EVIG fúrógép
(sebességváltós)

   Ez a fúrógép már többször is előkerült a szekrény mélyéről, és még az is lehet, hogy már belenéztem, de saját szétszedtem cikket eddig valamiért még sosem kapott, épp mint ahogy az egyenescsiszoló nevű hatalmas szerszám sem.
  
A gép mostani elővételének oka kettős. Míg az egyik ok az volt, hogy nagyon kéne a szekrényben a helye, addig a másik ok az, hogy a piacon 500-ért vásárolt, amúgy fúrógépre való körfűrész feltétet meg kellene valamiről hajtanom. Amennyiben nem felel meg a nemes célra, s más értelmes feladatot sem találok neki, akkor elcsomagolom, majd elteszem valami olyan helyre, ahonnan ugyan még elővehető, de legalább már nincs útban.

 

 

   Kezdetben úgy volt, hogy ennél a pontnál a mai napon nem jut tovább, csak aztán begyorsultak az események. Erre az volt az ok, hogy mivel a hátam mögött épp nagyban szárad a lakk néhány fadarabon, így nem állhattam neki görgőket esztergálni a csiszolómalom kettes számú verziójához. Mármint az esztergálással ellentétben, a fúrógép szerelése legalább nem porol.

 

 

   Szegénykém olyan lelakott állapotban van, hogy az mindjárt több eshetőségre is rávilágít. Míg az egyik az, hogy ez a gép igen nagy valószínűséggel a munkahelyi selejtes kosárból lett kiemelve (mármint nem céges gép volt, hanem valaki ezt adta le a raktárba selejtezéskor, mondjuk valami jobbféle gép helyett), addig a másik az, hogy hiába emlékszem úgy, hogy már beleszőttem valamibe, kinyitva általam valószínűleg még nem volt. Mármint erre utalnak a piszkálási nyomoktól mentes, már erősen rozsdás fejű csavarok, meg persze az is, ahogy kilóg a gépből a kábel.

 

 

   Kissé korábban ez a gép a hatalmas tokmánya kapcsán került elő. Ez amúgy csak kívülről ilyen nagy. Mármint ugyanúgy 13-as a belefogható fúrószár maximális mérete, mint a nálánál sokkal kisebbnek tűnő kínai tokmányoké.

 

 

   Mivel ezt a képet akkor és ott elfelejtettem elkészíteni, így utólag voltam kénytelen pótolni. A fúrógép tokmánya amúgy olyan nagy, hogy ahhoz nincs is megfelelő méretű tokmánykulcsom.

 

 

Mégis miért kellett szegény tokmányra rámenni hidegvágóval?

 

 

Ráadásul nemcsak szemből, de még hátulról is kapott rendesen.

 

 

   Mivel emlékeimben úgy él, hogy egyszer már írtam róla, annak azonban a cikkeim között semmi nyomát sem találtam, így valószínűleg az lehetett, hogy töröltem a képeket és a szöveget, mégpedig valószínűleg a 1040-es cikkből. Mármint míg Laci szomszéd meg nem ajándékozott az univerzális szovjet barkácsgéppel, addig ami csak forogni képes, abból a szerszámból mind esztergát álmodtam. Miután Laci megajándékozott a már majdnem esztergával, valószínűleg akkor töröltem egy csomó, akkorra már nem aktuális képet. Vagy ha mégsem így volt, akkor a képeknek még mindig meg kell lenniük valahol.

 

 

A narancssárga okkersárga lenne (de csak mert olyan festékem van), a fekete újra
fekete, a tokmány pedig fényes, ha valami csoda folytán nekiállnék felújítani.

 

 

   Mivel az elődeimmel ellentétben szétverni nem akartam, gondoltam megütöm a tokmány mélyén látható valamit egy 8-as csavarral, ez azonban nem jött be. Mármint a tokmány a helyéről nem jött le, pedig annyira püföltem a csavart, hogy a végén elgörbült.

 

 

   Mivel éreztem, hogy valamiben akadozik a csavar menete, benéztem a lyukba, melynek mélyén menetet láttam, csak nem 8-ast, hanem 10-est, mire fel rögvest belehajtottam egy csavart.

 

 

Amiről a tokmányban található menet legyilkolta az előbb még ép meneteket.

 

 

Nyitásképp a tokmány menetét újítottam fel.

 

 

Majd a csavarét is.

 

 

A tokmány amúgy Danúvia gyártmányú.

 

 

A felújított menetű csavar pedig rövid.

 

 

Bár találtam belőle másikat, már megfelelően hosszút, azonban
azon a csavaron már eleve ergya állagú volt a menet.

 

 

   Hogy ne a csavar vége gyilkolódjon szét, kerestem egy a feladatra alkalmas méretű csapágygolyót, amit végül, de csak mikor már szét akartam verni egy csapágyat, az egyik bicikli-alkatrészes dobozban találtam meg.

 

 

Bár az eszterga épp nagyon nehezen volt hozzáférhető, csak azért is előcitáltam.

 

 

Majd kissé megkúposítottam vele a csavar végét.

 

 

   A fejét meg addig ütöttem, míg csak annyira össze nem ment benne az amúgy torx lyuk, hogy már az imbuszkulcs sem fért bele. Mikor azt képzeltem, hogy a csavar végével a tengelyt ütöm a megmarkolt tokmányhoz képest, az ugyanúgy hatástalan volt, mint mikor a gépet fogva, a csavarfejet ütöttem hátulról, mondván úgy azért már csak le kéne a helyéről repülnie a tokmánynak.
  
Talán ha 10 perc komoly és igencsak durva kínlódással eltöltött idő telhetett el, mire végre képessé váltam tudomásul venni azt a szomorú tényt, hogy a tokmány leszedésének kérdésében csúfos kudarcot vallottam.

 

 

Pedig próbálkozás közben még ezt a csinos kis torx készletet is megtaláltam.

 

 

   Mivel a tokmány nem jött le (amúgy a jelen sorok írásakor már nem igazán értem, hogy mégis minek akartam egyáltalán leszedni), áttértem a fúrógép többi részére. Nyitásképp levettem róla a markolat felét.

 

 

   Majd mivel ez a mai nem tűnt egy sikeres napnak, azonnal úgy határoztam, hogy a kommutátoron látható feketeség (ami amúgy a szénkefék nyoma) még egyáltalán nem ok rá, hogy a gép ezen részéhez ennél akár csak egy centivel is közelebb kerüljek.

 

 

   A hálózati kábelt azonban vissza fogom húzni a gépbe, mielőtt még ki találna szakadni a kapcsolóból. No nem mintha ezt a fúrógépet akár csak egyszer is használtam volna, vagy ezt egyáltalán tervezném...

 

 

Még a törésgátló gumi is megvan, csak mára már rég leszakadt róla
az a perem, ami a fúrógép markolatában valaha megtartotta.

 

 

   Na most ugrott be, hogy mit akartam tőle a múltkor! Mármint azt szerettem volna megnézni, hogy vajon bevethető lenne-e a lassító áttétele az esztergához. Bár ezt még az én szerszámozottsági szintemen is meg tudnám oldani, de az azért nagyon furán nézne ki, hogy ezentúl ennek a gépnek a tokmánya lenne az eszterga tokmánya, míg az eredeti tokmányba a jelen fúrógép forgórészének tengelye lenne befogva. Cserébe sokkal lassabban forogna a gép, és még egy sebességváltó gomb is lenne rajta.
  
Apróbb probléma a gondolatmenetben, hogy ennek a gépnek (amúgy a többinek sem) a tokmány tengelyvonala nem esik egybe a motor tengelyvonalával. Vagyis ha rászerelném a már meglévő esztergára, akkor azontúl vagy nem lennének hozzá jók a csúcsok, vagy egy kicsit odébb kéne tennem a gépágyon a meghajtást. Hogy mindig mindennel csak a gond van...

 

 

 

Az előbbi kijelentésemet megerősítendő, a gépet összetartó négy csavar fejében
annyira be volt nőve a slicc, hogy alig bírtam belőlük kikaparászni a mocskot.

 

 

Hogy rögvest összerakom, azt akkor döntöttem el, mikor a fekete gépzsíros
mocskot megláttam. No nem mintha amúgy szét akartam volna hagyni...

 

 

A gépzsír amúgy valaha barna volt.

 

 

Ezt és az előző képen látható ellenoldalt olyan gyorsan kell összefordítanom,
hogy az alkatrészeknek még csak esélyük se legyen a kiesésre!

 

 

   Mivel már van csapágylehúzóm, akár le is húzhatnám róla azt a csapágyat, meg persze ha kell, akkor a párját is, majd a forgórészt az eszterga és az univerzális forgócsúcs közé befogva, felszabályozhatnám a kommutátort. Bár éreztem hozzá magamban némi késztetést, ez az esemény azonban elmaradt.

 

 

   Annyit viszont megtettem, hogy a lehetetlen helyen álló esztergában lecseréltem a csiszolótárcsát egy drótkorongra, majd kipörgettem vele a csavarok slicceibe nőt mocskot.

 

 

Mármint így áll lehetetlen helyen az eszterga, a minap sárgára festett sámlin.

 

 

Hiába fért volna rá ezekre is némi felújítás, a gép nyelét
összetartó csavarok ezt az ápolást nem kapták meg.

 

 

   Mármint azért nem, mert szegény gép annyira értéktelennek ítéltetett, hogy először itt, majd néhány nap elteltével a másik pincefolyosón felejtettem. Végül persze beért a lomos pincébe, ahonnan valószínűleg már soha többé nem kerül elő.

 

 

   Mint azt már említettem volt, a fúrógép egy darabig a másik pincefolyosón hevert, majd a lomos pincében az egyik fehér polc alatt, ahonnan néhány nap elteltével egyszer csak újra elővettem, amire nemcsak a szakmai büszkeség csorbulása volt az ok (mert ugye ez azért mégiscsak a szétszedtem rovat), hanem az is, hogy kezembe akadt a képen látható csapágylehúzó, valamint két másik is. Míg azok a tokmány mérete miatt nem fértek oda a feladathoz, addig a képen látható példánynak túl vastag a menete.
  
Miután a csapágylehúzós elképzelésem nem vált be, visszatértem a kalapálósra. Hogy nagyobb legyen a nyomaték, a 20 dekás kalapácsot lecseréltem a kiló körüli fejsúlyú kisbaltára. Miután az sem vált be, ráadásul semelyik irányban ütve sem, azt találtam ki, hogy kerítek egy akkora fejű kalapácsot, amit majd ékként tudok beütni a tokmány és a gép közé.

 

 

   Bár a kalapács nyelén tulajdonképpen nem volt terhelés, ennek ellenére sikerült addig püfölnöm, míg csak fel nem adta. Na ekkor történt, hogy én is (megjegyzem újra) feladtam...

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.