BRG M8 Calypso orsós magnó
(szerintem egy szörnyszülött)
Ezt
de bonyolult elmondani... Szóval az úgy volt, hogy mikor már a 2024-es lomizás
kapcsán begyűjtött minden egyes témához megírtam a szétszedtem cikket (amúgy
kettő kivételével), és még néhány amolyan aknaként a polcok szélein felejtett
apróságot is letudtam, akkor azon kezdtem el töprengeni, hogy merre lépjek
tovább. Hogy mégis miféle értelmetlenségeket agyaltam ki, azokat most mindet
inkább nem sorolnám fel, elég lesz annyi, hogy végül úgy döntöttem, hogy a
táblázatba legrégebben beírt tételt tudom le, lett légyen az bármelyik is. Mint
ahogy az a képen látható táblázatrészletből kiderül, meg persze már eleve a
jelen cikk címe is az, vakon történő választásom a BRG M8 Calypso magnóra esett. |
Ahhoz képest, hogy a közel 20 éve halogatott feladatnak már hányszor futottam neki, majd buktam is bele eddig még mindig, most, hogy megfellebbezhetetlenül az elkészítése mellett tettem le voksomat, még 10 percre sem volt hozzá szükségem, hogy a balra látható listát a képek sorszámaival és tartalmával előállítsam. |
Hogy a pincébe le kell menjek, arra nem az a fő ok, hogy ezeket a bigyókat az előszobából le kell vinnem, és még csak nem is a jelen cikket felvezető képek elkészítésének igénye, hanem az, hogy holnap takarítós nap lévén, előtte mindenképp fel kell hozzam az ajtó elé az odalent tartott felmosószettet. |
Hogy a pincébe lejöttem, azt
valószínűleg a három téma egyszerre történő felmerülése okozta. Hogy a magnót
előszedni azonnal nekiálltam, azt pedig egyrészt az eredményezte, hogy ezt ne
másnap kelljen, másrészt az, hogy az asztal szinte teljes üressége okán volt
hova elővennem. Mármint egy ennyire üres asztalra akár mindkét M8-as magnó is ráfér
egyszerre. |
Hogy a magnókat mégis hová rejtettem el, az akkor derült ki, mikor a minap előszedtem a dugasztápos dobozt. Hogy az a doboz ezen a képen nem is látszik? Hát ez az! Mármint ha a hatalmas papírdobozból nem látszik semmi, akkor mégis hogyan látszana bármi is abból a két magnóból, melyeket mögötte helyeztem el. |
Íme a BRG M8-as Calypso fantázianevű
magnók. Hogy van-e nekik történetük? Már hogy a csudába ne volna? Hogy
emlékszem-e rájuk? Erre a kérdésre azt kell válaszoljam, hogy a rengeteg idő
eltelte okán már csak részben. A balra látható magnót például igen nagy
valószínűséggel a Verseny utcai piacon vettem. |
Miközben a "B" betűvel jelzett lyukat (tudtommal legalábbis) nem én fúrtam a magnóra, és a számláló kiépítése sem dereng, egy másik érdekesség a felirat pusztán betűkből történő állása. |
Mármint a másik magnón a felirat betűi mögött van egy egybefüggő fekete rész.
Hogy ezt a magnót nem én koptattam,
az már csak azért is biztos, mert nekem nincsenek körmeim. (amúgy persze vannak,
csak folyton tövig rágom őket) Már úgy értem, hogy valaha nekem is volt egy
ilyen magnóm. |
A tuchel kopottsága alapján egyértelmű, hogy ez a magnó rengeteget volt használva. Ez a példány amúgy valami ős M8-as verzió lehet, amire a kétlábú hangfalcsatlakozóból következtettem. |
Mármint a későbbi gyártmányokba valamiért már
nem két, hanem háromlábú,
a külső hangszóró csatlakoztatására szolgáló aljzatot szereltek.
Hogy ez egy valóban sokat látott magnó, azt mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy a rétegelt lemezből készült fadoboz peremét védő műanyag szegély az idők folyamán összehúzódott, amitől aztán több helyen is elszakadt, mely hibát a gazda gondos keze apró szegek beverésével orvosolt. |
Elképzelhetőnek tartom (ez amúgy egészen biztosan így volt), hogy mikor kellett belőle egy másik, akkor az M9-es magnó piszkálásakor az elektromágnest ebből a magnóból szereltem ki. A törlőfej viszont a korabeli képek alapján már akkor sem volt benne ebben a magnóban. |
A másik, a piacon vásárolt magnó viszont még teljesen ép. Itt aztán menten elmerengtem rajta, hogy vajon hová lett a saját M8-as magnóm (gondolom elbontottam), az a történet azonban a múlt ködéből már nem jött vissza. |
Hogy idővel a gyár cserélte le a
doboz alját és tetejét műanyagra (az M20-as magnónak már körben is műanyagból
készült doboza volt), vagy a balra látható példány alkatrészeit a szerviz
pótolta a modernebb magnóhoz való készletből, az ennyi év távlatából már-már
kideríthetetlen. |
Figyelem!
Az alább elregélt műszaki történetrészletek a szerző agyszüleményei!
Ez természetesen nem zárja ki, hogy ha csak nyomokban
is, de azért fedik a korabeli valós történéseket.
A pincébe másnap délután lejőve, hoztam magammal a listát. Mármint azt a listát, amire az volt felírva, hogy az előre megírt szövegekhez milyen részleteket mutató képeket kell készítsek. Természetesen a felírtakon felül is készültek képek, pláne szépszámmal, melyek többi közé beszurkálásakor nem sok híja volt, hogy ennek a cikknek a megírását ismét félbehagyom. Végül azzal sikerült magamat a holtponton átlendítenem, hogy bemagyaráztam magamnak, hogy a cikk felével már elkészültem. Te, hogy ez az állítás abban a pillanatban mennyire nem volt igaz... |
Mint azt már említettem, értekezésem tárgya a BRG M8 Calypso fantázianevű orsós
magnetofonja. Bár nekem a formája tetszik, attól még ez szerintem egy negatív "műremek" a honi ipar hatvanas évekbeli produktumai
közül. Szóval az úgy volt, hogy nálunk egy darabig leginkább a Tertában (telefongyár) készültek a közszükségleti magnók. A Terta 811-es magnó hírhedten egyszerű volt, valamint rémesen masszív is. A 811-es hibáit kijavítva született a Terta 922-es magnó, ami szerintem (legalábbis a 811-es után) egy valóságos műszaki csoda volt. Két sebesség, szalagvezérelt karos fékek, alumínium öntvény mechanika, és sajnos az elektronikában eggyel kevesebb elektroncső. Egy 922-est kibontva és átnézve, az embernek a "jé, nahát, tényleg, aszta" és hasonló kifejezések tolulnak az ajkára. Mivel a párt szerint a magnógyártás a telefongyárban valami mára már rég kideríthetetlen (vagy már akkor sem tudott) okból nem volt jó helyen, ezért nekiálltak és átszervezték. A szocializmusban az átszervezést profiltisztításnak hívták, s ezen címszóval a magnetofongyártás (koholt pártutasítás alapján) átkerült a Telefongyárból a BRG-be. Régebben (ha valaki nem emlékezne) mindenbe beleszóltak fentről. Részben erről szól az alábbi történet. A BRG-ben hiába nem volt különösebb hagyománya a magnógyártásnak, ez akkoriban senkit sem zavart. Hasonló példa az Orion esete is, ahol a rádiók gyártását szüntették meg, majd levitték az ipar ezen szegletét Székesfehérvárra, mégpedig a Videotonnak átkeresztelt Vadásztöltény gyárba. Az természetesen még csak véletlenül sem igaz, hogy nem gyártottak magnót a BRG-ben. Ott volt például a futószalagon összeszereléskor tönkrevágott, majd zömében alkatrésznek kiárusított M4a koncert oda-vissza játszós orsós magnó, de az már egy másik történet. Illetve a Mambó magnó is a BRG-ben készült, de az nem magyar fejlesztés volt, azt ugyanis Osztrák Stuzzi liszensz alapján gyártották. Persze ha jól belegondolunk, akkor nem is kell egy magnó konstruálásához semmiféle előképzettség. Bármely mérnökgárda képes összehozni egy olyan egyszerű elektromechanikus szerkezetet, mint mondjuk egy magnetofon. Erről is szól az alábbi történet, de most már kezdjük! |
Attól eltekintve, hogy az előre történő pörgetés erőst betegeskedik, a hang pedig nem is kissé nyávog, a magnó a közel két évtizednyi kikapcsoltságot követően egészen elfogadhatóan működik. A szalag amúgy egy M20-as magnóról lett átemelve, miközben a szalagsebesség a semmiféle zenei felvételhez sem illő 2,38 cm/sec. |
Mivel az emberek többsége jobbkezes, ezért szokták a vezérlőgombokat úgy általában véve mindig a jobb oldalra tenni. Ilyen a Tesla B4, B5, B90-es sorozat, valamint a lengyel ZK100-as széria, de még az AKAI 4000 is. Ezért az M8-as magnón a mechanikát vezérlő gombsor már csak dafke is a bal oldalon található. |
A csatlakozókat a gép oldalára, aljára, vagy
a hátára szokás szerelni,
ezért az M8-as magnón - minő véletlen - a fedlapon kaptak helyet.
A lendkereket vastag gumiszíjjal szokás
hajtani, már ha épp nem valamiféle dörzsáttétellel. A szíj általában kör,
szögletes, vagy lapos
keresztmetszetű. A kör keresztmetszet az maradt, a vastagság viszont ment.
Valahogy így történhetett: - Lajos bácsi! - Tessék... (kérdezett vissza Lajos bácsi rezignált hangsúllyal) - Milyen vastag szíjjal hajtsuk meg a lendkereket? - Legyen négy milliméter. - Né(ééüüee)gy? Lajos bácsi!!! - Tervteljesítés van! Meg központi irányítás! - Kettő Lajos bácsi. Kettő millimétert kíván meg a párt. Lajos bácsi összevonta bozontos szemöldökét, majd félbeharapta a reggeli kiflit keresztben, a meghajtószíj átmérőjével kapcsolatos terveit pedig úgyszintén. |
Ha kettő, hát legyen kettő! Ezért a meghajtó szíj átmérője egy kissé spórolósan 1,5 milliméterre sikeredett. Nehogy már miattam ne épüljön fel az a szocializmus, vagy mi a fene? (gondolta Lajos bácsi tőle szokatlanul eltökélten) |
- Miből legyen a lendkerék Béluskám? - Természetesen vasból, hiszen a vas és acél országa vagyunk, vagy mi a krampusz? (Béla hírhedett volt a klerikális témájú káromkodásairól, amit a párttal történő többszöri egyeztetés hatására saját és becses családja jövőjét szem előtt tartva idővel a "krampusz" kifejezés használatára sikerült redukálnia) - No de Bélám!?... - A szovjet elvtársak rengeteg alumíniumot küldenek a bauxitunkért cserébe. Legyen csak az a lendkerék alumíniumból. |
- De hiszen az alumínium az könnyű... - Kuss Bélám! - De ha alumínium akkor az nagy lesz... (kockáztatott Béla egy nagyot) - Ja... Hát nagy az lehet! Majd néznek nagyot a kapitalisták, hogy mit tud a mi szocialista iparunk. Így lett végül a lendkerék átmérője majdnem 14 centiméter. |
Mégis hány sebességes legyen a magnó? (merült fel a kérdés a tervezési értekezleten) Kettő elég. (mondta a többség) Akkor legyen három. Mondta a pártvezetés. 4,76 + 9,53 + 19,05 gondolták egybehangzóan bólogatva az asztal körül üldögélő mérnökök és konstruktőrök. 2,4 + 4,75 + 9,53 döntötte el a nem is létező vitát a párt vezetése. |
Mikor a magnóról a sebességváltó gombját lehúztam (ez az), akkor menten megéreztem, hogy valami nincs rendjén. Mármint eredetileg csak a gombnak lett volna szabad a magnóról lejönnie, vele együtt a középső tengelynek semmiképp. Egy elektromechanikus szerkezet persze már csak olyan (pláne ha már elmúlt 60 éves), hogy hol itt esik szét rajta valami, hol meg ott. |
A magnó fedlapját tartó csavarok mindjárt két okból sem lehetnek teljesen egyformák. Miközben az egyik ok az, hogy a nagyfejű díszcsavaroktól nem lehetne visszapattintani a műanyag elemeket (ezért vannak a nem látható helyeken kisfejű csavarok), addig a másik az, hogy a nagyfejűek közül egy apró konstrukciós hiba okán az egyiknek a többieknél feltétlenül rövidebbnek kell lennie. (lásd azt jobbra fent) |
Az apró konstrukciós hiba konkrétan
az, hogy valami érthetetlen okból a trükk nyomógombhoz tartozó rugócsoport éppen
oda került, mint ahol a betekerése után a csavar vége van, s a gyártó ahelyett,
hogy akár a csavart, akár a rugócsoportot tette volna arrébb néhány
milliméterrel, inkább egy rövidebb csavart alkalmazott. Erre a részletre
szereléskor természetesen külön figyelmet kell fordítani, mert ha nem, akkor a
csavar vége által okozott zárlat miatt leáll a törlés. |
Itt van mindjárt ez a cikk a Rádiótechnika 1964 januári számából, amin épp nagyban azon csodálkoznak a szakemberek, hogy egy olyan jó hírű gyárunkban (Kecskemét biztosan komoly múltú (?) magnógyártó nagyhatalom) képtelenek legyártani egy akkoriban már teljesen hétköznapinak számító eszközt. |
Aztán itt van ez a másik dátum, amit
a lelakottabb magnóból kiszerelt nyáklapon találtam. Ezt a panel konkrétan 1962 IV. hó 27-én, vagyis több mint egy évvel korábban készítették, mint az iménti
képen olvasható cikket. |
Hogy nemcsak a Koncert, de a Calypso gyártása közben is akadt gond rendesen, azt kitűnően mutatja ez az Ezermesterbolt alkatrészválasztékát mutató hirdetés, mely szerint a Calypso magnó selejt hálózati transzformátorait 50 forint / darab áron adták. Még belegondolni is rémes, hogy ahhoz mekkora selejtszázalékkal kellett dolgozni (amúgy természetesen nem kellett volna), hogy hibás trafóból akkora tömegben legyen készleten, hogy azt meg lehessen hirdetni. Mármint ha csak 100 darab beteg trafó lett volna, arra a mennyiségre nem lett volna értelme hirdetést feladni. |
Mindezek ellenére a normálisan összeállt darabok annyira jól sikerültek, hogy ennek a ki tudja hány évtizede porosodó példánynak alig akadt néhány apróbb hibája. Az egyik hiba a gumifelületek kissé elöregedettsége volt. |
A másik pedig az, hogy a szalagtovábbító görgő tengelyének zsírzása annyira összeállt, hogy a görgő csak a tengelyével együtt volt hajlandó forogni. Ezeket a hibákat egy gyors (és nagyon büdös) spirituszos pátyolgatással hárítottam el. |
Miután az összes gumi, valamint a hozzájuk csatlakozó fémfelületet
megtakarítottam, mind a fékek, mind a gyorspörgetés megjavult.
A szalagtovábbító görgő tengelyének felszabadítása után elmúlt a nagyja nyávogás.
Hogy az én magnóm fedlapjának belsején is lett volna ilyen filcborítás, az nem dereng, pedig mivel sokat szerelgettem, biztosan sokat is láttam. Épp mint ahogy így másnap délelőttre az sem derengett, hogy a másik, az egyértelműen öregebb magnó szürke tetejének belsején is van-e filc. Ennek mikor a pincébe legközelebb lemegyek, természetesen utána fogok nézni. Ez már csak azért is egészen biztos, mert ezt - az elfelejtést elkerülendő - külön felírtam magamnak. |
Íme a másik magnó fedlapja, melyben szintúgy van belül filc.
Egy újabb apró érdekesség, hogy a jobb állapotú M8-as magnó motorját rögzítő csavarok alatt nem a megszokott fekete, hanem fehér, és valószínűleg nem is gumi, hanem valamiféle puha műanyag alátétek vannak. |
A magnóba alul belenézve, elsőre azt mondaná rá az ember, hogy ez egy ügyes konstrukció. Ez persze sajnos csak a látszat, mert annyi benne a konstrukciós hiba, hogy tulajdonképpen éppen ezekről szól ennek a cikknek a zöme. |
Ez a hangszóró a sárga membránjával, bár egy
betű nem sok, annyi
sincs ráírva, de attól még szerintem telefongyári készítmény.
A hangszórót a dobozban nem csavarok tartották, hanem két darab rugóbronz lemez. Ekkor kezdett bennem felmerülni annak lehetősége, hogy ez a magnó egy nullszériás példány, amin a gyárban sokat kísérletezhettek. Amennyiben nem így volt, akkor vagy úgy, hogy ez egy az idők folyamán úgymond "agyonszerelt" magnó, vagy pedig úgy, hogy valaki apránként lopta haza a gyárból, s nem minden részét sikerült tökéletesre összeállítania. Ezek természetesen csak találgatások. |
Hogy feltételezéseimet nagyon is van
mire alapoznom, azt kitűnően bizonyítja a tuchel lábaira az árnyékolt kábelek
ereinek minősíthetetlen ráforrasztása. Ez kérlek nemhogy egy gyártól, de még egy
amatőrtől is csúnya munka! |
Ezt mindet ki kellett tekerjem, és a két
forgatógombot
is le kellett vegyem a potméterek tengelyeiről.
A rengeteg csavart természetesen nem azért tekertem ki, hogy a csupasz mechanikát így szemből nézve is megmutathassam (amúgy persze de, részben éppen ezért tekertem ki őket), hanem azért, hogy meg tudjam mutatni mekkora munka a következő képen látható panel fóliás oldalához történő hozzáférés. Mármint ahhoz bármi alkatrészcsere esetén feltétlenül hozzá kell férni. |
Néhány BC tranyó az elejére, a végfokba meg AD161/162 mondták ismét egyöntetűen bólogatva az elektromérnökök. Így az eleje "csendes" lesz, a vége meg hangos. (bólogattak többen is elégedetten) Így esett, hogy a Calypso M8 csövezése EF86 ECC85 EM80 EL84-re sikeredett. |
Aki esetleg úgy érezné, hogy az előbbi képen látható panelen a kapcsolósorok és a trimmer potméterek elhelyezkedése valahogy olyan ismerős, azon olvasók kedvéért beszúrtam ide a Koncert M4a magnó beültetési és panelrajzát. |
- Mondja csak Pista bácsi, ért maga valamennyire az elektronikához? - Nem! (jelentette ki riadt tekintettel, azonban gyorsan és rutinosan a sarokban üldögélő gyűrött arcú bácsika, aki amúgy marós, köszörűs és esztergályos volt) - A párt nagyon számít magára Pista bácsi. - Most aztán tényleg a maga hatalmas rutinjára van szükségünk. Pista bácsi még aznap délután rutinosan kivette fiókjából a Koncert M4a magnó kissé már gyűrött kapcsolási rajzát, majd a nem létező sok éves rutint felhasználva, egy könnyed mozdulattal lehúzta a rajzról a külön ECC85-ös elektroncsővel felépített törlőoszcillátort. |
Milyen legyen az elektronika felépítése? Hagyományos forrasztóléces! (mondta zengő baritonján próbaképpen az egyik elektromérnök) És tényleg. Ez bejött! Így lett a Calypso M8 magnó nyomtatott áramkörös elektronikával szerelve. |
Hová szereljük fel a panelt? Zsanérosan nyithatóan alulra, hogy javításkor könnyedén hozzá lehessen férni. (mondta vékonyka hangján alig hallhatóan egy másik mérnök) Ön valószínűleg már elmeroggyant. (jelentette ki némiképp jobban hallhatóan az előző mérnök) A panel a mechanikára lett ráépítve szemből, szinte kiszerelhetetlen módon, így az alkatrészek cseréje már-már határos a lehetetlennel. |
Miből legyen a magnó váza? (tanakodtak az értekezlet résztvevői) Mondjuk lehetne alumínium öntvény, az a Terta magnók esetében egyszer ugyanis már bevált. Nem öntünk semmit sehova! Nyilatkoztatta ki véleményét szakszerűen a pártvezetés. Legyen csak az a váz egyszerűen alumínium lemezből. Azt ki kéne húzni. (mondta az egyik mérnök, de jövőjére gondolva azonnal helyesbített) Izé, akarom mondani azt meg kellene húzni. (nézett a sebesen jegyzetelő titkárnőre hamiskásan) Így lett a váz húzott alumínium lemez. (a mérnök pedig kezdetben boldog a titkárnővel, később viszont egyre boldogtalanabb házas ember) |
Miből készüljön a magnó doboza? Egyértelműen műanyag. Olcsó, masszív és könnyen gyártható. Mindenki helyeslően bólogatott. Tehát akkor műbőr borítású rétegelt fa lemezben egyeztünk meg. Nézett körbe kérdőn, bár ellentmondást nem tűrő tekintettel a pártvezetés. Ismét mindenki helyeslően bólogatott. Ez már csak egy ilyen kor volt... |
A doboz alja legyen vaslemez, a teteje pedig műanyag, szólt bele a dologba a semmihez sem értő, de mindenütt jelenlévő, s mindenbe beleszóló, ezért általános közutálatnak örvendő kolléga. Sej... Ha a hülyeség szorgalommal párosul... Persze mindenki leintette, pedig véletlenül valami jót mondott. Végül a magnó fedőlapja szerencsére nem mágnesezhető alumíniumból, az alja viszont hőre lágyuló műanyagból készült. (a másik magnó alja mondjuk még fémből van) |
A motor hőjétől az alsó műanyag fedőlemez általában csak akkor olvadt meg, ha a magnót a felhasználó nem egy sima felületre (asztallap), hanem valami olyanra tette (tipikusan terítő, szék, ágy), ami aztán megakadályozta a hőáramlást. Amit jobbra látunk, az meg tisztára úgy néz ki, mintha egy csehszlovák kábel lenne. |
Hogy az alsó műanyag takarólemezt nemcsak a motor hője képes elolvasztani, hanem valamelyik elektroncsőé is, azt kiválóan bizonyítja a jobb oldali rács elvetemedése. |
- Mekkora hely szükséges a fejeknek? - Úgy kb. 15 centiméter már elég lesz, szólt közbe egy olyan mérnök aki egészen eddig csendben volt, de úgy érezte, hogy most jött el az ideje, hogy a témába ő is beleszóljon. (kár volt) - Nem nem. (csóválta fejét rosszallóan a vezetés) - Tíz? (kérdezte hitetlenkedve a szerencsétlen mérnök) - Kissé már langyosodik. (mondta arcán egy hóhér mosolyával a párt) - Nézze! Nekünk tulajdonképpen nyolc. - Akkor lehetne mégiscsak 15? (próbálkozott be a mérnök) - Nem érti kolléga? Mondom nyolc! Nyolc centi. - Nyolc? (kérdezett vissza rémülten a mérnök) - Igen. Nyolc. Reggel nyolc. (néhányan mosolyogni próbáltak, hátha ez csak valami kommunista vicc, de a párt sosem a humoráról volt híres) Szóval akkor reggel nyolcra az asztalomon legyenek a rajzok. - Lehetetlen tördelte kezét idegesen a könnyelmű mérnök, miközben otthon a konyhaasztalon tologatta a fejpálya elemeit. Egy fehér papírra egymástól nyolc centire húzott két vonalat, s a két vonal közé próbálta behelyezni a két fejet, valamint a szalagvezetőket is. Ezek persze nem fértek el, mint ahogy aznap a család kicsi kincse Jenőke sem igazán fért a bőrébe, pedig határozottan meg lett neki mondva, hogy hagyja békén apát. Jenőke mindezek ellenére felkapaszkodott apja ölébe, s közben a konyhaasztalra támaszkodva összegyűrt egy darabka fehér papírost melyen apa ákombákomjai virítottak. Így történt, hogy valamikor a 60-as évek elején, Jenőke a késő esti órákban - mondhatni egészen véletlenül - feltalálta a később közutálatnak örvendő törtpályás szalagvezetést. |
Ami aztán a valóságban ilyen lett. Aranyos gyerek ez a Jenőke. Az én
fiam... Gondolta büszkén a mérnök, majd egy ennél is merészebbet gondolva berajzolt
egy elektromágnest, hogy a pillanat állj funkció elektromosan távvezérelhető legyen. Miután a mérnök számolt egy keveset, a számítások alapján azonban az jött ki, hogy az elektromágnes nem fogja tudni biztonsággal mozgatni a mechanikát, az elektromágnes rajzról történő lehúzása mellett döntött, ez a művelet azonban a késői óra okán valahogy elmaradt. Mivel ez a részlet senkinek sem szúrt szemet, így természetesen benne maradt a végleges konstrukcióban. Mikor lenyomjuk a lejátszás gombot, akkor a fejek közé betoluló szalagvezető úgy egy centit húz a szalagon valamelyik irányból. A magnó ilyenkor egészen jól hallható nyiffanás szerű hangot ad. (a felhasználó kritikus hangsúllyal úgyszintén) |
Íme a tervrajzon egészen véletlenül mégiscsak ott maradt, a pillanat állj funkciót megvalósító elektromágnes, ami valóban épp csak mozgatni képes a gumigörgőt a szalaghúzó tengelynek nekinyomó mechanikát. |
A főbb vonalak ugyan már megvoltak,
azonban a mechanika lényegében még
nem volt kitalálva. Ugyan össze lehetett volna kötni a gombokat a görgőkkel
és a
fékekkel néhány vasdarab segedelmével, végül azonban nem így történt, pedig ott volt
pozitív példának a Terta 922-es. A másképp történés általam valószínűsített oka az, hogy az alátét, görgőcske, fémbizbasz, excenter és zégergyűrű gyárban megrendelés hiányában mind álltak a gépek. De nem sokáig! Ez egy áttekintő kép a mechanikáról. Így egyben nem sok minden látszik belőle, de majd mindjárt belemászok a részletekbe. |
Valaha volt egy olyan még tőlem is
szokatlanul elvetemült tervem, hogy szétszedem és megszámolom a
mechanika alkatrészeit, de csak nem ölök már meg egy ilyen szép kis magnót!
(ez később, mivel két ilyen magnóm is volt, s az egyik már csak egy roncs, mégiscsak megtörtént,
bár a számolást kihagytam) Ez itt amúgy a bal oldali fék. Van valamiféle magyarázat, hogy a fékkarika mégis miért van mozgó rugózó karocskára erősítve, de abban én nem tudok hinni, mert úgy hangzik számomra, mint a ház asszonyának a "miért lett ferde a polc" kérdésre adott "direkt lett ilyen, hogy lecsorogjon róla a víz" tartalmú válasz. Hogy az M8 sorozatú magnók mechanikájában melyik alkatrésznek hol kell állnia, meddig kell elmennie, pláne milyen erővel, arról az egyik korabeli kapcsolási rajzos könyvben egy komplett cikk szól. Hogy az excenterekkel és a rugókkal, valamint a csavarok által meglazítható, kissé odébb állítható részekkel tulajdonképpen minden lényeges paramétert be lehet állítani, az egy átlagos magnóst már csak azért sem vigasztal, mert egy ennyire komplex gép beszabályozásához azért már komoly felkészültség szükségeltetik. A spéci szerszámkészletről már nem is beszélve! |
Ez itt a jobb oldali fékrendszer. Olyan ez mint a politika. Egyik oldal sem különb a másiknál. Persze ez valamennyire érethető, hiszen kis ország lévén nekünk csak egy csőcselékünk van. |
Íme a jobbra csévélő áttétel. Ez kérlek valahogy úgy születhetett, hogy már készen volt a magnó mechanikája, mikor valakinek eszébe jutott a jobbra, vagyis előre történő pörgetés, illetve annak hiánya. Tulajdonképpen azt kell rá mondjam, hogy ötletes, de azért nem így szokás csinálni, bár láttam már rá példát máshol is. |
Miközben a jobbra álló (amúgy valóban álló, merthogy nem tud forogni) gumírozott alkatrész a fék, addig a balra álló kettős gumizású, természetesen forogni is tudó henger a jobb oldali orsózótüske alját és tetejét kapcsolja össze, ezzel valósítva meg az előrepörgetés funkciót. |
Ez a motor hajtja a magnót. Ikladon készült, IK70-es típus. Jó kis motor ez! Például ez volt a két emlegetett Tertában is. Egy a témával kapcsolatos apró érdekesség, hogy a következő kép tanúsága szerint készült BRG magnó Papst motorral is. |
A két motor között nemcsak annyi a
lényegi különbség, hogy miközben a Papst külső, a másik belső forgórészes
rendszerű, hanem a hűtés hatásfoka is. Mármint a jobb oldali motor sokkal
kevésbé tud hűlni, mint a balra látható társa. |
Szegény magnó konkrétan olyan büdös motorszagot árasztott, hogy itt sem mertem hagyni! Mármint mielőtt aznap rácsaptam volna a lenti projektjeimre a pinceajtót, a ráhelyezett ventilátorral voltam kénytelen a motort legalább kézmeleg szintig visszahűteni. Mármint ezen a képen az imént említett M20-ast látjuk hűlni. |
Egy a még 1962-ben készült magnóban tapasztalt újabb, talán nem is annyira apró érdekesség (elnézést, hogy kissé csapongok), hogy miközben a lendkeréken már mindhárom szíjpálya megvan, addig a kettővel ezelőtti képen a jobbra látható motor szíjtárcsáján még csak két sebességi fokozatnak van hely. |
Bele akartam kötni a sebességváltó mechanizmusába, csakhogy nem találtam benne semmi hibát. Már csak azért sem, mert ebből a magnóból hiányzik a váltó egyik fele. Majd jöhetek ide vissza beszúrni egy olyan képet, ami a másik magnó váltóját mutatja. |
Íme a jobb állapotú M8-as magnóban még meglévő sebváltó alulnézetből.
Ez pedig felülnézetből mutatja, már
amennyire sikerült a témát az azt eltakaró részletek ellenére részben mégiscsak
lefényképeznem. Az a két csavar melyekre a piros nyilak mutatnak, szíjcserekor
kitekerendő, hogy a sebességváltáskor a szíjat le-fel mozgató mechanikába az
újat bele lehessen fűzni. |
Milyen szép hangot ad a szíj, mikor motor
és a lendkerék ékszíjtárcsáiból
kiálló hegyes pöckök az egyik vájatból a
másikba átvetik...
A romosabb magnó fedelének levételekor egy
olyan csavart is sikerült kitekernem,
konkrétan a hosszú M4-esről van szó, ami valószínűtlen, hogy eredeti lenne.
Mikor ezt a hálózati kábelt megfogó közbetétet kivettem, majd tettem egy olyan irányú kísérletet, melynek keretében kihúzom belőle a kábelt, az első nekifutásra nekem ugyanúgy nem sikerült, mint ahogy később a lemez közepéből a gumi (vagy műanyag) átvezetőt kivenni sem. Ez kérlek konkrétan az "ezt meg mégis hogy a csudában szerelték össze" kategória. |
Ami
még az előzőnél is érdekesebb feladat, az a kimenőtrafót tartó, a képen piros
kereszttel jelölt M3-as csavar kitekerése, melynek fejéhez a magnó jelenlegi
leromboltságának állapotában legfeljebb kanyarcsavarhúzóval lehetne hozzáférni. |
A
hálózati trafót például azért kellett egy kissé megdönteni, mert ha egyenesen
állna, akkor a jobbra és fent látható részétől nem lehetne a mechanikát a
dobozba beletenni, az ugyanis felakadna abba a fémlemezbe, amibe a magnó alját
tartó csavar tekeredik bele. |
Miután az innen fentebb látható
képekhez már majdnem minden szöveget megírtam, akkor felkerekedtem és lejöttem a pincébe.
(aznap már túl sokat ültem) A videókhoz tartozó szövegeket azért nem
írtam meg, mert azok egyrészt ekkor még nem készültek el, másrészt ami mégis, az
viszont nem volt megszerkesztve. |
A következő döntésem az volt, hogy a
roncs BRG M8-ast majd csak valamikor jóval később bontom el. Hogy miért,
valamint mit jelent nálam a jóval később? Szóval az úgy van, hogy van a
szekrényben egy M20-s magnó, mint az M8-as tranzisztoros utódja, amibe az előző
képen látható szíjakat bele szeretném tenni. Amennyiben az M20-ba a szíjakon
felül bármi más alkatrész is kell, akkor azt úgy a legkényelmesebb az elbontásra
ítélt magnóból kiszerelni, ha az még nincs eltéve. |
Hiába vagyok (nem is kicsit) dobozmániás, mivel az újrahasznosítására nem sikerült értelmes tervet kidolgoznom (amúgy értelmetlent sem), valamint ez a doboz már erősen lelakott, így ha nem is most, de idővel valószínűleg el fogom bontani. |
Az elbontás konkrétan azt jelenti, hogy mielőtt ezt a dobozt kidobnám, előtte kiszedegetem belőle azokat a fémből készült apró alkatrészeket, melyek aztán az apróvas, az összekötő elemek, esetleg a távtartók toldók feliratú dobozba fognak kerülni. Már ha egyszer valóban képes leszek lefuttatni az anyagok szétválogatása című, már hosszú évek óta folyton csak emlegetett projektemet. |
Mikor a pincéből a szíjakkal már majdnem eljöttem, egyrészt abba a problémába akadtam bele, hogy az imént mégis miért és hol terveztem a pincéből a lakásba a szalagokat felvinni, másrészt pedig abba, hogy mégis melyik marha (el ne áruld) rakta a fényképezőgép kupakját az asztallal átellenes polcra. (lásd azt srégen elhelyezkedni az erősítős szobaantenna mellett) |
Mivel a pince mélyén -
nyilvánvalóan a balra látható lista hiányában - képtelen voltam felidézni,
hogy melyik előre megírt szöveghez kell még kép, valamint a szalagorsók
sem igazán akartak beleférni a zsebembe, így azokat rátettem a magnóra,
majd a pincéből a lakásba azzal együtt hoztam fel. Ebből szerintem ha nem is ma, de idővel az lesz, hogy magnózni fogok egy kicsit. Előtte persze - ahogy azt már csak szoktam - meg fogom takarítani a magnót, hogy később majd ne piszkosan tegyem el. Mármint ez a takarítás ahhoz képest, hogy ez a magnó valaha éveket töltött itt, konkrétan a hallban, valamiért még mindig nem történt meg. Hogy lesz-e időm a magnót még ebéd előtt megtakarítani, az egyértelműen annak függvénye, hogy mennyire gyorsan szerelek, illetve mosogatok. Ha nagyon elcseszem az időt a közbeni fényképezéssel, akkor a maradékot majd a lecsó megevését követően mosogatom el. Te, hogy ez is mennyire így lett... |
Ahhoz képest, mint ahogy valaha az én magnóim ki
tudtak nézni, ez a néhány,
a szalaghúzó tengely környezetében lehullott szemcse, ez kérlek semmi!
Mivel ez a magnó kívülről nem tiszta, ezért sejtettem, hogy belülről sem lesz az. Mármint a magnó belseje annak ellenére poros, hogy az eltelt majdnem két évtized távlatából felmerült bennem annak emléke, hogy a hálózati kábelt én cseréltem ki. Márpedig ha kivettem a dobozból a mechanikát, akkor az nálam elképzelhetetlen, hogy mindent ne porszívóztam volna körbe. |
A magnó újra történő durva beporosodása még véletlenül sem odalent a pincében, hanem még itt fent a hallban történt. Mármint a miénk egy ki tudja miért, de annyira poros lakás, hogy egy ilyen mindent eltakaró porcica nálunk bárhol előfordulhat. Például úgy két hete történhetett, hogy egy erősebb nyári szélroham - mint huzat - egy ennél jóval nagyobb, már-már öklömnyi példányt sodort ki a heverőm alól. Én meg csak néztem rémülten, hogy az a nagy formátlan szürke izé mégis miféle vadállat lehet. Szerencsére a pormacskák nem karmolnak. |
Az a görbület a vázban, az nagyon merem remélni, hogy nem gyári.
Ha már épp említésre került a görbület, akkor íme egy másik kitűnő példa. Mármint a nyáklap hullámosságát még csak véletlenül sem a fényképezőgép optikájának torzítása okozza. |
Amit a képen látunk, az nem egy
elrejtett kötés, hanem csak valaki (lehet, hogy még a gyártó) a hangszóróhoz
futó vezetékek nem kevés többletét azzal a különös megoldással tűntette el, hogy
beledugta egy szép piros mipolán csőbe. Megoldás a Terta 811-es magnó esetében
ugyanerre a problémára az volt, hogy tettek a két vezetékre egy apró
csatlakozót. |
Bár ez nekem teljes mértékben már csak az ebédet követően sikerült, de amiket akartam, azokat az alkatrészeket mind elmosogattam, majd kitettem őket a napra száradni, mondván két nap alatt a napon még a kissé megnedvesedett fadoboz is biztosan ki fog száradni. Erre fel másnapra 20 fokos hőmérsékletcsökkenéssel beköszöntött az ősz. |
Vajon a felületkezelésnek milyen részlete maradhatott el a bal oldali potméter fémkupakjának esetében, amitől az a ki tudja miféle kémiai hatás eredményeként világos poros szürkére rohadt, miközben a jobb oldali potméternek még kutya baja. |
Mikor a pince mélyén a bordó kabátom bal zsebében található kesztyűk közé az elbontásra ítélt M8-as magnóból kiszedett EM80-as varázsszemet betettem, akkor annyira tudtam, hogy azt vagy össze fogom törni, vagy ha nem, akkor valahova el fogom keverni, hogy meg sem lepődtem rajta, mikor a cső végül az ingzsebemből került elő. |
A tartalék varázsszemet amúgy azért hoztam fel, mert a magnóban lévő társa annyira sokat futott (amúgy persze fűtött és emittált), hogy már alig van valami fénye. Hogy ebben a csőben meg ferdén áll a belseje? Ugyan mit számít ez annyi konstrukciós hiba mellett, mint amennyit eddig felsoroltam... |
A "H" valószínűleg a hangszórót jelenti, a 10 a szélességet, a 15 a hosszat (merthogy ez egy ovális hangszóró), a 9M pedig a magasságot. Mindeközben mint az a balra látható jelből kiderül, ez a hangszóró már nem a telefongyárban, hanem a Videotonban készült. |
Mivel
azokhoz a régről megmarad részekhez még nem nyúltam, átnéztem a még több mint
egy évtizede létrehozott maradék mappákat, majd nekiálltam kiválogatni belőlük a
közlésre érdemesnek ítélt képeket. |
Ezt a képet csak azért szúrtam be ide, mert ennek a lényegére még azóta sem jöttem rá. Mármint bár ott van balra az 1964-es Rádiótechnika évfolyam bekötve (korábban abból idéztem a magnót már igencsak nagyon váró cikket), csakhogy az én példányom borítója nem ilyen márványmintás, hanem sima egyszínű fekete. |
A korábban készített lista részlete azért került ide, mert már csak a felírt két videót kell elkészítnem. Hogy ebbe a cikkbe a képek és a szövegek (majdnem) teljesen összevisszasága okán mennyire zavarodtam bele, azt mi sem mutatja jobban, mint az a tény, hogy miután a két videó elkészült, azokat még csak véletlenül sem oda szúrtam be, mint ahol már eleve meg volt írva a hozzájuk tartozó szöveg. Ez persze lényegtelen, épp csak nekem okozott némi szerkesztési problémát. |
Amit a képen zöldelleni látunk, az már a másik
magnóból felhozott, időközben
elmosogatott, azonban ugyanúgy besatnyult fényű EM80-as varázsszem.
A tököm, az akarta ezt a görgőt a magnóból
tengelyestül kiszedni!
Mármint kénytelen voltam, mert újra beállt benne a zsír.
A
jobb oldali orsózótüske tengelyéről úgy tűnt el a zsír, mintha soha nem is lett
volna rajta! Bezzeg azt, hogy ez micsoda szörnyű csikorgó hangot eredményezett,
azt persze elfelejtettem megörökíteni. |
Ahhoz képest, hogy a pince mélyén hosszú
perceket töltöttem a gumik és a
hozzájuk csatlakozó részek takarításával, újra akadt mit letörölnöm róluk.
Mit ne mondjak, amit az M20-asról levettem, az nem egy minőségi szalag. Mármint ott ahol nem fekete (amúgy barna), vagyis nincs rajta vasoxid, azon a részen hangot sem fog adni a magnó, legfeljebb csak a gazdája jajdul fel a drop out (hangkimaradás) kapcsán. |
Miközben én alapvetően egy a 70-es években a hétfőnkénti rádiókabaréban futó Krahácsi Atyafiak (nyomják Krahácsot) kabaréjelenetet szerettem volna a pocsék minőségű szalagról lementeni, az nem sikerült, mert az alaplapi hangkártya driver mintha nem a valóságot mutatná. A mikrofonbemenet (mármint a hangkártyáé) ugyan élt, csakhogy hiába váltottam át a line bemenetre, a rendszer mégis úgy viselkedett, mintha az ott sem lenne. Arról már nem is beszélve, hogy nálam a hátlapra külön kivezetett aux bemenet már eleve nem is szerepel a bemeneti eszközök között. Szerintem az van, hogy ennek az alaplapnak nem írták meg rendesen a Windows hetes meghajtó programját. |
Az évtizedek elteltével készített első próbafelvétel egészen jól sikerült. Már úgy értem, hogy a később készített többi már kevésbé sikerült jól. Valószínűleg ahogy azt már csak az öreg alkatrészek szokták, valami elfáradt a előmágnesező áramot beállító áramkörben, ezzel okozva a fülnek némi igencsak kellemetlen torzítást. |
A videón látható egyszerű mechanikai jelenség természetesen okoz némi füllel hallható anomáliát. Mármint egyrészt lejátszásnál is hallható egy nyiffanásszerű hang, mint ahogy felvételkor is felkerül valami hasonló a szalagra, ha a gomb lenyomása közben kapott a magnó jelet, például még szólt a rádióból az előző, felvenni amúgy nem kívánt zeneszám. |
Valamelyik
a magnót bemutató cikkben azt olvastam, hogy ez a készülék annyira jóra
sikeredett, hogy a műszaki leírásban megadott paramétereit még erősen csökkent
hálózati feszültség esetén is képes hozni. Vagyis nem lassul le benne a motor,
mint ahogy a csövek sem hagyják abba az emittálást. Most viszont, hogy a hálózat
feszültsége inkább felette van a 230 voltnak, mintsem alatta, bőven van oka a
motornak melegednie. |
Mikor a magnó már bele volt csavarozva a dobozába, s már az alsó takarólemez is rajta volt, épp csak a gumilábakon keresztülfutó csavarokat nem tekertem be, már vehettem is le róla az alját. |
Mégpedig konkrétan azért, mert a négy csavar közül az egyik a többinél rövidebb.
Mégpedig
azért rövidebb, mert ha ugyanolyan hosszú lenne, mint amilyen másik három, akkor
a csavar vége telibe trafálná a hálózati trafó egyik lábát. A rövidebb csavar -
mint a probléma megoldása - már csak azért is érthetetlen, mert mind a négy
csavar lehetett volna ugyanúgy rövidebb, mint ahogy az az egy, amelyik konkrétan ebbe a
pozícióba való. |
A kúszó szalaggal az a gond,
hogy mivel ezt felvétel közben pillanat állj állásban is megteszi (mármint
ha lassan is, de kúszik a fej előtt a szalag), ezért egy olyan fura jel
kerül a szalagra, mintha egy felvételt az eredeti sebességénél jóval
gyorsabban játszanánk le. |
Mivel a pincébe egy ott felszerelt óra mutatóit sárgára átfesteni amúgy is le kellett mennem (már vagy a harmadik réteg festéket kenem fel rá, de még mindig nem takar), így a roncs magnóból az innen hiányzó távtartót felhozni nem jelentett gondot. |
Már
csak azért sem, mert az időközben elszakadt, amúgy a számlálót meghajtó szíjnak
még száradnia kell. Hogy sikerült-e a szíj vulkanizálása? Nos nem, mert ez
valami olyan fura gumi, ami a megmelegítése után ragacsos marad. Mármint akkor
is, ha már rég kihűlt. |
Mikor a pincéből felhozott, az imént mutatott távtartó hiányhoz tartozó csavart nem tudtam betekerni a helyére, akkor még azt hittem, hogy a csavar menetében van a hiba. Amúgy a menetmetszőbe belehajtásakor keletkezett forgácsok alapján bőven volt a csavarban hiba, csakhogy a betekerhetetlenségének nem ez volt az igazi oka, hanem az, hogy az előző csavar beletörött a lyukba. |
Mire fel mérgemben odafogattam a távtartót egy
a
mechanikán talált kósza M3-as menetű lyukhoz.
Mivel a számlálót meghajtó szíj vulkanizálása nem sikerült, megpróbálkoztam a körömlakkal történő megragasztásával, azonban ez az ötletem sem vált be. Annyit viszont az egész magnó nem ér, hogy az O-Ring Kft-nél vegyek bele egy új szíjat! |
Bár
valaha tán élni sem tudtam volna a magnóm nélkül, mára én ezt a médiát már
annyira nem szeretem, hogy bár több, a BRG M8-nál természetesen sokkalta
korrektebb magnóm is van, azokat sem kapcsolom be. |
A több mint ötven évvel ezelőtt a Magyar Rádióban készült felvétel még mindig ugyanúgy szól, mint amikor készítették. Akkor ennyit arról, hogy idővel eltűnik a szalagról a jel. Bár ez a felvételen csak alig hallható, de még a csilingelő hangok is (triangulum) bőven megvannak! |
A
magnót az előszobába kitéve, először hoztam magamnak egy kávét, majd míg a
készülék hűlt, én közben neveket adtam a képeknek. Mikor néhány perc múlva az
előszobába kimentem, mondván leviszem a magnót a pincébe, akkor amolyan igazi
békebeli elektroncsöves magnóillat fogadott. Mármint kissé égő motorszag, ami az
elektroncsöveken felmelegedett por szagával elegyedett. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.