Gelka gyártmányú autóerősítő
(már csak a neve miatt is)

Nem mondanám, hogy zsúfolt az előlapja...

 

 

Az erősítő oldala példás módon hűtőbordából van.

 

 

Kétszer 16 wattos (vagyis sztereó)
DIN szabványú csatlakozók autóban?
Valamint néhány szál kilógatott színes drót.

 

 

   Az egészben a lényeg ez a felirat. No de ki is, illetve mi is az a Gelka? Gépipari Elektromos Karbantartó Vállalat, melynek elődje a Ravel. (Rádió Vételtechnikai Vállalat) Ez a cég volt a szocialista időkben "A szerviz", ahol mindenféle gépeket javítottak. Mondjuk arról, hogy bármit is gyártottak volna, arról sosem hallottam. Most meg tessék! Itt van példának ez a gyönyörűség. Ez egy booster, vagyis autóba való erősítő. Ha halknak találtatott az eredeti rádió, akkor az ember beszereltetett egy ilyen (vagy mondjuk más gyártmányú) dobozt, mire fel menten akkorát szólt a muzsika az autóban, hogy egyből új hangszórók is kellettek hozzá.

 

 

   Nem volt nehéz levenni a tetejét, mert nem voltak benne az összetartó csavarok. Amúgy ez is egy olyan doboz a sok közül, amit megvettem a piacon, majd letettem a polcra. Mondhatnám, hogy azért vettem, mert majd biztosan jó lesz az autómba, csak ugye nekem nincs, és nem is volt, nem is lesz kocsim.

 

 

   Annyira magyar a belseje, hogy azt le sem lehetne tagadni! Viszont nincs mit bántani rajta, mert kifejezetten normálisan van összeszerelve. Azért persze majd keresek valamit, amibe bele tudok kötni.

 

 

Végre egy értelmes gyári szám! Már úgy értem
teljesen hihető, hogy 512 darab készült belőle.

 

 

Hatalmas réz áthidaló viszi az áramot, a négy végfok IC-hez.
(illetve ez most a test vezeték, de abban is áram folyik)

 

 

Mivel itt tényleg nagy áramok folynak, ezért, hogy ne legyen földhurok, minden egy
ponton van testelve. De vajon miért van két testvezeték? (vastag fekete drótok)

 

 

Isostat kapcsoló, mely mint nemrég láthattuk még Amerikába is eljutott.
Ez nem a bekapcsoló gomb (mert az nincs is), hanem a loudness kapcsolója.
Kb. olyan hatása van ha benyomjuk, mintha egyszerre feltekertük volna mindkét
hangszínszabályozó gombot. Csinn-bumm cirkuszos hangzása lesz tőle a zenének.

 

 

   A bekapcsolt állapotot LED jelzi, melyet a saját lábából kiképzett rugó nyom, illetve támaszt bele az előlapba. Ugyan az előbb azt írtam, hogy nincs bekapcsoló gomb ami amúgy igaz is, merthogy automata. Az erősítő sorba kötendő az eredeti eszköz (rádió) hangszóróvezetékeivel.
  
Háromféle megoldás terjedt el a booster bekapcsolására. A legegyszerűbb a szokásos power gomb használata. Valamivel bonyolultabb, ha az eredeti rádió kapcsolójelével indítják a boostert. Ilyen kapcsolójel indítja pl. a motoros antennát. A harmadik, mikor a hangszóróvezetéken érkező jelszinttől éled fel a booster.

 

 

Szerintem ezek a csatlakozók nem valók autóba...
Szerintem a jobb oldali hangszóró csatlakozó semmibe sem való!
Ez maga a kontakthiba személyesen! 4 ohmra 16 wattot nyomó erősítőbe tenni...

 

 

Ott hátul az a homályos kocka egy relé. Na az kapcsolja be az erősítőt.
Amíg a relé meg nem húz, addig a doboz nem fogyaszt semmi áramot.

 

 

   Rengeteg különféle típusú autórádió volt ilyen TDA2002-es végfok IC-vel szerelve. Én speciel szerettem. Egyrészt ugye nagyot szól, másrészt meg egyszerű cserélni. Egyszer még az is előfordult, hogy a lustaságom okán két ilyen tok volt az itthoni nagy erősítőmben.

 

 

A rózsaszín ellenállás, a bottal járó kék kondenzátor, valamint a kövér zöld
elmentek kirándulni. Addig mentek mendegéltek, míg oda nem értek...

 

 

...a Csehszlovák gyártmányú Tesla kondenzátor barátjukhoz. Az erősítő egyik
oldalában (mint korábban láthattuk) TDA2002-es IC-k vannak,
a másik csatornába pedig TDA2003-as IC-k jutottak.
Ez mondjuk mindegy, mert kompatibilisek.

 

 

Íme a loudness áramkört megvalósító kondenzátorok.

 

 

Ez a tranzisztor kapcsolja a relé feszültségét, csak persze nem kapcsolja.

 

 

A hűtés és a földelés kivitelezése példás! Mondjuk még ennél
sokkalta trehányabb kivitel esetén sem szokott gond lenni.

 

 

A panel ónozott, a vonalvezetés jól áttekinthető.

 

 

Íme az e hétre esedékes jól sikerült fotó. Amúgy azt nézem
rajta, hogy hová mennek a relét vezérlő tranzisztor lábai.

 

 

Merthogy nem akar bekapcsolni az erősítő. Sebaj! Akkor bekapcsolom
kézzel, illetve mint az látható, a kedvenc anatómiai csipeszemmel.

 

 

Ez az oldala szól, és hiába vettem el a csipeszt, most már el sem hallgat!

 

 

 

Mivel a hangminőségét videón keresztül elég nehéz megítélni, ezért
elmondom, hogy nemcsak szépen, de tényleg jó hangosan is szól.

 

 

Amúgy a másik csatornája is működik.

 

 

Ezt a dobozkát alteszem, mert ez aztán tényleg egy ritka darab. Végül még arra
is rávitt a lélek, hogy pótoljak egyet a hiányzó négy fedéltartó csavarból.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.