6 voltos akkutöltő
(még a motoromhoz csináltam)
A minap bemutatott
12 voltos akkutöltő után a
jelen kép közepén
srégen átvonuló 6 voltos társa következik. Épp mint ahogy az elődjére, úgy erre
is azért támadt szükség (mármint a megépítésére), mert apukám kivitte a kocsihoz
való akkutöltőt a telekre. Én meg ugye itt maradtam
töltő nélkül. No nem mintha egy 250-es MZ-t egy esetleges akkukimerülés esetén ne
lehetne betolni (legalábbis a régebbi, még dinamóval szerelt típusokat), csak
azt azért ugye a motor tömege miatt - egy 50 köbcentis kismotorhoz képest legalábbis
- bizony már meglehetősen kényelmetlen. |
Hogy még nem készült el az ide tervezett szatyortartó? Nos
nem.
Akkor ennyit mára a szerző szerinti legegyszerűbb tételről.
Hogy
ez a kép miért kapta az erősítő nevet? Nos még véletlenül
sem azért, mintha a dobozban valaha egy erősítő lakott volna (amúgy nem tudom), hanem
azért, mert ez a doboz engem első ránézésre Halasi Laci osztálytársam s barátom erősítőire emlékeztetett. |
Íme egy postavarjú, mely madár az "énekével" valószínűleg arra
utal, hogy kár volt rábízni a csomagokat. (már úgy értem, hogy nekem sajnos többet is
megevett) Na most, illetve nem most, hanem még valamikor a 70-es évek végén,
mégpedig az az
Ivánka utcai tanműhelyben, az egyik oktató azt találta ki, hogy beültet a
Trabant kalaptartójára egy ilyen varjút, s ha már épp úgyis ott ücsörög
szegénykém alapon,
akkor beleszereli az autórádió hangszóróját. Természetesen nem ebbe a kicsibe, hanem
egy ennél háromszorta nagyobb példányba. |
Visszatérve az akkutöltőre, hiába van ráírva, hogy a Medicor készítette, 122-es a típusa, valamint START a neve, az internet nem tudta megmondani, hogy micsoda. Már úgy értem, hogy mi volt a dobozban eredetileg, mielőtt még akkutöltő lett volna belőle. A START névből visszakövetkeztetve, akár még az is lehet, hogy eredetileg is egy akkutöltő. |
Megmutassam mi különös van a hálózati kábel tövében?
Nos az, hogy a törésgátló gumibigyó a dobozon belülre került.
Ez a villásdugó is csak innen nézve ennyire semmitmondó.
Mert ugye ha innen nézzük, akkor teljesen nyilvánvaló, hogy a pereme egy csípőfogóval lett olyan fazonúra harapdálva, hogy be lehessen dugni a földelt aljzatba is. Visszatérve egy pillanatra az előző képre, azért van kötés a hálózati kábelen, hogy kiérjen a töltő az előtérig, ahol is a motoromat (vagy valaki másét) volt szokásom áthuzalozni. |
Az úgy általában megszokott "piros a pozitív" helyett azért a "fekete a negatív" színjelölés lett bevetve, mert valószínűleg ekkor még nem volt kész az a fiók, amiben manapság az épp az ilyen jelölésekhez szükséges színes műanyag csöveket tartom. Vagyis mikor ez a töltő készült, akkor még a régi íróasztalom volt. |
Ennek a doboznak komoly belső kisugárzása van. Már úgy értem,
hogy a töltő rövidzár tűrését megvalósító izzó jelen esetben a dobozon belülre
került. Ebben az az okosság, hogy csinálhatok vele amit csak akarok, a töltő
semmiképp sem ég le.
Az "amit csak akarok" megfogalmazásba még az is beletartozik, ha az
akkut véletlenül
fordítva kötöm rá a töltőre. |
Mint az a mérésből kiderült, ez a töltő valóban 6 voltos akkukhoz készült.
Hogy
példás lenne a felépítése, az csak annyiban igaz, hogy negatív példának mondjuk
elmegy. Lásd az imént említett fehér vezeték tehermentesítését, vagy mondjuk a
közvetlenül az izzó mögött elvezetett hálózati kábelt. |
A vezeték középen átfúrva (na jó, akkor csak
egy kicsit belevágva),
majd odacsavarozva mint tehermentesítés, az annyira csúnya...
Ez a diódahíd valószínűleg egy EVA66-os tápegységből származik.
A figyelmetlenségem pedig ki tudja honnan. Már
úgy értem, hogy egészen idáig úgy
forgattam a tápegységet a pince elé tett
munkapadon, hogy az végig áram alatt
volt.
Íme a korábban érdekességként már megemlített
gumi átvezető, ami
nem becsúszott, hanem már eleve a dobozon belülre lett beépítve.
Egy akkutöltő esetében a kimeneti feszültség szűrésének épp csak annyi értelme van, hogy egy esetleges tápegységként való felhasználáskor (például a motor teljes újrahuzalozása), a szűretlen egyenfeszültség nem kergeti az őrületbe a motorba épített elektronikákat. Eredetileg a 250-es MZ-ben persze nincs semmi ilyesmi, az enyémben azonban idővel elektronikus lett a feszültségszabályzó, az indexrelé, és még részben a gyújtásrendszer is, az összeállítás fényét nagyban emelő, vagyis a fordulatszámmérőbe épített LED-es villogóról már nem is beszélve! |
Az amúgy 12 voltos biluxizzó két fele párhuzamosan lett kötve. Valószínűleg azért mertem ennyire fixre beszerelni, mert az izzó csak akkor kaphat 12 voltot, ha tegyük fel fordítva kötöm rá az akkut a töltőre. Egyébként csak a töltő és az akku feszültsége közötti különbség esik rá, vagy a töltő teljes feszültsége, de az is csak akkor, ha rövidre zárom a kimeneti kapcsokat. |
Erre a trafóra részemről azt mondanám, hogy ez
szovjet. No nem
mintha számítana, hiszen nem volt semmi baj az orosz trafókkal.
A dobozban a belsejét alulról tartja két
csavar, melyek közül az egyik rozsdás, míg
a másikon savas maródás nyomai láthatók. Gumiláb pedig egyszerűen nincs.
Ezt most így ahogy van, vagyis szépítő kötözés nélkül teszem el. Természetesen még véletlenül sem azért, mintha nem lenne a közelben a kábelek normális módon történő összefogatásához kötegelő, csak most épp akkora kupi van a pincében, hogy azt a sarkot ahol azok épp vannak, azt most egyszerűen nem érem el. |
Mivel még a múltkoriban bemutatott másik, vagyis a 12 voltos akkutöltő is az előtérben hevert, értelemszerűen a ma felboncoltat is azon helyeztem el, amiről azonnal leesett, mire fel ahelyett, hogy a helyükre vittem volna őket (lomos pince), inkább csak megcseréltem a sorrendjüket. |
Ez a helyszín olyan szépen alakul, hogy mire odajutok a polcdeszkák festésével, hogy már csak vissza kelljen rájuk pakolnom, addigra remélem már tényleg nem lesz itt semmi. |
A mindkét képbe belógó drótkefék látványából
egyértelmű, hogy épp csak
egy kicsit kell odébb néznem, hogy elmenjen a kedvem az egésztől.
Aztán
itt van még a Melodyn rádió is, amivel egyszerűen nem tudom eldönteni, hogy mi
legyen. A minap például azt álmodtam meg, hogy fogok egy papírdobozt, például
olyat, amiben mondjuk a 6030-as STB volt (mert az jó nagy), majd addig
fűrészelem a rádiót, míg csak bele nem fér. Már úgy értem azért, mert így a
rádió is megmaradna későbbi kísérletezéshez, és a helyet se nagyon foglalná.
Persze azt is megtehetném, hogy dobozolás nélkül teszem be valahova, csak ugye
úgy egyrészt porosodna (épp a minap porszívóztam le), másrészt még ha be is
tekerném a por ellen mondjuk újságpapír helyett folpackba, akkor is nagyon
foglalná a helyet. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.