Vibramotor
(mobiltelefonból)

   Hiába nézegettem az orrom elé halmozott készletet, mert - mint az mostanában többször is előfordult - egyik tételhez sem volt kedvem, pedig a viharos időjárás miatt egészen kellemesre hűlt a levegő. Mikor már nagyon úgy nézett ki (megjegyzem hosszú szemlélődést követően), hogy az RJ11-es aljzatokat rejtő rózsaszín doboz lesz a befutó, akkor óvatlanul kiszúrtam a vele átellenes sarokban valami tényleg egészen apróságot.

 

 

Mármint azt az egészen apró valamit, amit - természetesen szerény
személyem közreműködésével - az ezüstszínű laptophoz
előszedett tápcsatlakozó mögé sodort a sors.

 

 

   Ez kérlek egy úgynevezett vibramotor, ami a minap boncolt mobiltelefonból került elő. Amúgy hazudik rajta a felirat, hiszen hol van ez 62 lóerős... A Loo amúgy angolul vécét jelent, ami egy villanymotoron számomra valahogy értelmezhetetlen felirat.

 

 

   A motor attól "vibra", hogy a tengelyére egy excentert sajtoltak, így mikor beindul, akkor a motort tartalmazó eszköz (jelen esetben mobiltelefon) vibrálni, zizegni kezd.

 

 

   Mint az a roncsolási nyomokból egyértelműen kiderül, az egyszerűség jegyében (megjegyzem egyetlen kimentett alkatrészként) forrasztás helyett egyszerűen csak lefeszítettem a panelről.

 

 

A motor annyira kicsi, hogy már-már elveszik az ujjaim között.

 

 

   Mely apró méretet most épp azért nem tudtam értékelni, mert így nem tudtam rácsimpaszkodni a krokodilcsipeszekkel a motor lábaira. A krokodilcsipesz fényes részének mérete úgy nagyjából megegyezik az egész motor méretével.

 

 

Nyitásképp az excentert húztam, illetve feszítettem le a tengelyről.

 

 

Majd elmentem a szobába a vitrinig egy modellrepülőért, hogy odatehessem
mellé az apró motort. Hogy itt egyetlen modell sem látszik? Hát ez az!

 

 

Végül sikerült találnom egyet az apró vázák mögött. A motor amúgy ott hever
az asztalon a repülő orra előtt, csak annyira miniatűr, hogy alig látszik.

 

 

   Rátéve a modell orrára, mindjárt kiderült, hogy ha be szeretném építeni (amúgy nem szeretném, csak gondoltam megemlítem ezt a lehetőséget), akkor nem azzal lenne gondom, hogy befér-e, vagy sem, hanem azzal, hogy támszerkezetet kell hozzá építenem. Mondjuk ha vastag, értsd legalább átmérő 0,5-ös drótból lenne az elektromos hozzávezetés, akkor a motor aprósága okán az is simán megtartaná.

 

 

   Azért rajzoltam oda azt a piros nyilat, hogy ne kelljen elmagyaráznom, hogy a keféket tartalmazó rész leszedéséhez hol kell az anyagot visszagörbíteni. Amúgy nemcsak azzal gyűlt meg a bajom, hogy nem láttam amit csinálok, hanem ráadásul azzal is, hogy az apró motor megfoghatatlansága okán kis híján magamba döftem a feszítőszerszámként használt bonctűt.

 

 

Ezért vetettem be második nekifutásra ezt az átlagos méretű
kombinált fogót, melynek pofái közül alig látszik ki a motor.

 

 

A forgórész méretére egyértelmű utalás a háttérként bevetett franciakockás papír.

 

 

   A motor tengelye annyira vékony, hogy annak ellenére, hogy a tengelyvég nem hegyes, minden különösebb trükközés nélkül sikerült bedugnom a bőröm alá, ami mondjuk egyértelműen nem tartozik az értelmes kísérleteim közé.

 

 

Előtérben a kommutátorhoz való hozzávezetéseket (kefék)
látjuk, míg a rózsaszín dűnék a háttérben az ujjlenyomatom.

 

 

Ott belül van egy mágnes, ami nagyon nem engedte magát kipiszkálni.

 

 

   Miután komolyan beleroncsoltam a kerek bejáratba, egy 3,3-as csigafúró szárán tettem kísérletet a csúf nyomok eltűntetésére. Mármint azzal a szándékkel, hogy a motort újra összeszerelem. Amúgy végül ez lett a veszte. Mármint az, hogy a fúró elővételéhez egy kicsit kihúztam a helyéről a középső asztalfiókot.

 

 

Ahová aztán - mivel kicsi volt és nem tudtam rendesen fogni - beesett a motor vége.
Innen meg ugye az apró dolgok ritkán, legfeljebb csak takarításkor kerülnek elő.

 

 

Vajon lehet ezeket a már amúgy is lehetetlenül apró alkatrészeket
tovább bontani? (tette fel magának a kérdést a szerző)

 

 

Ez itt a motor háza, amit azon az áron sikerült a jobbra látható hengeres részről
leszerelnem, hogy egy csípőfogóval levágtam róla a balra látható részt.

 

 

   Hiába kísérleteztem, mert a megfogásának lehetetlensége okán nem sikerült belőle kiszednem a mágnest. A forgórészt viszont az állórész megnyomorgatásának ellenére is sikerült újra betennem a helyére.

 

 

Ez itt a kommutátor.

 

 

Amit - megjegyzem minden különösebb erőlködés nélkül - sikerült
a tengelyről lehúznom. Ezt aztán tényleg a manók rakták össze...

 

 

Gondoltam letekerem a meneteket a forgórészről, ami csak részben sikerült,
mert közben többször is elszakad a valószínűtlenül vékony tekercselőhuzal.

 

 

Amin a 0,03 milliméteres átmérő okán nincs mit csodálkozni.

 

 

Az apró motor alkatrészeiből végül semmit sem tartottam meg. Már csak
azért sem, mert egy felmerülő igény esetén úgysem kerültek volna elő.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.