Csudálmányos szerkezet
(mert olcsó volt, én pedig kíváncsi)
Íme a csoda. Mikor megláttam, azonnal felkeltette az érdeklődésemet. 1.000 forintra tartotta az eladó. Én meg kétszázra gondoltam. Ki is mondtam, mire fel az eladó is kimondta, hogy ő mire gondolt. (anyukám csuklott egyet) Néhány nap múlva még mindig nem kelt el az árú. Megfogtam. 500 mondta az eladó. Visszatettem. De 300-ért elviheti. Odébb léptem. Nem viszi el? De. Elviszem. Nem volt pofám kétszázra lealkudni, mert ez a doboz még vasanyag árban többet ér. | |
Az egyik oldala. Van rajta egy mikrofoncsatlakozó. Legalábbis az van odaírva, hogy "micro". Sokféle mikrofonom van, ehhez való persze nincs. No de ez már csak így szokott lenni... | |
Ugye megmondtam! Mert ugye ki látott már ilyen elvadult dugójú mikrofont? Ez persze nem egyszerű mikrofoncsatlakozó, ugyanis innen lehet távvezérelni a masinát. Merthogy van ám rajta mit vezérelni. Amúgy közelítőleg eltaláltam, hogy mit fogok látni a dobozban. Izgalmas egy szerkezet! | |
A gép háta. Nézegettük kint a többi vevővel és eladóval. Mindenki mondott rá valamit. Vagyis találgattuk, hogy mi lehet ez. Utóbb kiderült, hogy én jártam a legközelebb a valósághoz. | |
Eugen Kappel Büromaschinen. Ezt elsőre benéztem, mert ez nem a gyártó, hanem a szállító cég emblémája. A mai napig megvannak. | |
Két tuchel a hátlapon. A bal oldalihoz tartozó telefon jelet nem nehéz felismerni, de a jobb oldali "súlyzó", na az azért már rejtély. | |
Megy 110-ről és 220-ról is. | |
Ez a neve: STENORETTE | |
Először azt hittem, hogy ez valami mechanikai rögzítő, mint mondjuk egy mosógépen a dobrögzítő csavar, amit ki kell tekerni a használatbavétel előtt. No de a felirat nem ezt mondja. Leginkább törlés ellen védő kapcsoló lenne, már ha jól értem. | |
Ez a 25.205. darab. Szép számú széria. Rengeteget dolgoztam régebben irodákban mint telefonszerelő, de ilyen gépet még sosem láttam. | |
Az alsó sor érdekes lehet, de nem tudok németül, így a csavarhúzóimra és egyéb szerszámaimra hagyatkozom a doboz mibenlétének kiderítésében. A felirat jelentése amúgy: Óvjuk a nedvességtől. Köszönet a fordításért Lőcsei Gábornak | |
Ez egy háromállású kapcsoló a gép elején, illetve alján. Nem jöttem rá, hogy mit is csinál valójában. No persze nem tudtam kipróbálni a gép összes funkcióját. Például a szalagot úgy adta ki, hogy beledöftem egy rövidzárat hátulról a mikrofoncsatlakozóba. | |
A masina arca. Azt kell mondjam ergonómikus, valamint a maga módján szép is. Minden kézre áll rajta. No de, hogy mit csinálnak a gombok? | |
A bal oldali a hangerő, a középső a fólia. A jobb oldali a power, és még hangszínt is szabályoz, bár inkább a zaj minősége változott tekergetésének hatására, mint a hang színezete. | |
Csodaszép piros gomb. Megnyomtam. Sehol egy árva gombafelhő. Pedig reménykedtem, hogy a gomb megnyomásával egy csapásra megoldom Budapest összes közlekedési dugóját. De ha nem, hát nem... | |
A visszajelző izzók sora. Ketten is vannak. Úgy mint egy piros és egy zöld. Ez ugye egy irodagép. Titkárnőknek való. Szőke vagy nem szőke... Lehet még a két lámpácska is sok lesz, mikor el kell magyarázni a szerkezet működését. | |
Hoppá! Lent van a fedele. Csuda dolgok vannak itt barátom! Én mondom tenéked csuda dolgok! A villanymotor alulról is látszott, tehát tudtam, hogy hajt valamit. Én mágneslemezes magnóra gondoltam. Ebben azonban nem lemez van, hanem szalag. De nem ám a hagyományos megoldás! No majd mindjárt meglátod. | |
Ez a motor hajtotta a szerkezetet. Adtam a doboznak áramot, de nem történt semmi. Hang azért nem jött belőle, mert nincs a dobozban hangszóró. Elkezdtem kézzel forgatni a motort. Éreztem amint az egyik irányban könnyebben forog. Akkor ez áram alatt van. Fél percig tekergettem, mire fel végre elindult. Kicsit be volt benne állva a zsír. | |
Egy közelebbi kép a mechanikáról. Van itt minden, mint a moziban! Jól tele van a doboz, megérte az árát! Valószínűleg el leszek vele egész délután. Van benne bőven mire rácsodálkozni. | |
Az elektronika panelja. Semmi különös, ugyanolyan mint bármely más korabeli panel. Például kiszedhetném belőle a kondenzátorokat és betehetném a többi közé, de azért se! | |
Ez egy hatalmas, aranyozott érintkezőkkel megrakott relé. Szép darab! Később majd jól megnézzük kicsit közelebbről is. Gondoltam megmentem, de sajnos megtelt a relés dobozom. | |
Ez a részlet a hálózati tápegységet ábrázolja. Hagyományos felépítés. Trafó, egyenirányítás, kondenzátoros és fojtótrafós szűrés, áteresztő tranzisztoros stabilizátor. | |
Ez a mechanika. Hát... Az mindenesetre biztos, hogy egy elvarázsolt szerkezet. A kép közepén a magnó feje látható, amibe egy kicsit később még majd külön is belenézünk. | |
Készítettem egy pici videót a működéséről. Ennél persze sokkal
többet tudott.
|
|
A vezérlés szemből. A működés lényege, hogy a széles barna szalag mágnesezhető. Egymás mellett van rajta egy csomó sáv. Ezeket képes sorban egymás után folyamatosan lejátszani. A képen középen látható fehér gombbal viszont válthatunk is a sávok között. Olyasmi ez mint a gyorspörgetés, csak sokkal gyorsabb. A szalag meglepően gyorsan cserélhető. Nem gabalyodik össze, mert az egész alig van vagy 30 centi. | |
Ez a kép más szögből mutatja a mechanikát. Bevallom őszintén, hogy nem értem mit is akartam tulajdonképpen bemutatni ezzel a felvétellel. Ha más nem is, de annyi azért látszik rajta, hogy rengeteg apró alkatrészből áll a szerkezet. | |
Ez egy rakás kábel. Mindenhonnan mindenhová tartanak a drótok a dobozban. Nem szívesen javítanék ilyen gépeket. Jól ellehettek az irodagép műszerészek egy ilyennel. Már úgy értem akkor, ha elromlott. | |
A jobb oldalt felül látható fényes ívet a motor rajzolta forgása közben. Balra lent az irányváltó relé látható, tőle jobbra a lendkerék. Érdekes megoldású az irányváltás. A motor tengelye hol a lendkerék belsejéhez ér hozzá, hol meg a külsejéhez. Mármint a lendkeréken belül van még egy perem. Bonyolult, de mindjárt kijön onnan az a lendkerék, és akkor láthatóvá válik a dolog. | |
Ez a magnó szalagja. Kb. ilyen hosszú, mint ahogy ezen a képen látszik. Mikor a szerkezet befűzi, akkor összeér a kezdet és a vég. Szinte nincs is rés. Ha volna, akkor nagy volna a kimaradás a hangban ott ahol nincs szalag. A folyamatos sávváltó mechanika is egy varázslat. Nem is másztam bele ebbe a részletbe mélyebben. | |
Adtam a masinának áramot krokodilcsipeszes műszerzsinórról. Ha már forog a motor, akkor kíváncsi vagyok a szerkezet hangjára is. A rosseb keresi meg a sok csatlakozó láb közül a hangszórókimenetet. A képen az látható, amint a próbahangszóróm krokodilcsipeszeit ráakasztottam a kimenőtrafóra. Vészesen be vannak zajosodva a tranzisztorok a szerkezetben. Nagyon fúj a szél a hangszóróból. | |
Bal oldalt a két visszajelző izzó, jobb oldalt pedig egy forgó henger látható. Ennek a hengernek a másik oldala fekete. Mikor forog, akkor jól látszik, hogy éppen működik a szerkezet. | |
A szalag kiszerelve, illetve kifűzetve a dobozból. Kézzel érezhető, hogy bordák vannak rajta. Sajnos a szalag a kukában végezte, így most már nem tudom tovább boncolni, pedig érdekelt volna a bordák mibenléte. Lehet, hogy vékony acélhuzalok voltak a szalag belsejében? Most már mindegy... | |
Végre egy tényleg jól sikerült felvétel! Ez a kép a szerkezet belsejében található pókhálón fennakadt apró porszemcséket mutatja. | |
A masina kiszedve a dobozából, alulnézetben. Rakás csavar látható, amit menten ki fogok tekerni, csak mert van néhány csavarhúzóm. | |
Ugye mondtam! Persze reszelőim is vannak, mégsem reszelem széjjel az egész gépet. Néha a saját működésem sem értem... | |
A hálózati trafó. Nem szedem szét mélyebben. Megtehetném, de annyi érdekesebb részlet van a dobozban. Úgy szeretem ezt a játékot... | |
Az elektronika panelje, immáron a dobozból kiépítve. Régebben elemeire bontottam az ilyesmit, majd minden alakatrészt elraktam a helyére. Ma már nem férek a jól elrakott dolgoktól, ezért megy a panel a szemétbe. Töredelmesen bevallom, hogy a végtranzisztorok réz hűtőzászlóit azért megmentettem. No nem mintha nem volna itthon éppen elég hűtőborda... | |
Ez a tranzisztor éppen akkora, mint egy AD162-es, csak kicsit más a fizikai felépítése. | |
Íme. Lejön róla a felcsavarozó háromlyukú alátét. Jópofa hatalmas krumpli. Olyan túlméretes BFY33-as feelingje van. | |
Hogy érezd a méretét, jobbra egy vastag ceruzaelem látható. | |
Ez egy trimmer potenciométer. Ennek nem lesz kontaktos a lába, ez nem fog 20 év múlva elkezdeni recsegni. Az alapja porcelán, a csúszkája pedig picike szén rudacska. A képre kattintva nagyban jól látható, hogy ez egy elektromechanikai műremek. | |
Brutális AC153-as tranzisztor. Most már legalább tudom, hogy honnan fújt a szél. | |
Ez egy un. NTK ellenállás. Ezzel volt hő stabilizálva a végerősítő tranzisztorok nyugalmi árama. A germánium alapú félvezetők elektromos paraméterei ugyanis kifejezetten elmásztak a hőmérséklet változásának hatására. | |
AC161-es tranzisztor. | |
A kimenőtranszformátor valódi Grundig gyártmány. Manapság már nem divat, egyszerűbb egy komplementer tranzisztor pár, de már inkább IC van alkalmazva az ilyen kisigényű végerősítőkben. | |
A hátsó csatlakozó sor. Nem mentek meg belőle semmit. Van már egy (igazság szerint több) dobozra való megmentett aljzatom és dugóm. | |
A csatlakozók belülről. Van beépítve drót rendesen. Az ilyen gépeket betanított munkások (tipikusan hölgyek) szerelték össze szalagon. Ha valami nem a helyére kerül, meós legyen a talpán aki megtalálja a hibát! | |
Fogynak a dobozból a mindenféle dolgok. | |
Ez volt az irányváltó relé. Ez mozgatta a lendkereket a motor tengelyéhez képest előre hátra. Szintén Grundig gyártmány. | |
Érintkezők. Bizony bizony! Mielőtt divatba jött az optikai kapu, meg a hall szenzor, azelőtt mindenütt ilyen rugócsoportos kontaktusok érzékelték a mechanikai helyzeteket. | |
A motor valódi külső forgórészes Papst gyártmány. Ez a motor fogalom volt a maga idejében. Egyes BRG M8-as magnókban is Papst motor volt, de aztán kiváltották a hazai Ikladi IK70-es típussal. | |
Szép darab. Gondolkodóba estem a felhasználását illetően. Végül a szemétben kötött ki. Valahol a pincében van egy (igazándiból két) hatalmas dobozra való villanymotorom. Gondoltam nem növelem tovább feleslegesen a gyűjteményem. | |
Ez a lendkerék inkább csak az áttétel miatt van itt. Szerintem a Papst motor tömege is elég lett volna a nyávogásmentességhez. A felvételen nagyban jól látható, hogy két apró szalagfeszítő görgő gondoskodik a meghajtó szíj feszességéről. Érdekességként megemlítem, hogy a masinában az összes gumialkatrész tökéletes állapotban volt! | |
Íme a lendkerék nagyban. Itt látszik amiről fentebb már írtam az irányváltással kapcsolatban. Mármint a lendkeréken belüli külső, illetve belső perem, aminek a motor tengelye nekinyomódott. Nem tudom említettem-e már, hogy a kerek dolgokat is gyűjtöm. | |
A motor segédfázis kondenzátora. Kívülről mind egyforma. Mondjuk belülről is. Persze ez engem nem tart vissza semmitől. | |
Ugye megmondtam! Mint agresszív kismalac a konzervet, már nyitottam is kifelé a kondenzátort. Kollégám kisfia jutott eszembe, aki a (nem véletlenül) ajándékba kapott hoki korongra azonnal rákérdezett: Mi van benne? | |
A kondenzátorban ez van. Illetve így néz ki belülről. | |
Most már az elejét is letéptem. Semmi érdekes. A kondenzátor két egymástól szigetelő anyaggal elválasztott elektromosan vezető fegyverzetből áll. Itt papír, és alumínium kombinációját láthatjuk. Mondjuk nem látszik valami jól, de majd mindjárt... | |
Na! Így azért mindjárt más! A kondenzátor szélébe belebarmolva már sokkal jobban látszik, hogy miről is beszélek. Persze ha nem rontom szét, akkor elrakhattam volna a többi kondenzátor közé. | |
Ez az egyenirányító szelén cella. Nem bontottam jobban szét, hanem valami érthetetlen okból kifolyólag betettem a dobozba a többi közé. Igazán csekély az esély, hogy diódák helyett ilyet szereljek valamibe, de sosem lehessen tudni. A helyzet idő közben megváltozott, ugyanis mégiscsak szétbontottam. | |
Ez a tápegységben található szűrő tekercs. Manapság a hatalmas kapacitású elektrolit kondenzátorok és stabilizátor kockák korában ez az alkatrész teljesen kiveszett. Igazándiból már a nagy kondik és az áteresztő stabilizátorok is kiveszőben vannak. Manapság a kapcsolóüzemű tápegység dívik. | |
Jön ez a trafócska még széjjelebb is. Ha már úgyis elől vannak a szerszámok, akkor miért ne? Éppen leválasztom az "I" vasakat a trafóról. | |
Ezek pedig a transzformátor vasmagjának másik alkotó részei, mégpedig az un. "E" vasak. A nevét - mint az sejthető - a formájáról kapta. | |
Pici műanyag cséve, teletekerve dróttal. | |
A külső szigetelést eltávolítottam, s a drótot elkezdtem legombolyítani, de nem folytattam tovább. Jó lesz ez az izé a gyereknek játszani. | |
Ez nem potméter, hanem egy háromállású kapcsoló. Ezt is megmentettem későbbi hasznosításra. Hátha egyszer összeszerelek valamit (volt már rá példa) felkiáltással bevágtam az egyik kapcsolós dobozomba. Azért az egyikbe, mert a másikban a nagyobb kapcsolók vannak. | |
Ilyen szép a gombja. A gombon ott a gyártó cég neve. Említettem már, hogy a forgató gombokat is gyűjtöm? | |
Már alig lóg ki valami a szerkezet alaplapjából. Leginkább csak ez az árva tengely maradt a rugójával. Persze a rugókat is gyűjtöm, de ez gondolom sejthető volt. | |
Nézzük csak meg közelebbről ezt a jelfogót. | |
Milyen kevés is marad meg a korabeli technika csúcsából a mai világban. Ezt a szép műanyag porvédő burát nagyszerűen lehet alkalmazni csavarok ideiglenes tárolására. Na így múlik el a világ dicsősége... | |
A relé egészen darabokban. A csavarok még jók lesznek valamire. Persze az aranyozott kontaktusos relé is használható lett volna, de köszönöm, nem kérem. | |
A két potméter. Ezek szépek, ezeket megmentem. Be is tettem őket az egyik forgó potencióméteres dobozomba. A másik forgópotis dobozomban is ugyanilyenek vannak, csak nem fértek el egy dobozban. Persze nem csak forgó potijaim vannak. Hmm... A potis dobozok tartalma is megérne egy bemutatót. Azt hiszem ennek a szétszedtem rovatnak sohasem lesz vége, pedig azért más terveim is vannak. | |
Ez a hálózati kapcsoló. Már kitéptem a helyéről, így nem látszik hogyan volt kívülről odabiggyesztve a poti gombja mellé. Ebben aztán tényleg nincs semmi érdekes. | |
Ugye mondtam! Két kicsi billenpatty és kész. Ha nem öltem volna meg, akkor eltehettem volna a kapcsolós dobozomba. Vagy az egyikbe, vagy a másikba, mert ugye kapcsolóból is kettő dobozzal van. Na jó. Bevallom. Van egy harmadik dobozzal is. | |
A két visszajelző izzó. Ez volt a régi korokban LED-ek helyett. Nem mentettem meg őket, mert nem érte meg a fáradtságot a kiszedésük. | |
Növekszik a szemétkupac az asztal bal oldalán. | |
Akkor jöjjön a mechanika. Illetve menjen ő is a többi kacat közé. | |
Egy gyengén sikerült fotó az áttételről. A szíjfeszítőket megmentettem, hátha jól jön még a Sokol project skálahúrozása közben. | |
A mechanika alulról. Öntvény alumínium. Mai költségcsökkentők és élettartam-tervezők idegösszeomlást kapnának egy ilyen láttán. Technológia az örökkévalóságnak... | |
A mechanika aktuális állapotát visszajelző rugócsoport. Hogy pontosan kinek minek jelezte vissza, az nem teljesen tiszta, hiszen sehol semmi logikai áramkör nem volt a dobozban. Bizony bizony, ez "egyszerű" elektromechanikus intelligencia! | |
A piros gomb. Ezt is megmentettem. Egyszer még összerakok egy atombombát, és akkor mi lenne velem e nélkül a szép piros gomb nélkül? Persze vannak gombjaim nem is kevesen, de most nincs róluk fotó, mert el vannak barikádozva a karácsonyfával. | |
Grundig relé. Az jutott eszembe, vajon milyen képet vágna ennek a hihetetlen komplex szerkezetnek a tervezője, ha a kezébe nyomnánk egy golyóstoll méretű mp3 diktafont. | |
Ennyit hagytam meg a reléből. Szeretem az ilyen formás, avagy épp formátlan lyukas lemezdarabkákat. Barkácsoláskor jól jön. Sok időt el lehet tölteni, amíg az ember legyártja az éppen készülő szerkezet belső tartóelemeit. Mennyivel könnyebb elővenni a szekrényből az "apróvas" feliratú fiókot. Persze nehezebb napokra van "nagyvas" feliratú dobozom is. | |
Ez egy közeli felvétel a magnófej elejéről. A csonka piramis formájú kilógó valami a fej rése. | |
A fej kiszedve. Gondoltam elteszem emlékbe, de komoly erőfeszítések árán sikerült meggyőznöm magamat arról, hogy kerekedjek csak felül az agytalan gyűjtőszenvedélyemen, hiszen ez itt mégiscsak a szétszedtem rovat. | |
A fej kiszerelve az árnyékoló dobozkájából. Látszik, hogy sikerült letörnöm feszegetés közben a fej elejét. Jaj! Most mi lesz? | |
Ugyanaz mint az előbb, csak más színben. Az ujjam nem ilyen színű eredetileg, csak egyre koszosabb a kezem a masinától. | |
A fej eleje - a tulajdonképpeni rés - kiszakítva a környezetéből. | |
Mivel lehet ilyen pici tekercseket tekerni? Jó... Tudom... Manapság a fejlődő országbeli gyerekek éhbérért megcsinálják. No de régen hogyan készült? | |
Ezt a gumírozott alumínium hengert a mechanikából szereltem ki. Volt benne egy másik is, de azt már benne hagytam. Nem is kell, meg úgysem bontható tovább. | |
Dehogynem! A tenyerem nem azért csillog, mert beletüsszentettem, hanem azért, mert kellett hozzá egy kevéske szilikon, hogy le tudjam tolni a gumiborítást az alumínium hengerről. A gumit el is tettem a többi közé az egyik "gumi alkatrészek" feliratú dobozomba. Persze van másik gumis dobozom is. Az ékszíjakat pedig egy harmadik dobozban tartom. | |
Ez a szerkezet éppen úgy elfogyott, mint a kép jobb sarkában látható Borsodi sör. Azt mondanám, hogy kár érte, de ezzel az emlékének állított weboldallal tulajdonképpen megmentettem az örökkévalóság számára. Na végre egy szép gondolat! | |
A megmaradó alkatrészek sora. Tengelyek csavarok alátétek rugók és zéger gyűrűk. A szíjak és néhány kerék. Az a baj velem, ha ránézek valamire, mindjárt látom, hogy mit tudnék belőle kihozni. | |
A maradék megy bele egy szatyorba. A szemetes vödröt nem szoktam ilyesmire használni, mert kikapok az asszonytól. | |
A szatyor reggel megy a kukába. Nyugodj békében STENORETTE Emléked örökké szívünkben él... |