Akkus csavarbehajtó, illetve fúrógép
(szétszedése rendelésre)
![]() |
Mai szétszedésem tárgya ez az akkumulátoros fúrógép, illetve csavarbehajtó. Ez egy annyira jópofa szerszám, hogy nem is értem, hogyan lehettünk el nélküli hosszú évtizedekig. |
![]() |
Ide lehet betenni az éppen használaton kívüli csavarbehajtó bitet. |
![]() |
Tulajdonképpen formás darab, minek okán szinte nincs is szívem szétszedni. |
![]() |
Miért kell manapság mindent becézni? Miért nem lehet egyszerűen ráírni, hogy ronda? Ráadásul odaírják, hogy "france" ami azért elég valószínűtlen. |
![]() |
A mindkét oldalra kilógó fekete gomb az irányváltó. |
![]() |
A fordulatszám percenként nullától 550-ig terjed. Mondjuk azt sejtettem, hogy nullától indul, különben állandóan forogna. 18 voltos akku kell neki, valamint további adat, hogy maximum 10-es fúró fér bele a tokmányába. Alulra kisbetűvel oda van írva hogy kínai. Nem megmondtam, hogy nem francia! |
![]() |
A tokmány mögött a körben számozott nyomaték szabályozó kapcsoló van. Ezzel lehet beállítani a gép maximális nyomatékát. Ha megáll a tokmány (mert betekerte a csavart), akkor nem tépi le a csavar fejét. Illetve nem ég le az állóra fékezett motor. Vagy épp nem fordítja ki a csuklónkat. |
![]() |
Szemből nézve hagyományosnak látszik a tokmány, de ez már az újfajta megoldású. Vagyis nem kell hozzá tokmánykulcs. Egy belső áttételen keresztül ugyanis kézzel is meg lehet húzni annyira, hogy jól megfogja a fúrószárat. A csavarbehajtó bitek vége pedig amúgy is hatszögletű. |
![]() |
Van rajta hűtőlyuk is. |
![]() |
Ide való az akkumulátor. Akkut persze nem adtak hozzá a piacon. |
![]() |
No de sebaj, ugyanis akad itthon hasonló gépem. Ezt egyszer megpróbáltam csavarbehajtásra használni. Salgó polcokat szereltem össze. Tehát nem ki, hanem be kellett volna tekernie a csavarokat. Ha csak egy kicsit is szoros volt a csavar (használt alkatrészek voltak), már nyekegett is szegény gép, ezért lecseréltem egy egy lóerős Bosch fúrógépre. Na az meg folyton le akarta tépni a karomat... |
![]() |
Sajnos ez az akku - a szükséges 18 helyett - csak 9,6 voltos. No de annyi baj legyen! Legfeljebb lassabban fog tőle forogni a motor. |
Na most nemhogy forog, de még egyenesen füstöl is!
Először mondjuk csak
egy kicsit füstölt, mire fel előkaptam a kamerát és nyomtam neki.
Ennél
jobban nem indult be, azonban ezt a mennyiségű füstöt stabilan tudta.
Bezzeg kibontva már nem füstöl!
![]() |
Ez itt az akkumulátor csatlakozója. Alulra fekete vezeték megy, felülre pedig piros. (csak lemaradt a képről) Aki esetleg azt gondolná, hogy a piros vezeték a pozitív, na annak elárulom, hogy téved! |
![]() |
A gép kapcsolója, mely egyben a fordulatszám-szabályozó is. Gondoltam szétszedem, bár jelen esetben nem az elektronikán van a hangsúly, hanem a mechanikán. |
![]() |
Ez a szabályozó elem. Impulzusszélesség-modulációval dolgozik a masina, minek okán ki is hallatszik a sípolás a motorból. |
![]() |
Ez egy BUZ11-es típusú FET. Nyitott állapotban nagyon pici a belső ellenállása. Mindössze 40 mΩ! Vagyis nem esik rajta szinte semmi az amúgy is alacsony akkumulátor feszültségből. Mivel kicsi a veszteség, ezért még csak nem melegszik. |
![]() |
Ekkorka az egész motor. |
![]() |
Még a komplett áttétellel együtt sem valami nagy. |
![]() |
Mióta a gyerek is kapott egy fényképezőgépet, azóta nem lehet megállítani. Mindenbe beledugja! |
![]() |
Levettem a motort az áttételről. Gondoltam szétszedem, csak ugye minek? Annyi motort szétszedtem már, ez se más mint a többi. Mondjuk a szénkeféi - a fokozott áramfelvétel miatt - a megszokottnál komolyabb felépítésűek. |
Így működik a fordulatszám-szabályozó.
Jól hallatszik a motor zaja mellett az előbb már említett sípolás.
Beültem a fürdőszobába az elmosogatandó lomokkal.
Azért káromkodom,
mert az alkatrészekről lemosott zsír rendre átköltözött a kezemre.
Mivel nehéz felfogni a látványból a működést, ezért leírom.
A tokmány forog, a villanymotor tengelyén a fogaskerék is forog.
A motor fogaskereke most épp nincs a képen, hiszen akkor nem látnánk
bele az áttételbe. Oda megy be a három műanyag fogaskerék közé a
meghajtás.
Amit fogok, az persze áll, hiszen amúgy hozzá van rögzítve a fúrógép házához.
A fényes fogaskerék koszorú alapesetben áll, ekkor átviszi a forgást az áttétel.
Ha túl nagy a nyomaték, akkor a fogaskerék koszorú elemelkedik a golyóktól
és a belőle kiálló pöckök a golyókon kattogó hangot hallatva megszakítják
az
áttételt.
Vagyis ha a fényes fogaskerék koszorú forog, akkor
a tokmány megáll.
Aki ebből a leírásból felfogta a
működést, az mehet is gépésznek!
Így működik a nyomaték-határoló.
Nagyobb fokozatban a fele
feszültségű akkumulátortól elgyengült motor át sem
ugratja.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.