Sarokcsiszoló
(mindjárt kettő, és még egy fúrógép is)
Miután feltéptem ezen szekrény ajtaját, őszinte
meglepetéssel vettem tudomásul azt a különös tényt, miszerint sem a keresett
narancssárga flex, sem a vele azonos színű és eredetű fúrógép társa nincs sehol.
Bár látható egy apró narancssárga folt a jobb alsó sarokban, csakhogy az egy
zokni! Na most ami talán még ennél is meglepőbb volt, hogy végül mind a két
eszköz ezekről a polcokról került elő. |
Ez a két szerszám annyira régi, hogy ezekről a szétszedések sorában 11-edik tételként, még valamikor 2005-ben emlékeztem meg. Hogy akkor mit keresnek itt már megint? Szerencsére szó sincs róla, hogy megfeledkeztem volna róluk (bár ennek a szerszámok valószínűleg nem igazán örülnek), hanem csak az van, hogy szeretném újrahasznosítani bizonyos részegységeiket. |
Illetve a már említett cikkben a flex belsejét csak annyira mutattam meg, hogy van zsír a fogaskerékházban. Hogy mit akarok még belőle megmutatni, illetve magam is megnézni? Nos arra vagyok kíváncsi, hogy vajon mi történhetett vele. Már úgy értem akkor, mikor galád módon, akarom mondani minden szörnyű előjel ellenére, használni mertem a fürdőszoba felújításakor. |
Elmondjam mi volt?
Szóval bár ez erősen
ellenjavaltnak látszott, attól én még befogtam a gépbe egy falmaró tárcsát, majd
a hagyományos vésés helyett martam vele a falba néhány párhuzamos csíkot, mely
bevágások közül aztán már könnyedén kitördeltem a fölösleges falat. Az mondjuk
igaz, hogy vagy 10 percig üvöltött a gép, mint ahogy az is, hogy cserébe nem
kellett a lakóknak órákon keresztül hallgatniuk, amint egyre lankadó
lelkesedéssel püfölöm a falat. |
Elmondjam, hogy mit szeretnék kicsenni a
flexből?
Pontosan azt a részletet, amit a képen látunk.
Csak előbb még rápróbálom a tárcsavédőjét arra
a szintén kicsi
flexre, amit a kölcsönben lévő másik kicsi helyett vettem.
Mármint erre a rossz ómenként tisztára ugyanúgy kinéző kékre.
A tárcsavédő lemez cseréjének lehetősége okán persze szerencsés, hogy szinte teljesen egyformák, a narancssárga gép leégéses története miatt azonban már valahogy nem annyira. |
A tárcsavédő (ami amúgy inkább az embert védi) azért ugrik le a helyéről, mert ez egyrészt egy meglehetősen ócska (hadd ne mondjam szar) konstrukció, másrészt pedig ami csak ferde lehet rajta, az az is. |
Ezt nem azért mutatom, hogy van nekem ilyen
szépem is, hanem csak mintának tettem ki magam mellé, hogy lássam, hogyan is
kellene a védelemnek a másik gépen állnia. |
Ezt az újat viszont már most, vagyis teljesen újkorában sem lehetett bekapcsolni. Ez gondolom azért lehet, hogy ne kelljen tőle félnem. No de mégis honnan tudhatta ezt a gyártó? Bár a dobozát kidobtam (vagy mit tudom én már, hogy hova lett), szóval már nem tudok utánanézni, de nem emlékszem rá, hogy lett volna rajta "beszariaknak készült" felirat. |
A gépet bekapcsoló gomb működése valósággal kilátszik a kék műanyag házból. Hogy mi vele a gondom? Nos az, hogy a balra látható sárga gomb eláll a gépháztól, s mikor azt én az ujjacskámmal megtolom, akkor visszahajolva rá - a bekapcsolást megakadályozandó - egyből felakad a közvetlenül a gomb elé ki tudja mi okból odakerült felöntésre. |
Komolyan mondom, hogy egyszerűen nem értem a konstrukció lényegét. Pláne annak tükrében érthetetlen az a bekapcsolást megakadályozó borda, hogy a másik gép bekapcsoló gombja ennek hiányában tökéletesen működik. |
Miközben a másik végét megtolom, ez a vége elhúzza a kapcsolót, csak ugye nem.
Ez a motor számomra valahogy végtelenül gyengének tűnik. A doboza kidobása előtt annyit azért megtettem, hogy percekig járattam a gépet, illetve dolgoztattam is egy kicsit, hátha egyből vissza kell vinnem a boltba, de szerencsére nem. Már úgy értem, hogy néhány percnyi munkától nem égett le, és még csak különösebb nyomok sem láthatók benne. |
Hogy minek szedtem elő a szortimentet? Nos azért,
mert a minap ebbe szórtam bele az egészen addig különféle helyeken rejtegetett
menetfúrókat. (a többi apróságról már nem is beszélve) |
Ide csak azért néztem be, nehogy az legyen, hogy gyárilag kihagyták a gépből a zsírt, gondolván úgysem tart addig, hogy ez az apró hiba kiderüljön. Jelentem nem maradt ki, a zsír köszöni szépen rendben, valamint megfelelő mennyiségben van. |
A tengely végén látható csapágy nem tartozék, hanem azt már én húztam rá próbából. Mi az, hogy miért? Nos azért, mert akár így, akár úgy lesz, nem árt az ilyesmit tudni. Már úgy értem azt, hogy igény esetén - mivel szabványos méret - a tengely másik vége is felcsapágyazható. |
Ez az összeállítás egy kissé ugyan erőltetett, de
attól még össze lehetne belőle állítani egy körfűrészt, amit amúgy nagyban
tervezek is, csak képtelen voltam eldönteni, hogy vegyek egyet a boltban, vagy
barkácsoljak össze egyet magam. Ráadásul utóbbi esetben felmerül az a
nyilvánvaló kérdés, miszerint ugyan miből? |
Ha csak egy egészen vékony lapra lenne
felszerelve a flex mechanikája, ezzel a kicsi tárcsával akkor is csak 3 centis
vastagságú anyagokat tudnék vágni. No de szoktam én vastagabbat fűrészelni a
szokásos bútorlapnál? Most így hirtelen azt mondanám, hogy nem igazán. |
Ezzel a képpel azt szerettem volna megmutatni, hogy az állórész tekercselése egyrészt nincs kiöntve lakkal (vagy ki tudja mivel szokták a tekercselést impregnálni), másrészt a huzalok összefogatásához hőre lágyuló kábelkötegelőket használtak. Na most ami még feltűnt a képen, az a mélyben ki tudja honnan odakeveredett karika. |
Aminek végül itt, vagyis a motor kommutátor felőli végére húzott csapágyon találtam meg a helyét. Hogy aztán okos dolog-e a csapágyat gumiágyba tenni, arra a kérdésre a gépészeti tudásom totális hiányának tudatában még csak meg sem merek próbálni válaszolni! |
Míg a bal oldali kapcsoló tökéletesen működik,
addig a jobb oldali társa sajnos már nem. Itt aztán menten felmerült bennem az az amúgy
nyilvánvaló kérdés, miszerint tényleg működik a bal oldali gép kapcsolója, vagy
csak odaképzelem a kattogás mögé a helyes működést? Mire fel bedugtam a leégett
kép kábelét a konnektorba, majd eltettem a pincéből kifelé vezető útból a
munkapadot, valamint zsebre
vágtam a nyomkodós elemlámpát, hogy mikor majd
a rövidzáras motor leveri a kismegszakítót, akkor
lehetőleg pofára esés nélkül ki
tudjak botorkálni a lépcsőházba, hogy visszakapcsoljam az áramot. |
Mivel a másik flexben vagy nem volt ilyen rugó,
vagy már kiszereltem, esetleg kiesett belőle, így próbaképp az új gépből is
kivettem, mire fel ha tökéletes nem is lett, de legalább bekapcsolhatóvá vált a
gép. Mivel nem szerettem volna vele tovább foglalkozni, mindkét kezem feltettem,
majd elkiáltottam magam: Így marad! Géza! Ezt a motort én raktam össze. Ez 140-nél még húz! |
Visszatérve a flexre, a kivett apró rugót voltam oly
rendes, hogy
nem a vegyes, hanem a rugós dobozomban helyeztem el.
Ezt
egyszer persze még úgyis szét kell szednem, és akkor majd lesorjázom. Hogy miért
nem most? Na jó, legyen, elmondom. A jelen állás szerint nemcsak ez a flex,
valamint az ebben az írásban felhánytorgatott többi szerszámom nincs rendbe
téve, hanem még egy nagy csomó másik sem sem. A
Makita fúrógép mondjuk már kapott egy
hosszabb kábelt, a hozzá bevetni szokott állvány pedig egy az eredeti
megoldásánál sokkalta kényelmesebben kezelhető
hatalmas gombot,
valamint egy jobb
rögzítést. Került az esztergára
késtámasz, meg
tokmány
(ezzel úgy kb. vége is a dicsekvős résznek), azonban a
fogtechnikusi maróhoz még
nem készültem el a már ki tudja mióta tervezgetett 42 voltos tápegységgel. Hogy ezt a
gépet miért említettem meg? Nos azért, mert a jelenlegi pincei körülmények között azzal lenne a
legegyszerűbb kimarni a kék flex házából azt az undok felöntést. Amennyiben
működőképes lenne a gép, akkor épp csak odanyúlnék a
flexibilis spirálért, bekapcsolnám a trafót, és már le is hozta volna a flex
házáról a
feleslegesnek ítélt bordát a marószár. Na most bár tudom, hogy a felvázolt
lehetőség nagyon sokszor jönne jól (mármint a fogtechnikusi marógép), csakhogy
azt is tudom, hogy nem ez lesz a következő szerszámkipofozós projectem. |
A balara látható anyag szétgyilkolása úgy történt, hogy nem ott volt a gép mint ahol arra a végét lezáró kupak számított, miközben a gépet összecsavarozó kicsi kínai emberke a ki tudja mekkora csavarhúzójával nagyon is erősnek bizonyult. |
Amennyiben ilyen feliratú gépet látsz, azt szerintem ne vedd meg.
Megnéztem a Google Earth programmal Yongkang
városát.
Azt kell mondjam róla, hogy szebb mint ez a flex.
Bár sem a kapcsolója, sem a tárcsavédő rögzítése nem lett tökéletes (vagyis egyszer még vissza kell rájuk térnem), maga a gép azonban használhatónak tűnik. Úgy gondolom, ha csak rövideket vágok vagy csiszolok vele, és még azt is csak egészen finoman, a gépet semmiképp sem erőltetve, akkor míg élek kitart! Ezt a feltételezésem remélem nem úgy kell érteni, hogy már csak napjaim vannak hátra. |
Azt persze tudom, hogy ez nem egy ipari, hanem csak barkácsgép, vagyis szó sem lehet róla, hogy reggeltől estig dolgoztassam, ez azonban nem is történt meg. Már úgy értem, hogy emlékeim szerint mindössze néhány percre volt hozzá szüksége, hogy leégjen benne valami. |
Az új gép tisztára olyan mint az elődje, pedig közben eltelt 12 év. Részemről arra szavazok, hogy még véletlenül sem a konstrukció nagyszerűsége okán nem változtattak rajta semmit. |
A motor fogórésze - a mára már kissé
elfeketedett kommutátortól
eltekintve - majdnem olyan mint az új.
A forgórésszel ellentétben az álló viszont látványosan feketére égett. Na most a tekercselés vagy azért néz ki így, mert gyárilag impregnálva volt, vagy egyszerűen csak megolvadt a huzalokon a lakk. |
Ennek a narancssárga gépnek már eleve a matricája is ócska. Már úgy értem, hogy a nyomtatás minősége. (lásd jobbra lent azokat az olvashatatlan feliratú ikonokat) Szóval jelen gép esetében nemhogy a minőségre, de már eleve a látszatra sem adtak! Tudod mi volt ebben a flexben a legnevetségesebb? |
Nos az, hogy úgy adtak hozzá tartalékba
szénkeféket, mintha bármi
esély lenne rá, hogy odáig húzza a gép, hogy ezek elkopjanak.
Na ez az a része amit megpályáztam. Már úgy
értem, mint egy az esztergába utólag beépítendő, az eredeti konstrukcióból
hiányolt részletet. Mi az, hogy mi lenne
belőle? Szerintem elég egyértelmű, hogy a jelenlegi álló helyett egy forgócsúcs.
Amennyiben kiszedem belőle a lefelé álló tengelyt, majd kúposra köszörülöm,
csiszolom, vagy mit tudom én hogyan, de hegyet varázsolok a menetes rész
helyére, már készen is vagyok a feladattal. Felcsavarozni valamire ugyan még fel
kell, de az azért már nem egy nagy trükk. |
Hogy még az előző agyamentségeimet is übereljem, akarom mondani a lehetőségeim keretéig egyszerűsítsem az állócsúcs forgósítását megvalósító projectet, azt találtam ki, hogy egy alkalmas idomba fogom ezt a másra amúgy sem jó fúrógépet (természetesen a tokmány mögötti, direkt erre a célra szolgáló részénél fogva), majd egyszerűen lecsapom róla a további részt, vagyis magát a fúrógépet. |
És már forog, akarom mondani forogna is az esztergán a csúcs! Csak ugye ezzel az ötletemmel kapcsolatban is van egy kis bibi, ami jelen esetben - meg kívánom jegyezni, hogy igencsak meglepő módon - nem az én számlámra írandó. |
Itt aztán megálltam, s azon kezdtem el gondolkodni, hogy mi legyen. Már úgy értem a kérdést, hogy összerakjam-e a flexet (mert egyben azért mégiscsak kevesebb helyet foglal), illetve szétszedjem-e a fúrógépet, ami amúgy 2005-ben egyszer már megtörtént. Mivel a flexet semmiből sem tartott összecsavarozni, a fúrógépet meg szétszedni, ezért ezen utóbbiak mellett döntöttem. |
Hogy a fúrógépet minek szedem szét újra? Nos azért, mert mikor ez először megtörtént, akkor nem néztem meg benne egy apró részletet, ami most, hogy látni szeretném forogni, számomra meglehetősen fontosnak tűnt. |
Hogy mi volt a kihagyott részlet? Nos a fúrógép
tokmányt hordozó tengelyének csapágyazása.
A széteső félben lévő motort most inkább hagyjuk...
Hiszen engem most csak ez a részlet érdekel.
Mivel mind a bemenő, mind pedig a kimenő tengely vastagsága kevés híján megegyezik a csapágyazást hordozó karimás csődarab vastagságával, így olyan egyszerűen nincs, hogy azon a semmi kis helyen egy (vagy több) csapágy legyen. |
A karimás csődarabot a tengelyen megtologatva,
épp az előbb valószínűsített dolgot tapasztaltam. Vagyis a tokmánykulcs hegyénél
látható részlet egyszerűen csak egy csődarab a tengelyre húzva. |
Nézegettem egy darabig a zöld csövecskét a
buborékkal, mire
beugrott, hogy az bizony egy a fúrógépből kiesett vízmérték.
Gondoltam ha már a fúrógép tokmányát a tengelyével nem, akkor legalább a fordulatszám szabályzós kapcsolóját kilopom. Erre fel kiderült, hogy a kerek gomb mögött nem potméter van, hanem csak egy kétállású kapcsoló. |
A hosszú fúrószárat azért fogtam be, hogy legyen mivel ellenőriznem a tokmány ütését. Jelentem az említett műszaki részlet teljesen rendben van. Már úgy értem, hogy a tokmány még csak nem is kicsi ütése! Közelebbről megvizsgálva a különös jelenséget, már magán a tokmányon is látszik, hogy csálé. Már úgy értem, hogy még az én kopott szemeimmel is láthatóan különböző méretűek, vagy az is lehet, hogy csak állásúak a befogópofák. |
A heves izgalmak levezetéseképp, illetve inkább azért, mert már nagyon billegtek a cserepek a polcok szélein, nekiálltam átszitálni a földjüket. Hogy ebben mi volt az érdekes? |
Nos az, hogy bár a legnagyobb vödörből már vagy egy hónapja kidöglött a paprika, ráadásul a föld vagy egy hetet száradt a cserépkályha tetején, mégis merő egy sár volt az egész. Most legalább lesz okom kimosni az amúgy mindenféle dobozok tartalmának kiborításához igencsak sűrűn segítségül hívott irodagépből kiszedett tálcát, amire ez az akció már amúgy is ráfért. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.