Első szkennerem
(kellett belőle valami)
Ma
nem erről a szkennerről lesz szó, mert ez csak egy
doboz amiben épp lakik. Ezt amúgy valami elképesztően
mélyről ástam elő. Szó szerint a pince
legmélyebb bugyrában lakott! A keresése közben abban sem voltam egészen biztos,
hogy megvan-e még egyáltalán, vagy már kidobtam. Idővel persze előkerült. Mert
ugye olyan nincs, hogy én csak úgy egyszerűen kidobjak
valamit. Amúgy jelen készülék esetében ez ma lesz, mert miután szétszedem, az alkatrészeit nagyrészt kidobom. |
Mára már csak ennyi van meg belőle. Eredetileg ennek két teteje volt. Az egyik sima, a másik világítós. A sima a papíralapú dokumentumokhoz való, a világítós pedig a dianegatívokhoz. Utóbbit nem dobtam ki, mert nagyszerűen lehet rajta röntgenképeket nézegetni. |
Ez a szkenner valami egészen fura felépítmény! Legalábbis a maiakhoz képest az. Manapság a szkennerben a kiolvasófejet, a világítást, az optikát, egybeszerelik. Az egész miskulancia szaladgál a masinában a bele helyezett papír alatt. Itt viszont az olvasófej (vagyis a CCD) áll, és csak a világítás meg a tükörrendszer rohangál a dobozban a papír alatt. Van vagy fél méter hosszú az optikai út a papírtól a CCD-ig. Jó volt ez így... A mai "modern" felépítésű szkennerek azonnal életlen képet adnak, amint elemelkedik az üveglaptól a papír, míg ezzel a masinával, akár 3D tárgyakat is le lehetett "fényképezni". |
Ezzel a gombocskával lehet szállításkor lezárni
a kocsit, nehogy elszabaduljon
a dobozban.
Értelmetlennek találtam, mert a kocsit nemhogy rázódással,
de még izomból sem lehet
megmozdítani, mert olyan szorosan
tartja az áttételen keresztül a léptetőmotor.
Ez nem olyan, mint a már
régebben felboncolt
szkenner.
Ennél kérem meg kell küzdeni a kinyitással!
Itt kérem valódi csavarok vannak!
Persze már nem sokáig...
Juj! Hogy itt mennyi minden van... Először is van
egy normális tápcsatlakozó.
Aztán van egy aljzat a világítós tetőnek.
Soros port. SCSI csatlakozó.
Ezen utóbbi felülettel használtam, már csak a sebesség miatt is.
Ez kérem egy nagyon bonyolult történet volt. Elmeséljem?
Szóval az úgy volt, hogy valaki kereste a Rothammel antennakönyvet. Nekem megvolt itthon, csak ugye könyvet kölcsön
nem adunk. Ellenben mi lenne, ha beszkennelném és közkincsé tenném?
Szerzői jogsértés, de az már egy másik történet... Tehát ott tartottam, hogy megvolt a könyv. PC is volt. Ami hiányzott, az egy szkenner, valamint a projecthez szükséges teljes szaktudás. Konkrétan fogalmam sem volt róla, hogy mit hogyan kell. Illetve, hogy menne-e nekem ez a dolog. Ilyen alapokra nem akartam megkockáztatni, egy amúgy teljesen felesleges szkenner beszerzését. Körbekérdeztem az Elektro levelező listán, hátha akad valakinek egy felesleges szkennere. Akadt. Persze a menyasszony nem volt szép, de ezt már megszoktam. Konkrétan az volt neki az ő a baja, hogy nem mozgott benne a kocsi. Világított, szóval volt benne valamicske élet, csak konkrétan mozgás, na az sajnos nem. Ezt a szkennert elboltoltam egy a pincében kihasználatlanul heverő fotós nagyítógépre. Ez egy amolyan lomot lomért csereakció volt. Szerencsém volt a szkennerrel, mert csak a léptető motort meghajtó ULN2001-es IC volt benne megpusztulva. Ez az IC mindössze néhány forintos tétel. Ellenben a szkenner működtetéséhez szükséges SCSI kártya már nem az. Szerencsére ezt a hardvert is olcsón megúsztam, mert egy szintén lomot lomért csereakció keretében hozzájutottam egy SCSI kártyához. Mára már nem is emlékszem, hogy mit adtam érte. Talán egy TV miniszkópot, vagy a Videoton tunert. Miután minden együtt volt, s működött is, már csak úgy egy hónap kellett hozzá, mire kitanultam a szkennelés és a képfeldolgozás csínját-bínját annyira, hogy neki merjek állni a projectnek. Az Antennakönyv nem valami füzetke, hanem egy hatalmas mű! Konkrétan 536 oldalas. A szkennelő masina meg nem volt valami gyors. Szóval elvoltam egy darabig a szkenneléssel. Aztán rákaptam az ízére, s beszkenneltem az összes többi műszaki könyvemet is. De ez már megint egy másik történet... |
A modellszám ugyan megvan (MFC-800S), de nem tudom
ki a gyártója ennek
a gépnek.
Még jó, hogy az Internet a típusszám alapján kidobta, hogy Mustek.
Hogy mi mennyit dolgoztunk együtt...
Talán ezért is őrizgettem. Sajnálom masina, de neked most itt a véged.
Ugyan nem volt egyszerű, de azért sikerült elhúznom a helyéről a tükrös kocsit. A masina meg fogta, és egyből visszahúzta. Ezt persze csak azután tette meg, hogy megtaláltam a készülék oldalán a power gombot. |
Cefetül világít, de ez már csak a készülék hattyúdala.
Még ezt a képzavart...
Mire észbe kaptam, már ki is szedtem a gép
aljából a vezérlőkártyát.
Ezt teszi a rutin.
Ugyanis annyiszor megette szegény gép ezt az IC-t, hogy akár már vakon is ki tudnám cserélni. Mindig érdekesen halt be, ugyanis sosem működés közben adta fel! Mondjuk kimentem ebédelni s mire visszajöttem a konyhából, már nem indult el benne a motor. Sosem középen állt meg benne a kocsi, hanem mindig visszament a sarokba, s ott halt be a vezérlő IC. |
Az ilyen alkatelemekkel az a baj, hogyha kidobom őket, akkor egészen biztos, hogy néhány napon belül épp valami ilyesmikre lenne szükségem. Amennyiben viszont elteszem őket? Na akkor meg évtizedekig hevernek valahol, mire rájuk unok s végre nagy nehezen kidobom őket. Ekkor azonban néhány napon belül automatikusan szükségem támad rájuk. |
Csak és kifejezetten ezért a görgőért szedtem
szét. Sajnos nem jó oda,
ahová kellett volna.
Egyrészt túl nagy az átmérője, másrészt pedig
műanyagból van.
Mindegy... Most már akkor is elpusztítom...
Íme egy a témához illő komor hangulatú kép.
Nem szimpatizálok a kapcsolóüzemű
tápegységekkel, de ez olyan kis kompakt, hogy
így egyben teszem el. Aztán - ha megérem - majd úgy húsz év múlva kidobom.
Amennyiben a következő 20 évben valami csoda folytán
mégis szükségem
lenne rá,
innen majd le tudom lesni, hogy milyen tápfeszültségeket tud.
A fénycső a transzverterrel. Ha
közvetlenül ilyennel nem is,
de az UV változatával
egyszer már eljátszottam. Elteszem a
csövet a fényvisszaverőjével együtt.
Úgy néz ki, hogy szépen világít, pedig nem.
Valamiért nem akar teljes
fénnyel beindulni. Szerintem majd akkor vizsgálom ki az ügyet, ha
egyszer szükségem lesz rá.
Valamint ha addig össze nem töröm.
Vajon kilopjam belőle ezt a tükröt? Mikor kellett nekem bármikor is tükör? Úgy vagyok vele, mint a csúnya lány. A tükör az kérem nekem nem a barátom! Szóval mikor is kell majd nekem tükör? Ha ezt a hosszú csíkot most kidobom, akkor úgy kb. egy héten belül. |
Íme az áttétel a motorral, s az összegubancolódott húrozással.
Ennek annyira hülye formája van, hogy ezt elteszem.
Ahrrr...
Ez az alkatrész egy igen speciális valami.
Teflon bevonatú acélsodrony.
Hogy ne foglalja a helyet (?) azonnal el is ajándékoztam.
Bevallom őszintén, hogy egyáltalán nem dereng,
hogy valaha építettem
volna bármit is
fogaskerekekből, így ezt csak azért teszem
el, mert van "kerek dolgok" feliratú
dobozom.
Motorok feliratú dobozom is van, bár léptetőmotorból még soha semmit sem építettem. Persze ami késik, az nem múlik. Közben a sok motor meg csak gyűlik... Már tényleg azt tervezem, hogy egyszer legalább leégetem őket. |
Ez volt a szkenner képérzékelő része. Illetve
még most is az, csak már okafogyott.
Végül is ez az alkatelem adta be a kulcsot, miatta került pincébe a szkenner.
Mindenféle csíkokat húzott magától a beszkennelt dokumentumokra.
Ez tisztára olyan, mint mondjuk a kamerákban található CCD képbontó, de ez csak egyetlen sor felbontású. Hogy ebből nem építek semmit, azt lefogadom! Már csak azért se, mert már ki is dobtam. |
Csak komoly nehézségek árán sikerült kifaragnom az optikát a
tartójából.
Nem mernék rá megesküdni, hogy megérte...
Ha eltettem a fogaskerekeket, akkor azért csak el kéne
már tennem ezeket a hozzájuk illő tengelyeket is.
Na jó. Rajtam ne múljon. Kifeszegettem a
három tengelyt,
hogy ne árválkodjanak üresen szegény fogaskerekek.
Ez egy optikai kapu. Ő "látta", hogy visszatért-e a
tükrös kocsi a helyére.
Most egy darabig biztosan valamelyik dobozom mélyén fog nézelődni.
Ha már ezekért a görgőkért szedtem szét,
kipiszkáltam őket a helyükről.
Hogy aztán fog-e rajtuk valaha is skálahúr futni...
Romokban a valaha kincsnek számító hardver.
Ez valahogy olyan szomorú...
Egészen egyszerűen nem bírtam megállni...
Csak kiszedtem belőle ezt a két tükröt.
Ez
viszont már nem tükör, hanem egy sín. Illetve két sín. Van arra egy ötletem, hogy mire
lehetne őket felhasználni. Tulajdonképpen minden egyes lomomra van ötletem.
Illetve nemhogy ötletem, de mindjárt ötleteim! |
Már csak rendet kell tennem. Szeretem az ilyen "csak" jelzőjű feladatokat.
Mikor már majdnem úgy voltam vele, hogy mégiscsak kidobom, mégsem tettem meg. Persze ha elteszem, akkor sosem fogom megtalálni. Aztán ráébredtem (pedig nem is aludtam), hogy olyan rendet vágtam a pincében, hogy külön polcot kaptak a trafóim, így már tudom hova tenni. |
Ez például lehetne valaminek a valamije...
Végül (hogy minek, azt meg ne kérdezd) kiloptam
belőle az üveget.
Jó lesz mondjuk rádióhoz skálaüvegnek.
Na persze...
Gondoltam kipróbálom ezt a szkennert is, mielőtt
az előző dobozába rejtve eldugom
a pincébe.
Ja! Nem! A doboz eredetileg ezé a szkenneré. Ezt amúgy a ruhásszekrény
mélyén
találtam meg.
Ha ránézésre nem is nagy a rumli, de én attól még tudom, hogy
mindenütt bontásra váró
lomokat
őrizgetek. Már mindenféle terveket szövögettem,
hogy mégis hogyan kéne a dolgok végére
jutnom, de eddig még egyik szál sem
indult be igazán. Persze már vannak eredmények.
Például ott a rádiós szál,
miszerint zsinórban felboncolom az összes itthon
található
rádiót. No de
hiába dolgozok gőzerővel, mikor több rádióm van, mint
szabadidőm!
Már majdnem nem találtam meg ennek a szkennernek a tápegységét, mikor hirtelen beugrott, hogy nincs neki. (épp erről beszéltem a cikk elején) Ugyan van benne élet, csakhogy nem indul el, mert nincs fent a gépemen ennek az eszköznek a meghajtó programja. |
Becsomagoltam az üveglapot (nehogy eltörjön),
majd betettem a dobozba
a szkenner mellé.
Úgysem fogom megtalálni, hogy hová tettem, de majd
segít a google. Ha keresem, csak beírom, hogy szkenner, meg üveglap.
Ellenben ezeket innentől hiába is keresném,
merthogy
ezek szegénykéim sajnos a kukában végezték.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.