Farigcsálok 202 tengelytoldás és csapágyház
készítés
(még mindig az esztergához)
Mivel az áttételes eszterga építése
egyáltalán nem halad, ezért úgy döntöttem, hogy az olyan apróbb, de attól még
nagyobb részeket, mint mondjuk múltkor a
csapágyházak készítése, most meg a
tengely toldása, külön cikkben dolgozom fel. Már úgy értem azért, mert ezek a
témák vannak akkora falatok, hogy a gépépítős cikk kereteit már durván szétfeszítik. |
Amit azért képzeltem viszonylag könnyű
feladatnak, mert
mind a tengely, mind a tokmány szárának átmérője 10-es.
Persze nem így kell őket összefogatni.
Ezzel az összeállítással persze csak a csapágyház (amúgy csapágyházak) merőlegességét ellenőriztem. Sajnos nemcsak úgy néz ki, mintha egy kicsit ferde lenne, de az is. Szerencsére ezen könnyen lehet segíteni, hiszen a fába a csapágy egyszerűen csak sajtolva van, vagyis némi erőfeszítéssel (satu) megmozdítható. |
Ezt a kívül 12-es, belül 10-es csövet csak úgy egyszerűen az egyik elől lévő dobozban találtam. Ezt azért tartom említésre méltó eseménynek, mert a múltkor egy ilyen csődarabért az egész lomos pincét (még ha csak azt...) feltúrtam! Most meg ugye csak úgy egyszerűen ott hevert előttem. |
Ez ráadásul még csak nem is rézből, hanem vasból van, ami azért jött jól, mert volt bennem némi félsz, hogy a korábban fellelt rézcső (lásd ráhúzva a tengely egyik végére) még képes és forgás közben szétszakad. |
Gondoltam ha nyomot hagy rajta a pontozó, akkor nem fogok szívni a megfúrásával. Mikor láttam, hogy hiába püfölöm, nem hagy rajta nyomot, akkor valami csalafinta módon kezdtem megérezni, hogy ez a mai sem lesz az én napom. |
Mire fel már eleve úgy indultam, hogy hoztam a
fúrónak hűtővizet,
a gépsatu pedig egy apró vasdarab fúrásakor amúgy is szükséges.
Mondjuk fúrás közben többször is megélezni a
3-as
csigafúrót, az azért már nem annyira szokásos.
Bár azok a hosszú pöndörödött
forgácsok gyönyörűek, azok azonban mindössze néhány másodperc alatt keletkeztek,
mégpedig úgy, hogy se előtte, se utána nem produkált ilyet a fúró. |
Nem arról van szó, hogy cupp, és már fent is van a cső a rúdon, hanem arról, hogy ehhez egy kicsit még ütni is kell, vagyis nagyon passzentosan áll rajta. Mivel ez egy úgynevezett hegesztett cső, így a varratot oda igazítottam, ahol a tokmány tengelycsonkján végig van anyag. Mármint azért, hogy mikor majd a két tengely a csőben találkozik, azt az együttfutás érdekében - a lehetőségekhez képest - legalább úgy nagyjából azonos körülmények között tegyék. |
Mikor
úgy valahol itt tartottam, akkor még azt gondoltam, hogy a teszt után majd jól
megveregetem a vállamat, majd mindjárt furcsállni kezdem, hogy ez a cikk -
megjegyzem tőlem szokatlan módon - mennyire rövid lett. |
Mikor a csőbe a 10-es csigafúróval behatoltam,
az olyan füstölésbe
kezdett, hogy rémültömben azonnal nekiálltam hűteni.
Ebben
a képben nem az az érdekes, amit látni rajta, hanem az, ami hiányzik róla. Mármint az, hogy a valóságban a cső a
melegtől beszínesedett, a fénykép azonban nem mutat a jelenségből semmit. Ezt
nem értem miért csinálta, mert a
Z10-es gépnek ez
egyáltalán nem szokása. Mármint az apró részletek eltűntetése. |
Ha az a csavar szerencsétlenkedéseim közepette
beakad a kesztyűmbe, akkor nem
becsavarodni fogok a sikertelenségem hatására, hanem szó szerint rá a gépre.
Ha imígyen összeállítva vizsgálom a rendszert, akkor tisztára úgy néz ki, hogy nincs benne hiba. Mármint nem látszik rajta, hogy bárhol is ütne. Viszont ha úgy nézem, hogy a csapágyház van lefogatva egy asztalos szorítóval a gépágyhoz, akkor hiába teszek a rendszerbe plusz csapágyházakat (természetesen azokat is leszorítva), míg a tengely szépen fut (ez azt jelenti, hogy két csapágy között nem üt), addig a tokmány már láthatóan kóvályog. Ha fordítva lenne, akkor lehet, hogy nem is foglakoznék a problémával, de így, hogy a tokmány nagyon üt, mindenképp kezdenem kell vele valamit. |
Mire fel újfent nekimentem a csőnek, pontosabban szólva belementem a 10-es csigafúróval. Hogy mi lett az eredmény? Mondhatni semmi, épp csak büdösebb lett kicsit a pincében a csőben égő WD40-től. Mármint az előbb felvázolt kombinációt újra összeállítva, továbbra is üt a tokmány, mire fel gyanúm a tokmány szárára terelődött. |
Mármint erre, ami amúgy a tokmányhoz kapott SDS-Plus fúrószár átalakító. Mivel ebből három is akadt az egyik fiókban, így mindhármat kipróbálva arra a következtetésre sikerült jutnom, hogy ha csak egy csapágyat tolok rá, akkor mindenképp üt a rátekert tokmány, míg több csapágy rátolása esetén végre abbahagyja a szórakoztatásomat. |
Mikor végre meglett az a k*rva megoldás (mármint a több egymás utáni csapágy szükségességének kiderülése), addigra annyira elment a kedvem a munkától (na ja, a sikertelenség eredménye), hogy már csak annyi lendület maradt bennem, hogy az összetevőket berakjam a polcra a másnapi újrakezdésig. |
Mivel
teljesen lényegtelen, hogy mitől jobb a három csapágy mint az egy, majd a cső
toldása, majd aztán a csapágy (vagy akár csapágyak), ezért úgy álltam hozzá a
dologhoz, hogy nem a jelenség eredetét kell felderítenem, hanem egyszerűen csak
készítenem kell egy olyan csapágyházat, amibe a képen látható mindhárom csapágy
belefér. |
Bár a kép egy kissé homályosra sikeredett, de attól én még nagyon is látom, hogy az összehordott, úgy nagyjából összes rétegelt lemez látványa jó. Mármint így összekoncentrálva sokkal jobb velük dolgozni, mintha vadásznom kellene rájuk. |
Épp csak elhoztam belőlük egy marékkal, majd
addig-addig próbálgattam őket
össze, míg csak az egyik kombináció ki nem adta a szükséges 27 millimétert.
Mikor azt látom, hogy valami tervemet már megvalósítottam (lásd nagyszerű példának a beépített fűrészgépet a pengetámasztójával), akkor az azért ad némi megerősítést, hogy jó úton járok, vagyis nem vagyok teljesen elveszve. |
Hogy egyformák legyenek, az azért nem volt cél,
mert egy
csonka gúla formájú csapágyházat szeretnék készíteni.
Amit elterveztem, azt mondjuk két darabból is össze lehetne állítani (mármint utólag összecsavarozva a két fél csapágyházat), azonban úgy döntöttem, hogy inkább egy darabból lesz. Mikor majd a három csapágyat kell belesajtolnom a lyukba, akkor persze már valószínűleg nem fogom magamat áldani ezért az amúgy nagyszerű ötletemért. |
Mivel ez volt a legegyszerűbb megoldás, a két
fadarabot másnapig a satuval fogattam össze.
Mikor a pincéből feljöttem (megjegyzem a mai napon szokatlanul korán), akkor még tisztára úgy volt, hogy a csiszolómalom 1.0 című projektemhez szükséges nyáklapokkal fogok foglalkozni, csak aztán megláttam a polcon a nagy csomag pilóta kekszet, melynek elpusztítása - hogy, hogy nem - valami érthetetlen okból kifolyólag előresorolásra került. A kekszek fárasztó elpusztítása után pedig már nem maradt elég erőm holmi panelek elkészítésére. |
Annyi erőm viszont még maradt, hogy
a holnapra szükséges rajzot elkészítsem. Ez azért volt nagyon egyszerű, mert már
megvolt korábbról, épp csak át kellett méreteznem egy kicsit. |
Hogy csak egy kell belőle (mármint a
rajzból), de én háromszor is kinyomtattam (annyi eszem azért volt, hogy legalább egy
lapra), az azért nem baj, mert az elsőt sikerült annyira csálén körbevágnom,
hogy egyből ment is a szemetesbe. |
Erre fel a műanyagos fiókban nem akadt semmi
akkora és
olyan vastag, ami a trafóhordozás céljára megfelelt volna.
Ellenben a fúrósablon felragasztása nagyszerűen sikerült. Mondjuk nem ragasztót használtam, hanem lakkot, de mivel az is ragad, így nemhogy bőven megteszi, de még véd is a felületi sérülések ellen. Már persze csak akkor, ha a végén, mármint a lyukak kifúrását követően nem csiszolom le az anyagról. |
Mivel az összeragasztott rétegelt
lemezeket valahogy olyan kis vékonynak éreztem, ellenőrzésképp odatettem
melléjük a három csapágyat. Meglepő módon eddig semmit sem rontottam el. Ez
egyáltalán nem azért van így, mert a többit letagadom! Ez kérlek annyira igaz,
hogy most azonnal elárulom, hogy alapvetően azért jöttem le, hogy valahova
kifúrjak egy lyukat. Mármint a legutóbbi pincei etap zárásaképp abban állapodtam
meg magammal, hogy az lesz a következő lépés, csakhogy mára már rég, mármint
egyetlen nap alatt elfelejtettem a célt. Vagyis nem tudom, hogy hova kell a
lyuk. Hogy nem a tripla csapágyházba kell, abban azért vagyok egészen biztos, mert a
rajznak ugye arra még rá kell száradnia. |
Mire fel mérgemben átmentem a lomos pincébe, ahol is nekiálltam előtúrni azt a csiszolómalomhoz szükséges (amúgy nem szükséges) nyákba forrasztható csokit, amit még napokkal ezelőtt hiába kerestem a lakásban található csokis dobozban. Pontosabban szólva nem hiába, hiszen egyet találtam, csakhogy kettő kellett volna belőle. |
Miután
a keresett csokikat a pincei, az
alkatrészek szétválogatása ellenére még mindig
vegyes csatlakozós dobozban megtaláltam, gondoltam kikapok az egyik anyagos
dobozból egy tábla műanyagot, leszelek belőle egy darabot, aztán már csavarozom
is rá a lehozott trafót. Erre fel, mivel az anyagok szétválogatása még mindig
nem történt meg, pedig annak mindenképp meg kellett volna előznie a
nagyobb
volumenű barkácsolás beindulását, ez a csúf látvány tárult szemeim elé. |
Végül a trafókat tartalmazó polc alatti egyik fiókban találtam egy rémesen lelakott állagú lemezdarabot, amit egy Tesla B4-es magnó fenéklemezéből vágtam ki. Mármint akkor, mikor a permanens helyhiány okán elbontottam belőle hármat. |
Miután a keresett anyagdarabot felkutattam, s kissé még tél lévén bementem a pincébe hátra fáért, a polcokon a kompresszor mellett természetesen egyből találtam egy rakat, a célra bőven megfelelő műanyagot, melyek amúgy a hűtőgépekből lettek kitermelve. |
Ezeket csak azért mutatom, mert kénytelen voltam őket kiszórni a zsebemből, mert ahányszor csak belenyúltam, olyankor néhány mindig elrepült közülük. Mármint beleakadtak a lábaikkal a cérnakesztyűmbe. Hogy a tömegük ahhoz képest egy kissé túlzás, hogy csak egy szem csokira lett volna szükségem? Na ja... De még mindig jobb túlzásba esni, mint kétségbe! |
Miután lemértem, hogy a két csapágyház között 8 centi a hely, olyan lazán szabtam a trafó alatti alaplemezt 9 centisre, hogy egy ekkora tévedésre (még ha csak egy centiről van is szó), nem tudok adni semmiféle értelmes magyarázatot. |
Most épp azt ellenőrzöm, hogy befér-e a trafó a csapágyházak közé. Bár úgy néz ki, hogy igen, azonban a trafót hamarost hordozó alaplemezzel együtt már nem. A csiszolómalom 1.0-ban persze nem ezek a csapágyházak lesznek, valamint vettem 8-as menetes szárat is, amiből leszabhatok egy hosszabb tengelyt, és akkor bármekkora lehet a csapágyházak közötti hely. |
Mivel teljesen hiába nézegettem az
alkatrészeket, nem jöttem rá, hogy melyikbe kell a lyuk, amolyan
ujjgyakorlatként legyártottam ezt a hálózati kábelhez való tehermentesítőt. |
Hogy minek tettem egy vékony
fadarabot a műanyag alaplemez és a trafóvas közé? Hát tudom én minden kérdésre a
választ? A balra eső két (amúgy nemcsak odacsavarozott, de még oda is
ragasztott) műanyag hasábra amúgy az elektronikai alkatrészeket hordozó panel
lesz felcsavarozva. Ennek a felépítménynek amúgy nem sok értelme van, épp csak
jól telt az idő az elkészítésével. Amúgy persze van benne okosság, hiszen így -
ha később valamiért szükség lenne rá - a malomból az elektronika egyben
kiemelhető. Amúgy persze nem ez az igazi ok, hanem az, hogy a csiszolómalom
összeállításakor az elektronika mint modul álljon rendelkezésre. |
A kutatásban végül az hozott
eredményt, hogy az áttételes eszterga eddig elkészült alkatrészeit újra
elkezdtem összepróbálgatni. Mármint mikor megláttam, hogy ha mindhárom csapágyat
ráhúzom a tokmány tengelyére, akkor azok egyből eltakarják az arra a minap nagy nehezen kifúrt
lyukat, végül akkor esett le, hogy kell a tengelyre egy másik lyuk, csakhogy
immáron erre a végére. |
Mikor a gépsatut jól meghúztam, nehogy megmozduljon benne az anyag, annak meg az lett az eredménye, hogy erről a szerszámról is készülni fog egy szétszedtem cikk. Mármint jelen esetben kényszerűségből, mert elszakadt benne valami, amitől persze azonnal meghúzhatatlanná vált. |
Kezdetben így fúrtam, majd ha már úgyis odamentem a fiókoshoz a fenőkőért (ami többször is kellett a fúróhoz), hoztam a fémes fiókból egy vastag vaslemezt, mielőtt még szét találom fúrni a fúrógépet tartó állványt. |
Bár már megint ráment vagy tíz percem, de végül azért sikerült rajta újra átkínlódnom a fúrót, ami munka közben olyan hangokat adott, hogy azok simán túlszárnyalták a fúrógépét. Mármint hangerőben. |
Mikor azt hiszem, hogy végre kezdenek összeállni a dolgok, olyankor mindig beüt a ménkű. Jelen esetben az történt, hogy próbaképp odatettem a fúrószár tengelyéhez egy derékszöget, mire fel azonnal kiderült, hogy mi a különbség egy állványos és egy állványba fogott fúrógép között. Mármint utóbbinak sajnos nem sok köze van a 90 fokhoz. Gondoltam megnézem, hogy ez a gyakorlatban mit jelent. Mármint a képen látható 30-as fúróval átfúrtam az értéktelen fadarabot. |
Majd nekiálltam belesajtolni a csapágyakat.
Nyitásképp a tokmány tengelyét
erőltettem a csapágyak lyukaiba, mégpedig egy jobbféle Lidis
asztalos szorító
segítségével, majd miután ezzel (vagyis a csapágyak központosításával)
megvoltam, a már többször is mutatott hosszú tengelyt dugtam beléjük, aminek a
fa felületéhez képest (megjegyzem őszinte sajnálatomra) még csak esze ágában sem
állt derékszögben állnia! |
Vajon melyik marha sajtolta bele ebbe az ócska
fadarabba
a projekthez szükséges három csapágyat?
Mondjuk még egy percem sem ment rá a
kettévágására,
vagyis legalább ezt a problémát sikerült megoldanom.
A
fúrógépbe fogott tengely mellé odatett derékszög olyan dőlésszöget mutat (lásd a
két említett dolog közötti ferde rést), hogy mikor ezt megláttam, teljesen
elkeseredtem. No nem mintha nem tudtam volna róla, hogy ez a gép, pontosabban
szólva összeállítás ilyen, de attól a látvány még nagyon is lehangoló. |
Mivel a nem is annyira egyszerű megoldásaim között nem tudtam dönteni, hogy addig is csináljak valamit, míg valami csoda folytán döntésképes állapotba kerülök, előfúrtam a lyukaknak hármassal. |
Majd csak úgy játszásiból nekiálltam ellenőrizni a lyukak merőlegességét, ami meglepő eredménnyel zárult. Mármint azzal, hogy mikor az állvány karját lehúzom, vagyis mikor a fúró rátámaszkodik az anyagra, akkor a gép valahogy mégiscsak kiegyenesedik, és a sejtettel ellentétben meglepően függőleges lyukakat fúr. Én legalábbis hiába forgattam a vinkli alatt a csapágyházat, a lyukba visszatolt fúrószár mindig és mind az öt lyuk esetében az anyagra merőlegesnek mutatkozott. |
Mire fel fogtam és belementem az anyagba a 30-as fúróval az egyik oldalról.
Majd a másikról is, hogy mikor majd az anyag
középen átszakad, akkor
az ott keletkezett vállból lássam, hogy lett-e a két lyuk között eltérés.
Erre a csiszolófára nem azért volt szükség, mintha a két oldalról fúrt lyukban bármiféle vállat éreztem volna, hanem azért, mert a 30 mínuszos lyukat szerettem volna egy kicsit felbővíteni, nehogy a csapágyak a besajtolásuk közben széttépjék az anyagot. Mármint ne szaggassák elemi lapjaira a rétegelt lemezt. |
A smirglit amúgy az kötötte hozzá a
csiszolófához,
hogy azt előtte keresztben befűrészeltem.
Ahhoz képest, hogy a lyukat magam fúrtam, magam csiszoltam (utóbbit kézből), és egy kicsit kisebbnek kell lennie 30-asnál, hogy szoruljanak benne a csapágyak, ez szerintem nagyon szép eredmény lett! |
Miután az anyag enyhén gúla formáját is
kialakítottam, folyamatosan azt
mondogattam neki, hogy legyél olyan jó is, mint amilyen szép lettél.
Milyen jól állnak neki azok a kapupánt
csavarok...
Már ha végül tényleg azok fogják tartani.
Mikor
idáig jutottam, akkor azt mondtam, hogy kész, ez a projekt ennyi volt. Mondjuk
az eredményt bemutatandó, nem így kellene állniuk az alkatrészeknek, hanem úgy,
hogy a tengely a ráhúzott csővel nem a tokmányban van, hanem a tokmányból balra
kilógó tengelycsonkra húzva. Ez gondolom (mármint a hibás ábrázolás) azért
történhetett, mert az elért nagyszerű eredmény teljesen elvette az eszemet. |
Ennek a képnek mondjuk függőlegesen kellett
volna állnia (mármint elforgatva
balra), de attól még így is látszik rajta, hogy a tengely milyen szépen fut.
Miután
rájöttem, hogy a csapágyházból a csapágyaknak sem befelé, sem kifelé nem szabad
elmozdulniuk, egy kissé ugyan elszomorodtam (mármint azon, hogy ez valamiért
csak most jutott eszembe), de aztán már álltam is neki kiszabni ezt a két
méretes, mármint pontos méretre gyártott vaslemezt. Míg az egyik a csapágyház
előtt lesz, addig a másik mögötte. A négy szélső lyukon keresztül a csapágyház
lesz a meghajtás homloklemezéhez odafogatva, a lemezek közepére pedig akkora
lyuk szükséges, amiben majd szabadon el tud forogni a csapágy közepe. |
Én viszont attól készültem ki, mikor a pince mélyéről történő kirohanásom (hát persze...) közepette, lelkemben komoly takarítási szándékkal magammal ragadtam a partvist, aminek valami barom nekitámasztotta a kisebbik gépágyat, ami ugye ettől nekem esett. No nem mintha nehéz lenne az ágy, csak nagyon megijesztett. |
Ezt a hatalmas lyukat azért fúrtam egy amúgy értéktelen fadarabba, hogy mikor majd a 20-as végű lépcsősfúró átér az anyagon (mármint a vaslemezen), akkor ne kelljen még a fával is megbirkóznia. |
Íme a szerző által még évekkel ezelőtt vásárolt lépcsős fúró első próbája.
Ez már a másik lemez, amit azért szereltem fel, csavaroztam oda az alátétfára, mert így könnyebb az anyagot elforgás ellen megfogni, mintha a puszta lemezzel próbálnám megtenni ugyanezt. |
A lépcsős fúró számomra meglepően gyorsan haladt az amúgy nem túl kemény, valamint mindössze 1 milliméternyi vastag vaslemezben, pláne gyönyörű lyukat hagyott maga után. A fúrás közben szétrepkedő tört forgácsokról már nem is beszélve! |
Most
az az apró részfeladat következik, hogy a csapágyház homloklemezén található
négy lyukat kireszelem szögletesre, hogy belepasszoljanak a kapupánt csavarok
szögletes tövei. |
Ezek a szögletes és kerek lyukak, ezek annyira szépek...
Ettől
persze én még lazán rádobtam a homloklemezre egy szépítést, valamint egy réteg
felületvédő lakkot is, amiből a csapágyház szélére persze több réteg is
szükséges,
mert azt a fa beissza a lakkot. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.