Farigcsálok -100- tokmányt esztergára
(épp csak felszerelek rá egyet)
Ezt a szortimentet azért húztam elő a Hi-Fi torony aljából, mert egy olyan csavart, tengelyt, távtartót, vagy bármi más alkalmatosságot keresek benne, melynek segítségével fel tudnám szerelni a mini szovjet eszterga tengelyére az akkus fúróról lecsent tokmányt. |
Természetesen magam is látom, hogy az adott feladatra egyik
kiválasztott sem felel meg (ha csak nincs valahol titokban egy a fémek
megmunkálására is alkalmas esztergám), de attól én még kitartóan próbálkozok. |
A képen az
asztali lámpám zárókúpjának
kettő
pont nullás verzióját tekinthetjük meg, az igencsak csinosra sikeredett hűtőlyukaival. Ez a kép
úgy került ide, hogy mostanában, hogy folyamatosan haladjak, párhuzamosan
futtatok egy csomó olyan projectet, amivel - például a lakk hosszú száradási idejének
okán - biztosan nem leszek meg egyetlen nap alatt. Egy másik ilyen félbehagyott
project, ami nem különösebben meglepő módon szintén az esztergához csatlakozik,
az a tengelyének egy plusz csapággyal történő ellátása. |
Már ott is a mintaként lehozott csapágy (amúgy csak ezt az egy
megfelelőnek tűnő méretűt találtam), mint ahogy a szappan is az esztergához
tartozik. Mert ugye kennem kell valamivel az állócsúcsot, míg nem teszem
forgóvá. |
Gondolom
teljesen felesleges ecsetelnem, hogy mennyivel univerzálisabb
lenne ez a gép, ha a puszta 8-as menet helyett a forgó tengely egy fúrógépeken
szokásos tokmányban végződne. |
Miután áttúrtam a pincei készletet, találtam egy újabb megfelelőnek tűnő méretű csapágyat. Sajnos mindketten lötyögnek a tengelyen, illetve egyik sem porvédős típus. Hogy aztán a kisebbik lesz-e a befutó, vagy a nagyobbik, vagy egy harmadik, az nemsokára kiderül. Ehhez persze az is kell, hogy elolvadjon végre odakint a hó, hogy el tudjak karikázni a csapágyboltig. |
Bár ennek a műveletnek (mármint annak, hogy
ráfogtam a tokmány pofáival a meghajtó tengelyre) első ránézésre semmi értelme sem
volt, attól még igenis, hogy végül ez hozta el a megoldást. Felraktam, levettem,
forgattam. Utóbbi műveletet hol a tengelyen pörgetve végeztem, hol csak úgy
egyszerűen a kezemben. |
Mivel kissé kusza a kép, ezért kénytelen vagyok
írásban is elárulni, hogy
most épp magával az esztergával fúrom fel a tokmányban lévő furatot 6,5-ösre,
amibe aztán a 8-as menet kerül. |
Bár szó sincs volt róla, hogy én követtem volna el (mármint direkt) a 6,5-ös fúrószár felmágnesezését (amúgy valószínűleg de), de attól még nagyon is jól jött, hogy a tokmányban található lyuk felfúrásakor keletkezett fémforgácsok nem valahol a tokmány pofái mögött végezték. |
Na most a helyzet bár ekkor már nagyon úgy nézett ki, hogy már csak egy menetfúrásnyira vagyok az eredménytől (amúgy igen, annyira), csakhogy a menetfúró a kemény anyag okán egyszerűen elakadt a tokmányban. |
A tokmány egy kicsit ugyan már rákapatható a tengelyre, ez azonban édeskevés ahhoz, hogy dolgozni is lehessen vele. Valamint természetesen ahhoz is kevés, hogy lássam, mennyire lett központos. Mert ugye ha üt, vagy mondom inkább úgy, hogy nagyon üt, akkor ott ette meg a fene az egészet. |
Bár nagyon hajtott a lendület (meg persze a kíváncsiság is,
hogy be fog-e válni amit csinálok), ezen kép elkészültét követően már
nem mentem vissza a pincébe, de csak mert már nagyon késő volt. Mármint ahhoz, hogy
zörögjek. |
A két hatalmas méretű menetfúrót azért viszem le, mert nem sok esélyt látok rá, hogy azokra idefent támadjon igényem, míg a háromlépcsős 8-asra nagyon is odalent van szükség. |
Na most az lehet, hogy a menetfúráshoz szükséges szerszámok lehozásával egy kissé túllőttem a célon, azonban az is igaz, hogy a balról a második dobozban található fűrészpengékkel már többször is megesett, hogy nem találtam őket. Már úgy értem azért nem, mert míg én a pincében keresgéltem, addig a fűrészgépbe való pengék a lakásban található fiókban kuncogtak. Ami esetleg nem kell idelent, azt majd idővel visszaviszem. Mivel odafent mostanában nem igazán barkácsolok, szerintem ez nagyon nem ma lesz. |
Az viszont igenis ma lesz, hogy befúrom végre a menetet a tokmányban található lyukba. Mivel a lehozott menetfúró háromlépcsős (vagyis egy készlet), így a tegnapi egylépcsőssel történő erőlködésemhez, illetve elakadásomhoz képest meglepően könnyedén szaladtak át a menetfúrók az anyagon. |
Bár egy faesztergánál a milliméternyi sincs ütés
mondhatni lényegtelen, de mivel ez nekem így akkor sem tetszett, elkezdtem
valami más megoldáson törni a fejem. |
Ezzel a képpel azt szerettem volna megmutatni, hogy a több mint 10 centis távon sajnos már igencsak számottevő az eltérés, illetve a fúrószár kilengése (ami a kép készültekor éppen forgott), csakhogy a bemutató nem sikerült, mert nemes indíttatású próbálkozásaim közepette a fotómasina álnokul a háttérben megbúvó centiméter beosztású vonalzóra koncentrált. |
Ennek azért ilyen csajos piros a színe, mert ez a párom akkus fúrója, amit azért kaptam vissza, mert végképp kidöglöttek belőle az akkumulátorok. Hogyha döglött, akkor minek vettem elő? Nos azért, mert mivel nincs használható állapotban, mindenféle szívfájdalom nélkül le fogom róla csenni a tokmányt. |
Amivel aztán - épp mint
a tegnapi társával - egyből ráfogtam az eszterga csupasz tengelyére. A különbség
mindössze annyi, hogy míg tegnap igazándiból azért jöttem le, hogy rákenjek egy
újabb réteg lakkot az asztali lámpám kupakjának kettes verziójára, ma már a
tokmány felszerelése volt az elsődleges cél. |
Ebben a megoldásban az az okosság, hogy a
dolgok szembenállósága
okán remélhetőleg nem lesz ferde a tokmányban a furat.
Valamint a furatban a menet sem, ugyanis most
azt játszom, hogy a
lyuk kifúrása után lecseréltem a fúrót az egyvonalas menetfúróra.
Egy kicsit ugyan kényelmetlen volt ráfogni, de
végül is megoldottam. Miután végeztem az egyes, majd a kettes, végül a vonal
nélküli menetfúróval is, már csak rá kellett pörgetnem a tokmányt a tengelyre. |
Ezen második nekifutás eredménye már sokkal jobb lett, mint amilyenre az első próbálkozásom sikeredett. Ütni mondjuk üt ez is, de már csak olyan minimális mértékben, hogy annál még a puszta tengely is többet üt. Illetve azt, hogy most pontosan mi is üt, azt még nem tudom megállapítani, mert még hiányzik a tengelyről az a csapágy, amit valahová a tokmány mögé terveztem be. |
Na most ami még hiányzik a konstrukcióból, ráadásul mindenképp még a mai nap elvégzendő feladat, az a tokmány és a tengely közötti távtartó. Erre azért van feltétlen szükség, mert a tokmányt a tengelyre a jelen képen látható módon, akarom mondani mértékig feltekerve, a tengely vége belelóg a tokmányba. Szerencsére nem nagyon, épp csak valamivel több mint fél centit. |
Miután több percnyi turkálás eredményeképp azt sikerült megállapítanom, hogy a nemes feladatra egy 8-as anya épp megfelelne, csak ugye abban benne van egy felesleges menet (amitől nem csúszik fel a tengelyre), befogtam a satuba egy anyát, majd egyszerűen kifúrtam belőle a menetet. |
Bár el tudok képzelni erre a helyre egy precízen esztergált távtartót is, azonban ez a megoldás is bőven megteszi. Most már csak arra kell figyelnem, hogy el ne felejtsem, hogy ez itt nem anya, hanem csak egy hatszögletű alátét, és a tokmány esetleges leszedésekor ne akarjak mindenképp ráakaszkodni a 13-as villáskulccsal. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.