Farigcsálok -92- nagyfejű csavarokat a
fúrógépállványhoz
(az egyszerűség jegyében fából)
Ez a nap is éppen úgy kezdődött, mint ahogy a többi, majd úgy is folytatódott. Bár anyám tegnap azt mondta, hogy csak rizses hús lesz az ebéd, de aztán csak került elé gombaleves, utána pedig egy hatalmas adag sajtos süti. Amit a képen látunk, az már csak a maradék. |
A szokásos zabálásnak köszönhetően, mire a mára kitűzött feladathoz a pincébe leértem, addigra a vérnyomásom már rég idelent volt. Nyitásképp kitettem magam elé a munkapadot, majd kisvártatva azon kezdtem el töprengeni, hogy mi lehet az a furcsa nyomás a mellkasomon. |
Szerencsére
nem egy infarktus előjele volt, hanem csak a kertésznadrágom zsebében felejtett
akkuk voltak ludasak a dologban, amiket menten át is helyeztem a direkt a
számukra fülesített faládikába. |
Mikor ezt a polcot meglátom, olyankor folyton rezeg a léc, hogy nekiállok innen elpakolni a ritkábban használt szerszámokat, csak aztán mindig rádöbbenek, hogy jelen pillanatban még nincs hova. |
Íme a mai napra esedékes céltárgy. Természetesen tudom, hogy ez meglehetősen messzire esik egy normális állványos fúrógép tudásától, de még mindig jobb, mint mikor a kézben tartott fúrógéppel szerencsétlenkedek. |
Az állvány munkapadhoz történő rögzítését a képen látható módon oldottam meg.
Kinyitom a munkapad satupofáit, mintegy 3 centire, beleteszem a résbe a képen látható fadarabot, aztán ráhúzom a pofákat az állványból kilógó 6-os csavarokra, majd a kézzel kényelmesen tekerhető anyákkal megfeszítem a rendszert. Hogy mit kell ezen megváltoztatni? A kézzel tekerhető anyákat. |
Amit
egyszer ugyan már megpróbáltam módosítani (átfúrni), ez azonban nem sikerült.
Hogy miért kellene rajta átjutnia a csavarnak, illetve miért nem tudtam átfúrni?
Nos átfúrni azért nem sikerült, mert a műanyag egy zsákfuratos anyára lett
ráfröccsentve, ami a fúrás közben meglágyuló anyagban elforog. |
Íme a munkapad alulról, a már rácsavarozott állvánnyal.
Amit aztán menten le is szedtem a munkapadról, hogy legyen helyem válogatni.
Megjegyzem sejtettem, hogy az összes rendelkezésemre álló, általam egyszerűen csak kezes csavaroknak nevezett alkalmatosságok között egy sem fog akadni, ami megfelelne az adott feladatra, de attól még igenis, hogy nagyon rosszul esett a tény. |
Bávatag téblábolásom közepette ezeket a fadarabokat sikerült összevadásznom.
Majd miközben a lehetséges megoldásokon törtem
a fejem, mintegy 5 perc alatt
sikerült majdnem mindent elpakolnom az
elektromos szerszámletevős polcról.
Aztán persze nekiálltam rajta újra létrehozni a szokásos, már-már hiányzó rendetlenséget, például a képen látható körzőkészlettel, vonalzóval, valamint a fadarabra felvázolt minta megalkotásához szükséges egyéb szerszámokkal. |
Nem
azért tettem a munkadarab alá az apró fadarabot, hogy a rétegelt lemez
fúráskor ne szakadjon szét a kimeneti oldalon, hanem azért, mert nem ért le a
fúrószár hegye az alaplemezre helyezett munkadarabig. |
Bár van hatosból betekerhető, és még beüthető
anyám is, de én
valamiért mégiscsak inkább a hétköznapi anyát választottam.
Az állványba fogott fúrógép azért is előnyösebb a magában álló, természetesen befogott fúrószárral együtt a földön óvatlanul elhelyezett változatnál, ugyanis ebbe a kombinációba egy szokásosan hatalmasat rúgva már sokkal kisebb rá az esély, hogy a csigafúrót egy sebésznek kelljen a bokámból kioperálnia. |
Ezen
a képen mindjárt két említésre méltó részlet is látszik. Az egyértelműen
nyilvánvalóbb az, hogy a szétfurkált fadarab jelen állapotából még igen nehéz a
végleges formájára következtetni, míg a másik a minap a piacon 200-ért vásárolt
apró lombfűrész egyáltalán nem látszó apró hibája. No nem a belőle
látványosan hiányzó fűrészlapra gondolok, és még csak nem is a nyelének végéből
hiányzó aprócska kupakra, hanem arra a szomorú tényre, hogy a szabvány fűrészlap
méretnél hosszabbra lett beállítva. |
Hogy a jelölések csúsztak félre, vagy az anyák helyét reszeltem ki csálén? Na ez az a kérdés, amire azt vagyok kénytelen válaszolni, hogy mindkettő. Bár egyszer már csináltam ilyet, mármint egy nagyfejű csavart a csiszolópad rögzítéséhez, ez azonban még édeskevés ahhoz, hogy bármiféle rutinról beszélhessek. |
Na most ha lenne egy
esztergapadom (amúgy van),
akkor talán nem sikerültek volna
ennyire csáléra. Vagy ha mégis? Akkor legalább lenne mivel kiegyenesítenem őket.
Ezek annyira szerencsétlenül néznek ki, hogy kifejezetten örvendetes a tény, miszerint nem fogom őket látni. No nem arról van szó, mintha gyártanék belőlük szebbeket, hanem csak arról, hogy a feladatuk ellátása közben a munkapad alatt tartózkodnak. Vagyis mondhatni jótékony homály borul reájuk. |
A projecthez szükséges két darab, az
eddigieknél úgy egy centivel hosszabb
hatos kapupánt csavarból természetesen csak egyetlen darabot találtam.
Mire fel azonnal felvéstem egy apró cetlire, hogy mit kell vennem. Még tiszta szerencse, hogy le is fényképeztem, mert a számokat tartalmazó cetli a következő egy órában (az időnként visszatarthatatlanul reám törő rendcsinálási mániámnak köszönhetően) végleg elkeveredett. |
Szóval majd kell még egy ilyen hosszú csavar a másik oldalra is. Na most ha netalántán úgy alakulna, hogy még ez az anya is hajlamosnak mutatkozik lepörögni a csavarról, akkor egy még ennél is hosszabb csavart teszek be helyette, aminek lezárom a végét két összetépett anyával. Azért nem puszta elkalapálással, mert ugye akkor egy esetleges igény esetén nem tudnám kiszedni a helyéről a csavart. |
Ha már csavarkiszedés! Rezgett a léc, hogy ha csak ideiglenesen is, de kitekerem a pinceajtóra szerelt hevederzár egyik épp megfelelő méretű kapupánt csavarját, csak aztán rájöttem, hogy ez egy teljesen felesleges plusz munka lenne. Mert ugye olyan mindegy, hogy a remélhetőleg hamarost megtörténő beszerzése után hova kell visszatekernem a csavart. Addig pedig, míg az új, a jelenleginél hosszabb csavar meg nem érkezik, a régi is bőven megteszi, legfeljebb - mint ahogy eddig is volt - könnyen lepörgethető róla az anya. |
Bár a betervezett két nagyfejű anya elkészült, csak ha már egyszer itt vagyok alapon, ráadásul épp a fúrógép állványát csesztetem, akkor nehogy már kimaradjon a projectből az állvány másik neuralgikus pontja. Mint azt már korábban említettem volt, ez az állvány magasságának beállítása, amit a képen piros nyíllal jelölt csavar meglazítása után lehet megtenni. Csak ugye mivel lazítsam meg azt a csavart? |
Természetesen imbusz kulccsal, hiszen az illik a mélyben rejtőző csavar fejébe. Hogy hol itt a probléma? Nos ott, hogy egyrészt sosem találom a megfelelő méretű kulcsot, másrészt magát a csavart sem, mert ugye a gyártónak sikerült jól elrejtenie. Mindezt úgy, hogy ennek a csavarnak kézzel könnyen állíthatónak kellene lennie. |
Újra
áttúrtam a kezes csavarok feliratú dobozomat, minek hatására egy perc elteltével
ismét szomorúan vehettem tudomásul, hogy épp csak az nincs benne, amire
szükségem támadt. |
Mivel a 8-as csavaros dobozom tartalmával is befuccsoltam, méltóztattam átfáradni a rejtekszekrény mélyén őrizgetett motorcsavaros dobozaimhoz. Ezek tartalmát azért nem válogattam szét a többivel együtt, mert ezek nemcsak koszosak, sérültek, de még rozsdásak is! |
Ezek
pláne olajosak! Amúgy épp a kép közepén díszeleg egy olyan nagyfejű anya,
melyből pont az előbb gyártottam kettőt. Még tiszta szerencse, hogy csak egyet
találtam belőle... |
Turkálásaim eredményeképp ezeket a csavarokat sikerült magamhoz ragadnom.
A megfelelő méretűnek ítélt példányra meglepően
sok energiámba került
ráhajtanom a menetvágót. (lásd a satun azt a rengeteg fémforgácsot)
Ha többszöri nekifutásra is, de végül csak sikerült kidolgoznom a tuti megoldást. Mármint azt, hogy megcseréltem a csavart az anyával, s így most nem a csavar fejére kell szerelnem a gombot, hanem épp mint ahogy az előbb is tettem, csak most nem hatos, hanem egy nyolcas anyára. |
Gondoltam megnézem, akad-e a 8-as anyás dobozomban a szokásosnál hosszabb anya. Bár újra kellett benne fúrnom a menetet (valamint a külsejének sem ártott volna némi csiszolás), de találtam! Mondjuk csak ez az egy darab, de legalább volt. |
A távtartó csövecske és az anya közé szükség
lesz még egy alátétre, meg persze
az anyára valami jól megfogható hatalmas gombra, és már készen is vagyok!
A képen látható rajzolat nem egy előre
megfontolt tervezés
eredménye, hanem ezt csak úgy elsőre skicceltem fel.
Nyitásképp a 8-as anyát sajtoltam be a satuval a közepébe.
Majd némi lombfűrészelés és csiszolás után a végleges formáját is megkapta.
Na most az lehet, hogy ez így egy kicsit hülyén néz ki, de amúgy tökéletes!
Már persze a felületkezelés hiányától eltekintve, mely tény folyományaként elképzelhető, hogy a megalkotott alkatrészek, ha nem is most, de idővel be fognak kerülni a sárgára festős project kettőbe. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.