Budapest rádió
(luxus bolgár módra)
A cikket írta és fényképezte: Velősy Tamás
A vonatkozó Kádár-könyv szerint „nagyszuper”
készülék, a hatvanas évek elejéről.
A hozzám került (és addig a pillanatig
szerencsésnek mondható) példány 1962-ben
készült. Esélytelen volt tovább élnie,
bontásra vettem. Eredeti állapotban volt,
még csövet sem cserélt benne senki.
Igaz, a megvételkor már nem működött,
de minden számomra lényeges alkatrésze
hiánytalanul – és hibátlanul – megvolt.
A külcsín legfeljebb a „rendes iparos munka”
kategóriáját érte el. A luxust, illetve
a „nagyszuperséget” az alábbiak
jelentették: ellenütemű végfokozat két EL84 csővel,
ultralineár
(segédrács-visszacsatolásos) kimenőtrafóval, szabályozható AM-KF
sávszélesség,
hangregiszter (háromféle előre beállított hangszínkép), három
hangszóró. Az FM
vétel, a varázsszem és a hangszínszabályozó, illetve
a fiziológiai
hangerő-szabályozás már nem számított
akkoriban
különlegességnek.
A műszaki adatok között
elgondolkodtató a teljesítményadat A két EL84 mindössze
7,5 wattot produkál, azt is 10% torzítással.
A felhasznált 3 trióda + a 2 EL84
jó
kezekben 10 wattot simán ad, ráadásul erre 1-2%
torzítással is
képesek, akár még ultralineár trafó nélkül is.
Bekukkantva a kulisszák mögé kevés izgalomban
van részünk, csak a szokásos
„csövesrádió-feeling” fogad. A látványt uralja a nagy ovális hangszóró.
Mellette az előlapon a hangregiszter kapcsoló. De miért került
át a hangfrekvenciás fokozattól legtávolabbi sarokba?
Alatta amúgy a forgatható
ferritantenna látszik.
A sasszi bal oldalán az URH keverődoboz az
obligát ECC85-tel. Középen a két
KF sávszűrő, utánuk egy EABC80-as cső, aminek használata már akkor
sem volt korszerű. Aránydetektornak a magyar készülékekben
a
germánium diódapáros volt az általánosabb akkoriban.
Jobb szélén a két EL84 és a kimenőtrafó.
Az ECC83-at nagyrészt takarja
a kimenő. Udvarias gesztus, hogy a hálózati trafót egyrészt külön
szerelték, másrészt pedig egyetlen dugaszos csatlakozó
oldásával
szétválasztható a sasszi és a trafó.
Alul a szokásos káosz fogad. (okos emberek
találták ki a nyomtatott áramkört,
az biztos) A kissé laza madzag a
sávszélesség-szabályozót huzigatja a magas
hangszín gombjának tekergetésekor.
A magas hangszín egyenlő nagyobb
sávszélesség és vice versa. Középtájon a hibás ki-bekapcsoló, aminek
mind a két ága
szakadás. Akár ki, akár bekapcsoljuk! Szanaszét
szalaglábú ellenállások, papírhüvelyes kondenzátorok.
Balra középen tekercsek és fazék trimmerek a
hullámváltó szerelvényen. Jobbra lent
pedig kettő is az egész rádió (gyár)
szégyenéből. Ilyen ócska potenciométereket
gyártani nyilván csak alapos
előkészületekkel lehetett. Volt korábban ilyen
készülékem, – eladtam, nem
bontottam szét – abban is minősíthetetlenek
voltak a potméterek. Hazai
gyárainknak ez jobban sikerült, mert képesek
voltunk akár egy 115A néprádióba
is olyan hangerő-szabályozót tenni, ami
még ötven év után sem serceg, vagy ha kicsit mégis, attól még bőven használható.
Apropó papírhüvely! Elkót papírhengerben,
bitumen
lezárással, azt hiszem korábban még sosem láttam.
Tipp-topp trafó! Rá van nyomtatva a kapcsolási
vázlat, a huzalátmérő,
és a menetszámok is. Szép és jó, de vajon mivégre? Nem létezett
szervizutasítás a készülékhez? El nem tudom képzelni,
hogy
egy gyári készülék
transzformátorán mi
értelme van
ezeket feltüntetni. Mondjuk utóhasznosításkor
kifejezetten jól jön, de hogy erre gondoltak
volna a gyárban, az azért erősen kétséges.
A vég kezdete: a sasszi kiemelve a dobozból. A
csöveket már biztonságba
helyeztem. Ahhoz képest, hogy a hálózati trafó
bonthatóan csatlakozott,
a hangszórók nem. Ahogyan a hangregiszter sem. Óh, ti konstruktőrök!
Kifürkészhetetlen útjaitokkal...
Mi lehetett az oka, hogy a nagy hangszóró
lengőtekercsét excentrikusan helyezték el?
Hogy nehezebb legyen gyártani? (Bár
nagy, a minősége sajnos nem különösebben jó.
Szabadon állva durva rezonanciája
van 95Hz környékén, ebben a példányban
pedig a lengő is súrlódott a légrésben,
amit azóta már orvosoltam.
Azért van oldalra téve a mágnes, mert így nagyobb lesz a hangszóró
sávszélessége.
Tulajdonképpen igen, így van, de a bolgárokon kívül ezt még senkitől sem láttam.
(a szerkesztő megjegyzése)
Balra a varázsszem, amit olyan erővel szorított
a rugósnak szánt hüvely, hogy
féltem eltörik, mire kiveszem a helyéről.
(túlélte) A számokkal ellátott tárcsa
a ferritantenna irányát mutatta. A skála
hátlapja egyszerű papír. Lendkerék
csak az AM állomáskeresőnek jutott, az FM-nek
nem. Nyilván nem volt
neki
hely ebben az apró dobozban... A skálahúrok
meglepően sprőd
anyagúak, ennek ellenére mindegyik kifogástalan, még csak
ki
sincsenek rojtosodva, és meg sem nyúltak.
Levéve a papírlapot, a forgó meghajtását
látjuk. Bár műgyanta (nem hőre lágyuló
anyag), de a kerék rondán el van kajszulva.
(már eredetileg is csámpás lehetett)
A forgókondenzátor fogaskerekes áttételt
kapott, és gumiperselyes rögzítést.
A szűrő elkó teteje gyanúsan domborodik. Rámértem. Teljesen elvesztette
a kapacitását. Némi kifolyt elektrolit nyomát is
meg lehetett találni.
Róka fogta csuka! A gombot a keretétől nem
lehet levenni a tengelyről, a keret
csavarjait viszont részben takarja a gomb. Alig lehet hozzájuk férni! Az egész
készülék teli van hasonló idétlen dolgokkal. Sok az
alu szegecs, és szerették
a megcsavart füles rögzítést is. Mindezek más alkatrészek
által takarva, ill.
hozzáférhetetlen helyekre elrejtve. Mint manapság a gyártásbarát konstrukció.
Összerakni biztosan összelehetett, mert a gyárban megvolt a titkos
sorrend. Javítani?
Alkatrészt cserélni? Az már nem volt egy leányálom! Pláne azért sem,
mert minden
huzal alaposan rá lett hurkolva
tekerve a forrasztófülekre. Ennél
nehezebben
javítható, már csak a forrasztás helyett hegesztett kötésű készülék
lehetett.
Ilyeneket a háború alatt az ónhiány miatt, illetve
Szovjethonban
később is készítettek.
Az URH keverődoboz (tuner) belseje. Jól látszik
a variométeres hangolás. A két
piros tekercs magját húzta le-fel a hangoló mechanizmus, ami itt is fogaskerék
áttételt kapott, és finoman jár.
Mint gyakorlatilag minden korabeli (hazai)
készülékben, itt is egy ECC85
működött, egyik fele erősítőként GB
(földelt rácsú) kapcsolásban, a másik fele
önrezgő keverőként.
A KF sávszélesség-szabályozó működése a
következő: Egy
csatolótekercset
közelít-távolít
a sávszűrő primer tekercséhez. A csatoló (és
nemcsak a csatoló)
tekercs
vezetékei persze szabadon kolbászolnak, ami mindaddig
nem baj, amíg
– szerencsétlenebb esetben – el nem törnek, vagy ki nem
kopnak egy
élesebb hajlításnál.
A csöveket saját pecséttel jelölte meg a bolgár
rádiógyár. A képen látható példány
egy Tungsram
gyártotta ECC83. Mindezt nyilván azért, hogy meg ne
szökjenek.
A szám fölött jól kivehető a gyári embléma (KB), ami a skálaüvegen
is látható
A csövekről még két dolog jutott eszembe: A
KGST saját jelölést adott a csöveknek.
Egy nem túl hosszú időszakban szerepeltek
ezek az E70xx számok a rádiócsöveken.
Mivel a szokásos európai jelölés is
olvasható volt rajtuk, a külön jelzésnek láthatóan
nem sok értelme volt, ha arra
szánták, hogy az ellenség ne ismerje fel a csőtípust.
Hamar el is tűnt a
süllyesztőben. (Efféle álcát korábban az angolok, illetve az
amerikaiak is használtak. Előbbiek a CVxxx, utóbbiak pl. a VTxx típusú
megjelölést, ahol az xx egyszerű
futó sorszám volt.) A másik a Tungsram
csöveken szereplő meglehetősen titokzatos két karakteres jel. Ezen pl. I7.
Ez a gyártás dátumkódja, amit szerintem kívülálló sosem lett volna képes
megfejteni, mert a jelentését csak a beavatottak tudhatták.
Az I7 egyébként 1961 októberét jelenti.
Nyugodjék békében...
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.