Transzverter
(12 voltból 220-at csinál, csak persze nem)
Már alakul, de még nem az igazi! Nem is oly
rég ezt a helyet a dugasztápok uralták.
Aztán belegondoltam. Mikor vettem elő közülük akár csak egyet is? Csak nem
soha?
Zsupsz! Mentek innen sebesen. De hiába minden rendrakási törekvésem, ha most
meg szétszedni való lomokat halmozok a nagy nehezen kiharcolt helyre.
Jöjjön a bal sarokból az a transzverter. Szegénykét kifejezetten
felboncolási célzattal szedtem ki a szemetesből.
Ennyit tud. Már persze ha tudja. Balra a
szivargyújtó csatlakozón bemegy a 12 volt,
s a fekete doboz 220 voltot varázsol belőle a szép fehér hálózati aljzatra.
A "szép fehér" jelző nem azt jelenti, hogy megúszta a strapát,
hanem konkrétan azt, hogy olyan, mint ami
még sosem volt használatban.
Ettől - már úgy értem, hogy a szivargyújtó dugó
hiányzó középső pöckétől -
eltekintve,
semmiféle használati nyom sem látható a szerkezeten.
Ami karc esetleg fellelhető rajta, az már a nálam történt
hányattatásból (hevert ez már mindenhol) ered.
Sokáig pihent egy "vegyes lom" feliratú dobozban,
melyet a céges autó rakterében
zötyögtettem.
Mivel a kocsiban hányódott, ezért nem csoda, hogy
egy kissé már
megkopott
a
szélén a fényezés. Vagyis mikor néhány évvel ezelőtt
kihúztam
egy
kupac szemétből (mit ne mondjak, igen hülye hobby ez nálam),
akkor
a jelenlegi állapotánál még sokkalta jobban mutatott.
Az "input" (bemenet) meg az "output" (kimenet)
rövidítése mióta I/P meg O/P?
Gondolom Input Power, meg Output Power. 12 volt be, 220 volt ki. 50 hertzes
és nem ellenőrzi az
akkut.
Vagyis egyáltalán nem figyeli, hogy vajon kiette-e
már az akkumulátorból annyira az
energiát,
hogy ezt abba kéne hagynia.
Ez amúgy egy szükséges funkció! Egyrészt az akku védelmében kell
(mélykisülés),
másrészt pedig üres akkuval nem indul el a kocsi.
150 wattot tud folyamatosan, miközben a kimeneti
hullámforma módosított szinusz
hullám.
Na most valami vagy szinusz, vagy nem. Ha módosították, akkor
már nem az.
Mondjuk még mindig jobb mint a sima négyszög.
Tudjuk honnan jöttél, és azt is, hogy hol kell
bekapcsolni.
Amit nem tudunk, hogy miért voltál a szemetesben.
Mint az a címke épségéből látszik, még nem volt
kinyitva,
de ezen a tarthatatlan helyzeten mindjárt változtatok.
A kábelén még rajta van a gyári összefogó drótocska.
Mint a mellétett műszerzsinórhoz képest jóval
vastagabb tápkábel mutatja,
ez a készülék nem gagyi.
Vagy legalábbis a bemenetén van
annyi réz, hogy az energia bejusson a dobozba.
Mindösszesen ennyi hibádzik a működéséhez.
Itt eredetileg egy pöcök volt, mögötte biztosíték, valamint egy rugó.
Gondoltam - mivel ez a csavar volt szem előtt - a
konnektor felől támadok.
Mint annyi más fejemben megfordult ötlet, ez is balgaságnak bizonyult.
Ha nem megy az egyik oldaláról, akkor nekimegyek a másik végéről.
Ugyan a dobozt innen megbontva már sokkal jobban rálátunk
a szerkezet rejtett elemeire, de ez azért még édeskevés.
Gondoltam kihúzom a hűtőborda csőből a panelt.
És már megint tévedtem!
Mivel néhány
alkatrész hozzá van csavarozva a dobozka oldalához,
így sajnos ez is egy halvaszületett ötletemnek bizonyult.
Látszik egy kör a betűk mögött. Vagyis ha
letépném a matricát, megtalálnám
alatta
az előbb a másik végéről látott csavar fejét. De nem tépem le!
Már csak azért se, mert időközben rájöttem, ha
mindkét zárólapot lecsavarozom,
akkor az eddig egy darabnak látszó doboz, hosszában mégiscsak ketté emelhető.
Ennyi elég is lesz. Már úgy értem, hogy nem
fogom ennél jobban szétszedni.
Már persze csak akkor nem, ha működik. Mert akkor összerakom.
Ha meg nem működik? Akkor is egyben marad, mert úgy
foglal kevesebb helyet a dobozban. Vagy kidobom.
Úgy érzem, hogy határozatlan vagyok. Vagy nem?
Most mondjam el, hogy hogyan működik? Hát mikor
máskor mondanám el?
Úgy kezdődik
a kapcsolási rajz, hogy a bemeneti 12 voltot néhány félvezető
felváltva
rákapcsolgatja
a képen látható aprócska trafóra. Mégpedig igencsak
sűrű ütemben! Kilohertzek,
a hatásfok illetve a ferrit trafó okán. A trafó
szekunder feszültségét először
egyenirányítják (alulról belógó négy
dióda), majd alaposan szűrik.
(fekete kondi a kép jobb szélén)
A nagyteljesítményű félvezetők nem csak, hogy oda
vannak csavarozva
a dobozhoz,
de a rögzítő csavar menete még le is van ragacsozva.
Folytatva a működési elv ismertetését, jön ez a
négy valami. Franc tudja mik ezek.
Valószínűleg FET-ek, mégpedig hídba kötve. Ezeknek a tápfeszültsége a trafó
egyenirányított
majd szűrt kimenete. A híd kimenete pedig a fehér hálózati
csatlakozó. Megfelelő
vezérléssel
(valahol biztosan el van benne dugva
egy mikroprocesszor) a kimeneten szinuszhoz
igen hasonló (ő maga is
ezt állítja) hullámformát produkál. Bonyolult, de ettől jó a hatásfoka.
Mindenképp ki kell bontanom a csatlakozót.
Ez egyrészt kényszeres,
másrészt pedig csak így férek hozzá a belső (középső) érintkezőhöz.
Hogy így kinyíljon, ki kell tekerni az előző
képen látható csavart,
valamint le kell húzni a dugó elejéről a fémkarikát.
Power ON! Eddig rendben van a szerkezet.
Alapjáraton - már úgy értem, hogy terhelés
nélkül - 200 milliampert eszik 12 voltról.
Eddig jónak néz ki.
Ellenben a kimeneten - az ígért 220 volt helyett
-
201-et mértem.
Meglehet, valami analóg műszerrel kéne mérni, azt nem zavarja meg
a nagyfrekvenciával kapcsolgatott (kvázi szinuszosított) kimeneti jelalak.
Amit a kimenetbe bedugtam, a legkézenfekvőbb
dolog, vagyis az asztali lámpám.
Ez a kép úgy készült, hogy a 100 wattos izzó a transzverter kimenetéről jár.
Mint az látható, jelen esetben mindössze 97 voltot ad le a transzverter.
De ez nem hiba, hanem csak arról van szó, hogy a
tápegységemben
koránt sincs annyi erő, mint mondjuk az autó akkumulátorában.
A labortápom 4
ampert tud. Azt is csak a jobb
oldala, mert a bal bedöglött.
Oly régóta tervezem megjavítani, hogy azóta már találtam is az utcán
egy panelt, melyben a szükséges 723-as stabilizátor IC-k vannak.
Ami mindig szokott, már csak az tart vissza. Átkozott lustáság!
Rájöttem, hogyha feltekerem a tápegységen a
feszültséget, azzal némileg pótolni
tudom a hiányzó áramot. Mert ugye 12x4 az 48 watt, 16x4 az 64 watt.
Menten fel is kúszott a kimeneten a feszültség 136 voltra.
Ezzel a különös
orosz melegítő alkalmatossággal
(ami csak néhány wattot fogyaszt)
beterhelve
a transzvertert, 187 voltot mutatott a műszer. Gondoltam mi lenne, ha
rámérnék,
ránéznék
a kimenetre oszcilloszkóppal. Egyrészt látnánk ha hiba van
a hídban, másrészt
pedig
megszemlélhetnék a majdnem szinuszosnak titulált
kimeneti jelalakot. Két dolog
állított meg. Egyrészt a szokásos lustaságom.
Másrészt pedig az, hogy belegondoltam:
Vajon van-e valamicske esélyem
arra, hogy kilövöm a
szkópom bemenetét? Sajnos úgy éreztem, hogy van.
Valamint egészen biztosan tudom, hogy semmiféle
ingerenciám sincs
oszcilloszkópot javítani! Így ez a mérés ezennel elmaradt...
A polc tetejére helyezett kistévé azt mutatja,
hogy
bőven van még boncolandó lom a szobámban.
Ez a kutya pedig azt, hogy hol kell felkapcsolni a villanyt.
A TV-re - mint próbadarabra - azért esett a
választásom, mert alkalomadtán
kocsiban
is akar tévézni az ember. Épp ezért a kistévék 12 voltosak.
Jól van no. Beismerem. Ez egy igencsak hülye ötlet volt.
Még emlékeztem rá, hogy a
Tápi de lux rádiónak van belül trafója.
Akkor legyen ő, bár ez sem egy értelmes teszt. Már csak azért sem, mert
a tranzisztoros rádiók már eleve rendben elműködnek az autó akkumulátoráról.
Most direkt visszamentem megnézni a Tápi rádióról szóló cikket, hogy ez
a
szerencsétlen magától sípol ennyire, vagy a transzvertertől őrült meg.
Nem tudom, hogy mire leszel jó, ha csak nem
transzverternek. Beteszlek szépen egy
dobozba, s mész a pincébe a többi kincs közé. Az a hosszú fekete valami,
az meg mi ott a háttérben? (merült fel bennem a kérdés) Valamint
egyben az is, hogy miért nincs ezen az asztalon sohase rend?
Talán nem is érezném magam jól, ha épp nem
heverne a háttérben
egy keresztben és hosszában is szétszabdalt biciklibelső.
Kicsit átalakítottam, s így már sokkal kisebb helyen is elfér.
Újabb kipipált tétel az egyik listámon.
Megy a medve az erdőben, találkozik a farkassal. |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.