Gömb formájú voltmérő
(motorkerékpárhoz)
Mivel néhány hónapja egyszer már
belefutottam, és még meg is említettem, gondoltam előszedem a rejtekhelyéről azt
a gömb formájú voltmérőt, amit valaha a motoromban hordtam. Hogy mégis minek egy
motorba voltmérő? Ha másra nem is, de arra jó volt, hogy az ember be tudja vele
állítani a haverok motorjain a töltés feszültségét. |
Ebből a dobozból az
indexet már mutattam, a
gyújtótrafót viszont majd
még csak fogom mutatni. A keresett műszer viszont nincs benne.
Épp mint ahogy az izzós dobozban sincs. Hogy
mit keres az izzós dobozban egy
PL500-as elektroncső? Gondolom az üveg az üveg alapon kerülhetett ide.
Ez
itt a gyújtás alkatrészeit tartalmazó doboz, melyben ha a keresett műszer épp
nem is, de legalább a szovjet elektronikus gyújtóegység ott van. Valamint van
egy gyári indexrelé is, aminek talán nem itt volna a helye, hanem az indexes
dobozban. |
Az épp nagyban keresett voltmérő végül ebből, vagyis a szerszámos dobozból került elő. Míg a tölcsérek valaha egyértelműen a motorolaj beöntéséhez kellettek, addig a széles azbesztszalag a kipufogóhoz tömítésnek. Azt ha szétfűztem, majd megkentem Gumiám pasztával, és úgy tettem be a hollander alá, simán kitartott a következő szétszedésig. A colstok, a szigetelőszalag, valamint a ki tudja miért itt állomásoztatott griff karmos csipesz annyira nem ide való, hogy már majdnem elkezdtem őket átrakosgatni a helyükre, csak aztán tőlem megszokottan mégsem. |
Az apró műszer
az elmosogatása után
a ventilátor mellé került, a fásszekrény tetejére, természetesen száradni.
Ezekkel az apróságokkal nem az a baj, hogy mikor előszedem őket, akkor egyből
bele is írom a táblázatba, kapnak számot meg minden, hanem az, hogy sajnos igen
gyakran fordul elő, hogy aztán valamelyiket mégsem szedem szét, ami ugye
egyértelműen megemeli a táblázatba beírt, de szét még nem szedett tételek
számát. Ezekből a mai napig 68 darab gyűlt össze, pedig év elején már sikerült a
számot letornásznom 60 alá. |
Először azt akartam írni, hogy ha lassan is, de azért már fogyni látszik az idehalmozott készlet, de ezt aztán kénytelen voltam megváltoztatni arra, hogy egyszerűen csak cserélődnek az alanyok, pedig amúgy komolyan szeretném, ha egyszer elfogynának innen a dolgok. Amúgy persze mindenhonnan máshonnan is szeretném, ha végre elfogynának. Na ezért van az, hogy a pincéből az előbb már megemlített, de akkor a fellelési helyéről valami érthetetlen okból el nem hozott elektronikus gyújtóegység is felkerült. |
Ez egy olyan kombináció, amit a valaha épp
rendelkezésemre álló
anyagokból állítottam össze, egy viszonylag értelmes célra.
A gömbben eredetileg valami autós műszer
lehetett, vagy egyszerűen
csak az olajcsere kilométerét előrejelző számkarikák sora.
A krokodilcsipeszen foltokban még látszik a néhai krómozás.
Ez szegénykém nagyon rozzant, amin azért nincs mit csodálkozni, mert egy fél pár kesztyűbe rejtve hordtam a 250-es MZ ülése alatt, ahol aztán biztosan többször is beázott, illetve kapott párát is folyamatosan. |
A vezeték csehszlovák, és azért ilyen tiszta, mert már meg van fürdetve.
Míg a pozitív ágat nem jelöltem meg pirossal, addig a negatívat feketével igen. Ez gondolom azért lehetett, mert épp nem volt kéznél piros színű műanyag cső. Nem úgy mint most, hogy már egy egész asztalfiókra való akad belőlük! |
Maga az alapműszer valószínűleg valami ősrégi telepes csöves környezetből származik. Míg a négyes skálán a csövek fűtőfeszültségét lehetett ellenőrizni, addig a 80-ason az anódfeszültséget. Az RFT feliratból egyértelmű, hogy a néhai NDK-ban, vagyis Kelet-Németországban készült. Hogy miből szedtem ki, vagy kitől kaptam, esetleg mikor és hol vettem, azon tények emléke már rég kitörlődött az emlékezetemből. |
Bár
ennyire azért nem szükséges, de attól a műszer még mind a mai napig nagyon
pontos. Hogy miért kellett a töltés feszültségét egy motoron műszeresen
beállítani? Nos azért, mert bár gyárilag be van, csakhogy a feszültségszabályzó
akkoriban még egy elektromechanikus szerkezet volt, melynek állapotát, értékét nem
ártott időnként ellenőrizni. |
Ezt nem azért mutatom, mert így jön ki a
gömbből a műszer (amúgy persze így
jön ki), hanem azért, mert itt úgy elakadt, hogy meg sem bírtam moccantani!
Végül persze én győztem.
Mikor az embernek nem állnak rendelkezésére műszerpontosságú ellenállások (a kék színű amúgy pusztán véletlenül az), akkor kell egy a szükségesnél kisebb értékű soros ellenállás (hogy a műszer a kelleténél egy kicsit többet mutasson), majd a végleges pontosságot egy a műszerrel párhuzamosan kötött ellenállással kell belőni, amit persze válogatni kell. Ez a válogatós azért sokkal jobb módszer, mint egy trimmer, vagyis csavarhúzóval változtatható értékű ellenállás beépítése, mert azzal ellentétben ez a kombináció nem állítódik el, és még csak kontakthibás sem lesz soha. |
Ez a műszer nem annyira azért született, mintha komoly igény mutatkozott volna rá, mint inkább csak azért, mert egyszerűen összeállítható volt a körülöttem elhelyezkedő alkatrészekből. Megmaradni pedig azért maradt meg, mert még semelyik része sem kellett semmi másra. Ez persze még megváltozhat, ha valami feladatra egyszer ez a kerek műszer lesz a legjobb választás. |
Addig is, míg ez bekövetkezik, össze kötegelőztem a kábelét.
Majd
kitettem a direkt erre a célra készített
előszobai pultra, mégpedig közvetlenül
a kéknyelű csavarhúzó mellé, amit azért kell levinnem a pincébe (mármint
megköszörülni), mert valamivel sikerült az élét kicsorbítanom. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.