BRG Calypso M8 orsós magnetofon
Orsózó tárcsák |
|
Lendkerék cseréje |
Lendkerék cserélésekor legelőbb a lendkerék alatt levő végerősítő csövet kell foglalatából kivenni. Ezután két csavar (84) megoldásával és eltávolításával leszereljük a lendkeréktartó hidat (83) (lásd az ábrát). Ebben laza illesztéssel van beépítve a talpcsapágy (85). Ez utóbbin acélgolyó (97) támaszkodik; ez hordja a lendítőkerék és szerelvénye (86) súlyát. A lendítőkerék-szerelvényt csapágyhüvely (88) tartja. Tengely irányú játéka 0,5 mm lehet, ezt az alkalmazott alátétek (87) számával kell beállítani. A lendkerék visszahelyezése után a csapágyhüvelyből (88) kiálló tengelyrészt töröljük meg a csapágyon való átdugáskor reárakódott olajtól. |
Sebességváltó |
A sebességváltó magasságát az ábrán a (101) szerelvény felső részén található három csavarral kell beállítani. A csavarhúzót a két, 12 mm átmérőjű lyukon át vezethetjük a csavarokig. A beállítás helyességét ellenőriznünk kell: a motort az óramutató járásával ellenkező irányban forgatjuk, majd sebességet váltunk minden lehetőség szerint. A gumizsinórt átdobó tüskének mindkét gumiszíjnál a gumizsinór alá és fölé kell csúsznia. A sebességváltó a tartóhíd (98) középtengelye körül kismértékben elfordítható. Ezt csavarokkal (106) rögzített Z alakú alkatrésszel (107) lehet végrehajtani. Annyira fordítsuk el a sebességváltót, hogy a gumizsinórt közrefogó fém terelővillák (134) 1 mm távolságra kerüljenek a motortárcsához (80) és a lendítőkerék (86) két acél tüskéjének helyéhez. Szétszedéskor a hídtartó csavarok megoldása után a tartóhidat leszereljük, amikor is a rugó (100) és a sebességváltó rész (101) kiemelhetővé válik. A két távolságtartó csavart (102) a terelő villák végéből ki kell csavarni, mert a sebességváltó részt a gumizsinórtól csak így lehet eltávolítani. Visszahelyezéskor gondosan ügyeljünk arra, hogy a görbepálya (103) 2,38 cm/s sebességállásban legyen, és a sebességváltó (101) 4 mm átmérőjű nyúlványa át legyen fűzve a tartóhíd (98) ovális furatán. A görbepályát (103) alátéttel (104) választották el a szerelőlaptól, ill. feszítőgyűrű (105) erősíti ahhoz. Legyünk figyelemmel arra, hogy a feszítőgyűrűk a görbepálya (103) két tengelyét összekötő egyenesbe mutassanak, mert ellenkező esetben a szalagsebesség átkapcsoló műanyag gombját (11) nem lehet feltenni. |
Gumicsere |
A motortárcsa és a lendkerék közötti főhajtógumit az alábbiak szerint kell cserélni. Az orsózó tárcsát hajtó gumit a motortárcsa felső részénél lehúzzuk. Ezután a főhajtószíjat a motortárcsán át leemeljük, majd a sebességváltó híd és a sebességváltó test két távolságtartó csavarját (102) kicsavarjuk. A lendkereket tartó híd két csavarját (84) kicsavarjuk. A lendkeréken (86) át kivesszük a főhajtógumit. Az utóbbi feszítés nélkül kör alakban 140 mm átmérőjű. Erőszakos feszítés alkalmával vagy a gumi fáradásakor maradandó alakváltozás keletkezik rajta. Ha a szíj belső átmérője 145 mm-nél nagyobb értékre nyúlik meg, a főhajtószíj hajtásra alkalmatlan; azt ki kell cserélni. Az orsózó gumi cseréjét a következők szerint végezzük el. A gumit az orsózó tárcsán át lehúzzuk. Egy csavar kicsavarása után a távtartó kivehető, és így az orsózó gumi a számláló gumi lehúzása után az orsózó tárcsáról levehető. Az orsózó gumi kör alakra formálva, feszítés nélkül 125 mm belső átmérőjű. Erőszakos feszítéssel vagy fárasztással alakváltozás keletkezhet rajta. Ha ennek következtében a kör alakra hajlított gumi átmérője 129 mm-nél nagyobb, az orsózó gumit ki kell cserélni. Figyelem! Ne feledkezzünk meg a távtartó visszaszereléséről. A számláló gumi cseréjét a következőképpen kell végrehajtani. A középső rögzítő csavar kicsavarása és a rugó kiakasztása után a számláló gumi cserélhető. A számláló gumi lazán, kör alakra terítve 140 mm belső átmérőjű, 40 Shore keménységű, lágygumi. Legfeljebb 12 g kerületi erőt visz át, cseréje csak sérüléskor indokolt. |
A balra gyors orsózó motortárcsa (80) cseréje. |
A motortárcsán levő gumiperem számottevő kopása esetén vagy sérülésekor az egész motortárcsát cserélni kell. A csere végrehajtásához a motorcserére mondottak az irányadók. A gyors jobbra orsózó görgő hozzáférhető a visszahúzó rugó kiakasztása és a feszítő gyűrűk oldása után. Csak nagymértékű kopás vagy sérülés esetén kell a görgőt cserélni. A tartókeret nyúlványának (W) helyes beállításával a hiba rendszerint megszüntethető. |
A féktárcsák (117) cseréje. |
A fékek cseréje csak teljes kopás vagy sérülés esetén indokolt. A fékezés hibáját utánállítással vagy a fékezőfelületnek és a vele érintkező orsós tárcsa felületének triklóretilénnel való erőteljes zsírtalanításával lehet megszüntetni. Egyébként a féktárcsák (116) a bennük levő rögzítő csavar oldásával eltávolíthatók. A helyes beállítás után húzzuk meg a csavart és praxolinnal is rögzítsük. Ne használjunk rövidebb csavart, mert ez is a fék helytelen működésére vezet. |
Elektromos rész |
A készülék elektromos alkotórészeit négy
részre lehet osztani. Ez a tagozódás a kapcsolási rajz alapján is
megállapítható.
a) A hálózati transzformátorral és egyenirányítókkal ellátott hálózati tápegység az erősítőhöz csatlakozó vezetéken juttatja a feszültséget. Itt jegyezzük meg, hogy a nyomógörgő behúzását a K3 kapcsoló végzi, amelyet a lejátszó nyomóbillentyű alsó része mozgat. b) Motor c) A fejegység főbb részei: a törlőfej, kombináltfej és a húzómágnes. Az erősítővel való összeköttetést csatlakozó biztosítja. d) Erősítő. A kapcsolók: a hálózati kapcsoló (K1) és a hangszín-potenciométer (P2) egy tengelyen ülnek, kézzel mozgathatók. A trükk-kapcsoló rugócsomagját (K2) ugyancsak kézzel lehet kapcsolni. Figyelem! A trükk-nyomógomb alsó végződése állítható, túl mélyre állítva a törlés megszakad! Az üzemmód kapcsolót (K6) a felvétel-nyomógomb nyúlványa mozgatja. Ennek a kapcsolónak a működési helyzetét egy lemez elhajlításával állítani lehet. A (K5) korrekciós kapcsoló a sebességváltó görbe pályáról (103) egy kar segítségével kapja mozgatását. Állítólemezzel ennek működési helyzetét változtatni lehet. A (K4) pillanat állj kapcsoló a húzómágnes áramkörét szakítja. |
A tápegység adatai |
Névleges hálózati feszültségre kapcsolva:
Anódfeszültség: (A-C) 275 Volt +/-10%. Szűrt anódfeszültség: (B-C) 230 Volt +/- 10%. Húzómágnes-tápfeszültség: (D-E) 11 Volt +/- 10%. Fűtőfeszültség: (f-f) 6,3 Volt +/- 5%. Búgófeszültség: (A-C) max. 2 Volt (B-C) max. 10 mV (D-E) max. 1,2 Volt A vezetékben folyó áram lejátszásakor: A vezeték 36 mA +/- 10% B vezeték 11 mA +/- 10% C vezeték 0,22 A +/- 10% |
Törlés és előmágnesezés mérése |
55 kHz, +/- 10%-os oszcillátor frekvencia mellett, a törlőfejen jelentkező feszültség 140 V, +/- 15%. Ugyanilyen oszcillátor frekvencia és feszültség mellett, a kombinált fejen az előmágnesező feszültség 70 V, +/- 10% legyen. A tűrés úgy értelmezendő, hogy ahány százalékkal nagyobb vagy kisebb a frekvencia, annyi százalékkal nagyobb vagy kisebb feszültséget kell beállítani, a C24 trimmer-kondenzátorral. A törlőoszcillátor frekvenciáját - közvetlenül mutató frekvenciamérő hiányában a következő képpen lehet meghatározni: Üzemi szignálgenerátorral vezéreljük egy oszcilloszkóp függőleges erősítőjét. A vízszintes erősítőt a törlőoszcillátor katódköréből hajtsuk. Ha a törlőfrekvencia 55 kHz és ugyanakkor a szignálé 110 kHz, az oszcillátor ernyőjén egy függőleges 8-as alakot kell látnunk, mert a frekvenciaarány 1:2. |
Mérések szalag használatakor |
Szalagsebesség-ingadozás (nyávogás) A mérést mindhárom sebesség esetében az OIRT 21. ajánlás szerint kellene elvégezni, műszer hiányában azonban a nyávogást a következőképpen határozzuk meg. Hanggenerátorból 500 Hz-es jelet adjunk a készülék Cs3 2-3 pick-up bemenetére. Készítsünk 9,5 cm/s és 4,75 cm/s sebességeken egy-egy 10 perces felvételt, majd amikor ezt lejátsszuk, a 3 ohmos műterheléssel lezárt teljesítmény-kimenetet kapcsoljuk oszcilloszkópunk vízszintes erősítőjére. A hanggenerátor kimenetét az oszcilloszkóp függőleges erősítőjére kössük, vigyázva arra, hogy az előbbi felvétel idején beállított 500 Hz-es frekvencia ne változzék. Ez után állítsuk be az oszcilloszkóp erősítőjét úgy, hogy a megjelenő ábra a képernyőn egy négyzetmezőbe kerüljön. Ha a magnetofonszalag továbbítása egyenletes, a képernyőn kapott ábra kör, ellipszis vagy egyenes aszerint, hogy a két jel között mennyi a fáziskülönbség. Szalagsebesség-ingadozáskor az ábra jobbra vagy balra látszik forogni, ilyenkor a hanggenerátor jele és a lejátszott jel között frekvenciakülönbség van. Ha egy másodperc alatt az ábra egy fordulatot tesz meg, akkor a frekvenciakülönbség 1 Hz. Ez 500 Hz-re vonatkoztatva 0,2%. A gyár által megadott szalagsebesség-ingadozás 9,5 cm/s sebességnél 0,3%, 4,75 cm/s sebesség esetén 0,6% lehet. A leírtak alapján 9,5 cm/s szalagsebességre 0,3% lehet a lebegés mérőszáma, ehhez az oszcilloszkóp ábrájának másfeles fordulatszáma tartozik másodpercenként. 4,75 cm/s szalagsebességnél az oszcilloszkóp ábrája másodpercenként három fordulatot tehet meg. 2,4 cm/s szalagsebesség esetén is ellenőriznünk kell a lebegést. Ezt a fentiekkel teljesen azonosan végezzük. Célszerűbb azonban itt a felvételhez 200 Hz-es jelet használni. Itt 1 % a lebegés megengedett mérőszáma, amikor is az oszcilloszkóp ábrája két fordulatot tehet meg másodpercenként. Jel/zaj viszony mérése A pick-up bemenetre (Cs3; 2-2) 333 Hz-es jelből 300 mV-ot adunk. A hangerő-szabályozót úgy állítjuk be, hogy a Cs2 feszültségkimeneten a kimenő feszültség 2,5 V legyen. A hangszín-szabályozót a legmélyebb hangra kell állítani, a kimeneten a hangszóró helyére 3 ohmos műterhelés kötendő. Felvételt készítünk a leírt beállítással, és ekkor kielégítő pontossággal K3 = 5%-ra kivezérelt felvételt kapunk. A leírt beállítás egyben a szalag kivezérlésének mértékét is rögzíti, nagyobb ki vezérléshez ui. nagyobb jel/zaj viszony tartozik. A hangerőállást változatlanul hagyva, törölt szalagrészt készítünk. A Cs3 csatlakozóba lezáró dugót helyezünk. Tekercseljünk vissza felvételünk elejére és játsszuk le azt. Ez után a leírt felvétel lejátszásakor a hangerő-szabályozót állítsuk be úgy, hogy a Cs2 feszültségkimeneten 400 mV legyen. Ez lesz a vonatkoztatási szint. A leírt körülmények mellett, ha a feszültségkimeneten 400 mV-ot mérünk, a hangszórókimeneten levő 3 ohmos műterhelésen jó közelítéssel +/ 1,5 dB az 1 Watthoz tartozó kimenő feszültség 1,73 V. Ellenőrizhető a szalagkivezérlés: a feszültségkimeneten K3 = 5%-nak kell lennie. Az előbb beállított hangerővel játsszuk le a törölt szalagrészünket (a készülék is a műszerek hálózati csatlakozói a kedvezőbb helyzetbe fordíthatók). A K3 = 5%-os szintű felvétel és a törölt szalagrész lejátszásakor kapott feszültség dB-ben kifejezett aránya a jel/zaj viszony. Ennek 9,5 cm/s szalagsebesség esetén 44 dB-nek, 4,75 szalagsebességnél 42 dB-nek kell lennie. A szalagról felvett teljes frekvenciamenet Teljesen felcsavart hangerő-szabályozó és legmélyebb hangszínállásnál a Cs3 csatlakozó 2-3 pontjára (pick-up) 12 mV-os szinten különböző frekvenciát adunk. A kimenő szintet csővoltmérővel mérjük a kimenő feszültség Cs2 csatlakozó 2-3 pontján. A kimenő feszültség +/- 3 dB-t térhet el a megadott görbékhez képest. Torzítás mérése Maximális hangerő és mély hangszínállás mellett a magnetofon 3 ohmos műterheléssel lezárt kimenetén feszültséget mérünk. A bemenő jelet a kombináltfej-szerelvény forrasztólécén levő két forrasztási pontra adjuk. (a kombinált fejtől számított második pont a hideg-, a harmadik a melegpont) A generátorból olyan jelet adunk, hogy a magnetofon 3 ohmos műterhelésén 1,73 V feszültség jelentkezzék. Ennél az 1 Watt kimenő teljesítménynél a torzítás legfeljebb 5% lehet, 1000 Hz mérőfrekvencián. A torzítást közvetlen mutató torzításmérővel kell vizsgálni. Szükség esetén - torzításmérő hiányában - a torzítást gyakorlott szemmel oszcilloszkópon becsülni is lehet. |
Felhívjuk olvasóink szíves figyelmét, hogy a Rádiótechnika c. folyóirat 1966. 1..7. számában Bálint Sándortól cikksorozat jelent meg. Ez, a Calypso magnetofonnal kapcsolatban előfordult hibaesetek alapján ismerteti a hibát okozó alkatrészt, tényezőt stb., majd közli a hibaelhárítás módját. A szóban forgó közleménysorozat - véleményünk szerint - ezt az ismertetőt kiegészíti és a készülékjavításhoz hasznos segítséget ad.)