Variométer készítése
(néhai huzalpotméterből)
Az ebédet követő kajakómában (lásd az óra mutatta időt) úgy álltam az ágyam végi polc előtt, mintha legalábbis tudtam volna, hogy mit akarok, pedig nem! Miután a szokásos szunyókálásból magamhoz tértem (Te, hogy ez is mennyire egy erős túlzás volt...), már a számítógép képernyőjét bámultam értetlenül, de csak mert nem találtam jelen téma felvezetését, pedig amúgy meg mertem volna rá esküdni, hogy elkészítettem a nyitóképeket, s már ezeket a sorokat is megírtam. Valószínűleg ez is egy olyan történet volt, amit korábban csak megálmodnom sikerült. Hogy hány ilyen van még? Számszerűleg nem tudnám megmondani, de amilyen sűrűn beléjük futok, lehetnek még jó néhányan. |
Mikor
ezt a lomtalanításkor talált huzalpotmétert szétszedtem (az a cikk a szokásos
sorrendkavarodás miatt majd csak jóval később jelenik meg), akkor azt mondtam
neki, hogy egyszer még variométer lesz belőle, csak győzze kivárni! Hogy az
ígéretemet mennyire gondoltam komolyan, azt mi sem bizonyítja jobban, mint a
potméter alkatrészeinek bár felcímkézetlen, de már saját dobozban történő
elhelyezése. |
Már persze csak akkor, ha sikerül az apró alkatrészeket összeállítanom. Ha kissé unottan is, de ami részeket később már nem kell bolygatnom, vagyis akár most is összeszerelhetők, azokat nekiálltam beszerelni a helyükre, hogy ne zavarjanak össze. |
Mivel az új tekercselőhuzal biztosan vastagabb lesz, mint amilyen a régi volt, ezért elképzelhetőnek tartom, hogy az eredeti fedőlemez nem fog rá visszaférni, épp mint ahogy a tekercs hordozására szolgáló fekete anyagon is lehet, hogy egy kicsivel majd odébb kell reszelnem a lyukakat. |
Mármint a fekete anyag hamarost a tekercselőhuzal
okozta
megvastagodásáról van szó.
A tekercselési hosszat csak azért mértem le, hogy azt a huzalátmérővel elosztva kiszámolhassam a várható menetszámot. Ez amúgy teljesen lényegtelen, épp csak valami mára már rég elfeledett okból (erre a felejtésre nekem bőven elég volt két nap) kíváncsi voltam rá. |
Épp
mint ahogy arra is kíváncsi voltam, hogy a tekercseléssel mégis mikorra leszek
kész. Ezt úgy kell érteni, hogy bár nekiálltam, fényképeztem, tervezgettem,
számolgattam különböző huzalátmérőkkel, csinálni azonban annyira nem csináltam
semmi érdemit, hogy a képen látható alkatrészek hol előttem voltak, hol
félretolva az asztalon, hol meg visszarakva a dobozukba. |
Hogy van-e kézközelben 0,25-ös tekercselőhuzal,
arra a kérdésre - mint ahogy
most is tette - a képen látható fiók általában igennel szokott válaszolni.
Miután a tekercselésbe belekezdtem, bár akár azt is félbehagyhattam volna, hiszen a szögletes sablonról a rátekert huzal nem fut le, ezt a lazaságot inkább mégsem mertem magamnak megengedni. |
Egy kicsivel több mint harminc percem ment rá, de végre elkészült a már ki tudja mióta tervezgetett nagy mű. A nagyságáról annyit, hogy tulajdonképpen nem is olyan nagy, mint inkább kicsi. Mondhatni még épp nem volt kényelmetlenül kicsi hozzá, hogy az anyagot a tekercselése közben a kezemben forgassam. |
Mint
ahogy az a képen látható, a "menet menet mellé szorosan" utasítást csak úgy
nagyjából sikerült betartanom, pedig amúgy figyeltem rá, hogy a menetek szorosan
illeszkedjenek. |
Most jön az a rész, hogy a tekercs élén körben
lecsiszolom a
huzalról a lakkot, de csak finoman, hogy ne fogyjon a réz.
Ezt a lakkeltávolítós műveletet természetesen a
tekercs
leendő csatlakozásainál is meg kellett ismételnem.
Abban a szent pillanatban, amint elhamarkodottan úgy éreztem, hogy már csak egyetlen csavar összeszerelésnyire vagyok a kész állapottól (ami amúgy valóban így is volt), akkor természetesen menten elakadtam! Mármint az a csavar ott belül egyáltalán nem akart keresztüljutni sem a cséve, sem a fedél lyukán. Arról már nem is beszélve, hogy mikor ez mégiscsak sikerült neki, akkor a csavarra menten nem tudtam rápörgetni az anyát. Mindezt úgy, hogy mikor ezt a potmétert szétszedtem, akkor még nem produkált semmiféle ilyen irányú hibát! |
A csavaron a menet egyértelműen nem metrikus, miközben az átmérőjét 3,3 milliméterre mértem. Hogy találtam egy méretben és menetemelkedésben a csavarhoz passzoló menetvágót, az maga volt a csoda! Mivel szegény beteg csavarnak sem feje, sem slicce nem volt, így az egymáshoz képest meghúzott anyáknál fogva kellett tekerjem. |
Nagyon úgy nézem, hogy semmit sem hagytam ki belőle.
Már csak a parkoló pályára állított csúszkát
kell egy könnyed mozdulattal
visszaugrasztanom az aktív területre, és már készen is lesz a nagy mű!
Miközben én igazándiból nem arra voltam
kíváncsi, hogy mekkora lett
a tekercs ellenállása, a szakadásvizsgálat közben a 6,3
Ω is kiderült.
Amennyiben a potmétert teljesen letekerem,
akkor az LC100-A
műszer csak a hozzávezetések induktivitását méri.
A csúszkát a másik végállásba hajtva pedig a
teljes
tekercs
induktivitását méri, ami 38 µH-re adódott.
Vagyis sikerült készítenem egy olyan variométert, melynek értéke, vagyis induktivitása 0 és 38 µH között szabadon beállítható. Bár ez csak egy nagyon egyszerű próba volt, s az tulajdonképpen sikerrel zárult, hiszen az alkatrész kész, használható, attól még szomorúan vettem tudomásul, hogy egy másik projektem keretében megcélzott 1 mH induktivitás érték még nagyon messze van. |
Mint ahogy mostanában megannyi másik művem, úgy a variométer is a polcra került, bár vagy nem itt, vagy nem így volna itt a helye. Egy kicsit ugyan még elszórakoztam a szobortalp bevetésének lehetőségével (magyarán szólva összepróbálgattam a kettőt), de aztán feladtam a további mókolást, s inkább nekiálltam megszerkeszteni ezeket a képeket, nehogy újra az legyen, hogy reggel frissen fiatalosan (hát persze, hogy úgy...) nincs mihez írnom. Már úgy értem, hogy egy ugyanilyen eset a múltkor szinte szó szerint földhöz vágott! Mármint annyira írni akartam, miközben annyira nem volt mihez, hogy az durván lesújtó volt. |
Épp
mint ahogy kissé az is lesújtó volt, hogy a variométer készítése kapcsán
tulajdonképpen csak a lényeget, konkrétan azt a tesztet hagytam ki, hogy amit
készítettem, az vajon használható-e egy rádióhoz tekercsnek. |
A
variométer beállíthatósága valahol egy mikrohenry értéktől kényelmes, alatta a
rövid pályahossz okán egy kissé már kényelmetlen. Az 1:40-es átfogás szerintem
még
így is szép teljesítmény! Én legalábbis meg vagyok elégedve magammal, meg persze
a művemmel is. |