Visszajelző doboz motorkerékpárra
(magam barkácsoltam)
A mai napra előirányozott feladat mindössze
annyi volt, hogy a képen látható
dobozfedőt - természetesen a drótokkal együtt - le kell vinnem a pincébe.
Mikor a csavaros dobozok előtt
tornyosuló vackokat megláttam, a kialakult nagyszerű hangulat emelése végett,
egyrészt menten rájuk dobtam a dobozfedőt, másrészt azon a nyilvánvaló kérdésen
kezdtem lamentálni, hogy nekiálljak-e rendet csinálni, vagy inkább vágjak ki
mindet a szemétbe? |
Nyitásképp előkaptam egy a bordó köpenyem segítségével mosás közben az uncsi fehérről rózsaszínűre változtatott kesztyűt, mert ekkor már tudtam, hogy rövidesen olajos helyeken fogok turkálni. |
Hogy mégis mit keresek a motoros cuccaimat tartalmazó dobozban? Nos éppen azt, ami tán a legjobban virít a színes lámpácskáival. Mi az, hogy minek keresem? Nos azért, mert a minap (vagy már ki tudja milyen régen) megemlítettem egy másik szétszedtem cikkben. |
De persze az is lehet, hogy nem is a
visszajelzőket tartalmazó dobozkát kerestem,
hanem az amúgy szintén általam még az MZ motoromhoz épített indexlámpát.
Ebből a dobozból pedig az a műszer került elő,
melyet valaha szintén az MZ-ben
hordtam, hogy legyen mivel beállítani a barátaim motorján a töltőfeszültséget.
Hogy hagyományos gyújtótrafót
fogok-e szétszedni, azt most így hirtelen meg nem tudom mondani (amúgy
valószínűleg igen), azt azonban biztosan tudom, hogy a szovjet elektronikus
gyújtást már többször is megemlítettem. |
A mai téma a visszajelző doboz lesz, míg az
általam kreált indexet majd
csak akkor fogom bemutatni, ha sikerült mellé szereznem egy gyárit is.
A lomos pincében az asztalon hever egy csomó szétszedésre, illetve bemutatásra odakészített tárgy, míg a fáspincében az a helyzet, hogy szétszórva a polcok szélein. Ez meg itt az előtérben álló szekrény, melynek takarítószeres polcára valahogy egyáltalán nem illik a sárga füles. |
Mindeközben a lakásban található
asztal pultján is hever egy csomó bemutatásra váró tárgy. Az persze igaz, hogy
mint ahogy szinte mindig, úgy most is én vagyok a barom, hiszen én indítottam a
kincseim ellen egy amolyan átfogónak tekinthető támadást, melynek végül az lett
az eredménye, hogy minden igyekezetem ellenére, érzékelhető haladást eddig még
egyetlen helyszínen sem sikerült elérnem. |
Mire fel letettem magam elé ezt az apró dobozt.
Ez valaha úgy volt felszerelve a motoromra, ami akkoriban egy 250-es MZ volt,
hogy a kormánytartó bilincsekkel egybeépített műszertartók között virított. Már
meg sem kérdezem, elmondjam-e miért, hiszen úgyis tudod, hogy vissza sem tudnál
tartani. |
Arra
persze senki sem kötelezett, hogy ennyire túltoljam a dolgot, csak gondoltam ha
már egyszer nekiállok a hiányzó, illetve feltétlenül szükséges lila visszajelző
felszerelésének, akkor megadom a módját. |
Na most a formák kiválasztása nem úgy történt, hogy válogattam a boltban, hogy melyik izzó foglalata milyen alakú és méretű legyen, hanem úgy, hogy olyat vettem, amilyen formájút épp kapni lehetett, majd megpróbáltam őket ízlésesen, jelen esetben szimmetrikusan elhelyezni. |
A csatlakózó lábainak feliratozása nem tintával
történt, hanem
úgy, hogy belekarcoltam őket a puha alumíniumba.
Az előbb említett puha alumínium nem a doboz anyaga, hanem az csak tapéta, melyen egy későbbi karambol komoly nyomokat hagyott. Ez az eset úgy történt, hogy míg én úgy gondoltam, hogy azon a zöldön még átférek, addig a Trabantos úgy, hogy ő még bőven kifordul előttem. No de ezt egyszer már megénekeltem... |
Történt egyszer, egy szép nyári napon, Hogy buktam fel motorral, de nagyon. Az események akképpen történtek, Ahogy itt alant leírom tinéktek. Mentem magamban egy úton, vagyon vagy hatsávos, Úgy ítélem meg, helyzetem igen biztonságos. A megengedett sebességet túlléptem. Csak 110, de csoda, hogy túléltem. Robogok sebesen büszkén és merészen, Jött is egy Trabantos, éppen be elébem. Rám veti tekintetét, riadtság szemében, Meg is állt az útnak éppen közepében. Gondolám kerülöm ki szegénykét jobbról, De ott kerítés volt vastag kemény drótból. Ha arra vettem volna a menetirányom, Magamat a rácson csúful átdarálom. Kerülném hát balra az NDK csodáját, Az ég áldja meg a sofőrnek mamáját. Gondoltam szabad utamat tán balra meglelem, De egy trolibusz közelgett pont szemben velem. Ikarusnak e terméke igen igen remek, Riadt utasok néztek velem farkasszemet. Az út ezen eltelt idő alatt, Alattam vészesen elszaladt. Mivel nemigen volt más választásom, Elővettem akrobatikus tudásom. Bár sosem ment a fejen állas a suliban, De rájöttem, itt most keményebb buli van. Ha veszélyben az élet, néha kénytelen, Az ember megtenni, mit máskor sohasem. Magamban gondoltam, fejre azért sem állok, Pukkadjanak meg mind a torna tanárok! Az ütközés közelgett, az időm lejárt, Hagytam a csudába a torna tanárt. Ott állt a Trabant, s csak egy út volt előttem, Nincs tovább, a többi esélyem mind ellőttem. A Trabantot mint tornász, szépen átugrottam, Majd sebesen - száztízzel - tovább futottam. Jött az első lépés, volt is vagy tíz méter, Megfogtam a földet bizony ám két kézzel! Elrepült a cipőm, zoknim is elhagyott, Hevertem a földön, s röhögtem egy nagyot. Megmozgattam testem, épp-e a csontvázam, Ezt még kit utáltam, annak sem kívántam. Örömmel konstatáltam, megvagyok és élek, Gondoltam merészen a földről felkélek. Néhányan látták, amint ott heverek, Gondolták serényen, ők majd segítenek. Próbálok felkelni, visszanyomnak öten, Mondván a csontomat, biztosan eltörtem. Ép vagyok, ép vagyok, csak szellemileg sérült! Komoly erőfeszítésem végül is megtérült. Megküzdöttem velük, pedig rosszkor jöttek, Mert valahogy épp vége volt minden erőmnek. Fel állék, sétálok, igen igen félek, Hová lett motorom, már utána nézek. Heuréka! Megvan! A távolban hever, De sajnos a látványa igen csak lever. Nem vagyok földműves, de mostan vethetek, Szegény gépemre immáron keresztet. Szirénázva gyorsan, megjöttek a mentők, Ellátni azonnal a sürgős teendőt. Kiugrik az orvos, a hangja átszellemült, Megkérdezi tőlem, merre van a sérült. Nézek rá bután, mint aki nem érti, Mit akar tőle a fehér ruhás férfi. Ja, a Trabantosnak? Nem lett semmi baja, Még csak meg sem görbült a haja! Hát az autója? Na az bizony tönkrement, Mázsás motorom az elejébe ment. Később kiderült, motorom megúszta, Trabantnak elejét éppen csak súrolta. Kérdi hát az orvos: A motoros hol van? Épp vele beszélgetsz! Ezt még nem mondtam? Ketten felkaptak, megvizsgáltak, rendben, Majd szétkenték a jódot egyetlen sebemben. Csak egy sebem lett, de az éppen a faromon, Nem vettem észre, hiszen azt nem láthatom. Elvittek a mentők a mentős kórházba, Ami található volt a Szobi utcába. Megfigyeltek, rendben, nincs belső sérülés. De mivel megyek haza, ha nincs alattam ülés? Lábam s bérletem van, az addig rendben, Csakhogy a nadrágom, az biz szétrepedten. A slicctől egészen a derék varrásig, Repedés tátong, az alsóm is kilátszik. Az ember fenekének van ugye két partja, Begyűrtem nadrágom, hátha az megtartja. Hogyan mutatok, ha gatyám kilátszik? Szorítottam nagyon, egészen hazáig. Minden rendben volt, csak ülni nem tudtam, Motorom elvitték, mennyire izgultam... El jő a másnap, s velem egy barátom, Ugyan a motorom vajh merre találom? Megleltük Fóton, törés az volt rajta bőven, A Gratzi busz mellett, egy roncstemetőben. Adok egy talicskát! Szólt a telepmester. Rémülten nézek rá, az meg minek kell? Hát a motorját, azt ugyan, hogy viszi el? Innen a kerekén biz az nem gurul el. Nem-e mester? Bízza csak azt ide! Ezzel megyek este, a barátnőm elibe. Túlzott volt kissé ez az optimizmus, Telepmester arcán leginkább cinizmus. Újra járt a gépem, tíz perc munka után, Semmi gáz, benzines, nem propán bután. Nos ez történt velem, még rengeteg éve, S most elküldtem nektek e verses levélbe. Annak gratulálok, ki idáig eljutott, Megtisztelt azzal, hogy engem elolvasott. |
Ez a sarusor gyári MZ alkatrész, ami eredetileg
valahol az ülés alatt volt a vázra csavarozva.
A visszajelzők doboza pedig egy úgynevezett Tanért mértani hasáb.
A doboz azért ítéltetett a visszajelző izzók
hordozására alkalmasnak, mert egyrészt
ki és visszapattintható a fedele, másrész az anyaga könnyen megmunkálható.
Íme
az apró doboz lényegi része. Az persze igaz, hogy a mindössze két színű vezeték
felhasználása okán a bekötés kissé áttekinthetetlen, mint ahogy az is, hogy ezt
a dobozt valószínűleg sosem kellett kinyitnom. |
A
dobozt tartó lemez fele hiányzik. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy a másik
fele (bár úgy is), hanem úgy, hogy ennek a fele. Na most ha nem, akkor sincs
semmi baj, hiszen a balesetveszélyes lemezvég nem került emberközelbe, mert az
be volt gyűrve a műszereket burkoló gumiharangok mellé. |
Ez
a kép "motorosok ellenőrzése a ligetben" címmel jelent meg a korabeli
rendőrújságban. Mondjuk ha olyan nagyon azért nem is, de alaposabban megnézve
kivehető a krómozott
csavarokkal díszített szegélyű ülésem, a már korábban említett első kislámpák, és még az
első sárvédőre szerelt repülő farka is. |
Ezt láttam valaha, mikor megnyomtam a fénykürt gombját.
Ez pedig a kislámpák visszajelzője volt.
Most jobbra indexelek, miközben nincs töltés.
A feleslegességük okán a vékony vezetékek nem
sarukkal
csatlakoznak az elosztóhoz, hanem rá lettek forrasztva.
A múltkor, mikor kipakoltam apukám szekrényét, megtaláltam az alumínium tapéta többi részét. Vagy ez már akkor volt, mikor az irattartókat pakoltam át? Ugyan ki emlékszik már az ilyesmikre... |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.