Akkuőr
(autóba való)

Ezt a csodát a minap találtam a műszeres dobozomban. Mivel kicsi, egyszerű, s én
épp valami ilyesmire vágytam mint bemutatandó boncalany, így képtelen voltam
megállni, hogy be ne mutassam. Ez amúgy egy autóba való akkuőr. Arra való,
hogy jelezze ha kimerülő félben van az akku, vagy épp túltölt valami okból
a generátor. Eredetileg nem az apróműszeres, hanem a vegyes paneles
fiókomban volt, csakhogy idővel - rendrakás címszóval - átkerült.

 

 

Innen nézve úgy néz ki, mintha egy színes sál
lenne a nyakába kötve, hogy ne fázzon.

 

 

Ragasztós, öntapadós, tépőzáras.

 

 

Valamint a feje a talpához képest mindenféle lehetetlen szögbe állítható. Valaha
egy csomó ehhez hasonló elektronikus és elektronika mentes apróságot lehetett
kapni a boltokban. No persze nem az állami boltokban, hanem a maszekoknál.
Volt fordulatszámmérő, analóg és digitális is. Feszültségmérő, ilyen néhány
LED-es, hosszú fénycsíkos, és még számkijelzős is. Aztán voltak
a mindenféle elektromosság nélkül is működő
apróságok, úgymint aprópénz, cigaretta, szemüveg
és magnókazetta tartó, valamint a következő olajcsere
kilométer számláló állását jelző forgatható kerekes bigyula.

 

 

Mára már csak ennyit tud, ami mondjuk nem valami sok.

 

 

Ráadásul ezt is csak úgy képes produkálni, hogy közben
megeszik valami a dobozban 360 milliampert.

 

 

Mivel szemből nem boldogultam, így hátulról támadtam meg a bonctűmmel,
mellyel aztán végül sikerült kituszkolnom az apró dobozból az előlapot.

 

 

Ez itt az apró panel alkatrészes oldala.

 

 

Ez pedig a fóliás oldal. A panel természetesen nem pusztán csálénak
néz ki, hanem az is. Ez persze nem hiba, hanem az éppen
ezzel megegyező belső terű doboz miatt van így.

 

 

Bár nem volt egyszerű, de végül sikerült rájönnöm, hogy a BRG Koncert magnóban
láttam ilyen összetekergetett lábú alkatrészeket. Mondjuk már ott sem igazán
értettem a tekerés okát. Amúgy ez a zéner eszi meg a műszer mutatta
rengeteg áramot. Ezt onnan tudom, hogy sajnos megégetett!

 

 

Mikor meghúztam a LED-et előre, hogy ne álljon már olyan roggyantul a lábain,
egyszerűen a kezemben maradt a fele. Szó sincs róla, hogy lövésem se lenne
arról, mivel lehet kinyírni egy ennyire egyszerű áramkört. Mivel két közeli
barátomnak is autós boltja volt, így láttam néhány csodát. Például hány
voltos autóba kell? Hat. Nyolc perc múlva már ott is volt az ügyfél, kezében
az elfüstölt elektronikával, mert ugye a Zsiguli az 12 voltos. Vagy beköti fordítva.
A kérdésre, hogy jól kötötte-e be, általában az volt a válasz, hogy mindegy, mert
fordítva is próbálta, de úgy sem működik. De akár a 12 voltos modern Trabiba
próbálgatott, egyből folyton kiégő 6 voltos izzók esetét is megemlíthetném.

 

 

Mivel semmi kedvem sem volt megjavítani, így szegény műszer
bemutatása a tőle jobbra látható fél LED-nyi hiánnyal zárult.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.