Mozdonyvezető éberség-ellenőrző jelzőkürt
(vasútbarátok kedvéért)

A bemutatásra kerülő hangadó eszköz valamennyi magyar mozdony tartozéka, az ún. egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés szerves része. Hangjával a mozdonyvezető felé ad figyelmeztető hangjelzést, melyre rövid időn belül a lábpedál kezelésével, vagy egy nyomógomb megnyomásával nyugtázni kell a felhívást. A kezelés elmulasztása esetén a berendezés vészfékezéssel megállítja a vonatot. Fontos szerepe van ennek a berendezésnek a biztonságos vasúti közlekedésben. Ha valakit komolyabban érdekel, nézze meg a YouTube-on ezt a kis oktatófilmet.
Íme a kürt hátulja. A közepén lévő furatba helyezett nagyobb csavarral lehet felszerelni a helyére (általában a vezetőállás hátfalába). Mellette a két drótdarabka kábelsaruval szolgálja a villamos csatlakoztatást. A matricát én ragasztottam rá, mert - megmondom őszintén - annyiban csaltam, hogy már nem először szedem szét, ez ugyanis korábban, egy más üzemi feszültségre történő átalakításnál már megtörtént. Eredetileg ugyanis 72 voltról üzemelt az eszköz (erről árulkodik a mellétett eredeti matricája), én azonban egy minimális átalakítást végezve 24 voltosra alakítottam, mert én csak ilyen feszültséget tudok otthon előállítani.
Kitekertem a három darab 3-as csavart, ami összefogja a dobozt.
A talplemez levétele után szemünk elé tűnik a panel forrasztási oldala, valamint egy PVC csőből vágott távtartó karika, hogy az egész ne zörögjön a menet közbeni rázkódástól. Zörög épp eléggé a mozdony maga...
Íme a hangszórót meghajtó áramkör panelje kiszedve. A közepére ragasztott kerek műanyag darabba illeszkedik a hangszóró.
Csehszlovák 8 ohmos, negyed wattos hangszóró. Eléggé észre lehet venni a hangját, még zajosabb gépen utazva is.

A szerkesztő megjegyzése: Már annyi ilyen (és hasonló) felépítésű kishangszóróról láttam leesve a mágnest, hogy én a részemről nem bíznék rá egy mozdonyt. Pláne nem a mögé kapcsolt kocsikkal! Ugyan jelen esetben a kicsiny hangszóró fel van támasztva a hátuljánál fogva, de ez nem elég. Úgy kell elképzelni a hangszórót szétszedve, mintha egy lábas közepébe bele lenne ragasztva egy másik lábas. Az első lábas a púp a hangszóró hátulján, a belső lábas pedig a mágnes. Vagyis hiába támasztjuk meg kívülről, belül ott egy tömör vasdarab, ami le tud törni. Ha letörik a mágnes, beszorul a lengőcséve, nem szól a hangszóró, vagy csak alig. Tipikusan így haláloznak el mostanság a telefonok hallgató betétei.

 

 

   Talán kissé túlzás, hiszen két ekkora akkumulátorral a vonatot el lehet húzni, de ha egyszer éppen ez volt kéznél... A hangjáról meg csak annyit, hogy Dombóváron mi úgy mondjuk: Ha megszólal a "joli-joli", akkor taposni kell a pedált, vagy lenyomni a nyomógombot.

 

 

A panel szép, kifejezetten esztétikus szerelésű, javarészt magyar alkatrészekkel. Az áramkör lelke két analóg IC, egy szabadonfutó oszcillátorként működő 741-es (épp egy Motorola gyártmány), valamint a hangszórót meghajtó TBA 800-as hangfrekvenciás erősítő.
A panel forrasztási oldalán kapott helyet az általam utólag beépített sönt, ami az eredeti 560 ohmos előtét-ellenállás értékét hivatott csökkenteni. Az előtét-ellenállás után egy ZX 22-es zéner dióda 22 volton stabilizálja az áramkör tápfeszültségét. Csökkentett előtét-ellenállással így egyszerűen üzemeltethető 24 volt egyenfeszültségről.
A panel ezen az oldalán kapott helyet a hangerősítő IC hidegítő kondija is. Ez is eredetileg ilyen.
Így helyezkedik el egymáson a dobozban az áramkör és a hangszóró. Az imént látott videón próbálás közben is ez a kompozíció volt látható, csak ott a fehér ház nélkül. Kissé csíkosan poros a hangszóró membránja, mégpedig a doboz rácsozása miatt. Engem nem zavar, szólni pedig ettől még szól, ezért így marad. Egyébként is, a dobozt éppen elég volt hosszasan sikálni, hogy szép fehér legyen.
Végezetül beszúrom ide az áramkörről általam kézzel visszarajzolt kapcsolási rajzot.

Fehér Imre Zoltán

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.