Távirányítós BMW
(javítási kísérlet)

   Tévedsz, mert nem azért van a nyúl az ébresztős rádiómon, mert épp meghágja, hanem azért, mert megőrült a szerkezetben az óra, s a megszokottól eltérően kétszeres sebességgel múlatja az időt. Én meg ugye, amilyen lusta állat vagyok, nem javítom meg, hanem inkább eltakarom a hibát egy nyúllal. Lehet, hogy az órát volna fontos kipofozni, hogy legyen ami reggel felébreszt, de mivel már csak egy hónapnyi meló van hátra, ezért szerintem az órajavítás oka fogyott. Szóval már megint sikerült egy halogatási esetet megideologizálnom.
  
A fehér órás rádióval ellentétben, ami ugye egy esetleges reparálás után marad a helyén, a távirányítós BMW a megjavítása után visszaadható a gazdájának, s így nem foglalná a helyet, ezért ma a bömös következik.

 

 

   Szerintem ez a javítás kétesélyes. Már úgy értem, hogy vagy meg tudom javítani, vagy nem. Ha igen, akkor játszhatok vele egy jót. Ez azért elég erős húzóerő egy olyan embernek, akinek még sosem volt rádió-távirányítós autója. Persze azért nem volt olyan sanyarú a gyermekkorom, hiszen ha ilyen rádiósat nem is, de drótosan, pontosabban szólva bowdennel kormányozható Wartburgot azt kaptam. Valamint orosz holdjárót, és két tankot is hozott apukám a szovjetunióból. A kettő közül az egyik tank ráadásul modell volt. Nekem nagyon tetszett a teljesen élethű T34-es tank. Pláne úgy, hogy még az áttételt, illetve magát a távirányítót is nekem kellett összeraknom, apró darabokból. Sőt! A lánctalpat is nekem kellett összevarrnom.

 

 

Miközben a háttérben a fehér paca a mai céltárgy, vagyis egy RC (radio controlled)
távirányítású BMW, a fényképezőgépem szuper makro beállításban képes
volt arra a csodára, miszerint sikeresen ráfókuszált a frontlencsén
elhelyezkedő porszemekre. Bezzeg, ha ezt akartam volna...

 

 

Olyan kis buci.

 

 

Szemből nézve meg nagyon morcos.

 

 

Alulról pedig hiányos, illetve láthatóan elemes.

 

 

A távirányítónak sincs meg minden alkatrésze, de ez
a gyermekjátékoknál már csak így szokott lenni.

 

 

A felirat szerint 27 MHz-en üzemel, a piktogram pedig arra utal, hogy ne dobjuk ki.
Mivel nem működik, ezért ez már nagyon a kidobás határán egyensúlyozik.

 

 

Kínai minőségellenőrzés?
Szavam elakad!

 

 

 

Ha teszek elemeket a távirányítóba, a gombok nyomkodására az autó meg ugyan
nem moccan, azonban kigyullad a távirányítás működőképességét visszajelző
piros LED. Ez nagyjából azt jelenti, hogy az adó rész rendben van, ezért
a távirányított egységben kell keresni a hibát. Persze, ha már ilyen
szépen kikövetkeztettem, és le is írtam, akkor nem így lesz.

 

 

Az első futómű olyan, mint egy igazi autón. A fehér karocskával azt lehet
beállítani, hogy kormányzás nélkül is egyenesen menjen a kocsi.
Mondjuk az igazi autókon nem ilyen fehér karocska van.

 

 

Mint az a feliratból látható, ez az autó egy BMW X6 modellje.
Ha nem is teljesen százas, de azért erősen hasonlít.

 

 

A hátsó futómű már kevésbé élethű.
Persze egy gyermekjátéknál ez olyan mindegy...

 

 

Jó lesz ez Európának, csak ki ne dobják, mielőtt még
rájönnének, hogy pontosan mennyire is jó nekik.

 

 

Szóval világít az eleje és a háta is.
Már persze, ha világít...

 

 

Remélem nem az elektronikájával van baj, merthogy
ma nincs kedvem piszkálni a szokásos zöld panelt.

 

 

 

Ha a megnyálazott ujjam (ettől vezeti az áramot) tologatom a panelen
(alkalmi vezérlés), akkor időnként beindul a kormány szervója.

 

 

Ezt a részletet elfelejtettem szétszedni.
Bocsánat...

 

 

 

Míg az első futómű rugózik, a hátsó merev. No nem mintha a rugózás léte,
vagy nem léte, valamit is számítana egy ilyen kategóriájú játékautónál.

 

 

A zavarszűrő tekercs jelentősége erősen lecsökkent, mióta az AM rádióvétel az FM
előretörésével háttérbe szorult, illetve az analóg földfelszíni tévéadók is kihaltak.

 

 

A bal alsó sarokban egy un. szupreg vevőt látunk, az IC pedig igen nagy
valószínűséggel egy PIC. (mikrokontroller) A tranzisztorok a motorokat
és lámpácskákat (amik manapság már részben LED-ek) kapcsolgatják.

 

 

Nem sok minden van a távirányítóban.

 

 

Szinte csak a szokásos szép zöld lap.

 

 

A panel másik oldala kicsit foltos, de ez nem utólagos, hanem gyári.
A panelen - miután lemossák - ilyen foltok maradnak. Kínában...

 

 

Mivel az adó kvarcvezérelt, vagyis a működési frekvenciát nem az adó áramkörében
található rezgőkörök határozzák meg, hanem a kvarc, ezért mindenféle
beállítási lehetőségtől mentes tekercsek vannak benne.
A színes csíkos zöld bogyócok a tekercsek.

 

 

 

Mikor egyszerre nyomom a gombot, s közben csavarom a panelt, visszatér az élet
a vezérlésbe. Akkor ennyit mára a piros LED által jelzett működőképességről.

 

 

Meglehet, hogy vannak benne láthatóan hibás forrasztások is, de nekem sajnos már
egybefolyik az egész. Persze semmi gond. Ha nem látom, hogy merre
van a hiba, olyankor egyszerűen átforrasztom az egészet.
Ettől vagy megjavul, vagy még jobban elromlik.

 

 

 

A kormány ugyan működik, azonban az autó nem hajlandó menni. Se előre, se hátra.
Nem a távirányító a hibás, hiszen az első fényszórók, mint visszajelzők mutatják,
hogy megérkezik a kapcsolójel az adótól, de a motor az nem forog. Érdekes,
hogy néha azért megindul hátra mint a veszedelem. Máskor pedig kijön
némi füst a panel alól. Rámértem a motorra multiméterrel, de nem ő
a hibás, hiszen el sem jut odáig a feszültség. Vagy legalábbis nem
mindig. Meglehet, hogy nem szép dolog tőlem, de mintegy fél
órai (amúgy teljesen eredménytelen) piszkálódás után feladtam
a kísérletezést. Jelentem: Ennek az autónak ezennel befellegzett!

 

 

Némi tisztogatás után polcra dísznek, vagy emléknek azért még megteszi.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.