Mozgásérzékelő riasztó autóba
(nagyon egyszerű darab)

Tegyük fel, hogy belépünk egy rendszerváltás előtti autósboltba, valamikor úgy a
80-as évek elején. Nemhogy ilyen szépséges, de konkrétan semmiféle riasztót
sem lehetett kapni! Mondjuk az is igaz, hogy olyan nagyon alkatrészt se.
A József körúton volt egy Skoda bolt, ahol az árukészlet zöme nem
Skoda specifikus volt. Gumiám, sampon, gyertya, általános (értsd nem
is Skoda) kapcsolók, egyáltalán nem Skoda lámpák. Szóval nemhogy extra
kívánságokat nem tudtak teljesíteni, de még alapvető alkatrészeket sem tudtak
adni. Egyszer fél éven át robogóra való gumi volt a 250-es MZ motoromon,
mert épp nem lehetett rávalót kapni. A felni szélesebb volt, mint maga a
futófelület! Aztán egyszer csak - úgy valamikor a 80-as évek vége felé -
beindult az árubőség. Gomba módra nőttek ki a kapualjakból a mindenféle
motoros és autós boltok. Ezekben aztán lehetett kapni mindenféle csodát, ami
előtte számunkra nem is létezett. Fordulatszámmérő, feszültségmérő, rádiósmagnó,
kompresszoros dallamkürt. A barátaim sokszor törtek rám mindenféle újabbnál
újabb csodával. Hogy melyikre mennyire volt szükségük, az most mindegy.
A képen látható Plasotron fantázianevű riasztó is így került hozzám.
Hogy egyből nálam maradt? Vagy csak később kaptam meg?
Ennyi év távlatából már nem tudnám megmondani.

 

 

Mindenesetre az nagyon gyanús, hogy a dobozon nincs semmiféle külsérelmi nyom.
Ez egyáltalán nem úgy néz ki, mint ami lehúzott néhány évet egy motortérben.

 

 

Van rajta egy a működést visszajelző szép piros LED, illetve egy az érzékenységet
beállító hatalmas csavar. Ha épp nincs nálunk csavarhúzó, akkor akár
szabadkézzel (kulccsal vagy sörnyitóval) is tudjuk tekerni.

 

 

Nem szarozott a konstruktőr a kivezetések elhelyezésével. Ahogy a szerkezet belső
felépítésből adódott, oda kerültek a saruk a dobozka külsejére. Az AB-5 pedig
azt engedi sejtetni, hogy már volt előtte másik négy. Vagyis ez azokhoz
képest egy már fejlettebb, nagyobb tudású verzió. Ez egy
ilyen kis kedves aprócska marketing fogás.

 

 

Micsoda egy hangzatos neve van... Mondja csak ki mindenki jó hangosan:
Kérem szereljen be az autómba egy Plasotron AB-5-ös riasztót.

 

 

Szabadalmaztatás alatt. Hát persze. De tényleg olyanokkal állítottak ide a barátaim,
hogy egy idő után kezdtem ráunni a sok csodára. Tomi mondta, hogy nézzek már
ki az ablakon, hogy lássam, hogy mit vett már megint a Zsigulira. Buborékokat
vett a két első ajtó ablakára, merthogy az valamiért jó. Én meg éppen nyűgös
voltam, és egyszerűen nem bírtam megállni, hogy be ne szóljak. Tomi!
Ha ezekkel felborulsz és átfordulsz, akkor mind a kettő el fog
törni. Nem telt bele két hét, mikor Tomi szomorúan
újságolta, hogy sajnos igazam volt.

 

 

A másik érintkező ide alulra került. Tomi barátom autójára pedig egy első spoiler.
Valahol vidéken sátoroztunk egy tó partján. Bementünk a faluba kajáért, de a
kocsma előtt megállítottak a helyi erők. Először azt hittük, hogy valami
bajuk van velünk (Tomi ugyanis a szükséges defenzívvel ellentétben
offenzíven vezetett), de igazándiból csak arra voltak kíváncsiak,
hogy mégis hol a csudába vettünk a Zsigulira a hótolót.

 

 

Komoly agymunka szükségeltetik a működési elv visszafejtéséhez.

 

 

 

Sorba kötöttem a riasztót a próbahangszórómmal és a jelgenerátorommal.
Hogy mennyit szidták annak idején ezért a hangért a jó édes anyukáját
azoknak az autósoknak, akik ilyet szereltek a kocsijukba, azt talán
most hagyjuk. A működési elv a videóról levehető. Az érzékelő
oldalmozgásra kevéssé, míg függőleges mozgásra igen érzékeny.
Vagyis a szélre nem reagál, de ha valaki beül a kocsiba, arra igen.

 

 

A két szivacsdarabka a nehezéket hivatott megfékezni,
hogy ne keletkezzen kopogó hang a készülékben.

 

 

 

Mondjuk így is van némi saját hangja, de ha volt annyi eszünk, hogy nem
az utastérbe szereltük be, akkor valószínűleg nem fogjuk meghallani.
Ha a kocsi ennyire rázkódik menet közben, mint ahogy mutatom,
 akkor ott a verdeső súly hangja lesz a legkevesebb problémánk.

 

 

A LED egyik lába valószínűleg azért lett kivágva, nehogy vakító
fényével megzavarja a Zsiguli motorját a precíz működésben.

 

 

Biztosíték pedig egyszerűen mindenbe kell.

 

 

Itt valaki még arra sem vette a fáradtságot, hogy
az ellenállás feleslegesen hosszú lábát levágja.

 

 

Megálltam és elmerengtem. Ez nem csak így magában állt, hanem ez egy
elektronikus autóriasztónak volt a mozgásérzékelője. Már csak azért is,
mert ezt nem lehet egyből bekapcsolni, mert akkor nekiáll dudákolni
mikor kiszállunk. Kellett hozzá az elektronika késleltetett éledése is.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.