Farigcsálok -197- kicsi gépágyat az
esztergának
(három asztallábból, valamint egy csíknyi bútorlapból)
Jaj! kiáltott fel a szerző, mikor
rájött, hogy innen csak úgy tud továbblépni, ha összerakja az esztergához azt
kisebb, mindössze három és rövidebb bútorlábból álló gépágyat, amiről amúgy már
hosszú évek óta tudta, hogy egyszer majd el kell készítenie, csak ahogy az nála
rengetegszer előfordul, vagyis már-már amolyan bevett szokás, a tettvágyat eddig még
mindig legyőzte az a k*rva halogatás, mondván Pató Pálosan ej ráérünk arra még. |
Ráadásul úgy gondoltam, hogy mivel a
feladat egyszer már el lett végezve (mármint valaha minden gond nélkül
legyártottam az ötsínes gépágyat), vagyis rutinból kell menjen, így mire az
anyákat és a menetes szárakat széthullás ellen rögzítő sárga festék megszárad,
addigra nekem is készen kell lennem. |
Az
előbb mutatott elbizakodottságomhoz képest, már az első lépésnél sikerült
elakadnom. Mármint annak eldöntésénél, hogy az új gépágy a réginél mennyivel
legyen kisebb. Az persze egyértelmű, hogy a fotón látható ötsínes változathoz
képest az új csak három sínből fog állni, az így nézve szélességét azonban még
valamilyen alapon meg kellett határoznom. |
Bár az új gépágy akár annyira kicsi is lehetne, hogy épp csak ráférjen a képen látható csiszolóállvány, csak ugye akkor esztergálni már nem lehetne a géppel, márpedig arra még szükségem lehet, mikor majd az új, immáron áttételművel rendelkező eszterga alkatrészeit készítem el. |
Végül abban sikerült magammal megállapodnom, hogy az új gépágy szélessége a meghajtás, plusz a keskeny késtámasz (ez mondjuk nem szerepel a képen), plusz a csúcsokat hordozó platform (ez viszont szerepel a képen, csak oldalra fordítva, hogy lássam a rögzítési pontjainak helyét) szélességi méreteinek összeadásából fog kiadódni. Mikor ezzel megvoltam, mentem nyúltam is oda a szekrény tetejére az ott elhelyezett asztallábakért. |
Azok azonban nem voltak ott, mert valaki már megint rendet csinált.
A keresett asztallábak szerencsére nem voltak messze. (lásd őket a képen becsillanni) Ez amúgy tulajdonképpen jó választás volt. Mármint az, hogy a fadarabtároló egyik rekeszébe összehordtam az összes egyáltalán beletolható hosszúkás fémdarabot, így nem kell őket máshol keresnem. Arra persze még szükség van, hogy ez tudatosuljon bennem, különben ugyanúgy nem lesz meg semmi, mint ahogy az még a rendcsinálás előtt volt. |
Ha már egyszer szóba került a rendcsinálás, akkor a fadarabtároló felé vezető út elbarikádozottságát mindenképp meg kellett mutatnom. Mondjuk a helyzet nem is annyira durva, hiszen csak néhány dolgot kellene hozzá kivágnom a kukába, hogy csak úgy egyszerűen el tudjak sétálni egészen a falig. |
A ceruza végére az van írva, hogy Girányi. Girányi bácsi és néni a szomszédunk volt, de még valamikor olyan régen (80-as évek), hogy mára már alig emlékszem rájuk. Az mondjuk igaz, hogy Girányi bácsinak sokszor javítgattam a zsebrádióit, de attól még érthetetlen, hogy mégis miféle úton kerülhetett hozzám a ceruzája. Ráadásul az a kérdés is felmerül, hogy vajon hol s miért jelentett egy ceruza akkora értéket, hogy rá kellett írni a tulajdonosa nevét. |
Íme a viszonylag könnyen megszületett terv.
Hogy mihez volt odakészítve a vegyes dobozba egy marék piros hasáb, azt mondjuk meg nem tudnám mondani, az azonban biztos, hogy most nagyon is jól jött a közelségük. Mármint ezekből lesznek azok a távtartók, melyek a sínek közötti, amúgy pontosan 40 milliméteres távolságot határozzák meg. Ez egészen biztos, mert már a múltkor, még az előző gépágy készítésekor is ugyanígy volt. |
Bár volt némi tiltakozás a fa helyett alumínium
ellen, de ha
lassan is, végül azért csak átvágta a
gép a szelvényeket.
Már csak azért is kell a kisebb gépágy, mert ugye ha a nagyobbikon épp valami egészen más kombináció van összeállítva, s közben egy kicsit csiszolnom is kell, akkor azt ne kelljen folyton szétszedni. Vagyis bár rá fog férni az új gépágyra a csúcsokat tartó platform is, attól még nagyon valószínű, hogy az idő döntő többségében egyszerűen csak csiszológépnek lesz összeállítva. |
Ez itt már az új gépágy teljes anyagkészlete. Mondjuk 12 darab 4x15-ös csavar még kell hozzá, de azt azért már nem lesz nagy munka előtúrni. Mivel már megint elbíztam magam, nemhogy nehéz volt, de egyenesen nem is találtam 12 egyforma, a feladathoz szükséges rövid lemezcsavart. Mondjuk kutyát nem érdekli, hogy nem lesznek egyformák a síneket tartó csavarok. |
Ez itt egy fúrósablon, amire egyértelműen azért van szükség, mert egyrészt hiába kerestem, nem találtam meg a múltkori példányt, másrészt a sínek átfúrásakor ezzel lesz megvezetve a fúrószár, hogy az épp a rés közepére fúrjon. |
A nem átfúrt piros hasábok pedig - mint ahogy azt már
említettem - mint távtartó kapnak fontos szerepet.
Bár még nincs összeszerelve (mármint betekerve a csavarok), de attól én még rápróbáltam a sínekre a csiszolóállványt. Mármint azért, mert ugye amilyen szerencsétlen vagyok, még képes lennék valamit teljesen félrevinni. Amúgy nem, hiszen (megjegyzem szokatlan módon) szépen passzolnak egymáshoz a dolgok. |
Erre fel, hogy egy kissé elbíztam magam, mindjárt elrontottam a furatméretet. Mármint a sínekben sikerült a furatokat még a lyukak helyének átpontozása előtt felfúrnom 4,2-esre. Ez mondjuk nem vágott földhöz, épp csak kényelmetlen volt miatta a fába készítendő kettes furatok helyének pontos átjelölése. |
Ez itt már az "A" jelű sín felcsavarozásának
pillanata, amit
egyszerűen csak odaigazítottam a bútorlap széléhez.
Ez pedig a főbb vonalaiban már el is készült gépágy. Hogy mi hiányzik róla? Egyrészt lehetne rajta valamiféle rögzítési lehetőség, hogy ne legyen esélye a munkapadról lerepülni. Aztán az alaplemez négy oldala közül háromnak nincs fedése, amire vághatnék a kicsi körfűrésszel keményfából szegélylécet. De ami mind közül a legfontosabb, az az, hogy kellene rá egy olyan fül, amibe majd bele tudok kapaszkodni. |
Bár nehéz lett volna elrontani, de attól még büszke vagyok magamra. Talán nem is annyira azért, hogy az új, az előzőnél kisebb gépágyra is minden szépen rámegy, mint inkább arra vagyok büszke, hogy végre ez a nagyszerű tervem is megvalósult, pláne egyetlen délután alatt! |
Hiába tiltakozol, mert akkor is el fogom árulni, hogy a rendelkezésemre álló készletből egyetlen fül sem passzolt az új gépágy oldalára, mire fel ezt az apró részfeladatot egy későbbi időpontra halasztottam. |
Mikor már épp kezdtem volna magamtól teljesen elszállni, akkor rájöttem, hogy ha ráteszem az ágyra a gépet, akkor már nem fog beférni a polcba. Ekkor egyrészt azzal vigasztaltam magamat, hogy a gépet már eleve amúgy sem ide terveztem betenni, másrészt ha mégis, akkor az oldalára fordítva mégiscsak befér. |
A
dolgokba egy kissé alaposabban belegondolva, a gépágy már eleve lehetett volna
ilyen kicsi. Ez persze nem a szélességére értendő, hanem arra, hogy csak három
sínes. Az persze nagyon is jól jön a nagyobbik ágyon, mikor a kicsi késtámaszt
le sem kell róla vennem, elég csak betolni a meghajtás mögé. |
Mivel most erre volt igény, betettem a gépet ágyastul a régi helyére.
Mármint azért, hogy az eszterga új
meghajtásának alaplemezét
szabadon odapróbálgathassam a nagyobbik gépágyra.
Miután kiderítettem róla, hogy jó, menten szétkaptam, de csak azért, hogy a majd látszó részeit lelakkozzam. Hogy mikorra fog összeállni az új meghajtás? Nagyon merem remélni, hogy még ebben az életemben... |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.