Kodak Disc 4000 fényképezőgép
(gondoltam legyen egy ilyen is)
Többször is láttam már ilyet a piacon, aztán egyszer,
mikor éppen olcsóért volt, megvettem.
Ez 50 forintot jelent, esetleg 200-at, de 200 csak akkor, ha aznap még nem vettem
semmit.
Alul a kis fekete gombbal lehet nyitni az optikát takaró ajtót, miközben a gép is bekapcsol.
Ezzel a gombbal lehet exponálni.
Ez a gomb elég furcsa módon a gép elején van.
Kipróbáltam. Elsőre kicsit talán szokatlan, de azért kézre esik.
Ez a teljes vastagsága.
Ilyen laposságot a normálfilmes (24x36 mm kockaméretű)
gépek már csak a film dobozának mérete miatt sem tudnak produkálni.
A gép hátán nem sok minden található.
Bal oldalt felül van az átnézeti kereső,
középen pedig két aprócska ablak, melyeken keresztül
belátunk a gépbe.
Ez egy disc kamera.
Ez annyit tesz, hogy nem tekercsben van benne tárolva a film, hanem egy tárcsán.
Nem állatkodok, csak nekem nincs körmöm,
így kénytelen vagyok az apró pöckök
és karocskák nyitásához valami eszközt, jelen esetben egy csavarhúzót használni.
Ide való bele a film. Így nézett ki a kazetta, illetve a belőle kiszedett film.
Balra az optika látszik hátulról, jobbra a tárcsát forgató tengely.
Ez a felirat belül van, s annyit tesz, hogy használj
tárcsafilmet.
Na most nem azért, de be fér ide valami más?
Letéptem a fényképezőgép elejét. Innen nézve szép, a másik oldala meg a szokásos.
Van itt minden!
A sárga matricára rá van írva, hogy ló lakik alatta, és rúgni is fog ha piszkáljuk!
Van benne két nagy sárga elem, a fekete pedig a
vaku kondija.
Kivettem az elektronikát a helyéről, hogy megtekinthessük a részleteket.
Két darab hosszú élettartamú lithium elem van
benne.
A két elem között van az a kis
rakéta forma valami,
ami egy úgynevezett hőbiztosíték.
Azért van ott, mert ez a fajta
elem fel tud robbanni. Már persze csak akkor, ha
túlmelegszik.
Tegyük fel valami
rövidzár keletkezik a fényképezőgépben, mire fel a túlzott
áramfelvételtől
az elemek túlmelegszenek, s ekkor a hőbiztosíték leold, hogy
ne robbanjon fel a
zsebünkben a masina.
6 volt helyett mára már csak ennyi van az elemekben. Az idő megtette a magáét...
Az elektronika panelja.
A gép alja és teteje. Az épen maradt lemezdarabkát eltettem.
Van itt minden!
Itt van például ez a villanymotor. Adtam neki áramot, forog, azonban furcsán viselkedik.
Jól látható, hogy az előző képhez képest elmászott
a helyéről a motor tengelyén található apró fogaskerék.
A motort kiszedve, a tengelyéről a fogaskerék könnyedén
lehúzható.
Szinte nem tartja ott semmi, nem lehet a fogaskeréknél fogva forgatni a motort.
A réz csíkok kettős funkciót töltenek be.
Egyrészt vezetik az áramot, azaz drótok, másrészt érintkezők is.
Ez az íves lemez a blende.
A kis lyuk napsütéshez, a nagy lyuk a borús éghez való.
Hogy mi mozgatta a lemezt, arra nem jövök rá a rendelkezésemre álló
képekből.
Azt kell mondjam, ezzel bizony bitang mód elbántam...
Ezt találtam a leszedett alkatrészek alatt.
A kék a vezérlőtárcsa. Odébb vitte
a filmet és mozgatta a zárat.
Ebből a szögből nézve a kettővel
ezelőtti lemezalkatrész lehet, hogy maga a zár?
Ezt a részt ezt felismerem, ez a gép váza.
Nincs itt semmi használható alkatrész...
Bele is söpröm az egészet a vödörbe...
Csillagocskák...
Készítettem egy felvételt a gép valamely
lencséjén keresztül.
A fotón egy, a kézfejemen található ismeretlen eredetű lyuk látható.
Ez itt az optika.
Ez meg a kisebbik villanymotoros dobozom. Mert
ugye nehogy
már csak a csavarokat tartsam meg az egészből!
Szeretek veszélyesen élni, így rátettem tölteni
az elemeket a tápegységemre.
Nem történt semmi, nem robbantak fel, nem töltődtek fel, dobhatom őket el...
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam
mappában...