MZ index
(gyári és amatőr)
Végre
nem felejtettem el! Ezt a kijelentésem nem úgy kell érteni, hogy a gyári és az
általam gyártott MZ indexet a pincéből felhozni, hanem úgy, hogy mivel nekem már
nem volt a dobozaimban, kérni egyet kölcsönbe egy a környékünkön folyton
motorokat szerelő embertől. |
Sajnos
hiába örültem neki annyira (vagyis nagyon), hogy végre nem felejtettem el kérni,
és persze kaptam is, ennek ellenére az index (illetve most már indexek)
meglehetősen sokáig állomásoztak az előszobában. |
Íme az MZ index szemből.
Ez pedig egy oldalnézeti kép. Mint ahogy szinte
minden egyes
motoralkatrészből, az idők folyamán ebből is többféle volt.
Például volt olyan, aminek nem volt ennyire kúpos a hátulja.
Hanem majdnem párhuzamos oldalú volt, mégpedig annyira, hogy a csaptelepek cseréjekor általában mindenhol megmaradt krómozott takarókúp (lásd jobbra) díszként feltekerhető volt az index hátuljára. |
Jelen kép esetében talán nem is az a lényeg, hogy ezekről a kúpokról van szó, mint inkább az, hogy mikor ezt az amúgy a konyhában található csapot a képek szerkesztésekor megláttam, félbehagytam a munkát, majd kimentem csaptelepet nagytakarítani. Három napig szép volt, aztán újra ilyen ocsmányul vízfoltos lett, ami természetesen nem lehet rá ok, hogy legalább időnként ne töröljem le. |
Sajnos
nemcsak a szocialista ipar mondhatni "szépsége" volt, hogy ami hiba napvilágra
került (már úgy értem, hogy használat közben), azt eszük ágában sem volt a
konstruktőröknek (vagy aki irányítja őket) kiküszöbölni. |
Íme a lámpa belseje, ami szintén tartalmaz
néhány igencsak undok
típushibát, melyeket természetesen mindjárt ki is vesézek.
Íme a lámpabura típusjelzése. Amúgy kétféle változat létezett belőle. Amit ezen és persze a korábbi képen is láttunk, az hátulra való, míg az előre valóknak volt egy felül kiálló részük. Erre azért volt szükség, hogy az első index ne csak előre világítson, hanem a lámpabura felfelé kilógó része egy kicsit hátra is, hogy mind a vezető, mind pedig a közlekedés többi résztvevője az első indexlámpa mögött, de már a hátsó előtt állva is láthassa a villogást. |
Vannak dolgok melyek úgy jók, ha a végtelenségig le vannak egyszerűsítve, míg akadnak olyanok is, melyekkel ezt azért talán mégsem kellett volna elkövetni. Ez a foglalat szerintem az utóbbi kategóriába tartozik. Bár a járműveken az elektromos csatlakozások alapvetően csúszósarukkal vannak megoldva, azt jelen esetben azért nem lehetett alkalmazni, mert a saru egyszerűen nem fért át az index házába fúrt lyukon. Hogy mégiscsak fel lehessen szerelni a lámpát, ahelyett, hogy egy kicsit nagyobb lett volna a lyuk (amitől persze az index felfüggesztésének is minimum két milliméterrel vastagabbnak kellett volna lennie) csupasz vezetékvéget alkalmaztak. |
Pedig mennyivel egyszerűbb lett volna
egyszerűen csak rátolni
a sarukat az izzóhoz vezető fémlemezek végére...
Hogy
milyen volt eredetileg, azt sajnos nem tudom megmutatni, mert bár van a pincében
indexes, gyújtásos, elektromos vezetékes, és még generátoros dobozom is, de
egyikben sem maradt egy bemutatható példány az itt valaha elhelyezkedő
lehetetlen formájú laprugóból. |
Egyszerűen csak így tartotta a kezeit.
Mikor
a 250-es MZ-met Molyos Sanyitól megvettem, részemről tudtam róla, hogy mit,
vagyis egy felújításra szoruló motort veszek. Az ára a 80-as évek elején
barátinak számító 6.000 forint volt. |
Mire
fel mérgemben leszedtem a gépről mind a négy indexet, majd a még le nem tört
pöcköket is elpusztítva, a helyükre lyukakat fúrva, az eredeti rányomom ott
marad (csak ugye nem) típusú rögzítéseket csavarokkal pótoltam. |
Na
így került a motoromra az eredeti kerekek helyett négy, pontosabban szólva nyolc
ilyen forma szögletes index. Ezeket csak úgy egyszerűen akármihez lehetett kapni
a boltban, ha valamire épp indexet (vagy teherautóra borostyánsárga
szélességjelzőt) szeretett volna valaki felszerelni. |
Mivel az akkoriban a boltokban kapható szofita izzók teljesítménye lényegesen eltért az eredeti izzókétól, no meg amúgy is, ha már egyszer elektronikusan is megvalósítható alapon, készült a motoromhoz egy általam krehácsolt, az eredetivel ellentétben elektronikus indexrelé. |
Az
általam épített indexet felülről nézve teljesen egyértelmű, hogy a konstrukció
két darabból lett összeállítva. Vagyis nekem mind a négy indexem mind előre,
mind hátra villogott. Hogy mitől néz ki ilyen cefetül? Mivel ez egy nem
különösebben hosszú történet, ezért elmesélem. |
Az eredeti MZ indexekkel ellentétben, az
általam
felszerelteknek csavaros bekötése volt.
Már persze csak az egyik drót esetében, míg a másikban forrasztott.
Hogy az eredeti felfüggesztés nem volt szerencsés, azt már említettem, de azt még nem mondtam, hogy amit helyette alkottam, az sem. Mert ugye a hosszában félbevágott eredeti tartórúd sem bizonyult valami tartósnak. (lásd a bal oldali csavarfejtől továbbmenő rész hiányát) |
Ezen a cikket záró képen a két fél index
közötti átkötés látható.
Mivel nincs több kép, innentől már nem kötök át sehová.
Csak aztán kiderült, hogy mégiscsak, ugyanis a jelen cikk megírása után három és fél évvel később megtaláltam ezt a képet, amit amúgy egy nagyon is ráutaló nevű mappában helyeztem el, s épp nagyban azt mutatja, hogy a pincébe lehozott két indexet lusta voltam betenni a valaha direkt számukra nyitott dobozba. |
Bár elsőre az izzós doboz került elő, másodikra sikerült megtalálnom azt, amiben az indexmaradványokat őrzöm. Hogy gyújtótrafók is vannak benne? Most mond már... Mármint ki mondta, hogy itt már rend van. Kitűnő példa erre az izzók közé keveredett úszó és szigszalag, a néhány kósza elektroncsőről már nem is beszélve! |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.