EVIG fúrógép
(sebességváltós)
Ez a fúrógép már többször is
előkerült a szekrény mélyéről, és még az is lehet, hogy már belenéztem, de saját
szétszedtem cikket eddig valamiért még sosem kapott, épp mint ahogy az egyenescsiszoló nevű hatalmas szerszám sem. |
Kezdetben úgy volt, hogy ennél a pontnál a mai napon nem jut tovább, csak aztán begyorsultak az események. Erre az volt az ok, hogy mivel a hátam mögött épp nagyban szárad a lakk néhány fadarabon, így nem állhattam neki görgőket esztergálni a csiszolómalom kettes számú verziójához. Mármint az esztergálással ellentétben, a fúrógép szerelése legalább nem porol. |
Szegénykém olyan lelakott állapotban van, hogy az mindjárt több eshetőségre is rávilágít. Míg az egyik az, hogy ez a gép igen nagy valószínűséggel a munkahelyi selejtes kosárból lett kiemelve (mármint nem céges gép volt, hanem valaki ezt adta le a raktárba selejtezéskor, mondjuk valami jobbféle gép helyett), addig a másik az, hogy hiába emlékszem úgy, hogy már beleszőttem valamibe, kinyitva általam valószínűleg még nem volt. Mármint erre utalnak a piszkálási nyomoktól mentes, már erősen rozsdás fejű csavarok, meg persze az is, ahogy kilóg a gépből a kábel. |
Kissé korábban ez a gép a hatalmas tokmánya kapcsán került elő. Ez amúgy csak kívülről ilyen nagy. Mármint ugyanúgy 13-as a belefogható fúrószár maximális mérete, mint a nálánál sokkal kisebbnek tűnő kínai tokmányoké. |
Mivel ezt a képet akkor és ott elfelejtettem elkészíteni, így utólag voltam kénytelen pótolni. A fúrógép tokmánya amúgy olyan nagy, hogy ahhoz nincs is megfelelő méretű tokmánykulcsom. |
Mégis miért kellett szegény tokmányra rámenni hidegvágóval?
Ráadásul nemcsak szemből, de még hátulról is kapott rendesen.
Mivel emlékeimben úgy él, hogy egyszer már írtam róla, annak azonban a cikkeim között semmi nyomát sem találtam, így valószínűleg az lehetett, hogy töröltem a képeket és a szöveget, mégpedig valószínűleg a 1040-es cikkből. Mármint míg Laci szomszéd meg nem ajándékozott az univerzális szovjet barkácsgéppel, addig ami csak forogni képes, abból a szerszámból mind esztergát álmodtam. Miután Laci megajándékozott a már majdnem esztergával, valószínűleg akkor töröltem egy csomó, akkorra már nem aktuális képet. Vagy ha mégsem így volt, akkor a képeknek még mindig meg kell lenniük valahol. |
A narancssárga okkersárga lenne (de csak mert
olyan festékem van), a fekete újra
fekete, a tokmány pedig fényes, ha valami csoda folytán nekiállnék felújítani.
Mivel az elődeimmel ellentétben szétverni nem akartam, gondoltam megütöm a tokmány mélyén látható valamit egy 8-as csavarral, ez azonban nem jött be. Mármint a tokmány a helyéről nem jött le, pedig annyira püföltem a csavart, hogy a végén elgörbült. |
Mivel éreztem, hogy valamiben akadozik a csavar menete, benéztem a lyukba, melynek mélyén menetet láttam, csak nem 8-ast, hanem 10-est, mire fel rögvest belehajtottam egy csavart. |
Amiről a tokmányban található menet legyilkolta az előbb még ép meneteket.
Nyitásképp a tokmány menetét újítottam fel.
Majd a csavarét is.
A tokmány amúgy Danúvia gyártmányú.
A felújított menetű csavar pedig rövid.
Bár találtam belőle másikat, már megfelelően
hosszút, azonban
azon a csavaron már eleve ergya állagú volt a menet.
Hogy ne a csavar vége gyilkolódjon szét, kerestem egy a feladatra alkalmas méretű csapágygolyót, amit végül, de csak mikor már szét akartam verni egy csapágyat, az egyik bicikli-alkatrészes dobozban találtam meg. |
Bár az eszterga épp nagyon nehezen volt hozzáférhető, csak azért is előcitáltam.
Majd kissé megkúposítottam vele a csavar végét.
A
fejét meg addig ütöttem, míg csak annyira össze nem ment benne az amúgy torx
lyuk, hogy már az imbuszkulcs sem fért bele. Mikor azt képzeltem, hogy a csavar
végével a tengelyt ütöm a megmarkolt tokmányhoz képest, az ugyanúgy hatástalan
volt, mint mikor a gépet fogva, a csavarfejet ütöttem hátulról, mondván úgy
azért már csak le kéne a helyéről repülnie a tokmánynak. |
Pedig próbálkozás közben még ezt a csinos kis torx készletet is megtaláltam.
Mivel a tokmány nem jött le (amúgy a jelen sorok írásakor már nem igazán értem, hogy mégis minek akartam egyáltalán leszedni), áttértem a fúrógép többi részére. Nyitásképp levettem róla a markolat felét. |
Majd mivel ez a mai nem tűnt egy sikeres napnak, azonnal úgy határoztam, hogy a kommutátoron látható feketeség (ami amúgy a szénkefék nyoma) még egyáltalán nem ok rá, hogy a gép ezen részéhez ennél akár csak egy centivel is közelebb kerüljek. |
A hálózati kábelt azonban vissza fogom húzni a gépbe, mielőtt még ki találna szakadni a kapcsolóból. No nem mintha ezt a fúrógépet akár csak egyszer is használtam volna, vagy ezt egyáltalán tervezném... |
Még a törésgátló gumi is megvan, csak mára már
rég leszakadt róla
az a perem, ami a fúrógép markolatában valaha megtartotta.
Na
most ugrott be, hogy mit akartam tőle a múltkor! Mármint azt szerettem volna
megnézni, hogy vajon bevethető lenne-e a lassító áttétele az esztergához. Bár
ezt még az én szerszámozottsági szintemen is meg tudnám oldani, de az azért
nagyon furán nézne ki, hogy ezentúl ennek a gépnek a tokmánya lenne az eszterga
tokmánya, míg az eredeti tokmányba a jelen fúrógép forgórészének tengelye lenne
befogva. Cserébe sokkal lassabban forogna a gép, és még egy sebességváltó gomb
is lenne rajta. |
Az előbbi kijelentésemet megerősítendő, a gépet
összetartó négy csavar fejében
annyira be volt nőve a slicc, hogy alig bírtam belőlük kikaparászni a mocskot.
Hogy rögvest összerakom, azt akkor döntöttem
el, mikor a fekete gépzsíros
mocskot megláttam. No nem mintha amúgy szét akartam volna hagyni...
A gépzsír amúgy valaha barna volt.
Ezt és az előző képen látható ellenoldalt olyan
gyorsan kell összefordítanom,
hogy az alkatrészeknek még csak esélyük se legyen a kiesésre!
Mivel már van csapágylehúzóm, akár le is húzhatnám róla azt a csapágyat, meg persze ha kell, akkor a párját is, majd a forgórészt az eszterga és az univerzális forgócsúcs közé befogva, felszabályozhatnám a kommutátort. Bár éreztem hozzá magamban némi késztetést, ez az esemény azonban elmaradt. |
Annyit viszont megtettem, hogy a lehetetlen helyen álló esztergában lecseréltem a csiszolótárcsát egy drótkorongra, majd kipörgettem vele a csavarok slicceibe nőt mocskot. |
Mármint így áll lehetetlen helyen az eszterga, a minap sárgára festett sámlin.
Hiába fért volna rá ezekre is némi felújítás, a
gép nyelét
összetartó csavarok ezt az ápolást nem kapták meg.
Mármint azért nem, mert szegény gép annyira értéktelennek ítéltetett, hogy először itt, majd néhány nap elteltével a másik pincefolyosón felejtettem. Végül persze beért a lomos pincébe, ahonnan valószínűleg már soha többé nem kerül elő. |
Mint
azt már említettem volt, a fúrógép egy darabig a másik pincefolyosón hevert,
majd a lomos pincében az egyik fehér polc alatt, ahonnan néhány nap elteltével
egyszer csak újra elővettem, amire nemcsak a szakmai büszkeség csorbulása volt
az ok (mert ugye ez azért mégiscsak a szétszedtem rovat), hanem az is, hogy
kezembe akadt a képen látható csapágylehúzó, valamint két másik is. Míg azok a tokmány
mérete miatt nem fértek oda a feladathoz, addig a képen látható példánynak túl vastag a
menete. |
Bár a kalapács nyelén tulajdonképpen nem volt terhelés, ennek ellenére sikerült addig püfölnöm, míg csak fel nem adta. Na ekkor történt, hogy én is (megjegyzem újra) feladtam... |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.