Geloso G570 orsós törpemagnó
(javítás, mert néha azt is kell ha épp muszáj)
Van a szobámban egy csomó érdekesebbnél érdekesebb holmi.
Például kakukkos
óra, kínai törpe diszkó gömb, meg GM számláló.
Én ugye meg már megint egy
magnóval jövök. No persze nem én jöttem vele, hanem konkrétan Poór Pista
bácsi hozta, mert megígértem neki, hogy
megjavítom.
Pista bácsit sajnos
nem tudom megjavítani, a tüdőrák ugyanis nem az én asztalom...
Na most ez a magnó, ez nem csak kívülről törpe, de
még belülről
is az!
Tisztára olyan érzésem volt a boncolása közben, mintha a vezérelv
a "csak működjön valahogy" lett volna.
Olasz gyártmány. Nem
tudok róla, hogy lenne itthon bármiféle olasz elektronikám.
A hangszórója legalább normális méretű, kb.
ekkora van a Tesla B4-ben is.
Azt mondjuk 4 watt hajtja, ami teljesítmény majd szétrázza szegény
magnó dobozát. Na ezen magnó esetében ilyesmiről szó sincs!
Íme az elektronika. Mondhatni semmi sincs benne
túllihegve.
Se több se kevesebb, csak amennyi feltétlenül szükséges.
Íme az elektronika kapcsolási rajza.
A komplementer végfokozat úgy van
ábrázolva, hogy elsőre nem is vettem észre.
Jobbra fent az nem
a kimenő trafó, hanem a törlő oszcillátor tekercse.
A hangszóró rajzjele sem akármi!
A hálózati trafóra rá lett forrasztva a
biztosíték, amitől nem egyszerű a cseréje.
Jobbra a kék bigyó az egyenirányító szelénkockája.
Még jobbra a fekete
valami, az pedig a hálózati feszültség átkapcsolója. Na most így,
vagyis nyitott állapotban kifejezetten életveszélyes egy
felépítmény, mivel a hálózati feszültség alatti
részeken nincs valami sok szigetelés.
Egy szem hangerőszabályozó, semmi
hangszín. Ez egy kapcsolós potméter.
Érdekessége a szerkezetnek, hogy a kettős kapcsoló egyik fele a hálózati
feszültséget kapcsolja, a másik fele pedig a kisfeszültségű fokozatokat.
Így egészen biztos, hogy nem meríti le az elemeket, ha kikapcsoltuk.
Bár van létjogosultsága, de attól még igen szokatlan megoldás.
Emlékeim szerint még sehol máshol nem láttam ilyet.
Íme a magnó csatlakozói.
Balra a hálózati feszültség választó. 110, 160, 220 volt.
A 160 volt innen mifelőlünk nézve érdekes.
A formátlan négylábú, az a hálózati
csatlakozó, illetve más kábellel akkumulátor
csatlakozó.
Az "USCITA" a
póthangszóró csatlakozó, a Tuchel pedig a mikrofon bemenet.
Ez a Jack csatlakozó belülről. Egyedi darab, apró alkatrészekből összerakva.
A hálózati csatlakozó négy lába.
Az elbújt ötödik láb kikapcsolja
a belső elemeket, mikor rádugjuk a lábakra a csatlakozót.
A hálózati feszültségváltó kapcsolója.
Hát ez a fekete meg mi lehet?
Alul a sok kis fényes az üzemmód váltó kapcsoló,
egyedi darabokból és lemezdarabkákból felszegecselve a panel szélére.
Mint az kiderült, a fekete valami a fejektől jövő kábel csatlakozója.
Ez pedig itt a villanymotor, úgy kb. a magnó közepén.
A magnó ugyan szól, azonban annyira búg, hogy alig
hallani valamit
a zenéből. Gondoltam biztos ez a szűrőkondenzátor lesz a hibás.
Rámértem a műszeremmel.
Két voltot mutat a műszer, ez érdekes! Két
voltról járna ez a magnó?
Nem, nem két voltról jár, hanem váltóáramú állásban volt a műszer.
Kapott egy kéket a zöld helyett, s mindjárt nem búg!
Az AC187/188 végtranzisztor pároson réz hűtőborda van.
Ez itt az oszcillátor tekercse.
Ez pedig két darab BC178B tranzisztor.
Ezeknek a tranyóknak elég fura a tokozásuk.
Nem drótból van a lábuk, hanem
lemezből.
A cseheknek volt ilyen tranzisztoruk KC típusjelzéssel.
Egyszer
vettem egy százasért egy hatalmas zacskóval az ezermester boltban.
Érdekes megoldású a teleptartó érintkezőinek
feszítése.
Mindenesetre
sokkal masszívabbnak látszik, mint bármi amit csak eddig láttam.
A kevés alkatrész jórészt masszívnak látszó vaslemezből készült.
A sebességváltó működés közben. Merthogy kétsebességes ez a magnócska!
Ez itt a motor fordulatszám szabályozója.
Jobbra a szalagtovábbító tengely, míg balra a
gumigörgő.
Nos ez nem valami bizalomgerjesztő...
A lendkerék, ha jól nézem,
akkor
műanyagból van.
A mechanikában nem működött a fék.
Ha lenyomtam a stop gombot, letekeredett
a szalag.
Szétszedtem, megnéztem, majd rájöttem hogyan működik. Na most
akkor, és csakis akkor van fék, ha lenyomom a stop gombot!
Még sosem
láttam lenyomva lent is maradó stop gombot!
Ha lenyomom, megfogja
a tüskéket, valamint egy füst alatt a motor is leáll. Ügyes, bár szokatlan.
Ez a fej annyira kombinált, hogy a bal fele a
törlő, a jobb fele pedig
a lejátszó / felvevő.
Az addig tiszta, hogy a két szöszgombolyag
nyomja rá a szalagot a fejekre.
De vajon mi húzza onnan el?
Semmi! Szerintem tökre aranyos, ahogy csipog itt nekem gyorspörgetés közben.
1968-ból való a szerkezet.
Meg az is látszik, hogy nem szabad a "lubrificare", ami egy nagyon fontos dolog!
És ha véletlenül vagy tudatlanul meg lubrificaroltam? De szerencsére nem!
Amúgy azt jelenti, hogy nem szabad a szerkezetet kenni. (olajozni)
A mechanika rém egyszerű. Akár azt is
mondhatnám,
hogy primitív.
Azért nem
tudom igazándiból megkritizálni, mert a primitívségéért cserébe, még
negyven
év elteltével is minden funkciója tökéletesen működik!
Ráadásul teljesen
átlátható! Itt megnyomom, ott elmozdul, amott forogni kezd.
Ráadásul könnyen járnak a gombjai, ami mondjuk
egy Tesla URAN-ról nem mondható
el.
HiFi-ről ugyan szó sincs, de ettől eltekintve teljesen normálisan szól.
Ez itt egy elektromos kapcsolókontaktus a mechanikán.
Összerakás közben egy kissé szétesett.
No nem azért, mintha hiányozna belőle valami,
hanem azért, mert a tüskéket
a magnó teteje tartja rajta a tengelyükön.
Tulajdonképpen miért is ne?
Hiszen ki használja fedél nélkül a magnóját?
Ráadásul csak
akkor esik le, ha még fejjel lefelé is fordítom.
Szép matrica.
Büszke Geloso embléma.
Volt a dobozban egy meglepi is.
Ezt mondjuk nem
adtam vissza, hanem gonoszul elpusztítottam.
Mivel megvolt a magnó gyári papírja, a szkenner meg úgyis
épp itt volt
az asztalon, így hát ezt is megörökítettem.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.