Gyújtógyertya
(motorhoz)
Az asztalom feletti pulton, illetve az eltehető munkalapon, megjegyzem ahelyett, hogy javulna a helyzet, egyre csak fokozódik. Ez most annyira így van, hogy már fel sem sorolom, hogy mik lettek iderámolva. |
Bár
a legnagyobb darabbal lett volna értelme kezdeni, ami egy áramváltó, vagy talán
a legrégebben a polcon őrizgetett tétellel, ami egy szovjet fényerőszabályzó,
esetleg azzal, amiből a legtöbb van, vagyis a
videokazettákkal, de én valamiért
mégis a gyújtógyertya mellett tettem le a voksomat. Akkor ennyit az értelmemről,
meg persze arról is, hogy nem sorolom fel amik a polcon vannak. Mondjuk a két
gyújtótrafót és az elektronikus gyújtást, meg a háromfázisú kapcsolót még csak
meg sem említettem! Ja, de. |
Hogy legalább ezzel a képpel meglegyek, végül mégis. (lásd a kövérebbik rózsaszín példányt) Míg a másik három gyertya szétszedése csak úgy lehetséges, ha összetöröm, vagy szétköszörülöm őket, addig a kövérebbik menetű roncsolás nélkül is szétszedhető. Vagyis az még egy olyan korból származik, mikor még az ilyen apró tárgyak sem egyből eldobhatónak készültek. |
A
szétszedhető gyertyának nincs neve (vagy már lekopott róla), míg a következő egy
Isolator, aztán egy BERU következik, a sort pedig egy PAL márkájú zárja. Bár az
ember azt gondolná róluk, hogy mivel ugyanúgy néznek ki, ugyanazt is tudják, ez
azonban nagyon nem így van! Nekem a legtovább (kismotorban) egy Magneti Marelli
húzta, méghozzá annyira, hogy míg csak megvolt az 50 köbcentis Javam, egészen végig az a
gyertya volt benne. |
Mármint az a külső érintkező, ami a gyertya széle felől hajlik a középen kilógó fölé. A középső érintkező kilógásából lehet következtetni a gyertya hőértékére. (már ha lekopott máshonnan a jelölés) A jobban kilógó az alacsonyabb hőértékű, mondjuk vízhűtéses motorhoz, míg a kevésbé kilógó közepű magasabb hőértékű, mondjuk egy pusztán léghűtéses robogóhoz. |
Ahhoz,
hogy a gyertya szikrázó részein (ezek itt azok) nyomot hagyjon a használat,
ahhoz rengeteget kell üzemelnie, hiszen az apró szikra csak nagyon lassan
fogyasztja az anyagot. Illetve ez inkább úgy van, hogy talán nem is annyira a
szikrától, mint inkább a gyertya pucolásától fogy az anyag. |
Mint ahogy az a korábbi, a négy gyertyát egyszerre mutató képen jól látható volt, míg az átlagos gyertyának csak egy darab hatlapfelületű része van, addig ennek a szétszedhető változatnak kettő. |
Erre a részre akad rá a gyertyapipa. Míg
régebben ez a kötés még tényleg csavaros
volt, addig manapság már egyszerűen csak egy rugó akad rá a menetekre.
Ami természetesen a gyertyapipába van beépítve.
A pipa és a gyújtótrafó között egy úgynevezett nagyfeszültségű kábel van, ami jelen esetben annyit tesz, hogy a szigetelése még a többször 10 kilovolttól sem üt át. Na most ha mégis, mert mondjuk töredezett, vagy annyira szennyezett, akkor nagyon nem tanácsos a motor járása közben fogdosni. Amúgy van egy történetem rázós gyújtásról, amit persze azonnal ide is linkelek. |
Ez az a rugó, ami ráfog a gyertya M4-es menetére.
A
pipa másik végében rejtőző csavarmenet pedig beletekeredik a gyújtókábelbe.
Gyertyapipából létezik ilyen 90 fokos törésű, teljesen egyenes, szétszedhető,
nem szétszedhető, valamint vagy van benne zavarcsökkentő ellenállás, vagy nincs.
Utóbbi esetben magának a gyújtókábelnek szokott nagy lenni az ellenállása. |
Ez a gyertyapipa magyar, mégpedig a Fővárosi Finommechanikai Vállalat gyártmánya. Ezen azért nincs mit csodálkozni, mert bár egy idő után sem autó, sem motorkerékpár gyártásunk nem volt, de attól még létezett egy Kismotor és Gépgyár, illetve ki tudja milyen öreg ez a gyertyapipa. |
Nekimentem egy apró drótkefével, hogy rendesen lássam rajta a betűket.
Van rajta egy kerek keretbe foglalt "M" betű, és egy szögletesbe zárt "SZ" is.
Ez pedig egy cikcakkos keretbe foglalt "G" betű.
Míg a 18-as szám a gyertyamenet átmérőjére utal, addig a 225 a hőértékre.
A 61-6 pedig talán a gyártás dátuma lehet.
Visszatérve egy pillanatra a gyertya menetének átmérőjére, abból többféle is létezik. Nekem mondjuk ezeken a változatokon felül csak egy kisebb van, ami valószínűleg valami kerti gépbe, vagy mondjuk láncfűrészbe való. A másik különbség a két gyertya között, hogy míg az egyiknek csak egy hatlapú része van, addig a másiknak kettő. |
Minek okán ez a gyertya egyértelműen szétcsavarozható kell legyen.
Az
egyik részét befogtam a satuba, majd a másikat erősen megtekertem az
angolkulccsal, de csak a satut sikerült az asztal széléről leforgatnom. Mindezt
úgy, hogy meg mertem volna rá esküdni, hogy ezt a gyertyát már láttam
darabokban. Összetépni meg minek téptem volna össze a két felét, mikor nem is
volt hozzá motorom. Már úgy értem, hogy nekem minden motoromba 14-es menetű
gyertya kellett. A 100-as Csepelről mondjuk nincsenek emlékeim, mert azt csak
őrizgettem a pincében, aztán mikor már nagyon útban volt, akkor a 125-ös
Danuviával együtt eladtam. |
Míg
a kisásó a kerti fűültetős projecthez kell, addig a fióksín ahhoz a másikhoz,
melynek keretében majd egy szerszámos fiókot készítek az útszóró sós szekrénybe.
Bár egyik sem hangzik úgy, azonban mindkét projekt nagyon bonyolult! A fiók
elkészítése azért az, mert azt a helyet, ahova a megálmodott fiók kerülni fog,
azt jelenleg még az útszóró só foglalja el, a fűültetős pedig azért, mert azt
nem magról tervezem elkövetni. Mármint azért nem, mert azok a próbálkozásaim
mondhatni kifejezetten kevés sikerrel jártak. Már ha a rengeteg beleszórt fűmag
ellenére a csupasz földre ráillik egyáltalán a "kevés siker", az adott esetben
szerintem egy kissé túlzó kifejezés. |
A múltkori rendrakásomnak egy csomó vödör, flakon és műanyag doboz esett áldozatul, de egy átlátszó vödör azért még megmaradt. Az mondjuk igaz, hogy ez már be van lakva, de majd én jól kiborítom! |
Ha csak nem az lesz, hogy ezen az útszóró sós pincéből a múltkor áthozott másik polcoson ücsörgő, már eleve fűmagot tartalmazó vödröt fogom bevetni. Ezek a témák úgy kerültek ide, hogy ugye ott volt a kezemben a szétcsavarozandó gyújtógyertya mellett a kisásó és a fióksín. |
Ez a másik meg úgy, hogy egy kiváló barátom 48-as villáskulcsot szeretett volna, én pedig megnéztem, hogy akad-e készleten. Nos nem, nem akad, legalábbis ebben a polcos lábai közé készített fiókban nem. Ahogy ezt így leírtam, egyből beugrott, hogy egy ugyanilyen, csak úgy egyszerűen a földön guruló fiókkal még adós vagyok azon polcos lábai közé, amit a minap raktam össze az új útszóró sós pincébe. Valamint egy füst alatt az is eszembe jutott, hogy lennie kell valahol egy olyan szerszámos táskának, melyben hatalmas villáskulcsokat őrizgetek. Már ha azóta ki nem szedtem őket onnan... |
Sajnos itt is éppen ugyanaz lett, mint ami fent történt (vagyis a puszta erőltetés hatására egyszerűen elfordult a munkapadon a satu), csak itt már rá mertem ütni a kalapáccsal a franciakulcs végére. |
Mire fel egyből megindult a gyertyán a menet.
Amit középen látunk, az némi korom, valamint egy tömítés.
Koromból amúgy bőven akadt még a gyertyában a kihullott szemcséken felül is. Ebben az a baj (mármint a belül felgyűlt koromban), hogy képes felizzani, majd a gyújtás elvétele után tovább pöfögtetni a motort. Ilyet mondjuk én csak egyszer láttam a 250-es MZ-től, és az sem tartott valami sokáig, de attól még meglepő volt az elektromos szikragyújtás nélkül is stabilan tovább üzemelő motor. |
Íme az előbb említett korom, ami a
gyertyából
némi vakarászás hatására hullott ki.
Hogy ezt a részét is ketté lehet venni, abban a kérdésben részemről azért vagyok egészen biztos, mert még élénken emlékszem rá, hogy egyszer már sikerült. Akár ez a gyertya volt az alany, akár nem. |
Ütni csak óvatosan mertem, mert ugye a gyertya
ezen része mégiscsak porcelánból van.
Szerencséjére első koppintásra engedett.
Mármint azért szerencséjére,
mert ha nem engedett volna, akkor én bizony püföltem volna tovább!
Így üresen már van benne akkora lyuk, hogy az
kényelmesen kitakarítható
legyen
mondjuk egy üvegmosó keféhez hasonló apró drótkefével.
A rézgyűrű - mivel nem ér teljesen körbe - inkább távtartó, mintsem tömítés.
Mivel nincs értelme széjjelhagyni, most azonnal összerakom.
Aztán idővel be fog kerülni a pincei "gyújtás"
feliratú dobozba,
ahonnan aztán már lehet, hogy soha többé nem veszem elő.
Persze
majd odakerül mellé az összes többi gyújtással kapcsolatos mindenféle alkatrész
is, csak legyek már végre túl a balra fent látható szovjet elektronikus
gyújtóegység bemutatásán. |
Mivel
megemlítettem, hogy van egy drót végén fityegő fényerőszabályzóm is (emlékeim
szerint valahol a lomos pincében, egy összecsukható ládában), ezért leszaladtam
érte, de mire odaértem (ez amúgy ráadásul nem is az a pince), addigra sajnos a
szita agyamban már
csak annyi maradt meg a feladatból, hogy fel kell hoznom a napra
a hatalmas TUTO lakatot, hogy végre megszáradjon rajta a festék, és átadhassam a
régi útszóró sós pincét az új tulajdonosának, amiben amúgy már rég elkészültem a
sarokba a csővédővel. Hogy ebből a kupiból mégis hogyan lesz év végére
valamiféle kikeveredés, azt jelenleg el nem tudom képzelni... |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.