapadot is.

 

 

Urológus vagyok. Szakterületem a végbél és környéke.

 

 

Ha meg mersz vizsgálni, bár kicsit pucsítva, de biztosan világgá szaladok!

 

 

Melyik barom lakberendező tette a kincses szigetemen a kaktuszt a pálma mellé?

 

 

Ha csak só és kenyér van itthon, akkor mégis
mihez tetted ki a mélytányért te kis idióta?

 

 

Akkor is tudsz olvasni, ha felhangosítom a rádión a híreket?

 

 

Hogy lássak végre valamiféle haladást is, a diafilmes dobozt kitettem az előszobába.

 

 

A diavetítő teteje annyira formátlan, hogy a dobozmániám
ellenére sem tudtam beleképzelni semmi mást.

 

 

Ez az izzó annyira szép...

 

 

   Aztán amint épp a lábait nézegettem, egyszer csak eszembe jutott, hogy ez nem lehetett csak így egyszerűen bedugva a helyére, mert ugye akkor ha meg is tartják a lábai, de stabilnak ennyi rögzítést semmiképp sem neveznék. Gondoltam biztosan volt rajta valamiféle rugós plusz bilincses tartó, mint mondjuk az elektroncsöveken szokás a hordozható készüléknél.

 

 

   Mire fel kiderült, hogy igazam is volt, meg nem is. Mármint amit ott belül látni, az ugyan egy bilincs, csakhogy az nem hosszában, hanem keresztben fogta oda az izzót, illetve az izzónak csak az alját, amiből sikerült az izzót csak úgy egyszerűen kihúznom. Amúgy szerencsére visszadugnom is, bár tartani továbbra is csak a puszta lábai tartják.

 

 

Az alsó két lencse biztosan féldomború, de a felső esetében
bizonytalan vagyok, mert annak nem látszik a többi része.

 

 

Ezek itt az úgynevezett Tumbler rendszerű kapcsolók,
pontosabban szólva belülről nézve a bekötésük.

 

 

   Balra az előbb látott kapcsolók, középen az izzó által felmelegített levegőt a dobozból kifújó ventilátor az alatta elhelyezkedő motorjával, míg jobbra a diavetítő magasságát beállító mechanika látható.

 

 

   Ahogy itt álltam előtte, leginkább az jutott róla eszembe, hogy ha ezt leviszem a pincébe, akkor ez ott most valami k*rvára útban lesz! Mert ugye míg a fáspincében sikerült a minap egészen normálisan elpakolnom, addig a lomosban erre jelenleg semmiféle esélyem sincs. Ha ezt a vetítőt leviszem és leteszem a pincei asztalra, akkor pedig pláne nem lesz!

 

 

Már majdnem elfelejtettem elkészíteni ezt a képet, a még nyitott
vetítőről, felülről, bekapcsolt izzóval, amikor végül mégsem.

 

 

   Nem azért tekertem ki belőle az optikát, mintha ezt is szét akarnám szedni (amúgy akarni akartam, csak nem volt hozzá célszerszámom), hanem azért, mert kíváncsi voltam rá, hogy mégis milyen műszaki részlet intézi, hogy míg normális állásban viszonylag stabilan áll, addig tövig betekerve nekiáll lötyögni.

 

 

Nos az, hogy míg a menet vájata a szükséges részeken keskeny, addig az optikát
a helyére tövig betekerve, az ellendarab a széles vájatban már erősen lötyög.

 

 

   Mikor azt a műszaki részletet kezdtem el vizsgálni, hogy mégis miért nem jön ki a vetítő házának fedeléből a fekete rács, az egyszer csak - megjegyzem minden különösebb erőltetés nélkül - a kezemben maradt.

 

 

Így kivéve meg már azt nem értettem, hogy eddig mi tartotta a helyén.
Amúgy van a szélén egy odaszegecselt rugólemez, az tarja meg.

 

 

   Az elért eredmény, mármint a végre szétszedett és körbefényképezett diavetítő kapcsán annyira fellelkesedtem, hogy tisztára meglepett, mikor másnap reggel még mindig itt volt a szatyor. Ezt a trehányságot végül arra fogtam, hogy elfelejtettem kinyomtatni a leendő, a jelenleginél kisebb diás dobozhoz a feliratot.

 

 

   Amennyiben a következőként megjelenő szétszedtem cikkben nem a Harkov villanyborotváké lesz a főszerep, na azt viszont már tényleg nagyon nehéz lesz megmagyaráznom...

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.