Akkus csavarbehajtó, illetve fúrógép (szétszedése rendelésre)
Mai szétszedésem tárgya ez az akkumulátoros fúrógép,
illetve csavarbehajtó. Ez egy annyira jópofa szerszám, hogy nem is értem,
hogyan lehettünk el nélküli hosszú évtizedekig.
Ide lehet betenni az éppen használaton kívüli
csavarbehajtó bitet.
Tulajdonképpen formás darab, minek okán szinte nincs is szívem
szétszedni.
Miért kell manapság mindent becézni? Miért nem lehet egyszerűen
ráírni, hogy ronda? Ráadásul odaírják, hogy "france" ami azért
elég valószínűtlen.
A mindkét oldalra kilógó fekete gomb az irányváltó.
A fordulatszám percenként nullától 550-ig terjed. Mondjuk
azt sejtettem, hogy nullától indul, különben állandóan forogna. 18 voltos
akku kell neki, valamint további adat, hogy maximum 10-es fúró fér bele a tokmányába. Alulra kisbetűvel
oda van írva hogy kínai. Nem megmondtam, hogy nem francia!
A tokmány mögött a körben számozott nyomaték szabályozó kapcsoló van. Ezzel
lehet beállítani a gép maximális nyomatékát. Ha megáll a tokmány (mert
betekerte a csavart), akkor nem tépi le a csavar fejét. Illetve nem ég le az
állóra fékezett motor. Vagy épp nem fordítja ki a csuklónkat.
Szemből nézve hagyományosnak látszik a tokmány, de ez már az
újfajta megoldású. Vagyis nem kell hozzá tokmánykulcs. Egy belső áttételen
keresztül ugyanis kézzel is meg lehet húzni annyira, hogy jól megfogja a fúrószárat.
A csavarbehajtó bitek vége pedig amúgy is hatszögletű.
Van rajta hűtőlyuk is.
Ide való az akkumulátor. Akkut persze nem adtak hozzá a
piacon.
No de sebaj, ugyanis akad itthon hasonló gépem. Ezt egyszer
megpróbáltam csavarbehajtásra használni. Salgó polcokat szereltem össze.
Tehát nem ki, hanem be kellett volna tekernie a csavarokat. Ha csak egy kicsit is
szoros volt a csavar (használt alkatrészek voltak), már nyekegett is szegény
gép, ezért lecseréltem egy 1 lóerős Bosch fúrógépre. Na az meg folyton le
akarta tépni a karomat...
Sajnos ez az akku - a szükséges 18 helyett - csak 9,6
voltos. No de annyi baj legyen! Legfeljebb lassabban fog tőle forogni a
motor.
Na most nemhogy forog, de még egyenesen füstöl is!
Először mondjuk csak
egy kicsit füstölt, mire fel előkaptam a kamerát és nyomtam neki.
Ennél
jobban nem indult be, azonban ezt a mennyiségű füstöt stabilan tudta.
Gondoltam kinyitom s megnézem, hogy mégis mi a csuda füstöl benne.
No persze ha
nem füstölne, akkor is kinyitnám, hiszen direkt ezért vettem. Amúgy még
tiszta szerencse, hogy hibás! Már úgy értem, hogy mi a csudát kezdenék vele, ha
tegyük fel jó lenne?
Bezzeg kibontva már nem füstöl!
Ez itt az akkumulátor csatlakozója. Alulra fekete vezeték
megy, felülre pedig piros. (csak lemaradt a képről) Aki esetleg azt gondolná, hogy a
piros vezeték a pozitív, na annak elárulom, hogy téved!
A gép kapcsolója, mely egyben a fordulatszám-szabályozó
is. Gondoltam szétszedem, bár jelen esetben nem az elektronikán van a hangsúly, hanem
a mechanikán.
Ez a szabályozó elem. Impulzusszélesség-modulációval
dolgozik a masina, minek okán ki is hallatszik a sípolás a motorból.
Ez egy BUZ11-es típusú FET.
Nyitott állapotban nagyon pici a belső ellenállása. Mindössze 40 mΩ!
Vagyis nem esik rajta szinte semmi az amúgy is alacsony akkumulátor feszültségből.
Mivel kicsi
a veszteség, ezért még csak nem melegszik.
Ekkorka az egész motor.
Még a komplett áttétellel együtt sem valami nagy.
Mióta a gyerek is kapott egy fényképezőgépet, azóta nem lehet
megállítani. Mindenbe beledugja!
Levettem a motort az áttételről. Gondoltam szétszedem,
csak ugye
minek? Annyi motort szétszedtem már, ez se más mint a többi. Mondjuk a
szénkeféi - a fokozott áramfelvétel miatt - a megszokottnál komolyabb felépítésűek.
Így működik a fordulatszám-szabályozó.
Jól hallatszik a motor zaja mellett az előbb már említett sípolás.
Íme az áttétel, illetve annak egy része. Ide középre
csatlakozik a motor fogaskereke. Nem egy bonyolult valami. Szerencsére nem lehet rosszul
összerakni, ezért inkább nem is próbálom meg.
Na most ez a fúrógép szerelés, ez nem egy tiszta munka.
A vastag zsírzás ellenére lelkesen potyognak belőle
kifelé a fogaskerekek.
Valamint egy egész csapat csapágygolyó is kiszabadult valahonnan.
Ez a kép azt a nyomot ábrázolja, melyet egy a lábamra
hulló fogaskerék hagyott maga után. A különös mintából sikerült megjósolnom,
hogy ebből bizony egy koradélutáni fürdés lesz!
Kiszedtem a helyéről az összes bigyót.
Ezzel így sajnos semmiképp sem lehet tovább dolgozni.
Beültem a fürdőszobába az elmosogatandó lomokkal.
Azért káromkodom,
mert az alkatrészekről lemosott zsír rendre átköltözött a kezemre.
Kétszer mentem neki Ultrával és VIM-el, végül sikerült
annyira lemosnom minden részletet, hogy legalább ne fogjon. Gondoltam leszedem a
tokmányt, ezért kitekertem a tokmány közepében egészen mélyen ülő, amúgy balmenetes
csavart.
De a tokmány ettől még nem jött le, minek okán elkezdtem ütni ezzel a
pontozóval.
Erre fel beleszorult a pontozó a csavar lyukába.
Mindegy, mert majd csak lesz valahogy. Addig is nézzük
meg közelebbről az
áttételt. Most már, hogy nem áll minden zsírban, látszik mi micsoda.
Persze azért még vannak kérdések. Például hová valók ezek
a golyók?
Most épp alul van a tokmány, s annál fogva fogom az áttételt.
Először ezt a három fém fogaskereket kell betenni.
Aztán jön ez a köztes tengelyes fogaskerekes tárcsa.
Kisvártatva pedig az, hogy elgondolkodom rajta,
miszerint: Mégis hova a csudába való ez a
fogaskerék?
Kiszedtem az eddigieket, majd berakosgattam a mélyben található
lyukakba a golyókat. Kétszer annyi golyó volt mint lyuk, ezért minden lyukban
két golyót helyeztem el.
A belül fogazott henger egyik szélén vannak ezek a kiálló
részek. Ezek mennek neki a golyóknak. Jó játék ez az összerakás! Mikor
ugyanis szétszedtem, na akkor ezekből a részletekből semmit sem láttam a
zsírtól.
Golyók, fogashenger, három fém fogaskerék. Eddig jó.
Most jön a jobbra látható valami.
Ezt betéve újabb három üres tengelyt kapok
eredményül.
Ide jönnek a műanyagból készült fogaskerekek. Szerintem jobb volna
ha itt is fém fogaskerekek lennének. Valamint ez a rész mintha bentebb lenne
a kelleténél. Vagyis a motor fogaskereke nem illeszkedik teljes
szélességében ehhez a háromhoz. Pedig nem hagytam ki semmit. Mondjuk ha
beraknék egy egy (illetve pontosan három) alátétet a fogaskerekek alá...
Mivel nehéz felfogni a látványból a működést, ezért leírom.
A tokmány forog, a villanymotor tengelyén a fogaskerék is forog.
A motor fogaskereke most épp nincs a képen, hiszen akkor nem látnánk
bele az áttételbe. Oda megy be a három műanyag fogaskerék közé a
meghajtás.
Amit fogok, az persze áll, hiszen amúgy hozzá van rögzítve a fúrógép házához.
A fényes fogaskerék koszorú alapesetben áll, ekkor átviszi a forgást az áttétel.
Ha túl nagy a nyomaték, akkor a fogaskerék koszorú elemelkedik a golyóktól
és a belőle kiálló pöckök a golyókon kattogó hangot hallatva megszakítják
az
áttételt.
Vagyis ha a fényes fogaskerék koszorú forog, akkor
a tokmány megáll.
Aki ebből a leírásból felfogta a
működést, az mehet is gépésznek!
A motor szemből.
Itt volt ez a vaslemez, ami első ránézésre teljesen
feleslegesnek látszik, hogy itt legyen!
Viszont ha innen nézem?
Így már teljesen érthető, hogy minek van itt. Ez zárja le az áttételt,
hogy ne dőljön ki belőle a zsír.
Összeszereltem, majd a tokmányba szorult pontozónál fogva
befogtam a satuba.
Mielőtt elkezdtem volna ütni, nekiálltam és tekergettem
egy kicsit. Mint
az a képen látható, a tokmány menetes. Ráadásul jó masszívan rögzült, hiszen hiába ütöttem a kalapácsommal,
még csak meg sem mozdult!
A tokmányt leszedve, most épp szemből nézzük az áttételt.
Egyelőre még nem látszik belőle semmi.
A két csavart kitekerve lejön a helyéről tokmány mögötti kúpos
rész.
Itt a lényeg, vagyis a nyomaték szabályozó vezérlője. Mikor a
kúpos részt tekergetjük, akkor ezeken az emelkedő lépcsőkön keresztül egyre
erősebben nyomjuk neki a golyókat annak a csőnek (ott ahol a kitüremkedések
vannak), így a golyók egyre nehezebben ugorják át a kiugró vállakat.
Ez a három közbetét is itt volt. A bal oldaliból pöckök
lógnak ki, melyek a rugókba illeszkednek. A középsőből kilóg három szárny, ezek
támaszkodnak a fentebbi képen látható lépcsőfokokra. A jobb oldali lap
mindeközben
összetartja az egészet. Már ha épp ott van a helyén.
Ez itt a tokmány mögötti rész. Ezen van az a kúpos borító,
melyet
tekergetve a nyomatékot szabályozzuk. A rugók másik végén a korábban látott,
kettesével behelyezett golyók vannak. Tulajdonképpen szöveges feladatot
csináltam a robbantott ábrából.
Meg persze egy szép nagy kupit az asztalon. Még tiszta szerencse, hogy
hullámpapíron álltam neki szerelni, így most nem kell lemosnom az
asztalt! Végül összeraktam a gépet, hiszen alapvetően semmi baja. Ugyan most épp
nincs az áttételben egy csepp zsír se, de valahogy nincs is kedvem
beletenni.
Meglehet leveszem róla a tokmányt, majd összekombinálom egy
reszelőnyéllel. Jó lesz mondjuk a sorjázó fúrókhoz befogó szerszámnak. Ez hülyeség, hiszen
nemrég vettem néhány olyan bitet, ami pont sorjázó, és igazándiból az, nem
pedig holmi
csigafúró. Mondjuk a sorjázó bitet, azt például belefoghatnám ebbe a gépbe. Már csak az
akkumulátor hiányzik a projectből. No de minek törném magam? Akad itthon fúrógép több
is, még akkusból akkus is.
Így működik a nyomaték-határoló.
Nagyobb fokozatban a fele
feszültségű akkumulátortól elgyengült motor át sem
ugratja.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.