Lucsnik varrógép
(javítási célzattal)
Ezek a baljós árnyak...
Épp itt volt az ideje egy ilyen képnek.
Már csak azért, mert mióta is nem lőttem egy rendes fotót?
Épp mint fent de már vakuval. A lényeg persze nem látszik a képen, hiszen a lényeg nem itt van. Már úgy értem, hogy a lényeg az, hogy holnap ha szareső esik, akkor is varrógépet fogok szerelni. Ha másért nem, hát csak azért, mert megígértem magamnak, hogy végre nekiállok. |
Egyből korán reggel (elmúlt kilenc) befeküdtem
az ágyra madarakat lesni.
Ilyenkor persze egy darab cinke ide nem tolja a képét!
Pedig tegnap még egy szelet nápolyit is kitettem nekik. Hogy a cinkének hogyan sikerült így szétszedni, azt mondjuk nem értem. Már úgy értem azért, mert nekem nem sikerült, pedig amúgy kedvenc játékom volt a nápolyival, hogy leszedem a két borítólapját, miközben a csoki a belső lapokon marad, és akkor ugye a több töltelék miatt édesebb. Persze ez már nem nápolyi, hanem extra ropogós töltött ostya. Az igazi nápolyi ostyája ugyanis masszívabb, és nem holmi habos vajas krémmel van töltve, hanem csokival. Ilyen fajtát manapság sajnos már nem lehet kapni. Azért figyelitek, hogy húzom az időt? Mindegy mi van, csak ne kelljen nekiállnom annak a nyomorult varrógépnek. |
Hoztam magamnak egy hatalmas (fél literes)
bögre kávét. Már a felét megittam, de
a varrógépnek még csak a tetejét sem volt
érkezésem levenni. Mindegy mit, csak
ne kelljen a varrógéppel foglalkoznom.
Például elolvastam inkább a leveleim,
majd megírtam az elektro levelező listára az
alábbi réges-régi történetet.
Az azért belátható, hogy ez teljességgel halaszthatatlan volt!
Helyszín az ipari suli. |
Ide van készítve a fogaskerék, hogy jól szem
előtt legyen.
Persze a labortápom is szem előtt van, és az sincs még szétszedve.
Ráadásul sajnos nemcsak bemutatás végett, hanem egyre véresebb a torka.
Itt ez a jó kis fogaskerék, nosza cserélem ki
menten.
Ripsz ropsz ennél a résznél toporgok már hosszú napok (valójában hetek) óta.
Ekkor férfiasan azonnal a fürdőszobába mentem,
majd betettem a gépbe egy adag
mosást. Persze ezt is a mindegy mit, csak ne a varrógép legyen alapon.
Hoztam magamnak elemózsiát a konyhából, de
előtte határozottan elmosogattam.
Ha valamihez nem fűlik a fogam, nagyon tudom ám kerülgetni a feladatot!
Nincs mese, neki kell állni. Minél később
kezdem, annál később végzek.
Lényeg a lényeg, ha koradélutánra nem vagyok vele kész, akkor bealszom.
Márpedig ha a varrógép szét és összeszerelése közé kerül egy alvásciklus, akkor
komoly esély van rá, hogy elfelejtem, mit honnan szedtem ki, illetve mit hová
tegyek majd
vissza.
Mondjuk erre az alvás nélkül is erőst esélyes vagyok.
Elhessegetem a figyelemelterelő gondolataim,
majd hoztam pár A3-as fehér papírt.
Kiürítem az elmém. (ki mondta, hogy volt benne valami) Tiszta lappal indulok.
Tudtam én
azt már jó előre, hogy ez nem lesz egyszerű. Szóval ez a project úgy
kezdődött, hogy a varrógépből valami iszonyat kopogó
hangok törtek elő. Én, mint ugye antigépész vénájú egyén, azonnal szóltam az asszonynak, hogy
zörög a gép, de persze ő
sem süket, hallotta jól, hogy valami baj van. |
Gondoltam
legyen felülről is egy kép, nehogy ne tudjam mi
hová való vissza. Persze ez nem igaz, csak
inkább kattogtatok a masinával,
minthogy nekiálljak végre a szerelésnek. |
Majd a motort is le kell róla szedni. A nap meg mily
szépen süt be az ablakon...
Már csak az kéne, hogy átmenjek tájleírásba.
Először a tűt megvilágító izzót vettem ki. Hogy
a könnyebb végénél
kezdem? És akkor mi van? Valahol csak neki kell állni!
A terv az, hogy a leszedett részeket szépen
sorban átteszem a fehér papírra,
mert így talán nem zavarodok bele a visszaszerelés sorrendjébe.
Ha a képre viszed az egeret, a böngésző (már
amelyik) kiírja alul a kép címét.
Én erre a látványra csak azt tudom mondani: Kapja be az egész ipari forradalom!
Mennyivel izgalmasabb dolog egy varrónőt piszkálni, mint ezt a k*rva gépet...
Azt a fogaskereket kell benne kicserélnem, amelyikre a piros nyíl mutat. Magát a fogaskereket persze képtelenség onnan kiszerelni, merthogy csak és kizárólag a komplett tartószerkezetével együtt jön ki. Meg persze még ha sikerülne is kiszednem, az újat úgysem tudnám a szűk résen keresztül beszerelni. |
Csak most (hogy ezen sorokat rovom) jöttem rá, hogy közös problémám van a varrógéppel. Már úgy értem nekem is hiányoznak a fogaim. Mondjuk nekem több, de a jelen esetben nem boldogít, hogy én győztem. |
Leszereltem az oldaláról a lendkereket. Ezt
a részt amúgy nem kell ennyire szétkapni,
csak úgy emlékeztem mintha valami
ilyesmit mondott volna a boltos ember. Kellett
volna vinnem a diktafont,
s akkor
nem utólag jövök rá, hogy mi az ami útban van.
Gyűlnek az alkatrészek. Ha nem sikerül őket
visszaszerelnem, akkor az lesz, hogy
teljesen tiszta lappal indulok. Már persze nem ezzel a lappal, hanem úgy értem
kap az asszony egy új varrógépet. Ez egyrészt igen fájna a
pénztárcámnak,
másrészt pedig valószínűleg az önérzetemnek sem tenne jót.
Ez a kép csak azért készült, hogy lássam hol
volt pontosan a felső fogaskerék.
Így utólag persze mit sem ér... El is raktam elsőre visszaszereléskor.
Meglazítottam a két tartócsavart,
majd elhúztam
oldalra. Ennek a fogaskeréknek az őt forgató
tengelyhez képesti pozíciója
határozza meg, hogy jókor mozog-e az éppen varrott anyag. |
A legnagyobb baj az, hogy sehonnan sem lehet hozzáférni a feladathoz. Például innen alulról sem. Volt a varrógép aljáról egy vakuzott kép is, de szerintem ez a borongósabb árnyalatú fotó sokkal jobban tükrözi az aktuális hangulatomat. |
Innen alulról nézve ott van a cserélendő
fogaskerék, ahová a piros keretet tettem.
Elias Howe (ő találta fel a varrógépet, nem
Singer) felmenőit emlegetem.
No meg, hogy miért nem teszi az ég valahova ezt a varrógépet...
Levettem róla a motort.
A motor ugyanis útban van a cserélendő fogaskereket tartó, a vasvázat rögzítő csavarok felé vezető rögös utamon. No de nézzük csak meg alaposabban, hogy hová is mutat az a két piros nyíl. Persze a csavarok fejére, de nem ez a lényeg, hanem a csavarok vázhoz képesti pozíciója. Felülről öt, alulról majdnem tíz centire a váz alagútjában végződnek a csavarok. Gondoltam biztosan volt annyi esze a konstruktőrnek, hogy nem egy-egy egyszerű anyát tett a csavarok végére. |
Nem. Nem volt annyi esze, és nem egyszerű anya,
hanem kettős.
Persze mit nekem most ez... Majd megküzdök a problémával
ha odajutok, hogy már
csak be kell tekernem a két csavart.
Ez a videó azért készült, hogy tudjam hogyan volt rajta eredetileg a gomb. Pontosabban szólva nem is ez érdekel, hanem az, hogy ne kelljen hallgatnom az asszonytól (már persze ha sikerül összeraknom a gépet, és persze működni is fog), hogy eddig valahogy nem így nézett ki. |
A karocskát a bal oldali csavar tartja, a
forgatógombot meg a jobb oldali.
Bennem
a lelket semmi. Mondjuk igaz ami igaz, nem is nagyon volt bennem
lelkesedés...
Gyűlnek az alkatrészek a fehér papíron...
Bevallom, részemről sokkal rosszabbra számítottam.
Legalábbis eddig úgy néz ki, hogy alig kell kiszedni valamit a gépből.
Ez a takaró lapocskát azért szedtem le, mert
azt reméltem, egy nagy szegletes
lyuk tátong mögötte, s én azon keresztül majd jól
belepiszkálok a gépbe.
Akkor ennyit mára a reményeimről...
Francba! Ez nem fog menni... Vagy ha fog is, nem lesz valami egyszerű.
Nincs itt semmi bonyolult (már megint elbízom
magam),
épp csak ki kell tekernem azt a csavart.
És akkor ki tudom húzni azt az izét, ami a
bigyóból jön,
hogy az egész hogyishívjákot el tudjam fordítani.
Mert elfordítani mindenképp el kell, mert ha nem, akkor kikell
vennem
a felső tengelyt.
Márpedig a felső tengely marad!
Miután már minden kötőelemet kilazítottam, nekiállt lötyögni. A lötyög jelen esetben egyáltalán nem azt jelenti, hogy majdnem kiesik a helyéről, hanem sajnos csak annyit, hogy egy kicsit már tudom mozgatni. |
Hosszú perceken keresztül gyakoroltam a "kicsit mozgatást",
melynek eredményéül
sikerült 45 fokban keresztbefordítanom a kiszerelni kívánt
fémtömeget.
Kiszerelni kívánt?
Hát persze... Pár dolgot kívántam már ma,
de
a 45 fokos dőlésszög nem szerepelt a listámon.
Persze ahhoz, hogy
a megfelelő szögben eltudjam fordítani a belső részeket, lekellett szedni a belül rögzített,
amúgy kifelé lógó alkatrészeket. A karocskát nem én görbítettem el, az gyárilag
ilyen. |
Ez is kiesett. Szerencsére tudom, hogy hová való. Legalábbis most még tudom...
Már 90 fokban sikerült elfordítanom.
Látom, hogy
jól haladok,
csak
nem vagyok benne egészen biztos, hogy jó irányban.
Ez egy másik csapszeg. Szerencsére teljesen más a mérete és a formája, mint amit az előbb szedtem ki. Rendes dolog a konstruktőrtől, hogy egy varrógép alkatrészeiből leginkább egy varrógépet lehet összeállítani. Mekkora önbizalmam kerekedett, mi? Varrógép lesz belőle? Összerakom? Még szétszedni sem sikerült! |
Ez a kar útban van. Bárhogy nézegettem, nem úszom meg, hogy odébb ne tegyem.
Gondoltam okos vagyok, hogy bejelöltem hol állt
eredetileg.
Ehhez képest simán elraktam a vezérlést visszaszereléskor.
Csak néztem hosszú percekig, miért nem viszi az anyagot.
Már majdnem ki volt szedve aminek ki kell szedve lennie, mikor is kimosott a mosógép. Ilyenkor van az, hogy az embernek illik tudni fontossági sorrendet felállítani. Szóval nem úgy kellene lennie, hogy le van szarva a varrógép, inkább kiteregetem a kimosott zoknikat. Ha a fürdőszobát fehérré tudtam varázsolni, a varrógép sem fog kifogni rajtam. Gondoltam kissé bátortalanul... |
Aztán meg azt gondoltam megkockáztatom, hogy
eszem. Ez veszélyes dolog, mert
ha lemegy a vérnyomásom, akkor menthetetlenül
elalszom. De én bátor vagyok!
Mit nekem egy alvás? Bedörrentettem fél lábosra
való sült húst fokhagymásan.
Visszatérve a varrógéphez, tiszta fejjel (az előbb már majdnem
felrúgtam)
az látszik, hogy már szinte szabad az út a valami kihúzásához.
Csak persze a valami még mindig nem fér ki.
Ugyan miért ne csavarnám ki ezt a csavart, és miért ne húznám odébb azt a gyűrűt? Ránézésre nem tart semmit. Nem ránézésre meg a tengelyt tartja a helyén oldalvást, hogy ne tudjon elmozdulni. A másik végén egy fél fogaskerék van, ami a bobint hajtja. Ha ez elmászik a helyéről... Jelentem elmászott. |
Na még ebbe a drótba akad egy tengely.
Aztán már kint is van ez a valami.
Mit ne mondjak, ez azért komoly küzdelem volt!
Oda kell figyelnem, mert ezt a kart majd odébb kell
tolnom mikor a kiszedett valamit
visszateszem. És akkor mi van? Ha másodikra sikerült, akkor másodikra sikerült!
Fehér papír, fehér kesztyű, olajos alkatrészek.
Nem bonyi kicserélni a fogaskereket, csak kell hozzá egy
krova.
Meg peresze egy villáskulcs is ellentartani.
Balra az eredeti, jobbra az új.
Ha felépítésükben nem is, de a formájukat tekintve azért egyformák.
Az új fogaskerék tiszta műanyag.
A régin az excenterek vaslemezből vannak.
Persze mit ér a vaslemez, mikor a műanyag fogaknak annyi.
A vaslemez szélein amúgy is görgők forognak, szóval jó lesz helyette a műanyag
is.
Szerencsére nincs semmi ami valamiféle pozíciót
okozna. Vagyis teljesen mindegy,
hogyan szerelem be. Majd a végén a fogaskerék csavarjaival
kell beállítani, hogy mikor mi mozogjon.
Rá van írva a savmentes vazelin dobozára, hogy
külsőleg. Remélem nem betegszik
meg tőle a varrógép, hogy a felirattal ellenkezve én a persely belsejébe
kenem.
Na akkor ennyit mára a csereszabatos alkatrészekről. Az új fogaskereket beszerelve, a tartócsavart meghúzva, az új fogaskerék ugyanis meg sem mozdul! Szerencsére akad itthon alátétem rogyásig. |
A varrógépszerelés az kérem egy fehérköpenyes műszerészmunka.
Gondoltam visszafelé már biztosan könnyebb
lesz mint kifelé.
Ja. Gondoltam...
Bedugtam, majd keresztbefordítottam.
Nem ment be. Igazgattam, rendezgettem, elátkoztam, de akkor sem ment be.
Végül az lett a megoldás, hogy kiszedtem ezt az ellensúlyt. Na most az azért érdekes, hogy ez kifelé nem volt útban. Amúgy ez volt az az izé amiről a boltos ember azt mondta, hogy ezt ki kell venni. Nem kivettem? Nem kivettem? |
Persze, hogy elfelejtettem betekerni az
irányváltó karocskát tartó csavart.
Még jó,
hogy van spéci csavarfogós csavarhúzóm az ilyen impossible
küldetésekhez.
Papír volt kéznél, ezért azt tettem a tű alá. No de lássuk, hogy
mire is jutottam.
Persze kicsit csaltam, ugyanis az elrakott vezérlést alul ki kellett igazítani,
mert első nekifutásra egyszerűen nem vitte az anyagot. Amúgy nem
is annyira
bonyolult a varrógép, mint azt az ember elsőre
hiszi. Ezt persze csak utólag
gondolom így...
Semmi kopogó fémes hang, szépen csendben viszi a papírt.
Ha varrni még nem is, de papírt lyukasztani azt már tudok.
Teszek még egy próbát, hogy viszi-e a vásznat.
Már miért ne vinné? Ráadásul az irányváltója is szépen működik.
Úgy látszik, hogy sikerült visszatalálnom a csapokat a helyükre.
Gondoltam egy nagyot, majd elővettem egy spulni
cérnát.
Na ekkor mondta magában a varrógép: Elmész már te Géza a picsába!
Mert ha gépet szerelni még csak-csak tudok valamennyire, no de varrni azt már
nem!
Majd az asszony tesz vele egy éles próbát, mert nekem csak némi harmadfokú
cérnagubancot sikerült produkálnom. Pedig mondta Andi, innen fűzöm,
oda hurkolom, szálfeszesség, felhozza az alsó cérnát, alul van kis
kallantyú. Szerintem az van, nem tud ez a nő magyarázni...
Ez meg ki van égve.
Mintha vettem volna ilyet egyszer a hűtőgépbe. Vagy az menetes végű?
Nekiállhattam végre rendet tenni. Mikor már negyedszer húztam ki a szerszámos fiókom, mert még mindig találtam valami nyeles állatot a másik szobában, akkor hiába voltam papucsban, csak elkezdett megtelni a hócipőm. |
Azt hittem kész, de kimaradt a krova ágyneműtartóba történő visszahelyezése.
Mikor már tényleg minden a helyére került, megtaláltam ezt a kóbor sütis dobozt.
Ezernyi dologhoz értek, többek közt a varrógépekhez se.
Ha megszerelni sikerült is valahogy, de a cérnát befűzni...
Szóval ehhez az utolsó videóhoz segítségül hívtam a párom.
Andi szerint pont így kell kinéznie egy
varrásnak.
Ha azt mondta volna, hogy nem, hát nem is tudom mit tettem volna a varrógéppel.
Persze tudom, hisz milyen jól mutatna itt egy repülő varrógépet ábrázoló videó.
Hiába mutatsz ilyen jól a beszűrődő napfényben, most egy ideig akkor sem akarlak látni! Pedig nem úszom meg, mert kiégett benne az izzó, és nem kaptam másikat. Persze ahol a fogaskereket vettem, abban a boltban biztos van. No de engem nem olyan fából faragtak, hogy csak úgy... |
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.