Philips 15RL312 Philetta táskarádió
(csak mert olcsó volt)
Annyit emlegettem, hogy szinte hihetetlen, hogy szétszedtem a
Tápi delux rádiót.
Azon gondolkodtam - persze nem hirtelen elkapkodva, hanem már
hosszú hónapok óta - mi lenne, ha folytatnám a sort?
Legyen mondjuk a mai boncalany ez a szép fényes
Philips, amit valószínűleg csak
azért vettem meg,
merthogy olcsó volt.
Mikor kezd vége lenni a piacnak, és nem
került vevő az árura, akkor durván leesik az ár.
Valahogy így kellett lennie,
mert nekem nem szokásom
megvenni semmit amire Philips van írva.
Megtaláltam a rádió dokumentációját az egyik
Kádár könyvben.
Semmi különös. Egy teljesen átlagos rádió adatait látjuk.
A hullámváltó kapcsolója az előlapon kapott
helyet.
Mivel ez egy kezelőszerv, szerintem itt is a helye.
Nem tudom említettem-e már, hogy nem vagyok oda az
élgombokért.
Ez valószínűleg azért van, mert nem lehet őket gyorsan tekerni.
Egyszerű hátlap, néhány érdekes felirattal.
A kimerült elemeket azonnal vegyük ki a
rádióból.
Majd mindjárt meglátjuk, hogy ez mennyire fontos felirat.
Ez meg azt jelenti, hogy a trópusokon is
használható. Ennek az a lényege, hogy bírja
a készülék a szélsőséges hőmérsékleti viszonyokat, változásokat, és a 100%-os
páratartalomtól sem ijed meg. Ez utóbbi főképp a hangszóró strapabíró
mivoltára utal. Persze egy ilyen feliratú rádiónál minden mást is
impregnálni kell, aminek csak árthat a magas páratartalom.
Eljár dugasztápról is, van rajta antenna
csatlakozó, meg hangszínkapcsoló.
Hogy ez utóbbi miért pont a hátlapon van?
Mondjuk sokszor nem kell...
A készülék tetejéről készült fénykép csak
annyiban informatív,
hogy kiderül belőle, mennyire sűrűn is takarítok én.
Pedig oda volt írva a hátlapra, hogy szedjük ki
őket.
Csak nálam több éve
hevert a polcon ez a rádió, így már rég semmi élet sincs az
elemekben.
Ááá...
Alig van berohadva...
Mindegy, mert úgy is kimosom, de akkor sem valami szívderítő látvány!
Nem a típusa lényeges, hiszen azt tudtam eddig is, hanem
jobbra fent az a csavar.
Ha az elemből kijövő szmötyi bejut a rádióba, akkor ott minden így fog kinézni!
Szerencsére az elemtartó viszonylag zárt
felépítmény, így rajta kívül nem mállott
szét semmi.
Valójában még az elemtartó érintkezői is épen maradtak.
A kapcsolási rajz azért nem semmi! Erről
beszélek, ha azt mondom, hogy Philips!
Az AC187-188 komplementer tranzisztor páros direkt azért lett kitalálva, hogy
ne kelljen fázisfordító trafó. Azért nem kell, mert ezeknek a tranzisztoroknak
a bázisa (diódán ellenálláson keresztül) közvetlenül össze, illetve azonos
fázisú vezérlőjelre köthető, nem szükséges hozzájuk fázisfordító trafó.
Azért a negatív visszacsatolás fiziológiai hangerőszabályzóval való
összekombinálása sem egy mindennapi megoldás! Ahogy a rádiót
felhangosítjuk csökken a hangfrekvenciás végfokozat negatív
visszacsatolása, nő az erősítés. Érdekes megoldás, annyi szent!
A forgókondi is úgymond Philipses. A mérete úgy
nagyjából másfélszerese a megszokottnak.
Ebben a rádióban is keretantenna van, mint a nemrég
boncolt Tápiban.
A Tápit
is mindig csak emlegetem. Most meg majd mehetek vissza beszúrni a
linkeket.
Biztos én vagyok a hülye (mondjuk ez eddig sem
volt kérdéses),
de részemről
bele tudok bambulni egy ilyen szépen kivitelezett modulátor tekercsbe.
Mondom, hogy Philipses!
A KF trafók serlegeinek mérete jó
kétszer akkora, mint az a hasonló kaliberű
rádiókban szokás.
A sávváltó kapcsoló kontakthibás. Akkor ennyit mára a trópusálló kivitelről.
A tekercsről hiányzik az árnyékoló serleg, a
kondenzátor pedig sárga is,
meg kövér is.
De ezt persze már tényleg csak undokságból mondom.
Ez itt a végfokozat. A tranzisztorok - ahogy azt illik
-
hűtőbordára
vannak szerelve.
De mi az a fényes fekete pötty ott a bal szélen?
Ez bizony egy tranzisztor.
Egy időben divat volt ez a
furcsa tokozás, majd viszonylag gyorsan kiveszett.
Balra egy úgynevezett huzal trimmer kondenzátort
láthatunk. Ez úgy működik, hogy
a huzal rá van
tekerve egy porcelánból készült csövecskére, aminek a belső fele
fémezett. Ez a
fémezés
adja a kondenzátor másik fegyverzetét. A huzalt le
lehet tekerni a csövecskéről,
így
csökkentve menetenként a kondenzátor
külső fegyverzetének méretét. Ha végeztünk a
beállítással,
akkor a letekert
drótot lecsippentjük. Mégiscsak olcsóbb (és mechanikailag
általában
stabilabb
is), mint egy csavarhúzóval állítható kondenzátor. Nem utolsó sorban
megvan
az
az előnye is, hogy a rádió gazdája nem lát csavarsliccet, ezért nem is
tekergeti el.
Valamint csak kell jelentenie valamit annak a hátlapi "trópusálló" feliratnak is.
Ez a tranzisztortok is divat volt egy időben,
majd ez is kiveszett. Volt drótlábbal
(mint az rendesen szokás), de a Csehszlovákok gyártottak ilyen forma tranyót
(pl. KC149) lemezből készült lábbal is. Ez utóbbi azért volt jó (utáltam), mert
rendes kerek (átmérő egyes) lyukba nem igazán lehetett betolni a lábát.
Amúgy méretre meg kétszer akkora, mint egy szokvány BC182-es.
A kondenzátor pedig továbbra is sárga, és még kövér is.
Érdekes a forgókondi felfüggesztése. Gondolom
azért lett rugalmas, hogy
folyamatosan össze tudjon feszülni a két fogaskerék, mert különben
lötyögne
az áttétel, nem lehetne normálisan hangolni a rádiót.
Maga a rádió egy plusz belső keretre lett felszerelve.
Ez a felépítés azért jó, azért tetszik mert így le lehet szerelni
a dobozt a rádióról.
Most, hogy ki akarom mosni, ez igen jól jön. A hangszórón nincs semmi különös.
Viszont a dobozban meg van! A hullámsávváltó kapcsolója, illetve a kapcsoló
arretáló szerkezete az előlapba van beépítve. Vagyis a panelen van maga
a kapcsoló, de hogy hol álljon meg, az az előlapba van beépítve. Vagyis
így, ebben a szétszedett állapotban, a panelen található háromállású
kapcsolónak semmiféle határozott pozíciója sincs. Philipses ötlet...
Javításkor igen hasznos, hogy felboncolva jól
hozzáférhetővé válnak az alkatrészek.
Ráadásul ebben az állapotában a rádió tulajdonképpen még nincs is
szétszedve, vagyis üzemképes, működés közben javítható.
Azt mondanám rá, hogy dohányos volt a gazdája.
Az azért elgondolkodtató, hogyha a
finomhangoló gombja nikotin
sárga,
akkor a hangerő gomb mégis mitől zöldpenészes?
Nemcsak a gomb koszos, de még érdekes dolgok is
kiesnek a rádióból.
Mondjuk
még mindig jobb a fényes izé, mint a
minapi eset, mikor egy csótányt
találtam.
Betettem a csapba a leszedett részeket.
Gondolom a kép láttán már nem is kell
ecsetelnem,
hogy miért szoktam megfürdetni a kukáspiacról beszerzett rádiókat.
Ez a feketeség (jórészt) mind a rádió külsején volt, a rádió meg a szobában a
polcon.
Elég fura felfüggesztése van a gomboknak, de ha
egyszer Philips...
Mondjuk az se semmi, hogy a világszerte megszokott (és bevált) körbeforgó
trimmerkondi helyett egy potméterrel van megoldva rövidhullámon a finomhangolás.
Működik a finomhangoló, bár egy kicsit csaltam.
Tekergetés előtt kapott
egy nagy adag kontaktsprayt.
A balra eső két gombot a csapban mosdattam meg, a
jobb oldalit
(csak mert nem
akartam
kiszedni a skálahúr miatt) a helyén, denszesszel. Az ultrás
víz a jobb!
Ezt már piszkálta valaki!
Ezt abból gondolom, hogy ez a tranyó átköltözött a fóliás oldalra.
Úgy nézem, hogy ez a forgó, ez bizony sajnos rövidzáras.
Teljesen hiába
zárom rövidre a modulátort hangoló felét, még csak nem is kattan!
Ránézésre persze semmi baja.
A Kossuth adó környékén (vagyis a skála elején)
teljesen halott a rádió, majd
a gombot tovább tekerve feléled, s innentől kezdve már teljesen normálisan
viselkedik.
Nem a tekercsekkel (beállításokkal) van a baj, mert az összes
hullámsávon
ugyanezt
műveli. Például okozhat egészen hasonló
hibát az is, ha hangolás közben leáll
az oszcillátor.
Hogy ki tudjam szerelni a helyéről a forgót, levettem
róla a fogaskereket.
Persze azt is csinálhattam volna, hogy csak leforrasztom róla a drótokat.
A Kádár könyvben benne volt a rádió
skálahúrozásának a rajza.
Na most ez
vagy nem ehhez a géphez tartozik, vagy én nem tudok rajzot olvasni.
A forgót tekergetve elég érdekesen viselkedik a
belseje. Hullámzik
mint a tenger!
Szerencsére nincs belül semmi összegyűrődve.
Érdekes mód tekerhetem ahová akarom, semmiképp sem rövidzáras.
Bár a kiszedésen és a forszírozott megtekergetésen kívül mást nem csináltam
a forgóval,
de úgy néz ki, hogy
ennyi is elég volt neki a megjavuláshoz. Az ilyen
"valamitől jó
lett" javítással az a baj, hogy
holnapra újra előjön a hiba. Mindezt úgy,
hogy
már tegnap sem tudtuk, hogy mi volt
a kiváltó ok. Amúgy meglepően sok
adót hoz be
középhullámon.
Igaz ami
igaz, a nap már erősen lemenőben,
s ilyenkor javulnak
meg a
középhullámon a terjedési viszonyok.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.