Farigcsálok -104- jól megfogható gombot
(szegnyereg menesztő)
Ez a project úgy kezdődött, hogy bár azt tudtam, hogy ma mindenképp csinálni fogok valamit, azt azonban, hogy pontosan mit, na azt nem, mert túl sok dolog járt a fejemben. (például egy muníció híján éhes agyrágó bogár) Ezen szekrényke előtt állva például az ugrott be, hogy az miért lehet, hogy aminek elől kellene lennie, az bent van egy szekrényben, aminek meg el kellene lennie dugva, az szem előtt virít. |
Már úgy értem, hogy az asztalra rámolt, valószínűleg soha többé nem kellő, már rég szétszedett és bemutatott kincseimet nyugodtan eldughatnám, míg például ennek a fióknak hozzáférhető, pontosabban szólva könnyedén hozzáférhető helyen kellene lennie. Mert ugye egy darabka anyagra bármikor szükségem támadhat, míg mondjuk egy villanymotoros katica iránt eddig még sosem merült fel bennem igazán komoly igény. |
Erre a fiókra
valaha egy kerek felirat került. No nem a címke kerek, hanem maga a felirat.
Nem... Nem a betűk vannak egy kör mentén felírva, hanem az van írva a fiókra,
hogy: kerek |
Ez
itt egy olyan vegyes tartalmú doboz, melyben ugyan
elektromos alkatrészek már nincsenek, hiszen azokat rég
szétválogattam,
azonban a különböző, ráadásul a megtalálásuk érdekében külön is tárolandó
mechanikai elemek dögivel. Na ez az a project, amit időnként az anyagok
szétválogatása címmel emlegetek, csak eddig még sosem mertem belekezdeni, pedig
az első és a
második előkészítő fázis már rég lefutott. |
Hogy mit keres
a motoros autótükör roncsa az
előtérben, mikor azt már rég szétszedtem? Nos ez úgy van, hogy év eleji hajrá
címszóval annyi mindenbe álltam bele, már úgy értem, hogy egyszerre, hogy aztán nem győztem őket az egésszé
kerekedésükkor valamiféle értelmes sorrendbe rendezni. (és nem is sikerült) |
Ebből a valamiből nagyon nehéz lenne kihozni amit
szeretnék, ez ugyanis még csak nyomokban sem hasonlít a keresett alkatrészre.
Hogy akkor miért hoztam át? Nos azért, mert ha leütöm a tengelyről a nagyobbik
tárcsát, miközben a kisebbikre rácsavarozok egy hatalmas fagombot, majd vágok a
tengelyre 6-os mentet, és még a múltkor már majdnem egésszé kerekedett
rögzítést
is átvarázsolom a 8-as csavar feje helyett 6-os anyára, akkor akár ebből az
anyagból is kijön a ma elkészíteni vágyott, úgynevezett jól megfogható gomb. |
Balra a csapágyház, míg jobbra a szegnyerget menesztő csavar alsó megfogatása látható. Hogy ezek a kiegészítők miért nincsenek fent a gépen? Nos azért, mert az elkészítésük után leszereltem őket, hogy felkenhessek rájuk felületi védelmül egy réteget a döglődő félben lévő lakkból. |
Felraktam
a helyére, majd meghúztam a csavarokat, mire fel
azonnal megszorult benne a csapágy. Mikor már az összes a problémára felmerülő agyament
tervemet elvetettem, egyszer csak beugrott a tuti. Mármint az, hogy miből lehet
egyszerű módon századmilliméter pontos hosszúkás alátétet készíteni, jelen
esetben az
eszterga alaplemeze és a
csapágyház közé. Nos mint azt a kép nagyszerűen mutatja,
akárhány rétegű vékony újságpapírból. |
Mivel a mérést bonyolultnak találtam, ezért a hézagoló anyag mennyiségét magához a csapágyhoz állítottam be. Hogy mikor lett jó, arra abból jöttem rá, hogy a már meghúzott csavarok ellenére a csapágy szinte beesett a helyére, ahonnan aztán alig bírtam kipiszkálni, ez ugyanis még csak a próbacsapágy. A végleges egy két oldalról porvédett 150 forintos kínai, amiről hamarost kiderül, hogy mennyi acél van is van benne pontosan. Ezt úgy kell érteni, hogy remélhetőleg rendesen meg fogom dolgoztatni az esztergát a mindenféle kerek alkatrészeket igénylő projectjeimmel, melyeket a rettenetes tömegük okán most inkább nem sorolnék fel. |
Ez itt a tartalék bicaj nyeregcső rögzítő excentere. Amennyiben egy hosszú 8-as, vagy legalább hosszú csavar lógna ki belőle, akár meg is felelne egy könnyen oldható, majd szintén könnyedén, de azért jó erősen meghúzható csavar céljára. |
Először azon lepődtem meg, hogy nem tudom a lyukon átdugni a csavart, majd miután rájöttem, hogy ez a rendszerbe épp az előbb beépített több réteg újságpapír miatt van, na akkor meg azon, hogy miért esik ki, illetve miért nem fogja meg a rudakat. Ezeken az apróságokon persze nem igazán volt mit csodálkozni, hiszen sikerül kihagynom a konstrukcióból a rudakat megfogó bilincset. |
Aztán ahogy odapróbáltam, ismét az történt, mint ami már annyiszor, vagyis meghúzáskor jó volt, elengedéskor azonban nem szabadult fel a szegnyereg, mire fel csak úgy egyszerűen lekaptam a polcról a rugós dobozt (hiszen már van), majd túrtam belőle egy az adott célra megfelelő méretű és erősségű rugót. |
Mármint a bilincs és az alaplap közé, hogy a
csavar
megoldásakor legyen ami eltolja őket egymástól.
Ehhez persze (mármint ahhoz, hogy a rugó odaférjen és ne akadjon fel) ki kellett vágni egy darabot az alaplemezből. Mivel épp kéznél volt a flex, ez természetesen semmiféle fennakadást sem okozott. |
Na ez az a már többször is emlegetett műszaki részlet, melyet végre nem sikerült elfelejtenem lefényképezni. A fadarab hatszögletű lyukában látható csavarfej átellenes végén van az a 8-as anya, melyet megoldva a szegnyereg pozíciója beállítható. Legalábbis úgy nagyjából, mert a végleges pozíciót, illetve a feszítést már magának az állócsúcsnak a forgatásával kell intézni. |
A két rúd azért kapott egy-egy fekete jelölést, hogy ugyan ne húzzam már őket tovább. Már úgy értem, hogy kifelé a meghajtó egység alól, ugyanis innentől fogva már nincs belőlük tovább. |
Az
utóbbi idők hányattatásai után már-már hihetetlen, hogy újra egyben van a gép,
méghozzá a csapágyházzal és a tengelyre nem is oly rég
felszerelt tokmánnyal
együtt. Az
persze igaz, hogy a szegnyereg menesztéséhez még villáskulcs kell, ez azonban
még mindig jobb, mint mikor a tengely mögött kellett intézni a dolgot egy
hatalmas csavarhúzóval. |
Ez itt motoros időkből megmaradt anyás / alátétes doboz, melynek tartalmát azért nem egyesítettem a többivel, mert ugye ezek a vasak koszosak. Hogy hogyan fogom őket megtisztítani? Mivel a tömegük és az olajosságuk okán ez egyenként sziszifuszi feladat lenne, ezért tömegesen, csak ehhez előbb még el kell készüljön a már ki tudja mióta, pláne hányszor megálmodott csiszolómalom. |
Ebben a másik dobozban sincs semmi olyasmi, mint amit most keresek. Amúgy voltam a minap az OBI-ban, ott is megnéztem, azonban nem találtam a céljaimnak megfelelő, vagy ha eleve nem is, de némi munkával megfelelővé tehető 8-as anyát. Mondjuk ha méltóztatnék bemenni egy csavarboltba... |
Csak ugye minek tenném, mikor van itthon egy vödör csavarom.
Valamint a szerszámosládában is akad csavarból bőven.
És még a biciklis ládában is van egy csomó csavar, csak ugye nekem semmi se jó.
Ez a két darab 8-as anya ugyan túlméretes, minek okán mégiscsak könnyebb hozzájuk csatlakozni, mint mondjuk egy teljesen szabványos méretű anyához, csakhogy a formájuk miatt ez továbbra sem lenne egyszerű. |
Ez egy beüthető 8-as anya, ami ugyan első ránézésre megfelel a célra, csak ugye ez csak úgy egyszerűen nem marad benne a fában, ez ugyanis nem arra való. Már úgy értem, hogy mikor épp nem húzza a csavar, akkor ez a valami képes (és sajnos hajlamos is) kiesni a fából. Csak úgy egyszerűen magától persze nem, csakhogy úgy már igen, ha pusztán rá lenne tolva egy gomb, miközben rezeg alatta a gép. |
Amennyiben a négy kiálló köröm helyén apró lyukak lennének, akkor rá tudnám csavarozni a gombra. Az ilyen elgondolásaimra Apukám mindig azt mondta, hogy ha a nagyanyámnak töke lett volna, akkor ő lett volna a nagyapám. |
Mivel ez lett volna az elsődleges fellelési helyszín, ezért a nagyfejű csavaros dobozba néztem bele utoljára. Természetesen itt sincs amit keresek, pedig itt aztán a ma legyártandó valamihez sok nagyon hasonló formájú valami van, csakhogy ezek zömükben csavarok, nem pedig anyák. |
Hogy miért nem jó úgy, mint ahogy a múltkor
csináltam? Nos azért, mert ha belepréselek egy fadarabba egy anyát, akkor abból
egy tekerhető tárcsa lesz, ami a jelen pozícióban útban lenne a tokmány
kezelésekor. Azt persze megtehetném, hogy betennék a jelenlegi helyett egy 8
centivel hosszabb csavart, arra ráhúznék egy csövet, majd ennek az egész
építménynek a tetején lenne a rákalapált fadarabbal nagyfejűvé varázsolt 8-as
anya. |
Ahonnan végül ezt a négy valamit sikerült
áthoznom. Mivel bár valamilyen szinten
mind a négy megfelel, normálisan azonban egyik sem, ezért újra nekiálltam
turkálni.
Gondoltam hátha akad a 6-os anyás dobozban valami olyan amit felfúrhatok, aztán kapna egy 8-as menetet. Mivel nem találtam semmi ilyesmit, és más értelmes ötletem sem támadt, ezért megfelelő anya hiányában nekiálltam elkészíteni magát a gombot. A boltba persze elmehettem volna egy úgynevezett talpas anyáért, csak ugye engem nem olyan fából faragtak. |
Ha már a fafaragásnál tartunk, ezt a példányt
sikerült a tömegből (már
úgy értem, hogy a téli tüzelőnek való farakásból) kiválasztanom.
A kerek tárcsa az
asztali lámpámhoz készített
zárókúp kettes verziójából marad meg, mint leesett anyag. Na most hiába van itt
a hátam mögött egy csodálatos körzőkészlet, ha én egyszer úgy szeretek kört
rajzolni, hogy fogok valami kerek dolgot, amit aztán egy írószerszámmal
szépen megkerülök. |
Hosszában ugyan körbecsapkodtam egy kicsit a baltával, keresztben azonban még túl nagy az anyag. No nem arról van szó, hogy az adott feladathoz, hiszen úgy egyértelműen az, hanem arról, hogy egy ekkora husángot jelenleg még nem tudok befogni az apró esztergába, mert még nem készült el hozzá a majd munkapadnyi hosszúságú (vagy akár hosszabb) gépágy, amit már többször is tévesen szánnak hívtam. |
Nem mondom, ráhagytam az anyagra rendesen! Na itt következett az a fejezet, melynek keretében elkezdtem keresni a múltkoriban barkácsolt késtámaszt, amit azért szereltem le, merthogy útban volt a csapágyháznak. |
Míg maga a fadarab gyorsan meglett, és még a
hosszú 8-as menetes szárdarab is azonnal előkerült az
elektromos szerszámletevős
polcról, azonban a fadarabot tartó 6-os csavar megtalálásakor már kénytelen
voltam feltenni magamnak azt az általam meglepően sűrűn alkalmazott kérdést, miszerint: Ezt
meg ki a f*szom rakta ide? |
A késtámasz ezen végét megtartó fadarabot rögzítő lyuk ugyan jó helyen van (épp mint a másik, csak innen nézvést felénk közelebb), a fadarab azonban már nem fér oda az eddigi pozíciójába a késtámasz elkészülte óta felkerült tokmánytól. |
Ezt a problémát
szerencsére meglepően gyorsan sikerült
eliminálnom, mégpedig egy a fadarabba fúrt újabb 6-os lyuk bevetésével. Ami viszont
ezután jött (már úgy értem, hogy mint a munkát akadályozó újabb tényező), az elsőre nagyon
meglepett. |
Mikorra az összes akadály elhárult, na addigra
már nagyon vágytam rá, hogy végre nekitolhassam a kést az anyagnak, mely
tevékenységem kapcsán azonnal sikerült is megfejtenem az előző kép alatt
felvázolt rejtélyt. Már úgy értem azt, hogy mégis ki a csuda b*szta szét a
késtámaszon a menetet. Nos én, esztergálás közben, mégpedig a késként bevetett
reszelővel. |
Míg az előző kép azt ábrázolta, hogy kerekre formáztam az anyagot, addig ezzel a másikkal azt szeretném megmutatni, hogy már le is csaptam a széleit. Mi az, hogy miért? Nos még véletlenül sem azért, hogy az anyag méretpontos legyen (amúgy meglepő módon az lett), hanem azért, hogy teljesen síkok legyenek a henger szélei. |
Mert ugye ha nem sík, akkor egyrészt baromira
nehéz a ragyás, vagy
akár csak ferde fára bármi szabályos ábrát normálisan felrajzolni.
Egyenesen, már úgy értem, hogy az oldalfalakkal
párhuzamosan haladó lyukakat
pedig pláne nem lehet bele fúrni. Legalábbis a jelenlegi felszerelésemmel nem.
Mivel a múltkor csak úgy próbából nekitoltam a
vasnak, most ha vitte is a fát, azonban rendesen kiment az esztergakésként
bevetett reszelő éle, minek okán én a lelki szemeimmel már látom is két újabb elkövetkező
farigcsálós project témáját. |
Visszatérve a mai cikk témájára, végül ezt a
formát sikerült az eltüzelést
szerencsés módon elkerülő (vagy ki tudja) fadarabból megalkotnom.
Ekkor egy gyors próba következett. Mármint azt a kérdést felderítendő, hogy vajon bevált-e az elképzelésem. Jelentem igen! Úgy meg lehet tépni a csavart (pontosabban szólva az anyát) a nagyfejű gombbal, hogy csak na! Ráadásul a kiváló formának köszönhetően használat közben esze ágában sincs a kezemnek lefordulnia a bordázott gombról! |
Egy kicsit ugyan még reszelgetnem kellett a
széleket, ezzel a feladattal azonban
- legalábbis az eddigi fennakadások tükrében - már könnyedén megbirkóztam.
Hogy a beüthető anya a helyéről ki ne essen, mind
a négy bevágása mellet fúrtam egy-egy lyukat.
Annyira jó, annyira kényelmes, hogy nem kell vadásznom a 3-as csavarok után, hanem csak ki kell választanom a tömegből négy az adott feladatra megfelelő, úgy legalább nagyjából egyforma csavart, hogy ezt a csodás tényt nem győzöm eleget hangsúlyozni! |
Hogy aztán megtartják-e elfordulás ellen az
anyát, illetve szét fog-e repedni idővel az akácfa (jobbra alul ugyanis már van
is rajta egy apró kezdemény), arra majd az idő fogja megadni a választ. Na
most ha elég gyors leszek az esztergaágy megépítésével, akkor nem lesz ideje
széthasadni a fának. Viszont ha úgy érzem, hogy elkezd hasadni, na akkor meg
majd összefogatom egy bilincsel. Már ha még idejében megfogom a jelenséget. Vagy
akár azt is megtehetem, hogy esztergálok belőle egy másikat, de azt már valami
normálisabb keményfából. |
Íme a gomb megtekerendő része egy kicsit oldalról nézve.
Ez pedig egy felülnézeti kép, melyen kiválóan
látszanak
a nem különösebben egyformára sikeredett bordák.
Egy kicsit ugyan lehetne a formája valahogy
kecsesebb, nekem azonban így is tetszik.
Egy centivel mondjuk magasabb lett, mint maga
az eszterga, de mivel még így
is bőven befér a polcba, a konstrukciót ezennel elkészültnek nyilvánítottam.
Mi az, hogy mi ez? Ez kérlek egy festőállvány.
Ezzel a munkadarabbal is úgy lesz, mint ahogy a
ma szerepeltetett két másikkal is volt. Vagyis majd akkor kerül véglegesen a
helyére, ha legközelebb erre járok, illetve megszáradt rajta a még rá sem kent
második réteg lakk. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.