Farigcsálok -178- hosszúszárú tokmánykulcs
(esztergához)
A mai napon bemutatásra kerülő apró építési projektre az igény már olyan régi, mint az esztergára szerelt tokmány. Mivel elsőnek nem ilyen tokmány volt a gép tengelyén, akkor még úgy gondoltam, hogy keményfából fogok faragni egy olyan nagy belső átmérőjű fogót, amivel aztán majd kényelmesen rá fogok tudni fogni a tokmánykulcs nélküli tokmány burkolatára. |
Mármint arról a típusú tokmányról van szó, amiből a fiók közepe táján kettő is látható. Ami még szintén látható, hogy mióta ez a tokmánykulcs témájú feladat megváltozott, azóta valahogy egyre több és több tokmánykulcsom kezd lenni. |
A gyári tokmánykulcsokkal az a baj, hogy még ez a legkisebb szárú is beleakad a tokmányba fogott most épp csiszolótárcsába, de amúgy akármibe. Amennyiben valami csoda folytán mégsem teszi, a kulccsal akkor is kényelmetlen odaférni a tokmányhoz. Magán a helyzeten ugyan van mit megmorogni, de az eszközökön már nem igazán, hiszen a tokmány és a kulcsa az eredeti pozíciójukban tökéletesen megfelelnek a feladatra, épp csak itt nem szerepelnek valami jól. |
Itt is van három újabb tokmánykulcs, de
hozzáférni a szűk
helyre szerelt tokmányhoz persze egyikkel sem lehet.
Az előbb mutatott hatalmas csiszolótárcsa amúgy még csak hagyján (mert ugye az legalább nem szedi le a bőrömet), ez a rézszőrű drótkorong az idők folyamán azonban már annyiszor állt bele az ujjaimba (ez amúgy akár még a puszta óvatlan megfogásakor is előfordulhat), hogy ezzel a helyzettel most aztán már tényleg kezdenem kell valamit. Hogy ezt mióta mondogatom? Ugyan ki emlékszik vissza olyan régre... |
Míg az egyik tokmánykulcs szára 10 milliméteres, addig erre a másikra 8,5-ös csőre lenne szükség toldásként. Kezdetben úgy képzeltem el a tokmánykulcs toldását, hogy lefűrészelem róla a hajtókart, mindössze néhány milliméternyit hagyva belőle mindkét irányba kilógva, majd ráhúzok a tokmánykulcsra egy a hajtókar maradékához illően bereszelt csövet. Esetleg össze is ragasztom, vagy csavarozom a két anyagot. A cső másik vége persze kapott volna egy új hajtókart, ami lehetett volna akár egy keresztben belefúrt csavar is. Végül egészen másként alakult, amit persze szégyenlős nem lévén mindjárt meg is mutatok. |
Konkrétan
úgy alakult, hogy bár a megoldás épp ott volt velem szemben, az unottan az
elektromos
szerszámletevős polcra dobott tokmánykulcs mellett (lásd azokat a "T" alakú
hajtókarokat a piros kisvödörben), attól én még egyrészt felfedező, másrészt
rendrakó kőrútra indultam. |
És már indultam is a minap a szelektív gyűjtő mellett talált kábelekkel a lomos pince irányába. Tettem ezt ugye egyrészt azért, hogy ott a helyükre tegyem őket, másrészt pedig a tokmánykulcs szárának meghosszabbításához szükséges csövet is fel kellett valahol kutatnom. |
Erre fel már mindjárt nyitásképp kezembe akadt
egy HDD és egy USB töltő.
Ezzel a két a bigyóval az a baj, hogy így hirtelen sehová sem illenek.
Márpedig a tokmánykulcs szárának hosszabbításán felül a mára kitűzött cél az, hogy lehetőleg amit csak látok, érek, útban van, nem oda való, az ha nem is mind, mert ugye az azért egyrészt túlzás, másrészt lehetetlen volna, de lehetőleg jórészt a helyére kerüljön. Hogy ennek az amúgy rémesen nagy ívű tervemnek legalább egy kicsi esélye legyen megvalósulni, nyitásképp a fagyis dobozt tettem be a helyére. |
Majd
a kábel és a HDD következett, mely tételekkel - megjegyzem igencsak sajnálatos
módon - mindössze idáig, vagyis a Vladimírtól kapott AKAI deck tetejéig
jutottam. A HDD mondjuk áthelyezhető volt a többi közé, az audió és videó
kábeleket tartalmazó dobozt azonban nem találtam meg. Nagy itt a rend... |
Mármint ezt, amiben sajnos semmiféle a
tokmánykulcs szárának megtoldására
alkalmas csövet, vagy bármi más alkalmatosságot sem találtam.
Épp mint ahogy ebben a direkt elfelejtett szerszámokat tartalmazó fiókban sem.
Apukám dobozai közül pedig azért nem tudom
elővenni a "szerszámok"
feliratút, mert ezek a dobozok ugye már rég ki lettek ürítve.
A valaha a lakásban őrizgetett, amúgy szintén feleslegesnek tűnő szerszámokat tartalmazó hatalmas papírdoboz is üres. Pontosabban szólva piros hasábok vannak benne, de ez persze most mindegy. Majd mikor azokat keresem, akkor persze már nagyon nem lesz az! |
Ezeket a szerszámnyeleket az esztergakés építős projekthez vettem, amivel persze még szintén nem tartok sehol. Amúgy még ha bele is lehetne varázsolni valamelyikbe a tokmánykulcsot, az a megoldás - csak úgy magában legalábbis - még mindig nem lenne jó, mert ugye a nyél bár viszonylag jól fogható, azonban ehhez a feladathoz még mindig rövid. |
Ezek a hajtókarok viszont tökéletesen
megfelelnek a feladatra! Ráadásul, mivel
kettő van belőlük, így az egyik felesleges, vagyis bátran elhasználhatom másra.
Juj de nagyon útban vagy! Szólt oda
vészjóslón
a szerző a tokmánykulcs hajtókarjának.
Ha lenne egy rendes asztalom (ezt értsd úgy, hogy még négy ember sem volna képes felemelni), rajta egy százas satuval, akkor abba a tokmánykulcsot befogva, rátámasztva egy hidegvágót, megküldve egy kilós kalapáccsal, akár egy ütéssel is kivitelezhető lett volna a feladat. Mivel a munkapadra fogatott 60-as satu, meg a kiskalapács kevés volt (a hidegvágó hiányáról már nem is beszélve), kénytelen voltam bevetni egy flexet. |
Az anyagot keresztben elvágva ugyan egyszerűbb
lett volna a további munka, no
de ki tud így ebéd után gondolkodni? Na jó, nekem már előtte sem nagyon ment...
Azért ezt a megoldást választottam, mert az
esztergával megpörgetett
anyagnak nyomott csiszolótárcsa nekem már többször is bevált.
Mivel ezt a tokmánykulcsot egy kínai tokmányhoz
adták, így nincs rajta
mit csodálkozni, hogy a keménységére leginkább a "bili vas" jelző illik.
Eláruljam,
hogy házilagos eszközökkel (mármint az enyémekkel) hogyan lehet ezt a két
anyagot könnyen, gyorsan, és persze egyszerűen egyesíteni? Sehogy! Persze ha
lenne itthon hegesztő trafó, és persze tudnék is hegeszteni, akkor nem lenne egy
megoldhatatlan feladat. |
Bár magam is komolyan elcsodálkoztam rajta, hogy az ebéd utáni félálomban ez egyáltalán előfordulhatott, de végül sikerült megtalálnom a helyes utat. Mármint azt, hogy a tokmánykulcs épp méretes maradékából egy szabványos végű BIT-et kell köszörülnöm. |
Bár amit keresek, annak nagyjából úgy kell
kinéznie, mint a képen látható
eszközöknek, de persze egyikük sem az. Mármint nem köszörűkorong.
Hurrá! Kiáltott fel a látvány kapcsán a szerző boldogan.
Majd múlt is el rögvest a jókedve, amint ezt a
két össze nem
tartozó valamit egy könnyed mozdulattal kettéemelte.
A szortimentben ugyan vannak köszörűkövek de azok mind kicsik.
Ez pedig üt!
A hosszú acélpálcával azt ellenőrzöm, hogy vajon a tokmányban van-e a hiba. Jelentem nem, tényleg a köszörűkőbe sikerült a tengelyt csálén beleragasztani. Mármint nem nekem, hanem még a gyárban, ami bárhol is történt, szerintem szégyen. Az meg ugye pláne az, hogy utána még el is adták! No de a szocialista kereskedelem már csak ilyen volt. Már úgy értem, hogy a beragasztott tengelyű köszörűkő még valamikor a 80-as évekből származik. |
Ez viszont egy már viszonylag friss beszerzés,
mely szerszám annyira szép, hogy még
sosem mertem használni. Most is csak a látvány kedvéért fogtam be a tokmányba.
Ebbe a kicsi tokmányba viszont nem a látvány
kedvéért fogtam be a
tokmánykulcs maradékát, hanem azért, hogy jó fogás essen rajta.
Mint azt épp az imént említettem volt, ez a kicsi köszörűkő a jelen feladatra teljesen alkalmatlan. Ez kérlek egészen biztos, mert attól, hogy ez már csak puszta ránézésre is így van, attól én azért még kipróbáltam. (lásd az anyagmaradványokat a késtámaszon) |
A csiszolótárcsa már jobb választásnak bizonyult, csakhogy ezzel is van egy kis bibi. Mármint az, hogy a smirgli háta és a tárcsa között a kapcsolat nem fix, hanem tépőzáras, vagyis puha. Részemről készülök is elkövetni az ilyen esetekre ehelyett egy merevhátú, konkrétan fadarabra ragasztott smirgli felépítésű megoldást. Csak ugye én, meg az én nagyszerű terveim, pláne azok várható megvalósulási ideje... |
Tudod hogyan kell kézben tartott kerek anyagra
szabályos
hatszöget varázsolni? Ha igen, akkor jó neked...
Mivel a csiszolótárcsa széle ehhez a feladathoz túl puhának bizonyult, a nagyja anyag ledolgozása után kénytelen voltam bevetni a satut és a reszelőt. Magamról, aki ugye a reszelőt félálomban tologatta, már nem is beszélve! |
Hogy szépségversenyre nem fogom benevezni, az
nyilvánvaló, de amúgy
tökéletes lett. Na jó, akkor csak ahhoz képest az, hogy én csináltam.
Kezdetben még úgy volt, hogy ezt az immáron BIT-té avanzsált tokmánykulcsot - már csak azért, hogy ki ne essen - beragasztom a hajtókarba mondjuk Gumiám pasztával, de erre végül nem került sor, mert mint az kiderült, a hajtókar vége valahol belül mágneses, vagyis ragasztás nélkül is stabilan megtartja a BIT-et. |
A tokmányba ezentúl semmi akkora betét be nem fogható (mert ugye az nem fér el a gépágytól), amitől a hajtókar keresztvasa (ami amúgy műanyagnak tűnik) ne tartana megfelelő távolságot. Vagyis hurrá! Ismét sikerült megoldanom egy nem is olyan apró problémát. |
Azt mondjuk még nem, hogy hol legyen a helye az
immáron hosszúszárú
tokmánykulcsnak, de ez azért már csak nem fog problémát okozni.
Mondjuk ahogy én magamat ismerem, tulajdonképpen bármin
képes vagyok fennakadni. Remélem ezzel nem így lesz...
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.