Mozdonyvezető éberség-ellenőrző jelzőkürt
(vasútbarátok kedvéért)
A bemutatásra kerülő hangadó eszköz valamennyi magyar mozdony tartozéka, az ún. egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés szerves része. Hangjával a mozdonyvezető felé ad figyelmeztető hangjelzést, melyre rövid időn belül a lábpedál kezelésével, vagy egy nyomógomb megnyomásával nyugtázni kell a felhívást. A kezelés elmulasztása esetén a berendezés vészfékezéssel megállítja a vonatot. Fontos szerepe van ennek a berendezésnek a biztonságos vasúti közlekedésben. Ha valakit komolyabban érdekel, nézze meg a YouTube-on ezt a kis oktatófilmet. |
Kitekertem a három darab 3-as csavart, ami összefogja a dobozt. |
Íme a hangszórót meghajtó áramkör panelje kiszedve. A közepére ragasztott kerek műanyag darabba illeszkedik a hangszóró. |
Csehszlovák 8 ohmos, negyed wattos hangszóró.
Eléggé észre lehet venni a hangját, még zajosabb gépen utazva is. A szerkesztő megjegyzése: Már annyi ilyen (és hasonló) felépítésű kishangszóróról láttam leesve a mágnest, hogy én a részemről nem bíznék rá egy mozdonyt. Pláne nem a mögé kapcsolt kocsikkal! Ugyan jelen esetben a kicsiny hangszóró fel van támasztva a hátuljánál fogva, de ez nem elég. Úgy kell elképzelni a hangszórót szétszedve, mintha egy lábas közepébe bele lenne ragasztva egy másik lábas. Az első lábas a púp a hangszóró hátulján, a belső lábas pedig a mágnes. Vagyis hiába támasztjuk meg kívülről, belül ott egy tömör vasdarab, ami le tud törni. Ha letörik a mágnes, beszorul a lengőcséve, nem szól a hangszóró, vagy csak alig. Tipikusan így haláloznak el mostanság a telefonok hallgató betétei. |
Talán kissé túlzás, hiszen két ekkora akkumulátorral a vonatot el lehet húzni, de ha egyszer éppen ez volt kéznél... A hangjáról meg csak annyit, hogy Dombóváron mi úgy mondjuk: Ha megszólal a "joli-joli", akkor taposni kell a pedált, vagy lenyomni a nyomógombot. |
A panel ezen az oldalán kapott helyet a hangerősítő IC hidegítő kondija is. Ez is eredetileg ilyen. |
Végezetül beszúrom ide az áramkörről általam kézzel visszarajzolt kapcsolási rajzot. |
Fehér Imre Zoltán